Ik vind dit toch geen prettige manier van in debat gaan.Job schreef:[ En ergerlijk als deze ene zin gebruikt gaat worden als trofee door de: "Er Is VaNdAaG GeEn GeNoEg AaNboD vAn GeNaDe" - roepers. .
Ik wees op dat citaat omdat ik het opvallend vond.
In huidige tijd zou een ds die een soortgelijke oproep doet direct het stempel 'links' ontvangen.
En opvallend, na emeritaat lijkt men vaak ruimer te worden.
Zo vond ik de uitspraak van ds Silfhout ook bijzonder te noemen:
Ds Silfhout in Terdege:
"Als hij terugblikt, stelt de emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten vast dat hij in de loop der jaren Christus Zelf steeds meer centraal ging stellen. Vrijmoediger dan in het begin. "De vrees dat mensen zichzelf op onterechte gronden voor zalig houden, kan een zekere kramp in je prediking geven. Daar ben ik van bevrijd, zeker sinds mijn emeritaat. Dat hoor ik van meer collega's "
Als zelfs ds Silfhout, een wijze, zelfstandig denker, een druk, een kramp ervaart, dan ben ik wel eens bang wat anderen ervaren.
En juist dit is precies waar veel kritiek binnen de GG over gaat. Een zeer voorzichtige wijze van prediken. Alles in evenwicht, want iemand zou zich eens bedriegen.
Ik vind het bemoedigend als oude predikanten dat toch erkennen.
Je hoort het vaker. ( Zo vond ik bv het ND interview met ds Moerkerken ook veel milder dan zijn SB stukjes in het verleden.)