Ontwikkelingen HHK

Bertiel

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

huisman schreef:
Lilian1975 schreef:
huisman schreef:

Ze hebben m.i. na 2004 in rap tempo zich als een 'nieuw' kerkverband gedragen en niet als dolerende Nederlands Hervormden. Alle structuren moesten zo snel mogelijk zelfstandig opereren. Dat leek veel meer op een afscheiding dan op een voortzetting. Dat had ik niet verwacht. Dat ze dit zelfs in de belijdenisvragen hebben doorgetrokken is veelzeggend.
.
Tja er moesten nu eenmaal voorzieningen getroffen worden voor predikanten en gezinnen, pensioenen etc. En wbt de naam. De oude naam mocht niet gebruikt worden.
Overigens staat er nog een post met vraag open. Die eerder genoemd is dan deze . Want waar bestaat jouw bezwaar dan uit?
En ja de zorgen zijn herkenbaar...
Mijn bezwaar is meer mijn teleurstelling. De HHK is een 'gewone" afgescheiden kerk geworden en niet de kerk waar de Acte van Afscheiding of Wederkeer (Ulrum) op van toepassing is.....en dat had ik gehoopt in 2004. Mijn overgrootmoeder kwam uit Ulrum ze is 105 geworden (Grietje Groen-Jager Ulrum, Groningen,28 okt. 1868 Ulrum, Groningen, 09 mrt. 1974)

Wij ondergetekenden Opzienderen en litmaten der Gereformeerde Gemeente van Jezus Christus te Ulrum; sedert geruimen tijd opgemerkt hebbende, het bederf in de Nederlansche Hervormde Kerk, zoo wel in verminking of verlochening van de leer onzer vaderen gegrond op Gods woord, als in de verbastering van de bediening der Heilige Sacramenten naar de verordineering van Christus in zijn woord; en in het bijna volstrekte verzuim der kerkelijke tucht; welke stukken allen naar onze Gereformeerde belijdenis Art: 29 kenmerken zijn der ware kerk; door Gods genade eenen Herder en Leeraar ontvangen hebbende die ons naar den woorde Gods de zuivere leer onzer vaderen voorstelde, dezelve zoo wel in het bijzonder als in het algemeen toepaste; werd de gemeente daardoor meer en meer opgewekt om zich in belijdenis en wandel te richten naar den regelmaat des Geloofs en van Gods Heilig woord Galaten 6:16. Philp: 3:16. en ook afstand te doen van het dienen van God naar menschelijke geboden omdat Gods woord ons zegt dat dit te vergeefs is Matth: 15:9 En tevens te doen waken voor de ontheiliging van tekenen en zegelen van Gods eeuwig genadeverbond: hierdoor leefde de gemeente in rust en vrede, doch die rust en vrede werd gestoord, door de hoogst onrechtmatig(e) en ongoddelijke schorsing van onzen algemeen geliefden en geachten Herder en Leeraar; ten gevolge van zijn openbaar getuigenis tegen de valsche leer en verontreinigde openbare Godsdienstoefeningen; Stil en kalm heeft de gemeente zich met hunnen Herder en Leeraar tot hiertoe gedragen, onderscheidene allerbillijkste voorste(ll)en werden gedaan (en) door onze(n) Herder en Leeraar en door de overige Opzienderen der gemeente, meermalen werd onderzoek en oordeel op grond en naar Gods woord gevraagd doch alles te vergeefs; classicale Provintiale en Sinodale Kerkbesturen hebben dit allerbillijkste verzoek geweigerd, en integendeel gevorderd, berouw en leetwezen zonder aanwijzing van misdrijf uit Gods Heilig woord, en onbepaald onderwerping aan Sinodale regelmenten en voorschriften, zonder aanwijzing dat die op Gods woord in alles gegrond zijn, daardoor heeft nu dit Nederlandsche Kerkbestuur zich gelijk gesteld aan de door onze vaderen verworpene paapsche Kerk; dewijl niet alleen het vroeger opgenoemde verderf word oopgemerkt, maar daarinboven Gods woord wordt verworpen of krachteloos gemaakt door kerkelijke wetten en besluiten Mathh: 15:4, 23:4. Markus 7:7,8. en zij vervolgd die godzalijklijk willen leven in Christus Jesus naar zijne eigenen voorschriften in zijn woord opgetekend Matth: 2:13. 5:11; 12. 10:23. 23:34. Lukas 11:49. 12:12 Joh: 5:16. 15:20. Handl. 7:52, 9:4. 22:4.7. 26:11,14,15. Rom: 12:14. 1ste Corinten 5:12. 2de Cor: 4:9. 12:10 Gal: 5:11 6:12. 2de Tess: 1:4. 2de Timotheus 3:11,12. en de contientie der menschen gebonden; eindelijk is op gezag van het Provintiaal Kerkbestuur de Prediking van het woord Gods door een openbaar erkend Kerkleeraar in ons midden de WelEW: Zeer Gel: Heer H.P. Scholte Gereformeerd leeraar te Dovren en Gindren in het land van Heusden en Altena Provintie Noordbraband verboden geworden, en de onderlinge bijeenkomsten de(r) geloovigen welke met open deuren werden gehouden, werden met geldboeten gestraft: uit dit alles tezamen genomen is het nu meer als duidelijk geworden, dat de Nederlandsche Hervormde Kerk niet de ware, maar de valsche Kerk is volgens Gods woord en Art. 29 van onze belijdenis, weshalve de ondergetekenden met dezen verklaren dat zij overeenkomstig het ampt aller gelovigen Art. 28 zich afscheiden van de gene die niet van de Kerk zijn, en dus geen gemeenschap te willen hebben, met de Nederlansche Hervormde Kerk, tot dat deze terug keert tot de waarachtige dienst des Heeren en verklaren tevens gemeenschap te willen uitoefenen met alle ware Gereformeerde ledematen, en zich te willen vereenigen met elke op Gods onfeilbaar woord gegronde vergadering, aan wat plaatze God dezelve ook vereenigd heeft, betuigende met dezen, dat wij ons in alles houden aan onze aloude Formuieren van eenigheid NL: de belijdenis des geloofs. de Heidelbergsche Cathechismus en Canones van de Sinode van Dortrecht gehouden in den jare 1618, 1619 onze openbare Godsdienstoefeningen te richten naar de aloude kerkelijke Liturgie en ten opzichte der Kerkdienst en bestuur ons voor het tegenwoordige te houden aan de Kerkenordening opgesteld door de voornoemde Dortrechtsche Sinode, eindelijk verklaren wij bij dezen dat wij onzen onrechtmatig geschorsten Predikant als onzen wettig geroepen en geordenden Herder en Leeraar blijven erkennen.
Dit herken ik vanuit mijn huidige gemeente en gemeentes in de omgeving totaal niet.
Weet dat er 1 gemeente is met zeer veel instroom uit de GG, dat zou misschien kunnen, maar andere gemeentes uit onze classis hebben daar niet zo veel mee van doen als HHG"s in het midden van het land
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bruna

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef:
Tom schreef:Ik denk niet dat dit waar is. Er is een groep overstappers richting Bewaar het Pand en HHK die rechts zijn en rechts blijven. Die gaan niet weg om makkelijker zalig te worden of voor een tv in de huiskamer.

In HIA bijv vertrekken er ook veel rechterflankers naar HHK
De rechterflankers op Walcheren hebben over het algemeen niet te klagen, tenzij je lid bent in een gemeente ter linkerzijde; ik weet dat er daarom een aantal mensen vanuit Vlissingen zijn die kerken in Middelburg-Centrum. Andersom gebeurt dat echter nog wat vaker, vanwege een tegenovergesteld perspectief. Attestaties worden tussen deze twee gemeenten ook gewoon uitgewisseld. In de rest van Walcheren wordt er overigens wel strenger met de grens omgegaan (m.u.v. grensdorpen zoals Gapinge, Grijpskerke en Serooskerke, dan mag je 'kiezen'; als je in Grijpskerke woont heb je zelfs keuze uit 4 GG's...), maar dat terzijde.

De meeste mensen echter die overgingen naar de PKN, ook vanuit onze gemeente, deden dat vanwege de cultuur en de vermeende 'regeltjes' binnen de GG. Ik zit dicht bij het vuur, dus ik kan er wel iets zinnigs van zeggen. Ik weet dat in in de Hervormde Gemeente van Arnemuiden, waar men alleen de Psalmberijming van 1773 zingt (op hele noten) en de HSV niet gebruikt wordt in de eredienst (er is daar nog een voorlezer), men hier niet blij mee was, omdat de ex-GG-ers vernieuwingen wilden doorvoeren.

Dit was (naast ruimtegebrek) ook één van de redenen dat er een nieuwe gemeente is opgericht in Serooskerke, waar bijvoorbeeld Weerklank en HSV wel zijn ingevoerd.
Je schrijft: er is daar nog een voorlezer. Wat bedoel je daar precies mee, is dat een aanduiding van traditioneel oid?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
HersteldHervormd

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef:
Ik zou me kunnen voorstellen dat ze de leesdiensten helemaal zat zijn en ook graag een predikant willen hebben/horen.
Zou kunnen, ik weet niet of dat er veel zijn, maar het zou zeer zeker kunnen ja. Ook dit argument onderstreept wel mijn gedachtegang, als HHK worden we aardig een soort verzamelbakje van allerlei achtergronden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Lilian1975 schreef: Het verschil is m.i. dat de Hhk zich niet afgescheiden heeft. Maar achtergebleven. Ze zijn niet meegegaan in de nieuwe kerk. Er valt dan ook in feite weinig terug te jeren. De NHK is in feite de HHK terug te vinden. Daarom nog dezelfde kerkorde etc. Zelfs de naam moest van buitenaf aangepast worden. Op wat kleine aanpassingen na. Er valt dus weinig terug te keten. En ja er zijn toen ook achterblijvers geweest die zich prima konden vinden met de afgescheidenen. En . En jadie waren er ook al voor 2094. En ja er hebben zich vele aangesloten vanuit afgescheiden kerken. In onze gemeente een groot cgk deel vanwege een conflict. En daarnaast gergem en wat ogg. Maar zelfs ook vrijgemaakten. En ja het besef hervormd zijn is aan het verdwijnen. Groot deel is er pas bijgekomen na de scheuring. Vanuut Cgk, Gergem etc. Een deel is overgegaan naar PKN en Gergem en Cgk. En ja ik maak me daar grote zorgen over. Hoeveel studenten hebben een afgescheiden achtergrond? Hoe snel komen de afgescheiden mannen in de kerkenraad? En bepalen zo de koers?
Heel kerkelijke Nederland is op drift. En ik vraag me inderdaad af of we nu PKN zijn of HHK we überhaupt nog wel dat typisch Hervormde hebben of zijn. Eninderdaad merkte iemand pas op. WAr staat dat we typisch Hervormd moeten zijn? Dus ja ik sta er wat dubbel in.
I
Zeer veel studenten hebben een afgescheiden status. Ook een hoop dominees. Je hoeft het niet altijd te merken hoor.
Niet alleen dominees, maar ook kerkgangers; lees daarmee ook ambtsdragers hebben (O)GG(iN) achtergrond. Ik zie dat in principe niet direct als gevaar, ik hoop alleen niet dat al de meningen te veel gaan botsen. Overigens is uit het verleden gebleken dat de Hervormden niet landelijk scheurde, de afscheidde kerken zijn wel talloze keren gescheurd. Dit is natuurlijk verleden tijd, en het geeft geen garanties voor heden ten dage.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
J.C. Philpot

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:
Bourdon16 schreef:
Ik zou me kunnen voorstellen dat ze de leesdiensten helemaal zat zijn en ook graag een predikant willen hebben/horen.
Zou kunnen, ik weet niet of dat er veel zijn, maar het zou zeer zeker kunnen ja. Ook dit argument onderstreept wel mijn gedachtegang, als HHK worden we aardig een soort verzamelbakje van allerlei achtergronden.
Als ik kijk naar de koers van bijvoorbeeld Apeldoorn of Kralingseveer (en gelijksoortige gemeenten), dan kan de HHK daar nog wel wat invloed van de (O)GG(IN)(BV) gebruiken.

Wat ik het belangrijkste vind is dat in de prediking het schriftuurlijk-bevindelijke en appelerende karakter gewaarborgt blijft, en het niet verschuift naar een gemeentevisie met een verondersteld gelovige gemeente. Dat zie ik als het grootste gevaar momenteel.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 sep 2022, 11:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Ze hebben m.i. na 2004 in rap tempo zich als een 'nieuw' kerkverband gedragen en niet als dolerende Nederlands Hervormden. Alle structuren moesten zo snel mogelijk zelfstandig opereren. Dat leek veel meer op een afscheiding dan op een voortzetting. Dat had ik niet verwacht. Dat ze dit zelfs in de belijdenisvragen hebben doorgetrokken is veelzeggend.
De zorgen die jij benoemd zijn herkenbaar. Sprak laatst een oude broeder uit de HHK . Hij herkende zijn gemeente en zijn kerkenraad niet meer. Zeer snelle groei (voornamelijk uit de GG). Veel nieuwe ambtsdragers die (volgens hem) vrij snel hun GG achtergrond waren vergeten en behoorlijk modern waren geworden.
Gelukkig zijn er ook plaatsen waar dat laatste een stuk minder is. Maar snelle instroom is best een ingewikkelde taak om te 'managen'. Ik denk dat dit overal het geval zou zijn.
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
De zorgen die jij benoemd zijn herkenbaar. Sprak laatst een oude broeder uit de HHK . Hij herkende zijn gemeente en zijn kerkenraad niet meer. Zeer snelle groei (voornamelijk uit de GG). Veel nieuwe ambtsdragers die (volgens hem) vrij snel hun GG achtergrond waren vergeten en behoorlijk modern waren geworden.
Gelukkig zijn er ook plaatsen waar dat laatste een stuk minder is. Maar snelle instroom is best een ingewikkelde taak om te 'managen'. Ik denk dat dit overal het geval zou zijn.

Mij gaat het dus om wat ik schreef en nu heb vetgedrukt. Het verdriet hebben van de teloorgang van de NHK ging wel heel snel over in het organiseren van eigen structuren. Er werden in rap tempo prachtige nieuwe kerken gebouwd en men nam al heel snel een trotse identiteit aan van een zelfbewust kerkverband. Doleren is treuren en klagen over het verval van de kerk. Dat doleren heb ik gemist.

Nogmaals het lijkt of ik zeer kritisch ben op de HHK maar het is het kerkverband wat ik zeker in vele opzichten waardeer. Maar wel met zorgen die mij als CGK’er binnen mijn eigen kerkverband natuurlijk niet onbekend zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:

Mij gaat het dus om wat ik schreef en nu heb vetgedrukt. Het verdriet hebben van de teloorgang van de NHK ging wel heel snel over in het organiseren van eigen structuren. Er werden in rap tempo prachtige nieuwe kerken gebouwd en men nam al heel snel een trotse identiteit aan van een zelfbewust kerkverband. Doleren is treuren en klagen over het verval van de kerk. Dat doleren heb ik gemist.

Nogmaals het lijkt of ik zeer kritisch ben op de HHK maar het is het kerkverband wat ik zeker in vele opzichten waardeer. Maar wel met zorgen die mij als CGK’er binnen mijn eigen kerkverband natuurlijk niet onbekend zijn.
Of het trots en zelfbewust is kunnen beter diegenen beoordelen die er vanaf het begin bij betrokken zijn. Ik ben wel benieuwd naar hun mening.
deschpin

Bericht door deschpin »

Geytenbeekje schreef:
Hendrikus schreef:
huisman schreef: Ze hebben m.i. na 2004 in rap tempo zich als een 'nieuw' kerkverband gedragen en niet als dolerende Nederlands Hervormden. Alle structuren moesten zo snel mogelijk zelfstandig opereren. Dat leek veel meer op een afscheiding dan op een voortzetting. Dat had ik niet verwacht.
Dat van die "voortzetting" was allemaal retoriek. Natuurlijk was het gewoon een afscheiding. Goed dat je dat benoemt. :super
In confessionele zin wel een voortzetting van wat het eerder was, juridisch gezien een afgescheiden kerk.
en daarbij als aanvulling dat in confessionele zin ook grootste deel van gb gemeenten een voortzetting is in de pkn.

Nieuwe generaties kennen dat niet meer, maar er zijn ook voldoende mensen uit hhk en pkn die nog steeds een innige onderlinge geloofsband delen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Thea

Bericht door Thea »

Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Tsja, als bevindelijk niet voorafgegaan wordt door Schriftuurlijk, dan klopt er iets niet. Dus ik denk dat je knuppel erg misgegooid wordt.
MGG

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef:
Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Tsja, als bevindelijk niet voorafgegaan wordt door Schriftuurlijk, dan klopt er iets niet. Dus ik denk dat je knuppel erg misgegooid wordt.
De lijn van de gg is dat een preek schriftuurlijk-bevindelijk moet zijn. De Schrift staat op plek 1, maar het bevindelijk hoort in elke preek terug te komen. In de HHK ligt de focus meer op schriftuitleg en exegese en heeft het bevindelijke een kleinere plaats.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef:
Zeeuw schreef:
De lijn van de gg is dat een preek schriftuurlijk-bevindelijk moet zijn. De Schrift staat op plek 1, maar het bevindelijk hoort in elke preek terug te komen. In de HHK ligt de focus meer op schriftuitleg en exegese en heeft het bevindelijke een kleinere plaats.
Kijk, dat is goed om te horen. Romeinen 10 voluit.
HersteldHervormd

Zeeuw schreef:
MGG schreef:
Zeeuw schreef:
Kijk, dat is goed om te horen. Romeinen 10 voluit.
Heerlijk, zo hoort het inderdaad.
pierre27

Bericht door pierre27 »

MGG schreef:
Zeeuw schreef:
Duidelijk het verschil op dit punt beschreven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie