Ik weet niet wat er onder links en rechts wordt verstaan in dit verband. Maar om te zeggen dat de Bond naar rechts is verschoven begrijp ik niet.DDD schreef:De ontwikkelingen in gemeenten zeggen niet alles over hoe de Bond zich ontwikkelt. En daar had jij het over.
Ik blijf erbij dat de Bond helemaal niet echt naar links is opgeschoven, maar eerder andersom.
Misschien verstaan we iets anders onder links en rechts? Ik ga ervan uit dat rechts behoudend is en links meer vernieuwend. Ik zie enorm veel veranderingen in de Bond die je nooit had verwacht. Plaatselijk was het zo dat de Bond waar mogelijk veel samenwerkte met de Geref. Gemeenten en andere kleinere kerkverbanden. Nu staan ze op zich, en bemoeien zich als het waren niet meer met de afgescheiden kerken.
Ik denk nog aan de gezamenlijke diensten als het over de GBS, de SGP of de SEZ of Hervormingsdiensten ging. Nu doet de Bond nergens meer mee. Is dat verlinksing (bedoeld vernieuwend) of verrechtsing (behoudend)? Ook de invoering van gezangen en een andere Bijbelvertaling werkt niet samenbindend maar eerder polariserend (zo als ik dat zie, misschien zien anderen dat anders) om langer met de afscheiden kerken samen te werken. In de praktijk zien wel een afscheiding... Maar anders. De Bond scheidt hier ter plaatse zich van de afgescheiden kerken af. Waar is de eenheid (waar dat mogelijk was) en samenwerking van vroeger gebleven?