Ontwikkelingen HHK

Heidelberger

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Heidelberger »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bourdon16 schreef:
De GG denkt na over renovatie van het kerkgebouw. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft.
En ze hebben de HHG al heel lang onderdak geboden natuurlijk.
Aha, duidelijk.
Nee dat staat buiten kijf, erg vriendelijk van de GG ter plaatse, het getuigd van broederschap.
Kan de PKN nog wat van leren, in plaats van mensen er meteen uit schoppen.
Lenen wij wel kerken uit aan PKN dan?
In Groenekan is de kerk aan de HHK verkocht, en de Hervormde huisgemeente binnen de PKN huurt de kerk voor één dienst per zondag. Ik meen dat op Goede Vrijdag de voorganger van de PKN-gemeente in de HHK-gemeente voorging.

Zie https://protestantsekerk.nl/verdieping/ ... ee-kanten/ (onder 'Huisgemeente in Groenekan').
deschpin

Bericht door deschpin »

Geytenbeekje schreef:
Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:Kan de PKN nog wat van leren, in plaats van mensen er meteen uit schoppen.
Oud zeer? :huhu
Dat was mi een andere tijd en andere omstandigheden.
Zo kan je alles wel goedpraten natuurlijk :huhu
Er niet bij willen horen maar wel de spullen meenemen. Gelukkig werkt dat hier niet zo.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin

Bericht door deschpin »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
Wat een lariekoek. Hoe kom je daarbij?
Veel gemeenten mochten niet meer de kerkgebouwen gebruiken van de CBZ.
Na een jaar moesten ze er al weer uit, korter dan de 18 jaar die GG Aalst aan hen gaf.
Ik weet niet hoe goed je op de hoogte bent van hoe het destijds allemaal ging, maar het lag wel wat genuanceerder.
De CBZ was wel onredelijk hoor, vooral in Montfoort en in Doornspijk.
Maar bijvoorbeeld in Gameren moest de hhk op een gegeven moment er ook uit, omdat er in Gameren een hervormde Kerk ontstond niet eens zo uit de HHK van Gameren maar puur omdat er in Gameren mensen woonden die naar andere hervormde kerken gingen.
Ik snap dat als je werkt per grondgebied dat het dan zo is, maar aan de andere kant is het ook wel heel krom.
Laten we het erop houden dat er vanaf twee kanten veel slechte dingen naar boven zijn gekomen. En dat weten de betrokken mensen zelf het beste.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zita schreef:Ik denk niet dat het heel vruchtbaar is om de discussies van een kleine 20 jaar geleden nog eens over te doen, met alle emoties die dat nog steeds oproept.

En nu in het groen
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In dit artikel wat meer informatie over de nieuwe HHG in HIA: https://www.rd.nl/artikel/988564
Tom

Bericht door Tom »

Zelfs een ledenstop... Dan moet het getal overkomers wel heel groot zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ja het aantal bezoekers loopt daar echt de spuigaten uit. Ze hebben al 2 ochtenddiensten, maar het blijft toenemen.
Mistig

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:Ja het aantal bezoekers loopt daar echt de spuigaten uit. Ze hebben al 2 ochtenddiensten, maar het blijft toenemen.
Hoewel het voor de GG ter plaatse ook wel pijnlijk zal zijn, is het toch ook wel heel bijzonder.
Dat er in deze tijd een nieuwe reformatorische gemeente gesticht kan worden en de animo zo groot is. Wonderlijk!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Mistig schreef:
Tiberius schreef:Ja het aantal bezoekers loopt daar echt de spuigaten uit. Ze hebben al 2 ochtenddiensten, maar het blijft toenemen.
Hoewel het voor de GG ter plaatse ook wel pijnlijk zal zijn, is het toch ook wel heel bijzonder.
Dat er in deze tijd een nieuwe reformatorische gemeente gesticht kan worden en de animo zo groot is. Wonderlijk!
Ik vind het om te huilen. En vraag mij als buitenstaander af of het wel allemaal zo geestelijk is.
Vraag mij ook af of dit wel zo wijs is.
Mistig

Bericht door Mistig »

Lilian1975 schreef:
Mistig schreef:
Ik vind het om te huilen. En vraag mij als buitenstaander af of het wel allemaal zo geestelijk is.
Deze reactie in elk geval niet.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Mistig schreef:
Lilian1975 schreef:
Mistig schreef:
Deze reactie in elk geval niet.
Mijn moeite ligt hierin dat er kennelijk een "conflict" is in een christelijke gemeente en ipv dat het op een christelijke wijze met elkaar opgelost wordt men zich aan de gemeente onttrekt.

Dat er een nieuwe gemeente ontstaat binnen een ander kerkverband. (En als Hervormde binnen de HHK heb ik daar inderdaad wel wat vraagtekens bij) Om over te stappen naar een ander kerkverband zal er m.i. wat meer reden zijn als er sprake is van valse leer... maar niet alleen of een predikant je bevalt.
En in die zin kan ik wel verwonderd zijn over de gang van zaken. Maar dan in de zin dat ik het diep treurig vind.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 01 sep 2022, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Precies, Mistig. Ik vind je reactie wat optochtelijk. Er komen geen nieuwe reformatorische gemeenten bij, er wordt wat herkaveld vanuit andere reformatorische gemeenten, te weten uit HIA, Zwijndrecht en voorheen uit Ridderkerk. Ik zie er vooralsnog niet veel wonderlijks in.
DDD

Bericht door DDD »

Eens.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lilian1975 schreef:Mijn moeite ligt hierin dat er kennelijk een "conflict" is in een christelijke gemeente en ipv dat het op een christelijke wijze met elkaar opgelost wordt men zich aan de gemeente onttrekt.

Dat er een nieuwe gemeente ontstaat binnen een ander kerkverband. (En als Hervormde binnen de HHK heb ik daar inderdaad wel wat vraagtekens bij) Om over te stappen naar een ander kerkverband zal er m.i. wat meer reden zijn als er sprake is van valse leer... maar niet alleen of een predikant je bevalt.
En in die zin kan ik wel verwonderd zijn over de gang van zaken. Maar dan in de zin dat ik het diep treurig vind.
Ik snap wat je bedoelt, maar jij lijkt er bij voorbaat van uit te gaan, dat het alleen een predikant is die niet bevalt, en geen valse leer.
Dat ligt in deze situatie wel veel genuanceerder, zie ook de eerdere vraag hierover op Refoweb.
Mistig

Bericht door Mistig »

Ad Anker schreef:Precies, Mistig. Ik vind je reactie wat optochtelijk. Er komen geen nieuwe reformatorische gemeenten bij, er wordt wat herkaveld vanuit andere reformatorische gemeenten, te weten uit HIA, Zwijndrecht en voorheen uit Ridderkerk. Ik zie er vooralsnog niet veel wonderlijks in.
Ik ben helemaal niet voor vertrekken vanuit de gemeente. Als het zo zou zijn dat ik van mening was dat je mag vertrekken bij het oneens zijn met de predikant en/of kerkenraad, dan had ik geen lid meer geweest van mijn huidige gemeente.
En ik heb er helaas velen zien gaan.

En het doet zeer om een predikant van een naburige gemeente te horen spreken over een fantastische enorme groei in hun gemeente onder zijn bediening, terwijl je weet dat driekwart van die gemeente uit je eigen (mijn) gemeente komt.

Toch vind ik het wel mooi dat er in deze tijd van ontkerkelijking een nieuwe gemeente gevormd mag worden. Zij zullen straks een nieuwe kerkgebouw gaan betrekken = een nieuwe plek waar het Woord weer open gaat. Dat is toch een zegen. Het uit elkaar gaan van Paulus en Barnabas was ook tot zegen van de kerk, hoewel de ruzie zelf niet goed is te praten.
Plaats reactie