Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef:
MGG schreef:
Ik lees de classisverslagen altijd. Mogelijk heb ik wat gemist. Ik hoor graag in welk verslag staat dat Barneveld-Zuid er een stokje voor stak.

Sinds wanneer kan een buurgemeente een splitsing voorkomen? Zo ja, op basis van welk artikel in de dko kan dit?
Dan ga je er dus vanuit dat een classisverslag in de Saambinder de volledige weergave van de discussie is geweest? En dat ze in de Saambinder dit soort moeilijkheden uitgebreid gaan opschrijven zodat het voor iedereen duidelijk is waar het probleem zit?

Of je kunt heel naief denken dat kerkpolitiek in de GG niet aanwezig is.
Is dit een vraag (gezien het vraagteken) of een conclusie (gezien de formulering)?
Ik regeerde op de opmerking van GGlid 'Je moet nog maar eens wat classisverslagen lezen.'

Ik heb een vrij groot vertrouwen in het 'systeem'. Vanzelfsprekend worden niet alle details en mogelijkheden omschreven. Als je op de hoogte bent van wat er in de classis speelt, dan is dat ook niet nodig om de situatie toch te kunnen duiden.

Ik wil mij echter verre houden van allerlei geruchten/roddels/vage bronnen. Laten we het bij de feiten houden. In het verleden is al zovaak gebleken dat geruchten feitelijk onjuist waren.
MGG

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef:
FlyingEagle schreef:
MGG schreef:
Ik lees de classisverslagen altijd. Mogelijk heb ik wat gemist. Ik hoor graag in welk verslag staat dat Barneveld-Zuid er een stokje voor stak.

Sinds wanneer kan een buurgemeente een splitsing voorkomen? Zo ja, op basis van welk artikel in de dko kan dit?
Dan ga je er dus vanuit dat een classisverslag in de Saambinder de volledige weergave van de discussie is geweest? En dat ze in de Saambinder dit soort moeilijkheden uitgebreid gaan opschrijven zodat het voor iedereen duidelijk is waar het probleem zit?

Nee dit is niet helemaal eerlijk. GGLid verwijst naar de classesverslagen. Als MGG logischer wijs vraagt welke dan, dan wordt er ineens weggedoken achter een ander nieuws bericht.
Danku, dit gevoel had ik ook. Duidelijke antwoorden komen niet. Mogelijk zijn het toch meer geruchten dan feiten.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef:
FlyingEagle schreef:
MGG schreef:

Is dit een vraag (gezien het vraagteken) of een conclusie (gezien de formulering)?
Ik regeerde op de opmerking van GGlid 'Je moet nog maar eens wat classisverslagen lezen.'

Ik heb een vrij groot vertrouwen in het 'systeem'. Vanzelfsprekend worden niet alle details en mogelijkheden omschreven. Als je op de hoogte bent van wat er in de classis speelt, dan is dat ook niet nodig om de situatie toch te kunnen duiden.

Ik wil mij echter verre houden van allerlei geruchten/roddels/vage bronnen. Laten we het bij de feiten houden. In het verleden is al zovaak gebleken dat geruchten feitelijk onjuist waren.
Dat jij zo goedgelovig bent, is niet mijn probleem. Feit is dat Ede tot op heden niet een preekplaats is gestart in Lunteren omdat dit wordt tegengehouden.

Dat dat volgens jou niet letterlijk is terug te lezen, ligt aan jouw interpretatie, en niet aan de feitelijkheid van de bewering. Want het is een feit dat niet iedereen wil dat er een Gereformeerde Gemeente wordt gestart in Lunteren.
GerefGemeente-lid
Verbannen

MGG schreef:
Simon0612 schreef:
FlyingEagle schreef:
MGG schreef:

Nee dit is niet helemaal eerlijk. GGLid verwijst naar de classesverslagen. Als MGG logischer wijs vraagt welke dan, dan wordt er ineens weggedoken achter een ander nieuws bericht.
Danku, dit gevoel had ik ook. Duidelijke antwoorden komen niet. Mogelijk zijn het toch meer geruchten dan feiten.
Onzin.

Maar ik weet gewoon niet meer welke Saambinder dat was. Oké? Dat is misschien wel anderhalf jaar geleden vermeld.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

MGG schreef: Is dit een vraag (gezien het vraagteken) of een conclusie (gezien de formulering)?

Ik trok een soort conclusie uit jou bericht met aan het eind toch nog een vraagteken zodat, als mijn conclusie niet zou kloppen ik het wel van je zou horen.
Er gaat ook gelukkig heel veel goed in goede harmonie. Er gaat ook wel eens wat niet helemaal goed.
Laten we nu gewoon maar afwachten wat de vervolgstappen zijn en niet verder gaan zwarte pieten want daar schiet niemand meer wa mee op.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
MGG schreef:
FlyingEagle schreef:
MGG schreef:

Dat jij zo goedgelovig bent, is niet mijn probleem. Feit is dat Ede tot op heden niet een preekplaats is gestart in Lunteren omdat dit wordt tegengehouden.

Dat dat volgens jou niet letterlijk is terug te lezen, ligt aan jouw interpretatie, en niet aan de feitelijkheid van de bewering. Want het is een feit dat niet iedereen wil dat er een Gereformeerde Gemeente wordt gestart in Lunteren.
Niet op de inhoud..
De feiten die je in dit bericht noemt zijn waar, maar zijn anders dan de eerder genoemde feiten/geruchten. (Hoewel ze elkaar niet tegenspreken.)
MGG

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef:
MGG schreef: Is dit een vraag (gezien het vraagteken) of een conclusie (gezien de formulering)?

Ik trok een soort conclusie uit jou bericht met aan het eind toch nog een vraagteken zodat, als mijn conclusie niet zou kloppen ik het wel van je zou horen.
Er gaat ook gelukkig heel veel goed in goede harmonie. Er gaat ook wel eens wat niet helemaal goed.
Laten we nu gewoon maar afwachten wat de vervolgstappen zijn en niet verder gaan zwarte pieten want daar schiet niemand meer wa mee op.
Helemaal mee eens. De kerkenraad van Ede is er nog steeds mee bezig en van tijd tot tijd wordt de gemeente geïnformeerd. Als we wat geduld hebben, dan weten we in 2023 waarschijnlijk wat meer over de acties die genomen zijn dan wel genomen gaan worden.
Henk J

Bericht door Henk J »

Henk J schreef:De Valk gaat verbouwen van ongeveer 1300 naar ruim 1800 plekken.
Hoe willen ze dat dan gaan doen? Zo makkelijk bouw je toch geen stuk aan het huidige kerkgebouw?
Ze willen eigenlijk een tweede dwarsbeuk tegen de eerste aanbouwen. Daarmee creëer je meer ruimte doordat de smalle banken tegenover de preekstoel even breed worden als de banken in het middenvak. En de galerij tegenover de preekstoel wordt daarmee ook breder.
Maar er is nog geen vergunning hoor, dus het duurt nog wel even voor het allemaal zover is.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:Onzin.

Maar ik weet gewoon niet meer welke Saambinder dat was. Oké? Dat is misschien wel anderhalf jaar geleden vermeld.
Die kun je vast nog vinden in Digibron dan. Ik zie hem vooralsnog niet hoor.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Simon0612 schreef:

Zoek maar in dit draadje op Barneveld-Zuid. Dan vindt je nog meer info over deze casus.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Simon0612 schreef:

Zoek maar in dit draadje op Barneveld-Zuid. Dan vindt je nog meer info over deze casus.
Uhh, staat betreffend artikel al in dit draadje? Je verwees toch naar verslagen van de classes? Volgens mij roep je soms te snel wat. Als dan blijkt dat die info er niet is wordt er verwezen naar ander nieuws of artikelen. Deze tactiek gebruikte je in jun 2019 al :)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Simon0612 schreef:
Simon0612 schreef:

Uhh, staat betreffend artikel al in dit draadje? Je verwees toch naar verslagen van de classes? Volgens mij roep je soms te snel wat. Als dan blijkt dat die info er niet is wordt er verwezen naar ander nieuws of artikelen. Deze tactiek gebruikte je in jun 2019 al :)
Je zoekt het zelf maar op. Feit is dat er in juni vorig jaar ook al over is gesproken. En eerder ook al op dit forum. Er heeft ook iets in een classisverslag gestaan in de Saambinder, maar ik weet niet in welke. Ik ga niet de laatste 50 Saambinders doorzoeken omdat jij als niet-GerGemmer perse dat letterlijk wilt hebben.

Ik spreek gewoon feitelijk, dus als jij dat niet gelooft, ligt dat voor jouw rekening en kan ik dat niet helpen.

::bye
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Simon0612 schreef: Uhh, staat betreffend artikel al in dit draadje? Je verwees toch naar verslagen van de classes? Volgens mij roep je soms te snel wat. Als dan blijkt dat die info er niet is wordt er verwezen naar ander nieuws of artikelen. Deze tactiek gebruikte je in jun 2019 al :)
Je zoekt het zelf maar op. Feit is dat er in juni vorig jaar ook al over is gesproken. En eerder ook al op dit forum. Er heeft ook iets in een classisverslag gestaan in de Saambinder, maar ik weet niet in welke. Ik ga niet de laatste 50 Saambinders doorzoeken omdat jij als niet-GerGemmer perse dat letterlijk wilt hebben.

Ik spreek gewoon feitelijk, dus als jij dat niet gelooft, ligt dat voor jouw rekening en kan ik dat niet helpen.

::bye
Ik heb wél de classisverslagen opgezocht die hierover gaan. Er staat niets in over een 'blokkade door Barneveld-Zuid' of iets dergelijks. Niet dat ik verwacht dat zoiets in een classisverslag opgenomen zou worden, overigens.

De verslagen worden wel steeds minder uitgebreid over dit onderwerp; wellicht is dat veelzeggend. Maar hierna tref je de feitelijke, openbare informatie aan.

Ons mede-forumlid Flying Eagle heeft weleens inside information gepost -knip-. Maar jij beriep je op classisverslagen en geeft aan dat je 'gewoon feitelijk spreekt'. Toon dat dan aan, zou ik zeggen.

In het classisverslag van 11-02-2022 staat dat de classis weer zou vergaderen op 01-07-2022 of op 09-09-2022. Daar nog geen verslag van kunnen vinden (noch online in Digibron, noch in Saambinders die ik hier voorhanden heb). Iemand?

Classis Barneveld 08-02-2019

De Geref. Gemeente Ede heeft een agendapunt ingebracht over de groei van de gemeente. Het is verblijdend dat de gemeente zeer groeit, maar deze groei brengt ook praktische problemen met zich mee. Omdat in Lunteren veel gemeenteleden van Ede wonen, wordt als denkrichting voor een mogelijke oplossing Lunteren genoemd. Omdat op dit moment nog niet met alle omliggende gemeenten, waarvan ook leden in Lunteren wonen, is gesproken, blijft een brede bespreking nu achterwege. Eerst dient met omliggende gemeenten gesproken te worden. Besloten wordt een commissie in te stellen. Deze dient een onafhankelijk karakter te hebben, dat wil zeggen dat de leden van de commissie niet tot een van de gemeenten behoren, die betrokken zijn bij de problematiek. Aan ds. F. Mulder, die ook bij het ontstaan van de gemeente in Ede betrokken is geweest, zal gevraagd worden leiding te geven aan deze commissie. Verder zullen de ouderlingen A.C. Duifhuizen uit Ermelo en J.M. van Koeveringe uit Elspeet er deel van uitmaken. Aan de commissie wordt gevraagd op de volgende classisvergadering, vóór de zomer, rapport uit te brengen.

Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 18f229d8eb

Classis Barneveld 05-07-2019

De commissie gemeentegroei Ede, die in de vorige vergadering is ingesteld, heeft diverse gesprekken gehad met de gemeenten rondom de gemeente van Ede. De problematiek is niet eenvoudig. Vooral van de gemeenten Wageningen, Barneveld-Zuid en De Valk-Wekerom wonen (doop)leden in de regio rond Ede. Op verschillende wijzen zijn deze gemeenten nauw betrokken bij een oplossing van de problemen die voortkomen uit de sterke groei van Ede. Het rapport van de commissie noemt verschillende aspecten, maar geeft zelf aan dat dit een tussenrapportage betreft. Meer gedetailleerd onderzoek, ook cijfermatig, is nodig. Daarvoor is een voortgezette commissie ingesteld. Om zo objectief mogelijk het probleem te kunnen onderzoeken, maken kerkenraden die niet direct bij de problematiek betrokken zijn, deel uit van de voortgezette commissie. De commissie hoopt in een volgende classisvergadering te rapporteren.

Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 300ac4de29

Classis Barneveld 06-03-2020

In de afgelopen tijd hebben de commissie gemeentegroei Ede en de betrokken kerkenraden met elkaar gesproken. Na een korte toelichting van de rapportage ontstaat een uitgebreide bespreking. Het rapport van de commissie komt erop neer dat voor de gemeentegroei van Ede opnieuw naar een oplossing aan de zuidzijde van Ede gekeken zou moeten worden. Een oplossing in die richting heeft echter onmiskenbaar gevolgen voor de gemeente Wageningen. Ook zijn er in de afgelopen jaren al verschillende gesprekken geweest. Het zoeken naar een oplossing aan die zijde van Ede zal dan ook alleen zinvol zijn als vooraf classicale uitspraken worden gedaan over de grens tussen Wageningen en Ede. Daarbij wordt nog naar voren gebracht dat bij het vinden van een oplossing aan de zuidzijde waarschijnlijk het probleem van Ede toch niet geheel opgelost zal worden.
Besloten wordt het voorstel uit het rapport over te nemen, dat wil zeggen dat opnieuw gezocht gaat worden naar een oplossing aan de zuidzijde van Ede.

Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001

Classis Barneveld 06-03-2021

In een korte rapportage deelt de commissie gemeentegroei Ede mee dat de kerkenraden van Ede en Wageningen op dit moment in gesprek zijn.

Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 006_CID001

Classis Barneveld 17-09-2021

De commissie ‘Groei Ede’ brengt een korte, schriftelijke rapportage uit. Het wachten is nu op de rapportage van een onderzoeksbureau.

Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 006_CID001

Classis Barneveld 11-02-2022

Niets inz. situatie Ede. Opmerkelijk, omdat er volgens vorige verslag een rapportage van een onderzoeksbureau wordt verwacht.

Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 002_CID001
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Het rapport van de commissie is toch duidelijk? Men moet aan de zuidzijde maar voor een oplossing zorgen, terwijl dat helemaal niet voor de handliggend is. Want daar speelt het probleem helemaal niet. Wageningen zit halfleeg en Ede heeft ruimtegebrek en zit overvol. En daarboven ligt Lunteren. En daar kun je zo een gemeente starten met +500 (doop)leden.

Maar ik begrijp niet waar ik dat dan gelezen heb. Ik weet in ieder geval zeker dát ik het ergens gelezen heb. En dat was ook buiten dit forum.
refo

Bericht door refo »

Vooral van de gemeenten Wageningen, Barneveld-Zuid en De Valk-Wekerom wonen (doop)leden in de regio rond Ede.
En wordt op volgende vergaderingen alleen een uitbreiding in zuidelijke richting onderzocht. Dan zal men in Barneveld er wel iets van gevonden hebben.

Voor Waddinxveen wordt ook wel eens stilletjes de haalbaarheid van een gemeente onderzocht. Vanuit die plaats gaan mensen naar Gouda, Boskoop en Moerkapelle. Het blijkt nooit haalbaar, ook al moeten gemeenten verbouwen of nieuw bouwen.
Plaats reactie