Gereformeerde Gemeenten

Mistig

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Barneveld-Zuid wil niet i.s.m. Ede een gemeente in Lunteren starten, vanwege figuurlijke liggingsverschillen.
Stemt droef om te lezen.
Zielig.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Job

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Mistig schreef:
Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Barneveld-Zuid wil niet i.s.m. Ede een gemeente in Lunteren starten, vanwege figuurlijke liggingsverschillen.
Stemt droef om te lezen.
Zielig.
?
DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Silo schreef:
Mistig schreef:Aangenomen GG Capelle-MW: Ds. Van der Heiden
N.a.v dit beroep vroeg ik me af of de gemeente van Wageningen nog van plan is te verhuizen naar Bennekom? Het aantal leden daalt daar inmiddels al geruime tijd. Heb ooit gehoord dat Wageningen naar Bennekom zou verhuizen om zo het "Lunterenprobleem" van Ede op te lossen. Maar dat is al weer even geleden?
Dat gaat niet door, volgens mij.
Klopt inderdaad. Dat plan is (voorlopig?) van tafel. Zowel Wageningen als de meerderheid van de leden van Ede die naar Bennekom zouden moeten waren niet echt enthousiast.
Ede gaat opnieuw nadenken over mogelijke oplossingen. (In mijn ogen zijn ze dus terug bij af. Alleen is de gemeente Ede in de tussentijd enkele honderden leden groter.)
Er komen drie kerkgebouwen vrij in Ede, dus de oplossing lijkt niet erg ingewikkeld, toch?
Henk J

Bericht door Henk J »

Barneveld zuid is net verbouwd naar ruim 1800 plekken en De Valk gaat verbouwen van ongeveer 1300 naar ruim 1800 plekken. Als de huidige groei doorzet is er binnen tien jaar weer ruimtegebrek en dan zal er toch een nieuwe gemeente komen, want meer dan 2000 vinden de meeste kerkenraden toch te veel. Dus dan zal er toch naar Lunteren gekeken worden denk ik, of een derde gemeente in Barneveld. Of Ede gaat alsnog uitbreiden maar er zit inderdaad wel wat liggingsverschil tussen Ede enerzijds en Barneveld en De Valk anderzijds.
Silo

Bericht door Silo »

Kan Ede geen afdeling en preekplaats starten in Lunteren? Weet het niet zeker maar volgens mij hoeft dat niet langs classis omdat het geen losse gemeente is. Dan kan Zuid het ook niet blokkeren.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Silo schreef:Kan Ede geen afdeling en preekplaats starten in Lunteren? Weet het niet zeker maar volgens mij hoeft dat niet langs classis omdat het geen losse gemeente is. Dan kan Zuid het ook niet blokkeren.
Wat bedoel je daarmee?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Henk J schreef:De Valk gaat verbouwen van ongeveer 1300 naar ruim 1800 plekken.
Hoe willen ze dat dan gaan doen? Zo makkelijk bouw je toch geen stuk aan het huidige kerkgebouw?
Mistig

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Job schreef:
Mistig schreef:
Job schreef:
Stemt droef om te lezen.
Zielig.
?
Als dat de reden is om samen geen nieuwe gemeente te willen vormen en daardoor twee reuzengemeenten te laten groeien, dan vind ik dat sneu. Dat getuigt niet echt van broederschap en eenheid.
De kerkenraad van Ede kan natuurlijk onder eigen gezag prima diensten gaan beleggen in Lunteren (of één van de andere kerkgebouwen in Ede).
Job

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

-knip, let aub op het quoten -

Met je eensch. Ik verbaas me er ook over. De ligging van Ede mag mogelijk - maar minimaal - iets verschillen, maar het is toch een echte Gereformeerde Gemeente. Geen gemeente die zich op of net over de randjes begeeft.
Herman
Moderator

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Job schreef:Met je eensch. Ik verbaas me er ook over. De ligging van Ede mag mogelijk - maar minimaal - iets verschillen, maar het is toch een echte Gereformeerde Gemeente. Geen gemeente die zich op of net over de randjes begeeft.
Let even op het quoten. Dit leest onvriendelijk.
Mistig

Bericht door Mistig »

Silo schreef:Kan Ede geen afdeling en preekplaats starten in Lunteren? Weet het niet zeker maar volgens mij hoeft dat niet langs classis omdat het geen losse gemeente is. Dan kan Zuid het ook niet blokkeren.
Dat kan de classis ook niet blokkeren. Echter, het is wel gebruikelijk (en fatsoenlijk) de classis hierin te betrekken.
Job

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Herman schreef:
Job schreef:Met je eensch. Ik verbaas me er ook over. De ligging van Ede mag mogelijk - maar minimaal - iets verschillen, maar het is toch een echte Gereformeerde Gemeente. Geen gemeente die zich op of net over de randjes begeeft.
Let even op het quoten. Dit leest onvriendelijk.
Wat ging er mis?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef:Wat ging er mis?
Als je meer dan vier keer quote, doet ie het niet meer. Je kunt dus het best de middelste quotes weghalen. Klik even op 'voorbeeld' voordat je post, dan kan je zien of het goed staat.
Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Herman schreef:
Job schreef:Wat ging er mis?
Als je meer dan vier keer quote, doet ie het niet meer. Je kunt dus het best de middelste quotes weghalen. Klik even op 'voorbeeld' voordat je post, dan kan je zien of het goed staat.
Bedankt Afbeelding
pierre27

Bericht door pierre27 »

Henk J schreef:Barneveld zuid is net verbouwd naar ruim 1800 plekken en De Valk gaat verbouwen van ongeveer 1300 naar ruim 1800 plekken. Als de huidige groei doorzet is er binnen tien jaar weer ruimtegebrek en dan zal er toch een nieuwe gemeente komen, want meer dan 2000 vinden de meeste kerkenraden toch te veel. Dus dan zal er toch naar Lunteren gekeken worden denk ik, of een derde gemeente in Barneveld. Of Ede gaat alsnog uitbreiden maar er zit inderdaad wel wat liggingsverschil tussen Ede enerzijds en Barneveld en De Valk anderzijds.
Heldere en eerlijke posting. Hoe lastig mensen het ook vinden maar tussen de gemeente van Ede enerzijds en anderzijds Barneveld en De Valk zit gewoon wat of meer dan wat liggingsverschil. Dat kan te maken hebben met de diverse gemeenten waaruit Ede indertijds is ontstaan. En het is goed daar rekening mee te houden, een gemeente en predikant kunnen met gemak door interne maar ook door externe factoren uit elkaar gedreven worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie