Stijgende energieprijzen en overige inflatie

TSD

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Mannetje schreef:Maar die buffer moet je nu dus nog wel hebben, los nog van andere prijzen die flink gestegen zijn.
www.zelfstroom.nl

Geen buffer nodig en je het is huurkoop, je kan ze op ieder gewenst moment alsnog overnemen en aan het einde van de huurperiode sowieso erg voordelig.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

TSD schreef:
Mannetje schreef:Maar die buffer moet je nu dus nog wel hebben, los nog van andere prijzen die flink gestegen zijn.
http://www.zelfstroom.nl

Geen buffer nodig en je het is huurkoop, je kan ze op ieder gewenst moment alsnog overnemen en aan het einde van de huurperiode sowieso erg voordelig.
Maar als je dak niet geschikt is of al vol ligt heb je daar ook weinig aan. Wij hebben één zijde in gebruik, met zonneboiler en panelen. De andere zijde is noord dus niet geschikt.
Helaas verbruiken wij veel stroom en vrijwel geen gas dus we gaan volop over het prijsplafond heen. Zo worden je investeringen om van het gas af te gaan gestraft, zo voelt het.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het ging mij om de buffer voor de maanden levertijd, niet om kosten voor de panelen zelf.
- Niet meer zo actief -
TSD

Bericht door TSD »

Eloesje schreef:
TSD schreef:
http://www.zelfstroom.nl

Maar als je dak niet geschikt is of al vol ligt heb je daar ook weinig aan. Wij hebben één zijde in gebruik, met zonneboiler en panelen. De andere zijde is noord dus niet geschikt.
Helaas verbruiken wij veel stroom en vrijwel geen gas dus we gaan volop over het prijsplafond heen. Zo worden je investeringen om van het gas af te gaan gestraft, zo voelt het.
Ja dat snap ik. Ik heb hetzelfde probleem met het dak, al wel eens door laten rekenen via zelfstroom overigens.
Mannetje schreef:Het ging mij om de buffer voor de maanden levertijd, niet om kosten voor de panelen zelf.
Oké, daar helpt dit niet mee inderdaad.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Eloesje schreef:
Dat dus. Ons maandbedrag is van 70 naar 350 euro gegaan. Wij hebben een aantal jaren geleden een huis gekocht van 150 m2 inhoud, dus echt niet achterlijk groot. Wel met achterstallig onderhoud. Niets aan de hand, tot er problemen kwamen, ontslagen en als zzper verder gegaan. Iets opstarten kost geld, in loondienst bij een ander was helaas geen optie. We hebben het echt niet slecht maar doordat we tijdelijk met minder inkomen moesten doen, net verhuisd waren en er heel veel achterstallig onderhoud tegelijk aangepakt moest worden (lekkage) en nog wat andere onvoorziene kosten zoals de lease auto inleveren (wij hebben geen ov om de hoek dus moesten echt een andere auto) was dat financieel echt niet prettig. Nu de energie zo hoog is baal ik wel ontzettend. Komt er ook nog even bij. Daarnaast de boodschappen, moesten kinderen nieuwe schoenen en een winterjas. Voor isoleren is nu op dit moment geen geld meer. Misschien volgend jaar, maar daar heb je nu niks aan. En nogmaals, we hebben het goed hoor, maar voor zonnepanelen en isolatie hebben we nu gewoon geen ruimte. Dat heb je dus de pech dat je je geld, ipv in je huis stopt, weggooit. Sommige reacties zijn echt erg kort door de bocht.
Je slaat de spijker op z’n kop. Ik zie dat de vaak wat minder vermogenden, wonend in een huurwoning (sociale huur) het doorgaans nog prima riemen. Woningcorporaties hebben vaak al geanticipeerd en kunnen met een licht hogere huur vaak een veel groter bedrag aan energiekosten compenseren door duurzaamheidsmaatregelen.

De vermogenden kunnen of zelf verduurzamen of gewoon maandelijks betalen.

De middenlaag, eigen huis, hypotheek afgepast op de maandinkomsten, soms wat oudere huizen, daar vallen de klappen. Jonge gezinnen met veel uitgaven. Het is allemaal zo makkelijk praten: Moet je maar kleiner wonen, alles in een keuze, duurzaamheidsleningkje aanvragen bij de gemeente, enz. In mijn werk kom ik veel achter voordeuren. Er is best wel stille armoede. Vaak door omstandigheden van het leven, en ja, ook vaak door onhandige keuzes. Maar het is makkelijk praten vanuit een comfortabel leven met een comfortabel inkomen en bankrekening.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD

Bericht door TSD »

Maanenschijn schreef:
De middenlaag, eigen huis, hypotheek afgepast op de maandinkomsten, soms wat oudere huizen, daar vallen de klappen. Jonge gezinnen met veel uitgaven. Het is allemaal zo makkelijk praten: Moet je maar kleiner wonen, alles in een keuze, duurzaamheidsleningkje aanvragen bij de gemeente, enz. In mijn werk kom ik veel achter voordeuren. Er is best wel stille armoede. Vaak door omstandigheden van het leven, en ja, ook vaak door onhandige keuzes. Maar het is makkelijk praten vanuit een comfortabel leven met een comfortabel inkomen en bankrekening.
Precies! Uit mijn hart gegrepen.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
Eloesje schreef:
Dat dus. Ons maandbedrag is van 70 naar 350 euro gegaan. Wij hebben een aantal jaren geleden een huis gekocht van 150 m2 inhoud, dus echt niet achterlijk groot. Wel met achterstallig onderhoud. Niets aan de hand, tot er problemen kwamen, ontslagen en als zzper verder gegaan. Iets opstarten kost geld, in loondienst bij een ander was helaas geen optie. We hebben het echt niet slecht maar doordat we tijdelijk met minder inkomen moesten doen, net verhuisd waren en er heel veel achterstallig onderhoud tegelijk aangepakt moest worden (lekkage) en nog wat andere onvoorziene kosten zoals de lease auto inleveren (wij hebben geen ov om de hoek dus moesten echt een andere auto) was dat financieel echt niet prettig. Nu de energie zo hoog is baal ik wel ontzettend. Komt er ook nog even bij. Daarnaast de boodschappen, moesten kinderen nieuwe schoenen en een winterjas. Voor isoleren is nu op dit moment geen geld meer. Misschien volgend jaar, maar daar heb je nu niks aan. En nogmaals, we hebben het goed hoor, maar voor zonnepanelen en isolatie hebben we nu gewoon geen ruimte. Dat heb je dus de pech dat je je geld, ipv in je huis stopt, weggooit. Sommige reacties zijn echt erg kort door de bocht.
Je slaat de spijker op z’n kop. Ik zie dat de vaak wat minder vermogenden, wonend in een huurwoning (sociale huur) het doorgaans nog prima riemen. Woningcorporaties hebben vaak al geanticipeerd en kunnen met een licht hogere huur vaak een veel groter bedrag aan energiekosten compenseren door duurzaamheidsmaatregelen.

De vermogenden kunnen of zelf verduurzamen of gewoon maandelijks betalen.

Precies, ik sla steil achterover van sommige reacties.

Ook ik kom veel achter voordeuren. Ik kreeg pas ergens halverwege de dag thee aangeboden met warm water uit een thermoskan ( die inmiddels afgekoeld was). Deze mensen kookten 1 keer per dag water. Dat was goedkoper dan meerdere keren kleine beetjes koken.
Laatst gewijzigd door merel op 22 dec 2022, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

En toch, als ik kijk naar Oekraïne, dan mogen wij niet klagen...
merel

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:En toch, als ik kijk naar Oekraïne, dan mogen wij niet klagen...
Er zijn altijd mensen die het slechter hebben. Alleen betekent dat niet dat een ander in Nederland het ook niet slecht heeft
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:En toch, als ik kijk naar Oekraïne, dan mogen wij niet klagen...
Ik krijg het gevoel dat je zelf geen energierekening hoeft te betalen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zeker. DV 2 januari hoop ik er weer naar toe te gaan. Er is daar veel gebrek en veel problemen. En veel verdriet.

Een hoge energierekening hebben ze in ieder geval niet….want electra en gas is op veel plaatsen niet voorhanden, brandstof maar mondjesmaat.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: Geen buffer nodig en je het is huurkoop, je kan ze op ieder gewenst moment alsnog overnemen en aan het einde van de huurperiode sowieso erg voordelig.
Hangt van de huurperiode af. Omvormers hebben een technische levensduur van gemiddeld 12 jaar. Dat zou dus kunnen betekenen dat je kort na overname een investering moet doen. Ook moet je rekening houden met degradatiefactor van panelen. De afschaffing van de salderingsregeling maakt ook dat het allemaal wat minder gunstig wordt.

Dus als je nu een contract aangaat voor 5 jaar, dan weet je dat je moet reserveren voor de koop van de panelen en de herinvestering na 12 jaar, de panelen minder gemiddeld een lagere opbrengst hebben en de terugleververgoeding lager is dan de prijs per kWh die je betaalt. Dus of die allemaal wel zo gunstig is, is maar de vraag.
TSD

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: Geen buffer nodig en je het is huurkoop, je kan ze op ieder gewenst moment alsnog overnemen en aan het einde van de huurperiode sowieso erg voordelig.
Hangt van de huurperiode af. Omvormers hebben een technische levensduur van gemiddeld 12 jaar. Dat zou dus kunnen betekenen dat je kort na overname een investering moet doen. Ook moet je rekening houden met degradatiefactor van panelen. De afschaffing van de salderingsregeling maakt ook dat het allemaal wat minder gunstig wordt.

Dus als je nu een contract aangaat voor 5 jaar, dan weet je dat je moet reserveren voor de koop van de panelen en de herinvestering na 12 jaar, de panelen minder gemiddeld een lagere opbrengst hebben en de terugleververgoeding lager is dan de prijs per kWh die je betaalt. Dus of die allemaal wel zo gunstig is, is maar de vraag.
In de offerte die ik had opgevraagd zaten omvormers met een levensduur van 25 jaar (individuele, per paneel), dus na 10 jaar ben je nog niet op de helft van de levensduur.

Uiteraard is per direct kopen voordeliger dan eerst huren, de verhuurder moet ook verdienen (hij kan wellicht goedkoper inkomen, maar neemt risico's en wil ook wat overhouden), maar het was een alleszins aardig alternatief voor mensen die dit geld niet op de plank hebben liggen. De opbrengst ivm dakligging was echter dusdanig laag dat het alsnog niet rendabel was.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Klopt helemaal maar je draagt je eigen lasten
Bagatelliseren kan heel goed zijn, maar als je zelf niet meer kunt rondkomen heeft het weinig zin om te denken dat een ander hogere schulden heeft toch...

Inderdaad, ik wil niet ruilen en we hebben het verder echt heel goed in Nederland, maar er zitten ook echt mensen in de kou. Dat is toch triest want niet iedereen heeft financiële problemen vanwege verkeerde keuzes.
TSD

Bericht door TSD »

Overigens best opmerkelijk: De gasprijs op de markt zijn inmiddels weer zover gezakt dat ze zelfs lager zijn dan een jaar geleden, vooroorlogse prijzen dus.
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

De al een tijdje dalende/lagere markttarieven vertalen zich weer al meer in lagere contracten. Budgetenergie biedt inmiddels weer al een all-in (incl. belastingen) prijs aan voor elektriciteit van 46 cent,. Dat wordt wel wat meer in 2023 omdat dan de energiebelasting weer wat hoger wordt en de BTW teruggaat naar 21% (59 cent all-in).

Maar er zijn er zat die nu al rond de euro per kwh betalen (en dat wordt dus in 2023 bij verbruik boven het plafond rond de 1,20 i.v.m. de hogere energiebelastingen en BTW) dus als de tarieven van jouw leverancier niet dalen per 01-01 en je verbruikt veel elektriciteit i.v.m. gasloze woning, dan is het toch wel het overwegen waard om over te stappen, dat kan echt serieus geld schelen.

En dat geldt ook voor gasverbruik trouwens, er worden weer al contracten aangeboden voor onder de 2 euro, dus als je nu op 3 euro+ zit dan zou ik het wel weten. Het is inmiddels wel duidelijk dat die "trouwe klanten korting" ook maar relatief beperkt is en de verschillen tussen de energiemaatschappijen zijn echt érg groot (soms meer dan 100%).
Plaats reactie