Ontwikkelingen HHK

Zeeuw

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
MGG schreef:
Zeeuw schreef:
GGotK schreef: Overkomstkringen, ik val van de ene in de andere verbazing.
Maar blijkbaar vinden de 'echte' hervormden dat er wel een aanzienlijk deel van de mensen GG-trekjes meenemen en dat dit tot spanningen en vervreemding kan leiden.
Je verbaast jezelf wel snel, maar dat is mooi. Een overkomstkring is een mooie manier om mensen voor bereiden op de nieuwe gemeente, erover te vertellen, mensen onderling kennis te laten maken en mogelijke zaken uit het verleden bespreekbaar te maken. Op de laatste avond verbindt iemand zich, door middel van het antwoorden op de 3e belijdenisvraag, aan de gemeente. (Als ik zaken mis zijn er vast aanvullers aanwezig).
Waarom alleen de 3e belijdenisvraag?
Waarom überhaupt belijdende leden opnieuw een belijdenisvraag stellen. Doen ze in de GG ook. Ds. M.C. Tanis( CGK) heeft dat eens vergeleken met overdopen. Belijdenis doe je maar één keer en niet bij een kerkovergang .

Zou de kerkmuren nog hoger maken. Ik vind het een bizarre ontwikkeling
Ken je de vraag?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: Waarom vind je het dom?
Vanwege de algemeenheid.
DDD

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Tja, maar de HHK daar is vermoedelijk behoudender in opvatting en cultuur dan menig GG...
Barneveld is geen rechterflank gemeente hoor. Wel is de gemeente daar ruim verdubbeld door instroom uit de omringende GG's. Of dat ook tot een uitstroom aan de andere zijde heeft geleid weet ik niet. Mijn gemeente is qua cultuur wel behoudender dan menig GG denk ik.
Instroom GG'ers = verrechtsing
Nou dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Tja, maar de HHK daar is vermoedelijk behoudender in opvatting en cultuur dan menig GG...
Barneveld is geen rechterflank gemeente hoor. Wel is de gemeente daar ruim verdubbeld door instroom uit de omringende GG's. Of dat ook tot een uitstroom aan de andere zijde heeft geleid weet ik niet. Mijn gemeente is qua cultuur wel behoudender dan menig GG denk ik.
Nee. Hier op Walcheren is het andersom als je lid wordt van een ander kerkverband.
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
MGG schreef:

Waarom überhaupt belijdende leden opnieuw een belijdenisvraag stellen. Doen ze in de GG ook. Ds. M.C. Tanis( CGK) heeft dat eens vergeleken met overdopen. Belijdenis doe je maar één keer en niet bij een kerkovergang .

Ken je de vraag?
Jazeker. Wilt u in gemeenschap van de HHK en onder haar opzicht enz…… Nog iets waar ik mij erg aan stoor, dat de naam van het kerkverband een plaats krijgt in de belijdenisvragen. Geef mij de 4 vragen van Voetius maar.

Even voor de goede orde. Ik heb regelmatig met zegen een HHK predikant mogen beluisteren maar de uitbouw van het kerkverband zelf is mij erg tegengevallen. I.p.v. een voortzetting van de NHK is het een afgescheiden kerk in overtreffende trap geworden. Dit gaat dus niet over ligging enz. maar over de structuren en organisatie .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Als instroom van GG'ers betekent dat een gemeente 'verrechtst' is het in ieder geval duidelijk dat deze mensen dus NIET zijn weg gegaan om zomaar wat cultuur en traditie zaken. (Wat ze vaak wel verweten wordt.) Maar zeer overwogen de overstap hebben gemaakt.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:[

Nee. Hier op Walcheren is het andersom als je lid wordt van een ander kerkverband.
Op Walcheren gaan de meeste ontevreden gg'ers bij mijn weten naar de pkn, waarbij twee gemeente grotendeels bestaan uit ex gg'ers. In mijn ogen kom je dan niet toe aan de vraag of er al dan niet een verrechtsing is, omdat het meer met elkaar de koers uit zetten is.
MGG

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:Als instroom van GG'ers betekent dat een gemeente 'verrechtst' is het in ieder geval duidelijk dat deze mensen dus NIET zijn weg gegaan om zomaar wat cultuur en traditie zaken. (Wat ze vaak wel verweten wordt.) Maar zeer overwogen de overstap hebben gemaakt.
Het lijkt mij aannemelijk dat de meeste kerkverlating of het veranderen van kerk het gevolg is van het oneens zijn met de prediking. Tradities en cultuur zijn vaak bijkomende zaken, maar ik ken weinig mensen die daarom van kerk zouden veranderen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
MGG schreef:

Ken je de vraag?
Jazeker. Wilt u in gemeenschap van de HHK en onder haar opzicht enz…… Nog iets waar ik mij erg aan stoor, dat de naam van het kerkverband een plaats krijgt in de belijdenisvragen. Geef mij de 4 vragen van Voetius maar.

Even voor de goede orde. Ik heb regelmatig met zegen een HHK predikant mogen beluisteren maar de uitbouw van het kerkverband zelf is mij erg tegengevallen. I.p.v. een voortzetting van de NHK is het een afgescheiden kerk in overtreffende trap geworden. Dit gaat dus niet over ligging enz. maar over de structuren en organisatie .
Je laatste alinea mag je uiteraard vinden. Ik begrijp de 3e vraag eigenlijk wel. Het doet meer een beroep op de houding van een persoon in de gemeente. Ik was blij er ja op te mogen zeggen en me ook in te zetten in de plaatselijke gemeente.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef: Even voor de goede orde. Ik heb regelmatig met zegen een HHK predikant mogen beluisteren maar de uitbouw van het kerkverband zelf is mij erg tegengevallen. I.p.v. een voortzetting van de NHK is het een afgescheiden kerk in overtreffende trap geworden. Dit gaat dus niet over ligging enz. maar over de structuren en organisatie .
Wat bedoel je precies met die structuur en organisatie. Zijn die verschillen werkelijk zo groot met de NHK en wat dan precies? Er zijn wel wat dingen verandert. Dat is waar. Maar ben wel benieuwd naar de onderbouwing als je zo'n sterke uitspraak doet over ander kerkverband.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 01 sep 2022, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
TSD

Bericht door TSD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
Henk J schreef: Barneveld is geen rechterflank gemeente hoor. Wel is de gemeente daar ruim verdubbeld door instroom uit de omringende GG's. Of dat ook tot een uitstroom aan de andere zijde heeft geleid weet ik niet. Mijn gemeente is qua cultuur wel behoudender dan menig GG denk ik.
Exact, ik zou eerder neigen naar het omgekeerde. Mensen die weg-gegroeid zijn bij hun eigen GG vormen vaak zeker niet de rechterflank van de HHG ter plaatse.
Tom

Bericht door Tom »

Ik denk niet dat dit waar is. Er is een groep overstappers richting Bewaar het Pand en HHK die rechts zijn en rechts blijven. Die gaan niet weg om makkelijker zalig te worden of voor een tv in de huiskamer.

In HIA bijv vertrekken er ook veel rechterflankers naar HHK
Job

Bericht door Job »

Even iets anders uit het RD-bericht over de HHG van Ridderkerk: "Dit jaar zijn er al vijftien kinderen gedoopt".

Al? Op een gemeente van 1200 man? Zou dat een typfout zijn?
Mistig

Bericht door Mistig »

Job schreef:Even iets anders uit het RD-bericht over de HHG van Ridderkerk: "Dit jaar zijn er al vijftien kinderen gedoopt".

Al? Op een gemeente van 1200 man? Zou dat een typfout zijn?
Als er elk jaar 15 kinderen worden gedoopt die tot hun 80e lid blijven, dan heb je inderdaad een gemeente van ongeveer 1200 man.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Tom schreef:Ik denk niet dat dit waar is. Er is een groep overstappers richting Bewaar het Pand en HHK die rechts zijn en rechts blijven. Die gaan niet weg om makkelijker zalig te worden of voor een tv in de huiskamer.

In HIA bijv vertrekken er ook veel rechterflankers naar HHK
Ik vind dat de GG als kerkelijk orgaan veel te star doet, dit is ook tegen het zere been van ‘rechtse’ kerkgangers. Neem nou even het curatorium, ik ken bijna geen RF’ers die het eens zijn met het handelen van het curatorium, terwijl er hier zeer zeker rechtse GG’ers zitten.

Maar ook veel GG’ers die de 3 stukken graag gepredikt willen horen komen over, omdat ze vinden dat er eenzijdig gepreekt word. Dat wil niet zeggen dat ze daarna tot de linkerflank van de HHK gaan behoren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie