Ik hoor jou niet over kanselruil bijvoorbeeld tussen hhk en pkn. Prop Ga van Ginkel (pkn) die 1 keer per jaar in Groenekan (hhk) preekt, R van Kooten (hhk) die in Oene (pkn) en Groot-Ammers (pkn) preekt, DHJ Folkers (hhk) die in Lopikerkapel (pkn) preekt, AAf van de Weg (hhk) die in Rotterdam-Zuid (pkn) preekt, J Koppelaar (hhg) die in Zoetermeer (pkn) preekt, B van Leeuwen, woont in Lunteren, (pkn) die preekt in Leerbroek (hhk) en C Gielen (hhk) die in Cillaarshoek (pkn) preekt. Er zijn nog wel meer voorbeelden zoals een oud-predikant die al overleden is die de laatste jaren van zijn leven weer in zijn oud-gemeente in Dordrecht kwam als ik het goed heb. Hhg Abbenbroek, Voorschoten, Spijk, Leerdam, Rotterdam, Vledderveen en Soest doen sowieso regelmatig aan kanselruil (er preken regelmatig pkn dominees).-DIA- schreef:Ik weet niet wat er onder links en rechts wordt verstaan in dit verband. Maar om te zeggen dat de Bond naar rechts is verschoven begrijp ik niet.DDD schreef:De ontwikkelingen in gemeenten zeggen niet alles over hoe de Bond zich ontwikkelt. En daar had jij het over.
Ik blijf erbij dat de Bond helemaal niet echt naar links is opgeschoven, maar eerder andersom.
Misschien verstaan we iets anders onder links en rechts? Ik ga ervan uit dat rechts behoudend is en links meer vernieuwend. Ik zie enorm veel veranderingen in de Bond die je nooit had verwacht. Plaatselijk was het zo dat de Bond waar mogelijk veel samenwerkte met de Geref. Gemeenten en andere kleinere kerkverbanden. Nu staan ze op zich, en bemoeien zich als het waren niet meer met de afgescheiden kerken.
Ik denk nog aan de gezamenlijke diensten als het over de GBS, de SGP of de SEZ of Hervormingsdiensten ging. Nu doet de Bond nergens meer mee. Is dat verlinksing (bedoeld vernieuwend) of verrechtsing (behoudend)? Ook de invoering van gezangen en een andere Bijbelvertaling werkt niet samenbindend maar eerder polariserend (zo als ik dat zie, misschien zien anderen dat anders) om langer met de afscheiden kerken samen te werken. In de praktijk zien wel een afscheiding... Maar anders. De Bond scheidt hier ter plaatse zich van de afgescheiden kerken af. Waar is de eenheid (waar dat mogelijk was) en samenwerking van vroeger gebleven?
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Laatst gewijzigd door MePaul op 19 jul 2022, 12:56, 6 keer totaal gewijzigd.
-
Ds. J.C. de Groot die in HHK Andelst preekt.MePaul schreef:Ik hoor jou niet over kanselruil bijvoorbeeld tussen hhk en pkn. Prop Ga van Ginkel (pkn) die 1 keer per jaar in Groenekan (hhk) preekt, R van Kooten (hhk) die in Oene (pkn) en Groot-Ammers (pkn) preekt, DHJ Folkers (hhk) die in Lopikerkapel (pkn) preekt, AAf van de Weg (hhk) die in Rotterdam-Zuid (pkn) preekt, J Koppelaar (hhg) die in Zoetermeer (hhk) prekt en C Gielen (hhk) die in Cillaarshoek (pkn) preekt. Er zijn nog wel meer voorbeelden zoals een oud-predikant die al overleden is die de laatste jaren van zijn leven weer in zijn oud-gemeente in Dordrecht kwam als ik het goed heb.-DIA- schreef:Ik weet niet wat er onder links en rechts wordt verstaan in dit verband. Maar om te zeggen dat de Bond naar rechts is verschoven begrijp ik niet.DDD schreef:De ontwikkelingen in gemeenten zeggen niet alles over hoe de Bond zich ontwikkelt. En daar had jij het over.
Ik blijf erbij dat de Bond helemaal niet echt naar links is opgeschoven, maar eerder andersom.
Misschien verstaan we iets anders onder links en rechts? Ik ga ervan uit dat rechts behoudend is en links meer vernieuwend. Ik zie enorm veel veranderingen in de Bond die je nooit had verwacht. Plaatselijk was het zo dat de Bond waar mogelijk veel samenwerkte met de Geref. Gemeenten en andere kleinere kerkverbanden. Nu staan ze op zich, en bemoeien zich als het waren niet meer met de afgescheiden kerken.
Ik denk nog aan de gezamenlijke diensten als het over de GBS, de SGP of de SEZ of Hervormingsdiensten ging. Nu doet de Bond nergens meer mee. Is dat verlinksing (bedoeld vernieuwend) of verrechtsing (behoudend)? Ook de invoering van gezangen en een andere Bijbelvertaling werkt niet samenbindend maar eerder polariserend (zo als ik dat zie, misschien zien anderen dat anders) om langer met de afscheiden kerken samen te werken. In de praktijk zien wel een afscheiding... Maar anders. De Bond scheidt hier ter plaatse zich van de afgescheiden kerken af. Waar is de eenheid (waar dat mogelijk was) en samenwerking van vroeger gebleven?
En kijk eens welk een divers aanbod aan voorgangers de Hervormde gemeente van Valburg op de kansel heeft!
Korte reactie. Ik kan niet zeggen dat deze reactie terecht is. Dan zou ik immers voor mezelf strijden en dat wil ik niet. Feit is wel dat er over reacties als deze heen wordt gewalst en daar lijkt geen oog voor te zijn.Mannetje schreef:Speciaal aanmelden om even met DIA te praten en dan maar weer doen of je gaat.Ontheemd schreef:
Oeps… nu doe ik weer mee. Het overkomt me gewoon. Foei foei![]()
In combinatie met je onderschrift haast ergerlijk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Volgens mij heb ik op dit bericht gereageerd zonder wals mét uitleg.-DIA- schreef:Korte reactie. Ik kan niet zeggen dat deze reactie terecht is. Dan zou ik immers voor mezelf strijden en dat wil ik niet. Feit is wel dat er over reacties als deze heen wordt gewalst en daar lijkt geen oog voor te zijn.Mannetje schreef:Speciaal aanmelden om even met DIA te praten en dan maar weer doen of je gaat.Ontheemd schreef:
Terug naar het onderwerp DIA: de verschuivende panelen en de verbrede bond. Als je mét mij over iets anders wilt discussiëren, stuur me dan een persoonlijk bericht. Je bent welkom!
Niet hetgeen de mond ingaat verontreinigt, maar dat wat eruit gaat.
Uw bescheidenheid/welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij.
Als trouw meelezer zal je niet onbekend zijn dat persoonlijke berichten op deze site al geruime tijd niet meer werken.Ontheemd schreef:Volgens mij heb ik op dit bericht gereageerd zonder wals mét uitleg.-DIA- schreef:Korte reactie. Ik kan niet zeggen dat deze reactie terecht is. Dan zou ik immers voor mezelf strijden en dat wil ik niet. Feit is wel dat er over reacties als deze heen wordt gewalst en daar lijkt geen oog voor te zijn.Mannetje schreef:Speciaal aanmelden om even met DIA te praten en dan maar weer doen of je gaat.Ontheemd schreef:
Terug naar het onderwerp DIA: de verschuivende panelen en de verbrede bond. Als je mét mij over iets anders wilt discussiëren, stuur me dan een persoonlijk bericht. Je bent welkom!
Daarnaast zou ik, aangezien je opmerking publiekelijk gemaakt is, ook publiekelijk op willen merken dat ik DIA vooralsnog ten zeerste afraad om op het verzoek tot persoonlijk contact in te gaan.
- Niet meer zo actief -
Wat een nare en eveneens polariserende reactie.Mannetje schreef:Speciaal aanmelden om even met DIA te praten en dan maar weer doen of je gaat.Ontheemd schreef:
Laatst gewijzigd door pierre27 op 19 jul 2022, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik herhaal:
Dankjewel voor deze feedback!
De reden van mijn aanmelden is niet alleen om met DIA te spreken. Ik probeer de zin en de onzin van bepaalde discussies (door te vragen en te prikkelen) te bediscussiëren. Het valt me al heel lang op dat op dit forum tijdens de discussie mensen zichzelf als slachtoffer zien, terwijl ze gewoon onderdeel zijn en meedoen aan “actie=reactie”. Volgens mij is dit forum geheel vrijwillig toch?
Daarbij vind ik de onderdelen over ontwikkelingen binnen kerkverbanden erg generaliserend. En wellicht steek ik er dan te veel de draak mee (maar dat is een kwestie van smaak).
Ik wil graag van de bijzaken naar de hoofdzaken gaan. Hopelijk wordt dat begrepen.
Dankjewel voor deze feedback!
De reden van mijn aanmelden is niet alleen om met DIA te spreken. Ik probeer de zin en de onzin van bepaalde discussies (door te vragen en te prikkelen) te bediscussiëren. Het valt me al heel lang op dat op dit forum tijdens de discussie mensen zichzelf als slachtoffer zien, terwijl ze gewoon onderdeel zijn en meedoen aan “actie=reactie”. Volgens mij is dit forum geheel vrijwillig toch?
Daarbij vind ik de onderdelen over ontwikkelingen binnen kerkverbanden erg generaliserend. En wellicht steek ik er dan te veel de draak mee (maar dat is een kwestie van smaak).
Ik wil graag van de bijzaken naar de hoofdzaken gaan. Hopelijk wordt dat begrepen.
Vanuit je stelling "actie=reactie" zou ik je dan willen vragen om mijn reactie te gebruiken om op je eigen actie te reflecteren.
- Niet meer zo actief -
Dat heeft niks met (mogelijk) verkeerd verstaan te maken. Het wordt blijkbaar tijd voor een leesbril, DIA-DIA- schreef:Oké, dank voor uw reactie. En mijn excuses voor een mogelijk verkeerd verstaan.DDD schreef: Zoals je al twee keer hebt kunnen lezen, gaat dit niet om hetzelfde. Zelfs als buitenstaander is dit volstrekt helder.

~~Soli Deo Gloria~~
Oké dank voor de rectificatie, maar wat het ook moge zijn, misschien verkeerd gelezen, of wat de oorzaak ook moge zijn, het was toch echt niet mijn bedoeling om het verkeerd te lezen. Of iets in een verkeerd daglicht te stellen.Hendrikus schreef:Dat heeft niks met (mogelijk) verkeerd verstaan te maken. Het wordt blijkbaar tijd voor een leesbril, DIA-DIA- schreef:Oké, dank voor uw reactie. En mijn excuses voor een mogelijk verkeerd verstaan.DDD schreef: Zoals je al twee keer hebt kunnen lezen, gaat dit niet om hetzelfde. Zelfs als buitenstaander is dit volstrekt helder.
Ik hoop van harte dat u dat van mij kunt aannemen, want dat lijkt ook soms wel een probleem, gezien de voortdurende fricties die maar door lijken te gaan. Dat is voor deze persoon een zeer harde zaak, die me zeer hard treffen, waardoor ik vanbinnen soms zozeer geschokt wordt dat ik erdoor op bed kom. Even duidelijk: U er gaat er toch niet van uit dat ik moedwillig de zaken in een verkeerd daglicht stel? Dat zullen we ook graag aannemen, maar dat dit in de reacties ook moge blijken.
Niemand gaat er van uit dat je bewust dingen verkeerd meldt. Wel is het duidelijk waar dat je zoals je zelf schrijft liever zelf typt dan nog eens rustig naleest wat de ander zegt. Dat is wel spijtig en zorgt voor veel onnodige misverstanden.
De apostel zegt: Iedere man moet ras zijn om te horen, traag om te spreken, en traag tot toorn.
Want de toorn van de man werkt Gods gerechtigheid niet.
Dat heb ik overigens net zo goed tegen mijzelf, want hoewel ik graag luister, praat ik ook graag. En dat laatste geeft altijd het risico dat je te snel spreekt.
De apostel zegt: Iedere man moet ras zijn om te horen, traag om te spreken, en traag tot toorn.
Dat heb ik overigens net zo goed tegen mijzelf, want hoewel ik graag luister, praat ik ook graag. En dat laatste geeft altijd het risico dat je te snel spreekt.
We moeten geen teksten uit de Bijbel plukken en daarmee werpen. Dan worden zaken tegenover elkaar uitgespeeld over de rug van het Woord. Ik zou kunnen verwijzen naar 1 Thess. 5 vers 21DDD schreef:Niemand gaat er van uit dat je bewust dingen verkeerd meldt. Wel is het duidelijk waar dat je zoals je zelf schrijft liever zelf typt dan nog eens rustig naleest wat de ander zegt. Dat is wel spijtig en zorgt voor veel onnodige misverstanden.
Vers 21: 42 Beproeft alle dingen; 43 behoudt 44 het goede.
Verwijstekst: 1 Joh. 4:1: Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
Kanttekening 42: Namelijk die u van de leraars voorgesteld worden, aan den toetssteen van Gods Woord.
Verwijstekst: Hand. 17 vers 11: En dezen waren edeler dan die te Thessaloníca waren, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
Kanttekening 43: Namelijk standvastelijk, zonder daarvan af te wijken.
Kanttekening 44: Dat is, de goede leer, die gij in Gods Woord vast gefundeerd vindt.
Op die manier gaan we niet te werk, want is zeker waar dat ook elke ketter zijn letter heeft, en dat kan door willekeurig een tekst uit de Bijbel te plukken. Lees dan heel het hoofstuk en bezie de context.
Graag terug naar het boeiende onderwerp!
-
- Verbannen
Wel bijzonder om gelijk zo'n grote broek aan te trekken, als je nog maar net lid bent van dit forum.Ontheemd schreef:Dia, ik snap je. Toch helpt het niet om dat steeds te benoemen en ook niet door anderen als “betweters” weg te zetten. Dat siert niemand. Laten we elkaar daarvoor bewaren.
Concentreer je gewoon op het onderwerp en probeer je persoonlijke beleving over de discussie er buiten te laten. Door hierin het goede voorbeeld te geven, blijven we bij het onderwerp.
Dank voor dit warme welkom! Jammer dat je niet inhoudelijk reageert op het onderwerp of op mijn post.GerefGemeente-lid schreef:Wel bijzonder om gelijk zo'n grote broek aan te trekken, als je nog maar net lid bent van dit forum.Ontheemd schreef:Dia, ik snap je. Toch helpt het niet om dat steeds te benoemen en ook niet door anderen als “betweters” weg te zetten. Dat siert niemand. Laten we elkaar daarvoor bewaren.
Concentreer je gewoon op het onderwerp en probeer je persoonlijke beleving over de discussie er buiten te laten. Door hierin het goede voorbeeld te geven, blijven we bij het onderwerp.
Ik lees al jaren mee en reageer inderdaad nu voor het eerst.