De kleine lettertjes van het Evangelie

Refojongere

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Refojongere »

Velen benadrukken dat je de oproep tot geloof alleen mag doen als je erbij zegt dat we dat niet kunnen. Anders ben je remonstrants en misleidend.

Maar kan het ook niet zo zijn dat je de oproep tot geloof hier niet krachteloos mee maakt?

Het hangt er dus maar vanaf waar je het in de prediking een plaats geeft. Het is de bedoeling om de vloek van de wet te verkondigen en wel zo danig dat een mens erachter komt dat hij een vijand van God is in wie niets goeds woont. Dat preken de apostelen en waar Jezus het niet preekt is het meestal al zo dat hij tegen mensen spreekt diendat al ontdekt hebben. Let wel, dit is Gods gewone weg (zie Brakel).
CvD

Bericht door CvD »

Refojongere schreef:Beste CvD,

Ik blijf nog haken op je zin: "als God het ware geloof schenkt mag je Christus een al zijn weldaden aannemen".

Waar baseer je dat op? Het is toch zo dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God? We hoefen toch niet te wachten op het ware geloof? Hoe weet je wanneer je dat verkregen hebt?
Wat jij zegt klopt helemaal doden zullen horen de stem van de Zoon van God. Dus om levend gemaakt te worden hoor je de krachtige stem van God in je hart Een wat eist God dan terug van je? Zijn beeld die wij in het paradijs zijn kwijt geraakt door onze diepe val in onze bondshoofd Adam. Een ik zal het eenvoudig proberen uit te leggen. Maar dan leert Gods Geest je dat je nu alles verkondigt hebt en nooit kan voldoen wat God van ons eist. Maar te gelijk zie je uit naar iemand die je daarvan Verlosser kan. Een dat is Christus en deze Christus treed dan tussen de Vader als rechter en tussen jou als gedaagde en je eigen geweten om vrij spraak te eisen. Omdat Hij nu jou met een eeuwige liefde heeft lief genade. Een dan mag je Christus aannemen met al de weldaden die er zijn ,zijn dagelijkse omgang zijn bloed wat je nu ieder keer weer nodig hebt.En geopende toegang tot Gods genade troon. Dat deze God dan onze God eeuwigelijk een altoos is. Ik heb geprobeerd in gebrek en met vogelvlucht wat uit te leggen. Maar de wegen die God houd daar is hij vrij in. De ene krachtdadig bijv Paulus, Johannes sprong op van vreugde in zijn moeders buik. Ander werden vanaf het strand geroepen. Dus nee er is geen vaste gang of weg diepte of hoogte.Maar iedereen zal wel weten in wie zalig zullen worden. Jezus Christus en die gekruisigd.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

CvD schreef:

Ik blijf nog haken op je zin: "als God het ware geloof schenkt mag je Christus een al zijn weldaden aannemen".

Waar baseer je dat op? Het is toch zo dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God? We hoefen toch niet te wachten op het ware geloof? Hoe weet je wanneer je dat verkregen hebt?
Wat jij zegt klopt helemaal doden zullen horen de stem van de Zoon van God. Dus om levend gemaakt te worden hoor je de krachtige stem van God in je hart Een wat eist God dan terug van je? Zijn beeld die wij in het paradijs zijn kwijt geraakt door onze diepe val in onze bondshoofd Adam. Een ik zal het eenvoudig proberen uit te leggen. Maar dan leert Gods Geest je dat je nu alles verkondigt hebt en nooit kan voldoen wat God van ons eist. Maar te gelijk zie je uit naar iemand die je daarvan Verlosser kan. Een dat is Christus en deze Christus treed dan tussen de Vader als rechter en tussen jou als gedaagde en je eigen geweten om vrij spraak te eisen. Omdat Hij nu jou met een eeuwige liefde heeft lief genade. Een dan mag je Christus aannemen met al de weldaden die er zijn ,zijn dagelijkse omgang zijn bloed wat je nu ieder keer weer nodig hebt.En geopende toegang tot Gods genade troon. Dat deze God dan onze God eeuwigelijk een altoos is. Ik heb geprobeerd in gebrek en met vogelvlucht wat uit te leggen. Maar de wegen die God houd daar is hij vrij in. De ene krachtdadig bijv Paulus, Johannes sprong op van vreugde in zijn moeders buik. Ander werden vanaf het strand geroepen. Dus nee er is geen vaste gang of weg diepte of hoogte.Maar iedereen zal wel weten in wie zalig zullen worden. Jezus Christus en die gekruisigd.
Bijzonder dat je in dit verband Paulus noemt. Dat is in het Nieuwe Testament de bekering die het langste duurde. Maar liefst drie dagen.
CvD

Bericht door CvD »

Ditbenik schreef:
CvD schreef:

Bijzonder dat je in dit verband Paulus noemt. Dat is in het Nieuwe Testament de bekering die het langste duurde. Maar liefst drie dagen.
Dat klopt een daar zie vrijmacht en almachtig van God. Er kunnen krachtdadig net als Paulus bekeerd worden er zijn ook mensen die maanden of jaren duurt.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

CvD schreef:
Ditbenik schreef:
CvD schreef:

Dat klopt een daar zie vrijmacht en almachtig van God. Er kunnen krachtdadig net als Paulus bekeerd worden er zijn ook mensen die maanden of jaren duurt.
Zeker. En in het Nieuwe Testament bij alle andere bekeringen die genoemd worden dus korter dan die drie dagen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het allemaal onverkwikkelijk. Ik begrijp niet dat dr. vd Brink dit heeft kunnen doen. Hij is slim genoeg om de evt. gevolgen te overzien. Zijn reactie op ds. Schultink is droevig.

We zijn door een spiegel in een duistere rede. We mogen vinden dat er in sommige kerkverbanden teveel de nadruk ligt op de verkiezing. We mogen dat nog verkeerd vinden ook. Er zijn al wat boeken over geschreven. Ook de oudvaders vinden er wat van. Ik zie Boston en Brakel bijv. Al langskomen. Ik zou Shepard er nog aan toe kunnen voegen.

In alle reformatorische kerken wordt Jezus Christus en Die gekruisigd gepredikt als het Fundament tot behoud. Het is nogal aanmatigend om dan in een jongerenlezing elkaar de maat te nemen terwijl een kenmerk van genade, verootmoediging en onwaardigheid gemist wordt. Ds. v.d. Brink, ds. Schultink en allen die in de wijngaard werken hebben ons gebed nodig. Gebed om liefde en ootmoed, oprechtheid in Christus. Al het gekrakeel komt uit de hel.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:Ik vind het allemaal onverkwikkelijk. Ik begrijp niet dat dr. vd Brink dit heeft kunnen doen. Hij is slim genoeg om de evt. gevolgen te overzien. Zijn reactie op ds. Schultink is droevig.
Ik vind het jammer dat e.e.a. door CVandaag uit z'n verband is gerukt. Ds. A. Schultink heeft de gemeente willen waarschuwen voor de leer die ds. G.A. van den Brink brengt. Lijkt me logisch, wanneer je niet achter de leer van ds. G.A. van den Brink staat. Dat dit dan door CVandaag uit een eredienst geplukt word en groots gebracht word, vind ik echt schadelijk. Helaas moet ik CVandaag hier vaker op betrappen.
Gonen

Bericht door Gonen »

Met belangstelling heb ik dit draadje gelezen, ook heb ik de lezing van ds van der Brink beluisterd .
Wij in onze gezindte zijn bevoorrecht.
1. We hebben een Bijbel tot onze beschikking.
2. We hebben toegang tot christelijke lectuur.
3. Via internet kunnen we tal van preken en lezingen luisteren, en christelijke muziek.
4. We wonen in een land waar je tot op heden in vrijheid, voor zolang dat nog is, het Woord hoort.

Zo zullen er nog wel meer voorrechten te noemen zijn. Hoe komt het dat juist in onze gezindte elke keer weer die vraag naar boven komt over de toe-eigening van het heil ?
Ik weet niet of u bekend bent met de levensgeschiedenis van Richard Wurmbrandt, hoe zou het ons vergaan wanneer we te maken gaan krijgen met vervolging? Zeker gezien de tekenen van de tijd is dat helemaal niet meer ondenkbeeldig . Zijn al onze discussies eigenlijk geen luxe probleem. Want welk recht hebben we eigenlijk niet te geloven, nadat we al zoveel voorrechten ontvangen hebben.
Het bevreemd mij om te lezen dat men zo op de uitverkiezing hamert. Is dit niet Gods verborgen Raad? Begeven we ons hierbij niet op heilige grond?
Geloven is eenvoudig God vertrouwen op Zijn Woord, alle beloften zijn ja en amen in Jezus Christus , en Jezus moet dan ook het middelpunt van ons leven en van de prediking zijn.
Zolang je Hem niet kent is het een verloren zaak. Maar als je met Hem leeft wat er ook gebeurd Hij is het rustpunt van je hart. Dat heb ik zelf recent ook mogen ervaren na het overlijden van mijn ouders kort achter elkaar. Dat de Heere trouw is en dat Hij doet wat Hij belooft.

Romeinen 10 vers 8
Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden

Je hebt genoeg zondekennis wanneer je dat bij de Heere Jezus brengt. En ook nadat je tot geloof gekomen bent zul je zondekennis hebben, wat een wonder dan dat je dan elke keer weer de toevlucht mag nemen tot Hem die jouw zo lief had dat Hij voor jouw die lijdensweg wilde gaan en nu ook voor je bidt.
https://www.youtube.com/watch?v=q8hrOhHnxxY

Efeze 2: https://www.statenvertaling.net/bijbel/efez/2.html
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),
6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
7 Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
De eeuwige God zij u een woning, en van onder eeuwige armen
Deuteronomium 33:27a
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Voor wat Ds. Schultink zegt, luister zijn preek.
Voor de reactie van Ds. Vd Brink:

Reactie ds. Van den Brink

Via Cvandaag reageert Van den Brink op de uitspraken van zijn collegapredikant: “In mijn lezing heb ik geen namen genoemd. Elke predikant die zich er niet in herkent, mag de lezing naast zich neerleggen. Ds. Schultink besteedde 10 minuten van zijn preek (!) aan de lezing. Blijkbaar trekt hij een schoen aan die hem past. In mijn lezing zei ik: sommige dominees manoeuvreren zolang totdat zij van 1 Timotheüs 2:4 maken: “God wil NIET dat alle mensen zalig worden.” Schultink doet het letterlijk in zijn preek. Wie verdraait er dan de Schrift, ik of hij?

Hij beweert dat ik de Dordtse Leerregels veroordeel en de oudvaders tegenspreek. Hoe bizar. Immers, ik onderschrijf Dordt van harte, ben daarop aanspreekbaar. Maar Schultink zoekt niet naar aanknopingspunten. Hij concludeert liever dat ik de gereformeerde leer veroordeel, dan dat hij mij daarop aanspreekt. Hij is geïnteresseerd in de vermeende kromme stok, niet in de rechte slag. Zo brengt hij Jakobus 5:19-20 bepaald niet in praktijk.

Ik heb inderdaad een tweelingbroer, maar die heet Henk en geen Arminius. Door mij een tweede Arminius te noemen, concludeert Schultink dat ik een ketter ben en buiten de zaligheid sta. Hoe kan Schultink dit straks in Gods oordeel verantwoorden? Ik word van zijn keiharde woorden niet onzeker, want niemand zal mij uit Christus’ hand rukken. Wel voel ik verbijstering over zijn kadaverdiscipline en over het gemak waarmee hij mensen geestelijk afschrijft.

Ik had geen namen van predikanten genoemd. Intussen weet u, lezer, een naam. En tegen iedereen die blootstaat aan vergelijkbaar geestelijk geweld zeg ik: Christus laat u niet alleen staan. Ik weet dat uit eigen ervaring”, aldus de hersteld hervormde predikant.
Ik ga mijn inhoudelijk niet met deze onverkwikkelijke zaak bemoeien maar als ik dit lees lijkt het wel een ruzie tussen pubers.

Deze reactie van ds van den Brink vind ik niet getuigen van ootmoed en het lijkt zeker niet op bukken en elkaars voeten wassen.

Jammer dat dit zo uit de hand loopt.
Ik kruis wel eens de degens met je, Huisman, maar dit ben ik 99% met je eens. (Die ene procent is die n).
Het is maar net wat je onder ootmoed verstaat, kennelijk. Dat houdt in dat de een de ander uitnemender acht dan zichzelf. Het betekent echter niet dat je niet helder en duidelijk mag zeggen waar het op staat.

Ik vind het een zorgvuldige reactie, precies op het onderwerp toegesneden.

Overigens: pubers zijn vaak wat zwartwit, maar daarom zien ze de dingen nog niet perse verkeerd.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Ik vind het allemaal onverkwikkelijk. Ik begrijp niet dat dr. vd Brink dit heeft kunnen doen. Hij is slim genoeg om de evt. gevolgen te overzien. Zijn reactie op ds. Schultink is droevig.

We zijn door een spiegel in een duistere rede. We mogen vinden dat er in sommige kerkverbanden teveel de nadruk ligt op de verkiezing. We mogen dat nog verkeerd vinden ook. Er zijn al wat boeken over geschreven. Ook de oudvaders vinden er wat van. Ik zie Boston en Brakel bijv. Al langskomen. Ik zou Shepard er nog aan toe kunnen voegen.

In alle reformatorische kerken wordt Jezus Christus en Die gekruisigd gepredikt als het Fundament tot behoud. Het is nogal aanmatigend om dan in een jongerenlezing elkaar de maat te nemen terwijl een kenmerk van genade, verootmoediging en onwaardigheid gemist wordt. Ds. v.d. Brink, ds. Schultink en allen die in de wijngaard werken hebben ons gebed nodig. Gebed om liefde en ootmoed, oprechtheid in Christus. Al het gekrakeel komt uit de hel.
Ik neem aan dat de reden een Google-fout is. Dat hoop ik tenminste.

Los daarvan: wat is er droevig aan de reactie van dr. Van den Brink? Hij wijst het verkeerde aan. Iemand past dat op zichzelf toe en hij gaat daarin -voor zover ik uit de preek begrijp- terecht in mee. Wat is daar mis mee?

Het zou misschien goed zijn geweest als hij er op wees dat ook Calvijn en de kanttekenaren dit bijbelgedeelte niet uitleggen zoals hij. Want de uitleg van ds. Schultink is op zichzelf genomen ook gereformeerd. Maar de consequentie die hij er uit trekt, is precies waar dr. Van den Brink -mijns inziens terecht- voor waarschuwt.

Ootmoed is geen vaagheid, en voorzichtigheid geen omzichtigheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Het is maar net wat je onder ootmoed verstaat, kennelijk. Dat houdt in dat de een de ander uitnemender acht dan zichzelf. Het betekent echter niet dat je niet helder en duidelijk mag zeggen waar het op staat.

Overigens: pubers zijn vaak wat zwartwit, maar daarom zien ze de dingen nog niet perse verkeerd.
Je collega gezant van de duivel of tweelingbroer van Arminius noemen vind ik niet echt een teken van ootmoed.
Maar goed, misschien zijn dat onder Rotterdammers onderling wel uitdrukkingen van de een de ander uitnemender achten.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou de precieze formulering van 'gezant van de duivel' wel willen lezen. Ik kreeg onlangs ook een opmerking dat je die formulering niet zou mogen gebruiken voor iemand die een ander in een pastoraal gesprek meldt dat deze zich niet met een oprecht hart tot God heeft bekeerd en zomaar stelt dat een gemeentelid ongelovig is.

Ik zou eerlijk niet weten hoe je zoiets anders zou moeten kwalificeren. Je kan natuurlijk zeggen dat dat uit 's mans eigen boze hart afkomstig is, maar het is in ieder geval niet van God. Wat dat betreft, kan ik mij deze formulering wel voorstellen. Hij is ook pastoraal naar mensen die onder dergelijke geestelijke terreur leven. Want geestelijke terreur is waar hij tegen waarschuwt.

Zoiets heeft niets met het aandringen op zelfonderzoek te maken, maar is geestelijke manipulatie.
Laatst gewijzigd door DDD op 30 jul 2022, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Het is maar net wat je onder ootmoed verstaat, kennelijk. Dat houdt in dat de een de ander uitnemender acht dan zichzelf. Het betekent echter niet dat je niet helder en duidelijk mag zeggen waar het op staat.

Je collega gezant van de duivel of tweelingbroer van Arminius noemen vind ik niet echt een teken van ootmoed.
Maar goed, misschien zijn dat onder Rotterdammers onderling wel uitdrukkingen van de een de ander uitnemender achten.
De Heere Jezus gebruikte ook het woord adderengebroedsel....
DDD

Bericht door DDD »

Een belangrijk verschil tussen de Heere Jezus en ds. Schultink is dat de laatste niet alwetend is.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Een belangrijk verschil tussen de Heere Jezus en ds. Schultink is dat de laatste niet alwetend is.
En ds. van den Brink is wel alwetend? Die is toch echt begonnen met schelden want anders kan ik het niet noemen.

Als je met Bijbelse argumenten een bepaalde eenzijdigheid wil weerleggen dat heb je zulke kwalificaties niet nodig. Juist omdat ds. van den Brink geen namen noemt laat hij over de hele rechterkant van de reformatorische gezindte een verdachtmaking vallen. Daar zitten blijkbaar de gezanten van de satan. Als dan een predikant hier op ingaat is het wel heel vilein om dan het spreekwoord wievde schoen past….te gebruiken.

Laat ds. van den Brink zich beperken hoe hij de verhouding verkiezing, verantwoordelijkheid van de mens, aanbod van genade, verbond en Gods vrijmacht enz. ziet. Dan kan er een discussie ontstaan. Met deze populistische lezing maakt hij alleen brokken.

Voor de goede orde bemoei ik mij niet met de inhoud omdat dit nu veel te belast is geraakt door de scheldkanonnades.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten