Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Erasmiaan

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Er is geen enkele reden om zich druk te maken om interne verdeeldheid binnen de GG. Dat daar vanuit andere kerken ergernis over is, is al ergerlijk genoeg.

Iedere gemeente en predikant binnen de GG blijft ruim binnen de drie formulieren van eenheid, met uitzondering van vraag en antwoord 74 van de HC. Maar daar gaat de voorzitter van het deputaatschap zelf erg vrij mee om.
Jij bent hier wekelijks aan het spitten in die interne verdeeldheid binnen de GG. En nu mag de synode daar niet over spreken?
DDD

Bericht door DDD »

Ik beweer zeker niet dat de synode daar niet over mag spreken. Maar ik heb wel commentaar op de aanleiding hiervoor, namelijk commentaar vanuit de GGiN. Dat is geen goede reden om hierover door te spreken. Maar met elkaar praten -en dan vooral ook naar elkaar luisteren- is altijd een goed streven. Daar heb ik geen commentaar op.

Voor het overige heb ik geen idee wat jij met mijn spitten bedoelt. Ik zie mijzelf niet als representant van de GG.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind het een bende in de PKN. De verdeeldheid in de CGK is verschrikkelijk.
Maar als ik sommige verslagen lees van de GG synode krijg ik jeuk. Wat een gezemel om niets.
Alsof de fronten liggen bij een uitgave van van dr. A. de Muynck en dr. A.J. Kunz, bij de interne verscheidenheid vd GG... Of bij mediagebruik om de jongeren te bereiken. Of een publicatie uitgeven vanwege de zeer terechte vraag van de HHK "over het zogenoemde doen van ”belijdenis voor de kerkenraad” bij kerkelijke overgangen."

Ik kan daar met mn pet niet bij.
Ik krijg een beetje jeuk van deze reactie. Wat wil je er nu mee bereiken?
Zoiets? Ik snap niet dat ze voor zulke futiliteiten 4 dagen in een Ottevanger-pak uitgedost gaan zitten.
Laten de GG’ers hier maar dankbaar voor zijn. Op de meerdere vergadering in onze kerk gaat het steeds vaker over opvattingen van ambtsdragers die tegen de Schrift ingaan.
Vorige week zo’n vergadering moeten bijwonen. Ga niet in op wat daar allemaal ter tafel kwam. Conclusie moet helaas zijn:
Er is geen toekomst meer voor een ongedeelde CGK.

Dan ben ik jaloers op een kerk die het 4 dagen over futiliteiten op hun GS kunnen hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:Dan ben ik jaloers op een kerk die het 4 dagen over futiliteiten op hun GS kunnen hebben.
:tilt

Zeuren, flankendrijverij, futilitileren en ander boosachtig gekrakeel is voor Refoforum. Op de synode lukt het nog zonder dat.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Ergens in een tussenzin lees ik wel dat jongeren verlegenheid ervaren over de vrouw in het ambt en homoseksualiteit. Maar kennelijk wordt dat niet serieus besproken.
En - gezien de leeftijd van de meeste afgevaardigden - zou die groep 'jongeren ' best eens behoorlijk groot kunnen zijn.

Ik vond het onderwerp tekstgezag nu juist wel een belangrijk thema wat op deze GS op de agenda stond.
Terecht dat daar aandacht voor is , het gaat ook de GG helaas niet voorbij.
Het ging mij om de door mij genoemde punten.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind het een bende in de PKN. De verdeeldheid in de CGK is verschrikkelijk.
Maar als ik sommige verslagen lees van de GG synode krijg ik jeuk. Wat een gezemel om niets.
Alsof de fronten liggen bij een uitgave van van dr. A. de Muynck en dr. A.J. Kunz, bij de interne verscheidenheid vd GG... Of bij mediagebruik om de jongeren te bereiken. Of een publicatie uitgeven vanwege de zeer terechte vraag van de HHK "over het zogenoemde doen van ”belijdenis voor de kerkenraad” bij kerkelijke overgangen."

Ik krijg een beetje jeuk van deze reactie.
Dan kunnen we allebei aan de talkpoeder ;)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Tiberius schreef: Zoiets? Ik snap niet dat ze voor zulke futiliteiten 4 dagen in een Ottevanger-pak uitgedost gaan zitten.
Laten de GG’ers hier maar dankbaar voor zijn. Op de meerdere vergadering in onze kerk gaat het steeds vaker over opvattingen van ambtsdragers die tegen de Schrift ingaan.
Vorige week zo’n vergadering moeten bijwonen. Ga niet in op wat daar allemaal ter tafel kwam. Conclusie moet helaas zijn:

Dan ben ik jaloers op een kerk die het 4 dagen over futiliteiten op hun GS kunnen hebben.

Omdenken is een kunst.
Maar hier heb je een punt inderdaad.

Al hoewel er voldoende fronten zijn die strijden tegen de kerk, waar ook over gesproken zou kunnen worden.
Maar misschien komt dat nog.
MGG

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef:
MGG schreef:
Simon0612 schreef: Wat een trieste reactie. Je weet helemaal niet waarom hij moest stoppen. En slecht dat de ex-student daarom zijn plaats verlaten zou hebben. Het zegt wel wat van hoe iemand tegen autoriteiten aankijkt. Fijn dat ze nog bij de GG terecht kunnen!

P.s.: Heeft de GGiN wat misdaan? Je bent lekker aan het schoppen. Dat je jezelf druk maakt om attestaties en niet om de interne verdeeldheid binnen de GG (zie artikel RD) vind ik tekenend.
Ik twijfel zeer of ik op deze onredelijke persoonlijke aanval moet reageren. Maar je krijgt het voordeel van de twijfel.

Precies dit bedoel ik met erg fel en zelfs op de grens van passief agressief. Ik heb geen onvertogen woord gezegd en dan reageer je zo heftig.

Ik (en jij waarschijnlijk ook) weet inderdaad niet waarom hij moest stoppen, omdat ervoor gekozen is om het geheim te houden. Wat ik wel weet, is dat hij een roeping voelde en dat het curatorium van de GGiN zowel zijn roeping als zijn bekering dusdanig gewogen hebben dat hij is toegelaten. Bij deze vergadering is Gods Heilige naam aangeroepen en gebeden om het licht van de Heilige Geest. Blijkbaar is het enorm erg dat ik hoop dat hij zich bij het curatorium van de GG meld en dat die de vrijmoedig hebben om het toe te laten. (Of geloof je dat God Zijn roeping teruggetrokken heeft?)

De GGiN heeft mij niks misdaan en ik heb bijvoorbeeld ds vd Kieft hoog zitten. Ik zie ook werkelijk waar niet in, waar ik zou schoppen.
Vind jij je eigen tekst 'Fijn dat ze nog bij de GG terecht kunnen!' Geen schoppen?
Ik hoop en bid dat de kerken/gemeente die de Bijbel voor 100% aanvaarden ooit weer een mogen zijn. Het is te bizar voor woorden hoeveel ruzie/verdeeldheid er is (geweest). De vraag is, wil God dat Zijn Kerk zou verbroken is? Zo nee, dan moeten we de conflicten oplossen en (waar geestelijke eenheid is) naar samen gaan toewerken.
Dat jij weet waar ik mij wel of niet druk om maak vind ik dan weer tekenend. Ik geloof niet dat jij mijn gedachten kunt lezen en ik heb nergens gezegd of ik mij daar wel of niet druk om maak.
MGG schreef:Spijtig dat de GGiN nog steeds niet openstaat voor het aanvaarden van onderlingen attestaties. Hopelijk is dat in de toekomst wel mogelijk als de oude garde die vaak nog erg fel is over de scheuring gekrompen is.
Waar in het hele artikel staat dat de GGiN er niet voor open staat? Je hebt iets horen vertellen en verbind er direct conclusies aan. Trekt vervolgens iets over een oude garde erbij die fel zou zijn en niet over een scheuring heen zou zijn. Sorry maar ik vind dit een en al vooroordelen, niets gestaafd op feiten...

Dat is mijn ervaring ja en jouw eerste reactie bevestigd het weer. Zo kun je gedachte lezen en kom je met een tekst als 'fijn dat je zo bij de GG terecht kunt komen' die totaal nergens op slaat.
Bel het kerkelijk bureau oid en dan weet je dat het feitelijk juist is. Overigens heeft de GGiN zover ik weet met geeneen kerk een correspondentieband.

MGG schreef: Foutje ik bedoelde onderlingen. Ouderlingen wisselen niet zovaak van kerkverband;). Overigens begreep ik dat een ex student van de ggin overgegaan in naar de gg. Hopelijk mag hij in de toekomst als dominee dienen.
Wat heeft uberhaupt een ex-student te maken met dit hele topic? Waarom werp je dit op? Dit is een half jaar geleden al dit forum gepasseerd. In de hele berichtgeving van de synode gaat het hier helemaal niet over. Hoe kun je stellen zonder dat je weet waarom de student moest stoppen dat hij dan hopelijk maar student wordt bij de GG. Ik vind dat echt een hele rare gedachten.

Omdat het mij te binnen schoot, toen ik perongelijk ouderlingen ipv onderlingen typte. Zoals ik al zei zijn roeping en bekering is door het curatorium overgenomen! Daarbij negeer je wijselijk mijn vraag of je denkt dat God Zijn roeping terugtrekt? Ik hoop inderdaad dat hij zich bij het curatorium meld en er vrijmoedigheid is om hem toe te laten. Jij mag dat vanzelfsprekend raar vinden, maar ik zie het probleem niet. Als het curatorium hem zou mogen toelaten, dan vertrouw ik erop dat het goed zit.

Ten slot ben ik me van geen persoonlijke aanval bewust. Geen idee waar je op doelt. Wat betreft felheid vind ik dat het reuze meevalt, misschien ligt het eraan hoe je mijn reactie leest.
Woorden al triest, schoppen en ongefundeerd zeggen dat ik mij ergens niet druk om maak om dat vervolgens tekend te noemen. Overigens was ik niet de enige die het als fel opvatten. Blijkbaar is dit voor jou normale communicatie, maar ik ben het niet gewend dat mensen zo kort door de bocht reageren.

(Quoten is niet helemaal goed gegaan, maar je herkent je eigen tekst vast wel.)
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef:Ik beweer zeker niet dat de synode daar niet over mag spreken. Maar ik heb wel commentaar op de aanleiding hiervoor, namelijk commentaar vanuit de GGiN. Dat is geen goede reden om hierover door te spreken. Maar met elkaar praten -en dan vooral ook naar elkaar luisteren- is altijd een goed streven. Daar heb ik geen commentaar op.

Voor het overige heb ik geen idee wat jij met mijn spitten bedoelt. Ik zie mijzelf niet als representant van de GG.
Wat is er mis met de aanleiding? Als de GGiN zich daar zorgen om maakt, dan is het toch niet vreemd als GG daarop ingaat? Net zoals er ingegaan wordt op een vraag vanuit de HHK. Ik vind het juist mooi dat er onderling gepraat wordt en dat uitkomsten van zulke gesprekken meegenomen worden naar de synode.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef:

Ik krijg een beetje jeuk van deze reactie. Wat wil je er nu mee bereiken?
Zoiets? Ik snap niet dat ze voor zulke futiliteiten 4 dagen in een Ottevanger-pak uitgedost gaan zitten.

Als we hierover nadenken zien we weinig hoopgevends.
Ik hoor het hem nog zeggen.
Hij zat in de kerkenraad van een van de Rotterdamse gemeenten.
Het was in het jaar, ik weet het nog, 1985.
Hij sprak, ernstig en bewogen:
Wij zijn als gemeenten nu op hetzelfde peil gekomen als de Christelijke Gereformeerde Kerken net na 1945...
Deze ernstvolle en bewogen woorden blijven me bij.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef:
DDD schreef:Ik beweer zeker niet dat de synode daar niet over mag spreken. Maar ik heb wel commentaar op de aanleiding hiervoor, namelijk commentaar vanuit de GGiN. Dat is geen goede reden om hierover door te spreken. Maar met elkaar praten -en dan vooral ook naar elkaar luisteren- is altijd een goed streven. Daar heb ik geen commentaar op.

Wat is er mis met de aanleiding? Als de GGiN zich daar zorgen om maakt, dan is het toch niet vreemd als GG daarop ingaat? Net zoals er ingegaan wordt op een vraag vanuit de HHK. Ik vind het juist mooi dat er onderling gepraat wordt en dat uitkomsten van zulke gesprekken meegenomen worden naar de synode.
Ik vind dat op deze manier juist erg ongewenst. Het zou kunnen leiden tot een vorm van interkerkelijk gelegitimeerde binnenkerkelijke intimidatie. Waarom lees ik niets over de interkerkelijke besprekingen met de CGK? Deputaten kerkelijke eenheid van de CGK zouden wellicht andere kritiekpunten hebben. Ik lees niet dat daarover een gesprek gevoerd moet worden. Kortom: ik vind het prima dat iets bespreekbaar is, mits het doel van de bespreking juist en de achtergrond van de bespreking zuiver is.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik vind het juist goed en verfrissend dat het probleem eens openlijk bekend wordt en dat er ook gewerkt wordt om de onderlinge band en eenheid te versterken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Ik beweer zeker niet dat de synode daar niet over mag spreken.
Maar je zegt toch dat er geen enkele reden is dat de synode zich over de verdeeldheid in eigen kring druk moet maken? En er zijn toch zeker wél redenen voor?
Maar ik heb wel commentaar op de aanleiding hiervoor, namelijk commentaar vanuit de GGiN. Dat is geen goede reden om hierover door te spreken. Maar met elkaar praten -en dan vooral ook naar elkaar luisteren- is altijd een goed streven. Daar heb ik geen commentaar op.
Soms is er een aanleiding toe nodig. Maar een studiemiddag voor predikanten over dit onderwerp werd sowieso al belegd.
Nee ik zie jou inderdaad op geen enkele wijze als representant van de GG. Maar je bent wel altijd bezig op dit forum met de GG, met "links", "rechts", of in jouw termen, gematigd, minder gematigd, becommentariëren van allerlei ontwikkelen, preekstijlen, enz. Dat bedoel ik met spitten in de kerkelijke verdeeldheid. En een synode zou er dan vanwege een verkeerde aanleiding niet over mogen praten? Bijzonder.

--knip -- vertrouwelijke informatie
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

GGotK schreef:Ik vind het juist goed en verfrissend dat het probleem eens openlijk bekend wordt en dat er ook gewerkt wordt om de onderlinge band en eenheid te versterken.
Zo is dat.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik reageer op de volgende zin: Als mogelijkheden voor het bevorderen van interne eenheid werden genoemd predikanten- en ambtsdragersconferenties (...).

Wat ik als niet GGer liever zou zien is dat er meer geparticipeerd zou worden vanuit de GG in de Haamstede conferentie, in plaats van eigen conferenties te organiseren. Dat zou tot bevordering van de eenheid in de Gereformeerde Gezindte zijn, en daarnaast zouden de predikanten van de GG hier ook hun inbreng kunnen hebben. Het persoonlijk kennismaken van predikanten onder bevindelijk-gereformeerde predikanten en ambtsdragers, en een wisselwerking, zijn wat mij betreft meerdere vliegen in 1 klap.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 okt 2022, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie