Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je zou dat wel een heel ongewone definitie kunnen noemen.
-
In mijn beleving komt het gewoon op hetzelfde neer, voor de ander misschien niet, zijn/haar keuze.DDD schreef:Je zou dat wel een heel ongewone definitie kunnen noemen.
Man, man, wat een dwaze redeneringen. Ik ken de eerste drie heel goed en heb ze alle drie tientallen keren gehoord. Wat je hier beweert slaat nergens op.Geytenbeekje schreef:Ik heb juist het idee dat in de gg(iN) juist veel aandacht wordt gegeven aan Gods leiding in het uitverkoren volk, ook denk ik dan aan ds Vreugdenhil.Refojongere schreef:Ik ken de prediking in de GG niet zo. Maar wordt er ook wel eens gepreekt over gedeelten die de heiligmaking betreffen? De vruchten of de gaven van de Geest?
Ik heb de indruk dat het veel vaker over de rechtvaardiging gaat (niet eens zozeer qua tekst, maar qua preek) dan over de heiligmaking. Klopt dat? Geldt ook HHK overigens.
Dominees als vd Weg, van Kooten, L Krooneman hebben mijn inziens meer over de heiligmaking dan rechtvaardigmaking
Ook dominees als: van Olst, Roelofsen, Britstra schenken hier zeker (duidelijk) aandacht aan alleen dan vanuit een wat ander perspectief.
-
Je bent niet met mee eens dat ze meer aandacht geven aan heiligmaking dan rechtvaardigmaking?Ditbenik schreef:Man, man, wat een dwaze redeneringen. Ik ken de eerste drie heel goed en heb ze alle drie tientallen keren gehoord. Wat je hier beweert slaat nergens op.Geytenbeekje schreef:Ik heb juist het idee dat in de gg(iN) juist veel aandacht wordt gegeven aan Gods leiding in het uitverkoren volk, ook denk ik dan aan ds Vreugdenhil.Refojongere schreef:Ik ken de prediking in de GG niet zo. Maar wordt er ook wel eens gepreekt over gedeelten die de heiligmaking betreffen? De vruchten of de gaven van de Geest?
Ik heb de indruk dat het veel vaker over de rechtvaardiging gaat (niet eens zozeer qua tekst, maar qua preek) dan over de heiligmaking. Klopt dat? Geldt ook HHK overigens.
Dominees als vd Weg, van Kooten, L Krooneman hebben mijn inziens meer over de heiligmaking dan rechtvaardigmaking
Ook dominees als: van Olst, Roelofsen, Britstra schenken hier zeker (duidelijk) aandacht aan alleen dan vanuit een wat ander perspectief.
Ik heb mijn eigen ideeën erover dus dat het nergens op slaat ben ik het niet met je eens.
Misschien heeft dit te maken met het uitgangspunt van de predikant als hij de gemeente voor zich ziet:
- als een groep mensen met daarin een enkele wedergeborene
- als een groep mensen die in z'n geheel wedergeboren zou moeten zijn.
- J.C. Philpot
Volgens mij zijn die twee stellingen complementair aan elkaar.Ararat schreef:Misschien heeft dit te maken met het uitgangspunt van de predikant als hij de gemeente voor zich ziet:
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Badum tsssJ.C. Philpot schreef:Volgens mij zijn die twee stellingen complementair aan elkaar.Ararat schreef:Misschien heeft dit te maken met het uitgangspunt van de predikant als hij de gemeente voor zich ziet:
- J.C. Philpot
Zeeuw schreef:Badum tsss

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
goegel het.J.C. Philpot schreef:Zeeuw schreef:Badum tsss
<incasseer>Zeeuw schreef:Badum tsssJ.C. Philpot schreef:Volgens mij zijn die twee stellingen complementair aan elkaar.Ararat schreef:Misschien heeft dit te maken met het uitgangspunt van de predikant als hij de gemeente voor zich ziet:

toch al wat geleerd vandaagZeeuw schreef:goegel het.J.C. Philpot schreef:Zeeuw schreef:Badum tsss
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Dat klopt ja, ik ben het inderdaad niet met je eens om de eenvoudige reden dat het niet waar is wat je zegt. Van de drie predikanten die je noemt heb ik zeker 1000 preken gehoord dus ik roep niet zomaar wat.Geytenbeekje schreef:Je bent niet met mee eens dat ze meer aandacht geven aan heiligmaking dan rechtvaardigmaking?Ditbenik schreef:Man, man, wat een dwaze redeneringen. Ik ken de eerste drie heel goed en heb ze alle drie tientallen keren gehoord. Wat je hier beweert slaat nergens op.Geytenbeekje schreef:Ik heb juist het idee dat in de gg(iN) juist veel aandacht wordt gegeven aan Gods leiding in het uitverkoren volk, ook denk ik dan aan ds Vreugdenhil.Refojongere schreef:Ik ken de prediking in de GG niet zo. Maar wordt er ook wel eens gepreekt over gedeelten die de heiligmaking betreffen? De vruchten of de gaven van de Geest?
Ik heb mijn eigen ideeën erover dus dat het nergens op slaat ben ik het niet met je eens.
Jammer, dan moet hij maar eens een keer komen preken in Nederland.KB_ schreef:I Don't think so. Corsica is nog al streng voor de moderne media. was alleen te volgen via een telefoonlijn.GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/987942-kandid ... rc-corsica
Is deze intrededienst nog na te luisteren?
Door de gemeente mocht ds Vergunst een jaar paar jaar lang zijn preken niet online publiceren en ze hebben er ook voor gezorgd dat gemeenten in classis Mid West geen videodiensten mogen uitzenden tijdens corona. Heb helaas ook niet meegeluisterd naar intrede dus hopelijk komt het nog online maar ben bang van niet
-
- Verbannen
Mooi dat vandaag 2 predikanten uit de GG aanwezig waren op de Haamstedeconferentie, te weten: ds. J. van Rijswijk te Oud-Beijerland en ds. D.W. Tuinier te Kampen. Ds. W.A. Zondag te Dordrecht was gisteren één van de sprekers.
Ook enkele (oud-)ouderlingen uit de GG zijn (gedeeltelijk) op de conferentie aanwezig; Zeeland is daarin goed vertegenwoordigd.
Zie: https://www.haamstedeconferentie.nl/Con ... nmeldingen
Ook enkele (oud-)ouderlingen uit de GG zijn (gedeeltelijk) op de conferentie aanwezig; Zeeland is daarin goed vertegenwoordigd.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 30 aug 2022, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zullen we het spelletje liggingsverschillen en groep-delertje doen?GerefGemeente-lid schreef:Mooi dat vandaag 2 predikanten uit de GG aanwezig waren op de Haamstedeconferemtie, te weten: ds. J. van Rijswijk te Oud-Beijerland en ds. D.W. Tuinier te Kampen. Ds. W.A. Zondag te Dordrecht was gisteren één van de sprekers.