We hebben het over de warmtevraag. Niet over het totale energiesysteem.TSD schreef: ...een stukje efficiënter...
...en geen systeeminnovaties meer.
Ik vind dat echt getuigen van een beperkt blikveld. De uitdagingen voor ons energienet de komende decennia zijn enorm en dat kan je al gerust een 'understatement' noemen. Volgens mij hoef ik dat jou niet te vertellen.
Alleen al dát simpele feit maakt jouw statement gewoon onwaarschijnlijk. Dit simpele feit maakt dat er op dit gebied ontzettend op innovatie ingezet wordt en gaat worden (een waarschijnlijk immense hoeveelheid denkkracht en middelen), de gedachte dat dit niet tot iets serieus gaat leiden (ik vind "een beetje efficiënter" niet echt iets serieus, nee) en dat met alle technologische vogelvlucht in het achterhoofd van de achterliggende, zeg 50 jaar, echt een waanzinnige gedachte.
Stijgende energieprijzen en overige inflatie
Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie
Wij zijn er wel tevreden over. Al hadden wij ook geen keuze omdat we in een nieuw huis wonen.huisman schreef:Ambtenaar schreef:Wij gaan van het gas af. Volgend jaar krijgen wij een warmtepomp.
Mooi. Maar als onderstaande link lees wacht ik op een innovatie die mijn huis beter kan verwarmen. Heb een CV uit 2018 die is zuinig genoeg. Er zal tussen nu en 10 jaar vast een innovatie komen waar ik wel blij van wordt.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-ze-deze
Geluidsoverlast herken ik niet maar wij wonen in een ruim opgezette wijk.
Wij hebben ook vloerverwarming en zitten nooit aan de thermostaat. Die staat altijd op 19.
Bezint eer gij begintMaanenschijn schreef:Ik ben hier eens serieus naar aan het kijken. Interessante techniek lijkt me, en voor ons huis ook goed toepasbaar.
https://tarnoc.nl/

Warmtepompen kunnen heel efficiënt werken bij lage verwarmingstemperaturen (bijvoorbeeld een SCOP van 4 of zelfs 5).
Dit is er juist eentje die met hoge verwarmingstemperaturen werkt en is daarmee een inefficiënte warmtepomp.
Tarnoc zegt zelf op in de FAQ dat de wp een "beoogde" SCOP heeft van 2 (meetresultaten zijn er blijkbaar niet). Een COP van 2 betekent dat 1kW elektriciteit wordt gebruikt om 2kW warmte uit de lucht te onttrekken. Hier ga je niet goedkoper mee uit zijn met prijzen die gelden voor het prijsplafond over 2023.
Een eenvoudige rekensom:
Een goed afgeregelde gasketel kan van 1 kuub gas ongeveer 8kW aan warmte maken
Deze warmtepomp kan met de beoogde COP van 2, met 4kW elektriciteit, 8kW aan warmte de woning binnenpompen.
1 kuub gas kost 1,6 euro = 1,6 euro voor 8kW aan warmte
1 kW elektriciteit kost 0,4 euro = 1,6 euro voor 8kW aan warmte.
Niet alleen dat, maar die elektriciteit moet ook opgewekt worden, en dat is 's winters doorgaans gewoon op kolen en gas. Dit nog los van de investeringskosten die je nooit terugverdient.
Laatst gewijzigd door Quercus op 24 dec 2022, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou toch aanraden om niet in te zetten op een innovatie die mogelijk nooit komt.TSD schreef:...een stukje efficiënter...Ambtenaar schreef:Ik heb het over systeeminnovatie. Dat de warmtepomp wellicht nog een stukje efficiënter kan, liet ik gemakshalve buiten beschouwing.TSD schreef: Wie met alle ontwikkelingen van de afgelopen 25 jaar nu nog zomaar durft te stellen dat er geen nieuwe innovaties gaan komen, heeft toch echt wel stevige oogkleppen op.
Ik vind dat echt getuigen van een beperkt blikveld. De uitdagingen voor ons energienet de komende decennia zijn enorm en dat kan je al gerust een 'understatement' noemen. Volgens mij hoef ik dat jou niet te vertellen.
Alleen al dát simpele feit maakt jouw statement gewoon onwaarschijnlijk. Dit simpele feit maakt dat er op dit gebied ontzettend op innovatie ingezet wordt en gaat worden (een waarschijnlijk immense hoeveelheid denkkracht en middelen), de gedachte dat dit niet tot iets serieus gaat leiden (ik vind "een beetje efficiënter" niet echt iets serieus, nee) en dat met alle technologische vogelvlucht in het achterhoofd van de achterliggende, zeg 50 jaar, echt een waanzinnige gedachte.
De warmtepompen zijn de afgelopen 5 jaar nauwelijks efficiënter geworden. Hopen dat dit wel gebeurt is ook wishful thinking. Aan de techniek zit gewoon een limiet.
Maar het is een mooie techniek waarbij je minder energie nodig hebt dan je ervoor terug krijgt. Dat is gewoon geniaal. Elke andere verwarmingstechniek: Gas, Olie, hout, Straalkachels, infraroodkachels, zijn vandaag de dag nog steeds de standaard waarbij maximaal 1kW aan energie, 1kW aan warmte oplevert. 0,0 innovatie dus t.a.v. een ouderwetse houtstook in het hele bestaan van de aarde. Hoe waarschijnlijk is het dan dat er op afzienbare termijn iets bedacht gaat worden waarmee je een huis efficiënter kunt gaan verwarmen dan met een warmtepomp?
Oh, ik dacht dat jij wel in staat was verbanden te leggen. Hmm...laat maar dan.Ambtenaar schreef:We hebben het over de warmtevraag. Niet over het totale energiesysteem.TSD schreef: ...een stukje efficiënter...

Onze buren hebben een (elektrische denk ik?) warmtepomp op het dak gezet op 1 meter van onze slaapkamer. We waren best bang voor het geluid, maar horen nooit iets. Zij hebben meer last van onze airco denk ik.Bourdon16 schreef:Wij zijn er wel tevreden over. Al hadden wij ook geen keuze omdat we in een nieuw huis wonen.huisman schreef:Ambtenaar schreef:Wij gaan van het gas af. Volgend jaar krijgen wij een warmtepomp.
Mooi. Maar als onderstaande link lees wacht ik op een innovatie die mijn huis beter kan verwarmen. Heb een CV uit 2018 die is zuinig genoeg. Er zal tussen nu en 10 jaar vast een innovatie komen waar ik wel blij van wordt.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-ze-deze
Geluidsoverlast herken ik niet maar wij wonen in een ruim opgezette wijk.
Wij hebben ook vloerverwarming en zitten nooit aan de thermostaat. Die staat altijd op 19.
Tja, je hebt ook bij vorst nog een hogere cop waarde tov gas of bijvoorbeeld infrarood panelen dus wat dat betreft nog steeds zuiniger. Buren van mij hebben allemaal airco's opgehangen, zij vinden het super prettig werken. Bouwjaar is volgens mij iets ouder dan ons huis, denk 1958/1960huisman schreef:
Het is een evenwichtig stuk. En de man die de warmtepomp branche vertegenwoordigd is idd positiefWij van WC eend adviseren WC eend.
Welk verband is er? Heel toevallig werk ik in de energietransitie, al een jaar of 10. We maken met de warmtevraag nu keuzes die voor de komende decennia bepalen hoe we aan de warmtevraag gaan voldoen, omdat de benodigde investeringen heel hoog zijn. De keuzes zijn echter beperkt, grosso modo zijn er maar twee keuzes. Een warmtenet (laag, midden of hoge temperatuur) met verschillende bronnen of all electric. Waterstof voor huizen zie ik voorlopig niet grootschalig uitgerold gaan worden vanwege het conversieverlies, ondanks de waterstoflobby.TSD schreef: Oh, ik dacht dat jij wel in staat was verbanden te leggen. Hmm...laat maar dan.
Ik betaal nu € 3,40 per kuub. Per 1 januari wordt dat € 3,00, en mevrouw Kaag betaald daar voorlopig € 1,55 van. Vanaf 2024 compenseert mevrouw Kaag mij niet meer, en zal de gasprijs naar verwachting eerder stijgen dan dalen. Dat betekent ook dat de terugverdientijd afneemt. De technische levensduur van een warmtepomp is ongeveer 15 jaar en bij een gemiddeld gebruik van 1000 kuub per jaar zit er voldoende lucht in de businesscase, ook al nemen de kosten van het elektriciteitsverbruik toe.Quercus schreef:
Niet alleen dat, maar die elektriciteit moet ook opgewekt worden, en dat is 's winters doorgaans gewoon op kolen en gas. Dit nog los van de investeringskosten die je nooit terugverdient.
Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie
Eens. Warmtepompen zijn rendabel omdat ze (mits goed geïnstalleerd) erg efficiënt zijn. Ik doelde alleen op de Tarnoc warmtepomp die hierboven genoemd is. Die gaat dat dus niet zijn met de beoogde cop van 2...Ambtenaar schreef:Ik betaal nu € 3,40 per kuub. Per 1 januari wordt dat € 3,00, en mevrouw Kaag betaald daar voorlopig € 1,55 van. Vanaf 2024 compenseert mevrouw Kaag mij niet meer, en zal de gasprijs naar verwachting eerder stijgen dan dalen. Dat betekent ook dat de terugverdientijd afneemt. De technische levensduur van een warmtepomp is ongeveer 15 jaar en bij een gemiddeld gebruik van 1000 kuub per jaar zit er voldoende lucht in de businesscase, ook al nemen de kosten van het elektriciteitsverbruik toe.Quercus schreef:
Helaas heerst de hardnekkige fabel dat een warmtepomp alleen met goed geïsoleerde huizen kan werken. Daarom worden er dat soort onzin bedacht als een hoge temperatuur-wp
En inderdaad, die 1,60 voor een kuub moet dus eigenlijk 1,45 zijn in mijn rekensom.
Je vraag verbaast me wel. We staan voor een enorme uitdaging hoe we met de huidige elektrificatie een werkend energienet behouden wat dat aan kan. Een heel belangrijk onderdeel van die elektrificatie is de elektrificatie van de warmtevraag.Ambtenaar schreef:Welk verband is er?TSD schreef: Oh, ik dacht dat jij wel in staat was verbanden te leggen. Hmm...laat maar dan.
Gezien de echt enorme uitdagingen zal er dus niet alleen enorm worden ingezet op het verbeteren en toekomstbestendig maken van het energienet, maar zal er ook veel gaan zitten in het beperken van de (enorme groei van de) vraag, dat lijkt mij echt evident.
Zonder serieus grote innovaties gaat het namelijk vastlopen in zowel een aanbod van energie (niet zijnde gas of kolen) wat de sterk groeiende vraag niet bijhoudt, als ook bij de capaciteiten van het energienet. Het vraagstuk van hoe we aan de warmtevraag gaan voldoen is daarbij dus zeer relevant.
Misschien maakt jouw jarenlange ervaring je wel dusdanig "bedrijfsblind" dat je blijft hangen in de huidige situatie en je minder goed out-of-de-box kunt denken.Ambtenaar schreef: Heel toevallig werk ik in de energietransitie, al een jaar of 10. We maken met de warmtevraag nu keuzes die voor de komende decennia bepalen hoe we aan de warmtevraag gaan voldoen, omdat de benodigde investeringen heel hoog zijn. De keuzes zijn echter beperkt, grosso modo zijn er maar twee keuzes. Een warmtenet (laag, midden of hoge temperatuur) met verschillende bronnen of all electric. Waterstof voor huizen zie ik voorlopig niet grootschalig uitgerold gaan worden vanwege het conversieverlies, ondanks de waterstoflobby.
Dat laatste klopt, een deel van de warmte. De vraag is echter of we slimmigheden kunnen inzetten. Veelal lopen we nu ook tegen wettelijke beperkingen aan.TSD schreef: Je vraag verbaast me wel. We staan voor een enorme uitdaging hoe we met de huidige elektrificatie een werkend energienet behouden wat dat aan kan. Een heel belangrijk onderdeel van die elektrificatie is de elektrificatie van de warmtevraag.
Het is inderdaad een relevante vraag, die zeker met de oorlog in Oekraïne nog relevanter is geworden. We hebben meer opwekcapaciteit nodig en slimme netten.Zonder serieus grote innovaties gaat het namelijk vastlopen in zowel een aanbod van energie (niet zijnde gas of kolen) wat de sterk groeiende vraag niet bijhoudt, als ook bij de capaciteiten van het energienet. Het vraagstuk van hoe we aan de warmtevraag gaan voldoen is daarbij dus zeer relevant.
Ik heb vier jaar geleden al eens met de netbeheerders onderzoek gedaan naar slimme manieren op het probleem van de netcapaciteit te beperken. Eén van de oplossingen uit dat onderzoek is nu ook politiek onderwerp van gesprek, nl. uitbreiding van de mogelijkheden van cable pooling.TSD schreef: Misschien maakt jouw jarenlange ervaring je wel dusdanig "bedrijfsblind" dat je blijft hangen in de huidige situatie en je minder goed out-of-de-box kunt denken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/1003539-met-w ... wgA78i_0Vg
zo gek is het waterstof verhaal nog niet
Prima verhaal. Geeft ook de zwakte aan van het massaal aan de warmtepomp gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik kan het artikel niet lezen, maar er is onvoldoende productiecapaciteit voor groene waterstof. Dat is nodig in de industrie, huizen kun je gemakkelijk verwarmen met een warmtepomp.huisman schreef: Prima verhaal. Geeft ook de zwakte aan van het massaal aan de warmtepomp gaan.