Stijgende energieprijzen en overige inflatie
Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie
Ik ga volgend jaar een nieuwe cv erin zetten.
Met alle issues op het electriciteitsnet zal dit voorlopig nog de oplossing zijn totdat er wat anders door het gasnetwerk gaat stromen.
Met alle issues op het electriciteitsnet zal dit voorlopig nog de oplossing zijn totdat er wat anders door het gasnetwerk gaat stromen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wij hebben zo'n paneel bij de playstation, zo lang je er onder blijft zitten is het lekker. Warmte is goed, maar de ruimte zelf verwarmd veel minder op. Ik denk zelf dat airco's uiteindelijk minder verbruiken en de warmte veel meer verspreiden waardoor het behagelijker wordt.merel schreef: Ik hoorde recent dat vrienden infraroodverwarming nemen. Ik vraag mij af of dat behagelijk is.
Maar de aanschaf en het aansluiten is natuurlijk heel makkelijk bij infrarood panelen, bij ons hangt hij op de plek van een lamp, zit ook verlichting in, dus mooi weggewerkt en binnen 10 minuten opgehangen.
Als er ooit al wat anders door dat gasnetwerk gaat stromen, die kans is vrij klein.Bertiel schreef:Ik ga volgend jaar een nieuwe cv erin zetten.
Ik vermoed dat er geen warmte visie is van de gemeente. De wijk is in de jaren 60 en 70 gebouwd en iedereen heeft nog gas en slechter geïsoleerde huizenAmbtenaar schreef:Ik zou eerst eens de warmtevisie van de gemeente raadplegen. Het zou zonde zijn om te investeren in een installatie als straks de gemeente een warmtenet in jullie wijk gaat aanleggen.merel schreef: De radiatoren moeten groter zijn. Wij hebben deze afgelopen verbouwing daarom al vervangen. Onze CV is 20 jaar en doet het nog uitstekend. Alleen moeten we de komende tijd wel oriënteren op wat anders; of nog 1x CV en dan volop inzetten op isolatie of een hybride pomp. Al hoor ik over deze pompen veel mankementen.
De gemeentes zijn verplicht zo'n visie te ontwikkelen. Even googlen kan je dus misschien heel veel geld besparen.merel schreef: Ik vermoed dat er geen warmte visie is van de gemeente. De wijk is in de jaren 60 en 70 gebouwd en iedereen heeft nog gas en slechter geïsoleerde huizen
Lees ik te selectief? Ik vind ze eigenlijk erg positief over de warmptepomp.huisman schreef:Ambtenaar schreef:Wij gaan van het gas af. Volgend jaar krijgen wij een warmtepomp.
Mooi. Maar als onderstaande link lees wacht ik op een innovatie die mijn huis beter kan verwarmen. Heb een CV uit 2018 die is zuinig genoeg. Er zal tussen nu en 10 jaar vast een innovatie komen waar ik wel blij van wordt.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-ze-deze
Eloesje schreef:Lees ik te selectief? Ik vind ze eigenlijk erg positief over de warmptepomp.huisman schreef:Ambtenaar schreef:Wij gaan van het gas af. Volgend jaar krijgen wij een warmtepomp.
Mooi. Maar als onderstaande link lees wacht ik op een innovatie die mijn huis beter kan verwarmen. Heb een CV uit 2018 die is zuinig genoeg. Er zal tussen nu en 10 jaar vast een innovatie komen waar ik wel blij van wordt.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-ze-deze
Het is een evenwichtig stuk. En de man die de warmtepomp branche vertegenwoordigd is idd positief

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nee hoor. Waterstof wordt vol op ingezet.Ambtenaar schreef:Als er ooit al wat anders door dat gasnetwerk gaat stromen, die kans is vrij klein.Bertiel schreef:Ik ga volgend jaar een nieuwe cv erin zetten.
Het electriciteitsnet kan echt geen miljoen warmtepompen aan
Gevonden, veel tekst, weinig visie. Conclusie: in de nieuwbouwwijk gaan ze het uitvoeren. De andere wijken liggen qua ontwikkeling stil.Ambtenaar schreef:De gemeentes zijn verplicht zo'n visie te ontwikkelen. Even googlen kan je dus misschien heel veel geld besparen.merel schreef: Ik vermoed dat er geen warmte visie is van de gemeente. De wijk is in de jaren 60 en 70 gebouwd en iedereen heeft nog gas en slechter geïsoleerde huizen
Warmtepompen zijn veel efficiënter. Waterstof is enkel voor de industriële toepassingen.Bertiel schreef: Nee hoor. Waterstof wordt vol op ingezet.
Het electriciteitsnet kan echt geen miljoen warmtepompen aan
- Maanenschijn
Ik ben hier eens serieus naar aan het kijken. Interessante techniek lijkt me, en voor ons huis ook goed toepasbaar.
https://tarnoc.nl/
https://tarnoc.nl/
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Heb ik ook gezien.
Gaat voor huizen van voor 1985 de oplossing worden.
In ieder geval alle huizen met een hoog temperatuur CV
Gaat voor huizen van voor 1985 de oplossing worden.
In ieder geval alle huizen met een hoog temperatuur CV
...een stukje efficiënter...Ambtenaar schreef:Ik heb het over systeeminnovatie. Dat de warmtepomp wellicht nog een stukje efficiënter kan, liet ik gemakshalve buiten beschouwing.TSD schreef: Wie met alle ontwikkelingen van de afgelopen 25 jaar nu nog zomaar durft te stellen dat er geen nieuwe innovaties gaan komen, heeft toch echt wel stevige oogkleppen op.
...en geen systeeminnovaties meer.
Ik vind dat echt getuigen van een beperkt blikveld. De uitdagingen voor ons energienet de komende decennia zijn enorm en dat kan je al gerust een 'understatement' noemen. Volgens mij hoef ik dat jou niet te vertellen.
Alleen al dát simpele feit maakt jouw statement gewoon onwaarschijnlijk. Dit simpele feit maakt dat er op dit gebied ontzettend op innovatie ingezet wordt en gaat worden (een waarschijnlijk immense hoeveelheid denkkracht en middelen), de gedachte dat dit niet tot iets serieus gaat leiden (ik vind "een beetje efficiënter" niet echt iets serieus, nee) en dat met alle technologische vogelvlucht in het achterhoofd van de achterliggende, zeg 50 jaar, echt een waanzinnige gedachte.
-
Net jaarafrekening gehad van Vattenfall en valt me alles mee. Ik krijg toch nog 34,88 terug. Heb dit jaar 10% minder stroom verbruikt en 21% minder gas. Termijnbedrag gaat van 73 naar 127 euro. Dat is opzich een pittige verhoging maar niet zo gek als wat ik om me heen hoor van andere.
Nou ben ik alleenstaand, werk fulltime(dus overdag amper thuis) en ik douche niet iedere dag, dat zal vast allemaal wel meewerken.
Ik ben er best tevreden mee.
Nou ben ik alleenstaand, werk fulltime(dus overdag amper thuis) en ik douche niet iedere dag, dat zal vast allemaal wel meewerken.
Ik ben er best tevreden mee.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Wat ik nu zie is eigenlijk de vervulling van wat vele bevindelijke predikanten voor waarschuwden in de jaren 60 en 70, en ook nog wel daarna. Als ik me preken herinner, vooral de boetpreken en bid- en dankdag, en oudjaarspreken. Wat is er toen veel gewaarschuwd. Het resultaat? Velen zochten een ruimere leer, en verlieten de plaatsen die hun te eng werden. Laten we nu eens realistisch nadenken. Wat hoorden we? En wat zien we nu? Ik hoop dat er nog zij die het verband ook zien. Dure tijden, oorlogen, ziekten, en zovele pijlen die de Almachtige op Zijn boog heeft zien we afgeschoten worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«