Maanenschijn schreef:Hoe duiden jullie verlinksen of verrechtsen? Moet ik daarbij alleen denken aan de inhoud van de preken of zijn daarbij ook aspecten van taalgebruik, kleding, tijdsbesteding, media etc inbegrepen?
Ik denk dat er namelijk in de GG met de inhoud niet zo veel veranderd is. Maar dat de verandering vooral ziet op het taalgebruik (de zelfde boodschap in hedendaagse woorden) en het meegaan in een wereldgelijkvormige tendens. Ik denk dat velen links of rechts niet op de inhoud baseren, maar op secundaire kenmerken. Hebben we het over de leer of over de sfeer?
Toch wel beiden denk ik. Er is een versmalling opgetreden in theologisch denken. En steeds grotere nadruk op 'het eigene'
Daarnaast denk ik wel dat sfeer in sommige flanken heel belangrijk is geworden. En dan vooral in de zin van conservatisme in levensstijl en krampachtig vasthouden aan bepaalde vormen.
Ik denk dat ds GH Kersten er heel anders in zou staan. Die was modern en vooruitstreven in zijn tijd. Er was op hem net zulke kritiek die je nu wel over huidige linkerflank predikanten hoort.