Je vergeet de OGGiN.Henk J schreef:In de ideale situatie zou inderdaad elke predikant overal voorgaan. Maar dat is volgens mij in geen enkel verband het geval, misschien in de GGiN. Ik zou er ook geen groot punt van maken. We hebben gewoon te maken met liggingsverschillen en veel mensen kunnen die niet altijd relativeren. Laten we elkaar binnen het verband wat ruimte gunnen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zou er niet een al te groot probleem van maken.Henk J schreef:In de ideale situatie zou inderdaad elke predikant overal voorgaan. Maar dat is volgens mij in geen enkel verband het geval, misschien in de GGiN. Ik zou er ook geen groot punt van maken. We hebben gewoon te maken met liggingsverschillen en veel mensen kunnen die niet altijd relativeren. Laten we elkaar binnen het verband wat ruimte gunnen.
Deed de oprichter van de GG ook niet.
Eens, ik denk dat de GGiN het enige kerkverband is waar iedereen overal voorgaat.
Of misschien de OGG ook?
-
- Verbannen
Enkele GG's ook. Te denken valt aan Groningen, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkerveer en Woerden.Bezorgd schreef:Ik zou er niet een al te groot probleem van maken.Henk J schreef:In de ideale situatie zou inderdaad elke predikant overal voorgaan. Maar dat is volgens mij in geen enkel verband het geval, misschien in de GGiN. Ik zou er ook geen groot punt van maken. We hebben gewoon te maken met liggingsverschillen en veel mensen kunnen die niet altijd relativeren. Laten we elkaar binnen het verband wat ruimte gunnen.
Eens, ik denk dat de GGiN het enige kerkverband is waar iedereen overal voorgaat.
Of misschien de OGG ook?
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 10 nov 2022, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja. Wanneer een dominee nooit voorgaat in een (nabijgelegen) gemeente, dan betekent het niet automatisch dat de ds niet welkom is of hij niet wil komen.Job schreef:Komt dat voor?MGG schreef: (Dus dat de ds wel welkom is als hij zelf vraagt of hij mag komen preken.)
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
De predikanten uit mijn jeugd werden iig nooit gevraagd in de nabijgelegen gemeenten. De vraag is echter of dat ook erg is. Als je van te voren weet dat men, binnen de reikwijdte van leer, anders over bepaalde zaken denkt, is dat toch prima. Het is wat anders als men andere liggingen veroordeelt.MGG schreef:Ja. Wanneer een dominee nooit voorgaat in een (nabijgelegen) gemeente, dan betekent het niet automatisch dat de ds niet welkom is of hij niet wil komen.Job schreef:Komt dat voor?MGG schreef: (Dus dat de ds wel welkom is als hij zelf vraagt of hij mag komen preken.)
Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik bedoelde eigenlijk: komt het voor dat een dominee zichzelf uitnodigt?MGG schreef:Ja. Wanneer een dominee nooit voorgaat in een (nabijgelegen) gemeente, dan betekent het niet automatisch dat de ds niet welkom is of hij niet wil komen.Job schreef:Komt dat voor?MGG schreef: (Dus dat de ds wel welkom is als hij zelf vraagt of hij mag komen preken.)
Volgens mij niet. Maar het komt wel eens voor dat een gemeentelid contacten heeft of familie is van een predikant, en dat hij dan zo gevraagd wordt.Job schreef:Ik bedoelde eigenlijk: komt het voor dat een dominee zichzelf uitnodigt?MGG schreef:Ja. Wanneer een dominee nooit voorgaat in een (nabijgelegen) gemeente, dan betekent het niet automatisch dat de ds niet welkom is of hij niet wil komen.Job schreef:Komt dat voor?MGG schreef: (Dus dat de ds wel welkom is als hij zelf vraagt of hij mag komen preken.)
GerefGemeente-lid schreef:Enkele GG's ook. Te denken valt aan Groningen, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkerveer en Woerden.Bezorgd schreef:Ik zou er niet een al te groot probleem van maken.Henk J schreef:In de ideale situatie zou inderdaad elke predikant overal voorgaan. Maar dat is volgens mij in geen enkel verband het geval, misschien in de GGiN. Ik zou er ook geen groot punt van maken. We hebben gewoon te maken met liggingsverschillen en veel mensen kunnen die niet altijd relativeren. Laten we elkaar binnen het verband wat ruimte gunnen.
Of misschien de OGG ook?
Daarnaast wordt er vaak vanuit gegaan dat het aan het uitnodigingsbeleid van de gemeenten ligt. Dat is ook niet waar.
Er zijn ook predikanten die weigeren voor te gaan in bepaalde gemeenten en altijd bedanken bij een uitnodiging.
Een positieve uitzondering vind ik een van de meest rechtse GG predikanten, die, volgens mij heel bewust, voorgaat van OGG tot de wat 'linksere' GG's en bij elke intrede, van welke ds of in welke gemeente ook, aanwezig is. Al kun je misschien soms wat vragen hebben bij zijn prediking, zijn opstelling in deze vind ik zeer positief.
Jawel. Er zijn predikanten die contact opnemen met gemeenten waar ze niet gevraagd worden. Of als er een beurt over is en men is die zondag in de buurt geven ze een belletje.Job schreef:Ik bedoelde eigenlijk: komt het voor dat een dominee zichzelf uitnodigt?MGG schreef:Ja. Wanneer een dominee nooit voorgaat in een (nabijgelegen) gemeente, dan betekent het niet automatisch dat de ds niet welkom is of hij niet wil komen.Job schreef:Komt dat voor?MGG schreef: (Dus dat de ds wel welkom is als hij zelf vraagt of hij mag komen preken.)
Al zal het in de GG wel wat minder voorkomen dan in andere kerkverbanden , daar is het veel gebruikelijker.
-
Het gebeurt wel. Hoevaak het gebeurt kan ik niet inschatten. In de situaties die ik ken, gaat het meestal om dominees die in een regio op vakantie gaan en een gemeente bellen met de vraag 'kan ik op zondag x bij jullie preken'. Het gebeurt ongetwijfeld ook dat dominees wat gaatjes over houden in hun agenda. Bijvoorbeeld doordat er preekbeurten vervallen als een gemeente een dominee krijgt.Tiberius schreef: Volgens mij niet. Maar het komt wel eens voor dat een gemeentelid contacten heeft of familie is van een predikant, en dat hij dan zo gevraagd wordt.
-
- Verbannen
Ik begreep onlangs inderdaad dat dit voorkomt. Dat is wel verdrietig.Bezorgd schreef:Daarnaast wordt er vaak vanuit gegaan dat het aan het uitnodigingsbeleid van de gemeenten ligt. Dat is ook niet waar.
Er zijn ook predikanten die weigeren voor te gaan in bepaalde gemeenten en altijd bedanken bij een uitnodiging.
Een positieve uitzondering vind ik een van de meest rechtse GG predikanten, die, volgens mij heel bewust, voorgaat van OGG tot de wat 'linksere' GG's en bij elke intrede, van welke ds of in welke gemeente ook, aanwezig is. Al kun je misschien soms wat vragen hebben bij zijn prediking, zijn opstelling in deze vind ik zeer positief.
Al viel me het uitnodigingsbeleid in Groningen dit jaar en volgend jaar wel op. Er gaan daar echt dominees voor uit de gehele GG. Dat komt mede omdat de kerkenraad van Drachten het sinds een aantal jaren toelaat dat dominees die daar een hele zondag zijn, een derde dienst mogen vervullen. Die is dan meestal voor Groningen. Jammer dat het andersom (nog) niet gebeurt.
Ik heb wel een vermoeden op welke predikant je doelt. Helaas is hij na zijn studententijd in onze gemeente nooit meer voorgegaan...
-
Nee hoor, tussen wat ik hoor in de OGGiN in mijn omgeving en wat ds. Kort in zijn boekje schrijft zitten forse verschillen.Simon0612 schreef:Je vergeet de OGGiN.Henk J schreef:In de ideale situatie zou inderdaad elke predikant overal voorgaan. Maar dat is volgens mij in geen enkel verband het geval, misschien in de GGiN. Ik zou er ook geen groot punt van maken. We hebben gewoon te maken met liggingsverschillen en veel mensen kunnen die niet altijd relativeren. Laten we elkaar binnen het verband wat ruimte gunnen.
Ik heb tien jaar geleden, toen dominee Kattenberg nog vrijwel iedere zondag preekte, ook weleens predikanten als ds. Hogchem horen preken. Ds. Verschuure komt volgens mij apart naar Groningen.GerefGemeente-lid schreef:Ik begreep onlangs inderdaad dat dit voorkomt. Dat is wel verdrietig.Bezorgd schreef:Daarnaast wordt er vaak vanuit gegaan dat het aan het uitnodigingsbeleid van de gemeenten ligt. Dat is ook niet waar.
Al viel me het uitnodigingsbeleid in Groningen dit jaar en volgend jaar wel op. Er gaan daar echt dominees voor uit de gehele GG. Dat komt mede omdat de kerkenraad van Drachten het sinds een aantal jaren toelaat dat dominees die daar een hele zondag zijn, een derde dienst mogen vervullen. Die is dan meestal voor Groningen. Jammer dat het andersom (nog) niet gebeurt.
Ik heb wel een vermoeden op welke predikant je doelt. Helaas is hij na zijn studententijd in onze gemeente nooit meer voorgegaan...
Ik zie de twee laatstgenoemde predikanten nooit in Houten preken.
Maar nogmaals: waarom neemt de synode geen maatregelen tegen zowel gemeenten als predikanten die enkel hun eigen smaak willen proeven? Zo is de volgende kerkscheuring toch geboren?
Dat kan, maar dat zegt allerminst dat hij er niet voorgaat. Ik kan tal gemeenten noemen waar dat verschil zit, maar de dominee toch voorgaat. Dus dat is geen graadmeter.Henk J schreef:Nee hoor, tussen wat ik hoor in de OGGiN in mijn omgeving en wat ds. Kort in zijn boekje schrijft zitten forse verschillen.Simon0612 schreef:Je vergeet de OGGiN.Henk J schreef:In de ideale situatie zou inderdaad elke predikant overal voorgaan. Maar dat is volgens mij in geen enkel verband het geval, misschien in de GGiN. Ik zou er ook geen groot punt van maken. We hebben gewoon te maken met liggingsverschillen en veel mensen kunnen die niet altijd relativeren. Laten we elkaar binnen het verband wat ruimte gunnen.
Louis2 schreef:[
Maar nogmaals: waarom neemt de synode geen maatregelen tegen zowel gemeenten als predikanten die enkel hun eigen smaak willen proeven? Zo is de volgende kerkscheuring toch geboren?
Omdat je hierin gewoon een beetje nuchter moet zijn.
"Een predikant past niet bij elke gemeente en niet elke gemeente past bij iedere predikant" zei ds GH Kersten al.