Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ad Anker »

Johannes 3:16 schreef:
Simon0612 schreef:
Valcke schreef: Het ging mij erom hoe hij de heer Bolier weergeeft, bv. in deze zin: "a. de doop is een tere zaak en daarom mag je daarover niet discussiëren". Dit heeft de heer Bolier niet gezegd zoals iedereen simpel kan vaststellen. Verder heb ik geen behoefte om er op in te gaan.
Het gekke is dat ik dr. van den Brink in zijn vorige vragenartikel over de doop ook al betrapte op onvolledigheid/slecht citeren. Daarnaast vond ik het ook tekenend dat hij toen af ging op vooroordelen die GGiN ook zelf als vooroordelen bestempeld. Ik bespeur een beetje stemmingmakerij.
Al zou ds. Van den Brink dhr. Bolier verkeerd citeren, zou zijn conclusie dan anders zijn?

Kortom, Boston is een uitstekende bron als we ons een oordeel willen vormen over verbond en doop. Ook voor de GGiN hebben zijn geschriften gezag. Het zou goed zijn als de GGiN de visie van Boston grondig bestudeert en met een herziening van hun boekje “Verbond en doop” komt.

Of ben jij van mening van de GGiN de visie van Boston juist weergeeft?
Ik vind het een vervelend antwoord van ds. v.d. Brink. Maar goed, ieder zijn manier van antwoorden. Het riekt een beetje naar afgeven op en daar bewijzen bij zoeken.

Verder verbindt de GGiN (moet het boekje nog lezen) aan de uitverkorenen. Dus alle kinderen worden gedoopt, niet alle kinderen zijn in het verbond der genade, dat zijn immers alleen de uitverkorenen. Nu kun je daarmee de mist ingaan, dat is hier aan alle kanten al besproken, twee of drie verbonden, baptisme. Ik herinner me een dooptoespraak van dr. C. Steenblok (op de band, ik ben niet zo oud) waar hij refereert aan ds. Smytegelt:
Wat verzekert God aan een uitverkoren dopeling? God zegt: Zo waarlijk als die druppels water op u gesprengd worden, zo zult ge een ogenblikje in uw leven hebben dat Ik Mijn Geest op u zal doen komen, en Die zal u veranderen. Uw stenen hart zal een vlezen hart worden. God zegt: Mijn uitverkoren kind, schoon gij al vroeg vader en moeder zou verliezen, Ik, Vader, Zoon en Heilige Geest, de Drie-enige God, verzeker u dat Ik voor u zorgen zal.
Het verschil zit 'em wellicht in hoe je de dopeling nu ziet. Als uitverkorene? Dat lijkt me moeilijk. Als voorwaardelijk uitverkorene, dus tot het tegendeel blijkt? Dat is een visie. Als een mens die een keuze maakt? Dat is remonstrants. Ingewikkeld hoor.

Of de GGiN de visie van Boston juist weergeeft, ik weet het dus niet. Heeft iemand het boekje gelezen?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Eens met wat @ Ad Anker zegt. Het gaat er bij mij ook niet in, dat je een gedoopte voor wedergeboren moet houden, mits het tegendeel blijkt. Dat vind ik met teveel andere aspecten van de christelijke religie in tegenspraak, als doodstaat van de mens, noodzaak van bekering etc. Ze zeggen weleens: je moet het verbond niet onderschatten, maar ook niet overschatten.
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Ik heb meerdere malen gemerkt dat Refoweb een bepaalde kant opstuurt.
Bijvoorbeeld een heel schokkende vraagbeantwoording van jongeman waar de GGiN en het gezin van deze jongeman een 'duivelsnest' wordt genoemd. Je zou het niet geloven, maar via digibron is het terug te lezen:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ee2231942c
Ook ds Roos in de De Wachter Sions heeft hierover geschreven.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

Het is natuurlijk geen gelijkwaardig gesprek. Bolier moet zich in alle bochten wringen om recht te doen aan alle elkaar tegensprekende meningen die in de GGiN leven, terwijl Dr. Van den Brink geheel vrij staat en weinig rekening hoeft te houden met een achterban. De laatste maakt daar goed gebruik van.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

Herman schreef:Het is natuurlijk geen gelijkwaardig gesprek. Bolier moet zich in alle bochten wringen om recht te doen aan alle elkaar tegensprekende meningen die in de GGiN leven, terwijl Dr. Van den Brink geheel vrij staat en weinig rekening hoeft te houden met een achterban. De laatste maakt daar goed gebruik van.
Is het alleen ook niet zo dat de GGiN graag moreel superieur willen zijn met hun hele prediking rond de uitverkiezing?
Ik vind het belachelijk om deze discussie alleen al te voeren, laat staan via dit soort rubrieken.
Als iemand die uit de RKK in een reformatorische kerk in gekomen, vind ik de hele discussie die op refoweg gevoerd wordt, en zo'n boekje echt geneuzel. Een luxe die je je kunt veroorloven als je zo rijk bent opgevoed en gevormd en dan nog koudwatervrees hebt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Het is natuurlijk geen gelijkwaardig gesprek. Bolier moet zich in alle bochten wringen om recht te doen aan alle elkaar tegensprekende meningen die in de GGiN leven, terwijl Dr. Van den Brink geheel vrij staat en weinig rekening hoeft te houden met een achterban. De laatste maakt daar goed gebruik van.
Mwah, dit vind ik ook wat grootspraak. Wil je wat 'alle tegensprekende meningen' op een rijtje zetten hier? Ik ben erg benieuwd!
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Erskinees »

Thea schreef:Eens met wat @ Ad Anker zegt. Het gaat er bij mij ook niet in, dat je een gedoopte voor wedergeboren moet houden, mits het tegendeel blijkt. Dat vind ik met teveel andere aspecten van de christelijke religie in tegenspraak, als doodstaat van de mens, noodzaak van bekering etc. Ze zeggen weleens: je moet het verbond niet onderschatten, maar ook niet overschatten.
Toch staat Van den Brink dichter bij de oorspronkelijke opstellers van het doopformulier dan Bolier. Hoe zie je dat dan? Hadden de schrijvers van het formulier een foute opvatting? Waarom wijzigen we het formulier dan niet?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:
Thea schreef:Eens met wat @ Ad Anker zegt. Het gaat er bij mij ook niet in, dat je een gedoopte voor wedergeboren moet houden, mits het tegendeel blijkt. Dat vind ik met teveel andere aspecten van de christelijke religie in tegenspraak, als doodstaat van de mens, noodzaak van bekering etc. Ze zeggen weleens: je moet het verbond niet onderschatten, maar ook niet overschatten.
Toch staat Van den Brink dichter bij de oorspronkelijke opstellers van het doopformulier dan Bolier. Hoe zie je dat dan? Hadden de schrijvers van het formulier een foute opvatting? Waarom wijzigen we het formulier dan niet?
Dat is toch mooi, je gaat toch geen formulier wijzigen? Wat zou er fout moeten zijn in de opvattingen van het formulier? Denk je dat het lukt om een gewijzigd formulier te maken die door de volle breedte van de gereformeerde gezindte en omstreken wordt geaccepteerd?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Louis2 schreef:
Herman schreef:Het is natuurlijk geen gelijkwaardig gesprek. Bolier moet zich in alle bochten wringen om recht te doen aan alle elkaar tegensprekende meningen die in de GGiN leven, terwijl Dr. Van den Brink geheel vrij staat en weinig rekening hoeft te houden met een achterban. De laatste maakt daar goed gebruik van.
Is het alleen ook niet zo dat de GGiN graag moreel superieur willen zijn met hun hele prediking rond de uitverkiezing?
Ik vind het belachelijk om deze discussie alleen al te voeren, laat staan via dit soort rubrieken.
Als iemand die uit de RKK in een reformatorische kerk in gekomen, vind ik de hele discussie die op refoweg gevoerd wordt, en zo'n boekje echt geneuzel. Een luxe die je je kunt veroorloven als je zo rijk bent opgevoed en gevormd en dan nog koudwatervrees hebt.
Wat een rare opmerking. Waaruit blijkt dat de GGiN graag moreel superieur wil zijn? Lijkt me meer dat dr. van den Brink daarop uit is. Ik zie op refoweb ook geen discussie. Alleen een dr. van den Brink die op een vreemde manier probeert tikken uit te delen. Voor een discussie moeten er twee partijen zijn, dat zie ik helemaal niet. Bolier heeft enkel aangegeven gestopt te zijn met Refoweb (mag dat niet??) en ook vanwege de teerheid van het onderwerp er op deze manier niet op wil antwoorden (het uitspelen naar elkaar). Dus van discussie is allerminst sprake. Het boekje wat is uitgebracht is tot onderwijzing van de jongeren van de gemeenten. Dr. van den Brink doet nu net alsof het boekje volledig is gebaseerd op alleen Boston, maar Boston is gebruikt tot onderbouwing van het boekje. Evenals tal andere oudvaders waar ik hem niet over hoor. Zouden die minder in zijn straatje passen??
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Maar móet het niet botsen tussen bv. iemand als ds. G.A. van den Brink en de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Deze liggen theologisch zover uit elkaar. Dat botst mijns inziens per definitie. Een eerlijk gesprek is zodoende onmogelijk, lijkt mij. Je kunt niet één maken, zoals Refoweb denkt te kunnen, wat helemaal niet één is.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 29 jun 2022, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

Simon0612 schreef:
Louis2 schreef:
Herman schreef:Het is natuurlijk geen gelijkwaardig gesprek. Bolier moet zich in alle bochten wringen om recht te doen aan alle elkaar tegensprekende meningen die in de GGiN leven, terwijl Dr. Van den Brink geheel vrij staat en weinig rekening hoeft te houden met een achterban. De laatste maakt daar goed gebruik van.
Is het alleen ook niet zo dat de GGiN graag moreel superieur willen zijn met hun hele prediking rond de uitverkiezing?
Ik vind het belachelijk om deze discussie alleen al te voeren, laat staan via dit soort rubrieken.
Als iemand die uit de RKK in een reformatorische kerk in gekomen, vind ik de hele discussie die op refoweg gevoerd wordt, en zo'n boekje echt geneuzel. Een luxe die je je kunt veroorloven als je zo rijk bent opgevoed en gevormd en dan nog koudwatervrees hebt.
Wat een rare opmerking. Waaruit blijkt dat de GGiN graag moreel superieur wil zijn? Lijkt me meer dat dr. van den Brink daarop uit is. Ik zie op refoweb ook geen discussie. Alleen een dr. van den Brink die op een vreemde manier probeert tikken uit te delen. Voor een discussie moeten er twee partijen zijn, dat zie ik helemaal niet. Bolier heeft enkel aangegeven gestopt te zijn met Refoweb (mag dat niet??) en ook vanwege de teerheid van het onderwerp er op deze manier niet op wil antwoorden (het uitspelen naar elkaar). Dus van discussie is allerminst sprake. Het boekje wat is uitgebracht is tot onderwijzing van de jongeren van de gemeenten. Dr. van den Brink doet nu net alsof het boekje volledig is gebaseerd op alleen Boston, maar Boston is gebruikt tot onderbouwing van het boekje. Evenals tal andere oudvaders waar ik hem niet over hoor. Zouden die minder in zijn straatje passen??
Beste Simon,

Wat wil je horen?
Waarom komen de GGiN met een boekje over doop en uitverkiezing? Wat is daar in een land als Nederland nu het nu van?
We weten toch wel dat het alleen door Jezus en Genade alleen kan? Uit onszelf kunnen we toch helemaal niet geloven?
En nee, ik vind niet dat media als Refoweb of CIP en ga zo door een goede rol vervullen. De heer van den Brink zou er zelf allicht ook minder aandacht aan besteden.
Maar ik blijf bij mijn standpunt: ik ben de enige in mijn omgeving die geloofd en ik zou ook mijn medemens kennis willen laten maken met de Jezus en de genade.
Dan nog: ik heb niets verdiend, en kwam tot geloof. Waarom ik wel, en anderen niet?

Wat ik alleen vaststel is dat velen die een rijke Christelijke opvoeding mochten genieten, zich geen kind van God durven te noemen door twijfel over hun uitverkiezing. Hou op! Ze zijn wel degelijk kinderen van God. Ze mogen uit genade geloven, en het is zijn belofte alle die in hem geloven niet verloren te laten gaan.
Daar kan geen Oudvader of theologisch hersenspinsel tegenop.
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Louis2 schreef:
Simon0612 schreef:
Louis2 schreef:
Herman schreef:Het is natuurlijk geen gelijkwaardig gesprek. Bolier moet zich in alle bochten wringen om recht te doen aan alle elkaar tegensprekende meningen die in de GGiN leven, terwijl Dr. Van den Brink geheel vrij staat en weinig rekening hoeft te houden met een achterban. De laatste maakt daar goed gebruik van.
Is het alleen ook niet zo dat de GGiN graag moreel superieur willen zijn met hun hele prediking rond de uitverkiezing?
Ik vind het belachelijk om deze discussie alleen al te voeren, laat staan via dit soort rubrieken.
Als iemand die uit de RKK in een reformatorische kerk in gekomen, vind ik de hele discussie die op refoweg gevoerd wordt, en zo'n boekje echt geneuzel. Een luxe die je je kunt veroorloven als je zo rijk bent opgevoed en gevormd en dan nog koudwatervrees hebt.
Wat een rare opmerking. Waaruit blijkt dat de GGiN graag moreel superieur wil zijn? Lijkt me meer dat dr. van den Brink daarop uit is. Ik zie op refoweb ook geen discussie. Alleen een dr. van den Brink die op een vreemde manier probeert tikken uit te delen. Voor een discussie moeten er twee partijen zijn, dat zie ik helemaal niet. Bolier heeft enkel aangegeven gestopt te zijn met Refoweb (mag dat niet??) en ook vanwege de teerheid van het onderwerp er op deze manier niet op wil antwoorden (het uitspelen naar elkaar). Dus van discussie is allerminst sprake. Het boekje wat is uitgebracht is tot onderwijzing van de jongeren van de gemeenten. Dr. van den Brink doet nu net alsof het boekje volledig is gebaseerd op alleen Boston, maar Boston is gebruikt tot onderbouwing van het boekje. Evenals tal andere oudvaders waar ik hem niet over hoor. Zouden die minder in zijn straatje passen??
Beste Simon,

Wat wil je horen?
Waarom komen de GGiN met een boekje over doop en uitverkiezing? Wat is daar in een land als Nederland nu het nu van?
We weten toch wel dat het alleen door Jezus en Genade alleen kan? Uit onszelf kunnen we toch helemaal niet geloven?
En nee, ik vind niet dat media als Refoweb of CIP en ga zo door een goede rol vervullen. De heer van den Brink zou er zelf allicht ook minder aandacht aan besteden.
Maar ik blijf bij mijn standpunt: ik ben de enige in mijn omgeving die geloofd en ik zou ook mijn medemens kennis willen laten maken met de Jezus en de genade.
Dan nog: ik heb niets verdiend, en kwam tot geloof. Waarom ik wel, en anderen niet?

Wat ik alleen vaststel is dat velen die een rijke Christelijke opvoeding mochten genieten, zich geen kind van God durven te noemen door twijfel over hun uitverkiezing. Hou op! Ze zijn wel degelijk kinderen van God. Ze mogen uit genade geloven, en het is zijn belofte alle die in hem geloven niet verloren te laten gaan.
Daar kan geen Oudvader of theologisch hersenspinsel tegenop.
Ja, hier botst het ook, dat is ook wel duidelijk.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

Lees de hele Dordtse Leerregels, @Louis2. Dan zie je hoe diep een mens is gevallen. Hij is onbekwaam enig goed en geneigd tot alle kwaad. Laat Gods genade en de verdorvenheid van de mens naast elkaar staan en speel het niet tegenover elkaar uit.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Thea »

@ Erskinees, ik heb inderdaad moeite met de letterlijke lezing van het doopformulier. Alsook allerlei uitspraken van oudvaders hierover. Dat zal ik eerlijk zeggen. Nogmaals, je moet m.i het verbond niet onderschatten, maar ook niet overschatten.
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door mulder »

Nou Thea de d.l. passen juist bij het antwoord van ds Vd Brink. Zie bijv h1 art 17 en zo zijn er nog vele andere voorbeelden.

Als gginer durf ik best te zeggen dat de doopvisie van de ggin ongereformeerd is. Het antwoord van ds Vd Brink op Refoweb is niet alleraardigst geschreven. Maar er is dan ook veel mis met de doop in de ggin. Het is een symbool en daar moet je het mee doen. Het zorgt voor verwarring en verarming wel beluister ik bij de nieuwe predikanten iets meer waardering voor de doop. Maar het nieuwe boekje heeft al mijn hoop en verwachting op veranderingen weer verbrijzeld
Laatst gewijzigd door mulder op 29 jun 2022, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie