Gereformeerde Gemeenten

huisman

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Beste Gergemmers,

Voor iemand die geen GG oren heeft lijkt dit een vreemde discussie. Het valt best erg mee met de verschillen bij jullie.
Ik beluister regelmatig preken uit de breedte van jullie predikanten en het valt mij juist op dat ze zo akelig veel op elkaar lijken. Vooral de toepassingen zijn voorspelbaar en vaak hetzelfde. Ik chargeer natuurlijk een beetje maar een paar decennia geleden vond ik dat de GG veel meer predikanten had met een eigen authentieke prediking.
Ik beluister zo af en toe een GGiN preek en daar hoor en leer ik verrassend genoeg veel vaker nieuwe dingen.

Wees maar dankbaar voor de eenheid die er nog mag zijn in de GG.

Groeten van een verontruste CGK’er
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Beste Gergemmers,

Voor iemand die geen GG oren heeft lijkt dit een vreemde discussie. Het valt best erg mee met de verschillen bij jullie.
Ik beluister regelmatig preken uit de breedte van jullie predikanten en het valt mij juist op dat ze zo akelig veel op elkaar lijken. Vooral de toepassingen zijn voorspelbaar en vaak hetzelfde. Ik chargeer natuurlijk een beetje maar een paar decennia geleden vond ik dat de GG veel meer predikanten had met een eigen authentieke prediking.
Ik beluister zo af en toe een GGiN preek en daar hoor en leer ik verrassend genoeg veel vaker nieuwe dingen.

Ik zal toegeven de uiterlijke verschillen in de CGK lijken heel veel groter. Maar binnen de GG hebben we deze flankvorming op deze schaal nooit gekend. Iets wat gaande is is meer actueel dan iets wat al langere tijd gaande is. Een opmerking die ik hoorde van een ambtsdrager in 1985: De GG staan nu op hetzelfde punt als de CGK net na de oorlog. Zou deze (voor mij) zeer geachte vriend en oud-ambtsdrager geen goede kijk op de zaak gehad hebben?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Spijker op z'n kop. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk dat 1953 als een oordeel boven de kerkverbanden hangt. Dat zie je in een groot predikantentekort in de GGiN en een eenheidsworst(eling) in de GG omdat er een heel aantal eigenlijk als ze in 1953 hadden geleefd GGiN hadden moeten zijn. En dan op z'n 1953'st. Dus een overdreven focus op het aanbod. Door veel GG-predikanten wordt krampachtiger omgegaan met het aanbod van genade dan GGiN-predikanten, is mijn bescheiden ervaring.
En alles wat wat links hangt in de GG hoort er eigenlijk niet bij. Zie je niet terug in afvaardigingen en zijn wat verdacht.

Ik realiseer me heel erg dat ik spreek vanuit mijn kleine hoekje.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ad Anker schreef:

Spijker op z'n kop. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk dat 1953 als een oordeel boven de kerkverbanden hangt. Dat zie je in een groot predikantentekort in de GGiN en een eenheidsworst(eling) in de GG omdat er een heel aantal eigenlijk als ze in 1953 hadden geleefd GGiN hadden moeten zijn. En dan op z'n 1953'st. Dus een overdreven focus op het aanbod. Door veel GG-predikanten wordt krampachtiger omgegaan met het aanbod van genade dan GGiN-predikanten, is mijn bescheiden ervaring.
En alles wat wat links hangt in de GG hoort er eigenlijk niet bij. Zie je niet terug in afvaardigingen en zijn wat verdacht.

Dat moet je natuurlijk ook een beetje relativeren. Ja je hebt een punt hoor. Maar de GG is een keer of 5 zo groot als de GGiN.
Ga je dat simpel vergelijken dan zou de GGiN zo'n 40 predikanten hebben, en bijvoorbeeld dit jaar 4/5 studenten.
Al weet ik wel dat deze som ook weer net te makkelijk is.

Het is natuurlijk wel een feit dat de GGiN relatief veel gemeenten heeft. Op veel plaatsen waar een GG was is ook een GGiN ontstaan. En dus zijn die 20.000 leden verdeeld over vele kleinere gemeenten en enkele grotere.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Louis2 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Daarnaast wordt er vaak vanuit gegaan dat het aan het uitnodigingsbeleid van de gemeenten ligt. Dat is ook niet waar.
Er zijn ook predikanten die weigeren voor te gaan in bepaalde gemeenten en altijd bedanken bij een uitnodiging.

Een positieve uitzondering vind ik een van de meest rechtse GG predikanten, die, volgens mij heel bewust, voorgaat van OGG tot de wat 'linksere' GG's en bij elke intrede, van welke ds of in welke gemeente ook, aanwezig is. Al kun je misschien soms wat vragen hebben bij zijn prediking, zijn opstelling in deze vind ik zeer positief.
Ik begreep onlangs inderdaad dat dit voorkomt. Dat is wel verdrietig.

Al viel me het uitnodigingsbeleid in Groningen dit jaar en volgend jaar wel op. Er gaan daar echt dominees voor uit de gehele GG. Dat komt mede omdat de kerkenraad van Drachten het sinds een aantal jaren toelaat dat dominees die daar een hele zondag zijn, een derde dienst mogen vervullen. Die is dan meestal voor Groningen. Jammer dat het andersom (nog) niet gebeurt.

Ik heb wel een vermoeden op welke predikant je doelt. Helaas is hij na zijn studententijd in onze gemeente nooit meer voorgegaan...
Ik heb tien jaar geleden, toen dominee Kattenberg nog vrijwel iedere zondag preekte, ook weleens predikanten als ds. Hogchem horen preken. Ds. Verschuure komt volgens mij apart naar Groningen.
Ik zie de twee laatstgenoemde predikanten nooit in Houten preken.
Maar nogmaals: waarom neemt de synode geen maatregelen tegen zowel gemeenten als predikanten die enkel hun eigen smaak willen proeven? Zo is de volgende kerkscheuring toch geboren?
En of ds Verschuure in Houten heeft gepreekt. Wel de volledigheid aangeven of gewoon zeggen dat je niet alles weet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef: Ik beluister zo af en toe een GGiN preek en daar hoor en leer ik verrassend genoeg veel vaker nieuwe dingen.
Herkenbaar, vooral uit de stukjes uit de Wachter.
Ik verwonder me (positief) steeds vaker over de GGiN.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
Louis2 schreef: Ik heb tien jaar geleden, toen dominee Kattenberg nog vrijwel iedere zondag preekte, ook weleens predikanten als ds. Hogchem horen preken. Ds. Verschuure komt volgens mij apart naar Groningen.
Ik zie de twee laatstgenoemde predikanten nooit in Houten preken.
Maar nogmaals: waarom neemt de synode geen maatregelen tegen zowel gemeenten als predikanten die enkel hun eigen smaak willen proeven? Zo is de volgende kerkscheuring toch geboren?
Ds. Verschuure preekte regelmatig in Houten (maar ook bijvoorbeeld in Arnhem), toen hij nog in Scherpenzeel stond.
En dat is nog niet eens zo lang geleden.
Dank voor je bericht, ik ben vergeten deze te lezen. Klopt inderdaad. Ik heb zo maar een vermoeden dat Bezorgd ook doelde op deze ds.
Louis2

Bericht door Louis2 »

@ Pierre27
Ik volg Houten al een tijd op youtube, en in die tijd hoorde ik hem daar niet.
Je begrijpt dat ik iets anders probeerde aan te geven.

En ja, binnen de CGK zijn de onderlinge verschillen, en helaas ook het gebakkelei nog veel erger.
Tot mijn grote verdriet...
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jij mag nooit meer raden pierre27 ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:

Volgens mij toch niet. Of je moet volhouden dat er een leergeschil is dat onoverkomelijk is, maar dat geloof ik niet. We kunnen lang of kort praten over een welmenend aanbod van genade of over gemoedelijke predikanten, dat is toch allemaal terzijde. Als het over kern gaat, het oude bevindelijke leven, dat herkent en erkent elkaar. Dan is een kerkmuur ook geen bezwaar. Ik heb het meer gezegd, en in dit verband zeg ik het nogmaals: Het leven voelt het leven en de dood kan niet voelen, en herkennen. Ik weet ook wel dat er breuken zijn geslagen die zeer verdrietig zijn, ja die ons zouden moeten verootmoedigen, en in en schuldbelijdenis samenkomen. Hier ligt het moeilijke punt: de schuld erkennen, aanvaarden en belijden. Dat scheurt vaneen. Dat doet ook leerverschillen zoeken of vergroten. Maar daar waar de liefde is, en de genade, daar is herkenning, of anders, zou er zonder genade wel van liefde sprake zijn? In de mond ja, maar ik bedoel een hartelijke trekkende liefde tot elkaar. Dat mis ik. Het zijn niet de verschillen tussen enkele behoudende predikanten en de GGiN. Als we elkaar innerlijk kennen vallen alle opgeworpen 'leergeschillen' weg. Wie zou kunnen volhouden dat er een leergeschil is? Ja ik snap wel de benadrukking van een punt, maar daar ligt de punt niet. Als we de oudere garde van de GG kennen en vergelijken dat met de prediking van nu in de GGiN dan zouden die oude predikers nu meteen door de buitenwereld als 'uitgetredenen' worden bestempeld als men alleen op de inhoud van de preken afging. Denk aan predikanten als ds. Lamain, ds. Koster, ds. Venema, ds. J. Karens, enz.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
newton

Bericht door newton »

-DIA- schreef: Een predikant als ds. vD kwam in Enter niet op de kansel.
Waarom niet?
Opvallend inderdaad, omdat in Enter verder de hele breedte van de GG lijkt te komen. Is Enter dan de oorzaak?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Jij mag nooit meer raden pierre27 ;)
Ik dacht dat je ds. A.T. Huijser bedoelde.

Maar ds. Verschuure is wel erg meelevend inderdaad met de gehele GG.
Thea

Bericht door Thea »

Nou @ Louis 2, als je dan van iemand wat moet aannemen over een breed uitnodigingsbeleid is het niet v d Schans. Die bedoelde ik precies met het minieme aantal predikanten, dat bij hem in de gemeente preekt.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe weet je dat dat aan het uitnodigingsbeleid ligt? Het kan ook zijn dat mensen zich daar erg welkom voelen en daarom er graag komen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Louis2 schreef:@ Pierre27
Ik volg Houten al een tijd op youtube, en in die tijd hoorde ik hem daar niet.
Je begrijpt dat ik iets anders probeerde aan te geven.

En ja, binnen de CGK zijn de onderlinge verschillen, en helaas ook het gebakkelei nog veel erger.
Tot mijn grote verdriet...
Ook als je iets anders probeert aan te geven vertel dan wel juiste zaken.
Plaats reactie