Goede zet. Grote gemeenten zouden ook geen studenten meer moeten beroepen. Na afstuderen wordt een bedrijfskundestudent ook niet direct directeur van KLM of Philips. Daar is ervaring en tact voor nodig.-DIA- schreef:De kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Noord heeft als tweetal gesteld ds. B.J. van Boven en ds. A.T. Huijzer... (niet ter discussie bedoeld, voor de duidelijkheid)
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Daar heb je geen ordinantie voor nodig. Als gemeentelid hoor je wat de kerkenraad meedeelt. Als het gaat om een beroep hoor je welke predikant wordt beroepen. Hoe de kerkenraad tot dat besluit gekomen is hoor je niet. Je weet ook niet of dit middels een verkiezing gegaan is en als het al door middel van een verkiezing tot stand gekomen is, weet je niet welke procedure is gevolgd. M.a.w. dit is helemaal niet aan de orde. Daarom hoeft er ook geen ordinantie te zijn. Verder zijn er allerlei handleidingen geschreven om kerkenraden keurig en op eenvoudige wijze door de procedures heen te leiden. Alle ordinanties en handleidingen zijn op de website van de kerk te vinden. Wij zijn maar hervormd maar dat wil niet zeggen dat we er een rommeltje van maken.DDD schreef:In welke ordinantie is dat dan geregeld? Ik begrijp namelijk wel wat je zegt, maar ik kan het alleen niet vinden.Ditbenik schreef:Je haalt twee dingen door elkaar. Je hebt twee dagen de tijd om bezwaar te maken tegen de voorbereiding en verkiezingsprocedure waarin een gemeente met minder dan 200 belijdende leden stemde voor of tegen een door de kerkenraad voorgedragen predikant. Een besluit tot voornemen van een beroep speelt binnen de PKN maar niet binnen de HHK. Bij de laatste neemt de kerkenraad (m.u.v. de kleine gemeenten met minder dan 200 belijdende leden) een besluit om een predikant te beroepen en wordt aan de gemeente bekend gemaakt dat de kerkenraad een beroep heeft uitgebracht. Daar kun je als gemeentelid geen bezwaar tegen maken.DDD schreef:Maar heb je nu volgens jou wel of niet twee dagen om bezwaar te maken tegen voorbereiding en verkiezingsprocedure bij een besluit tot (voornemen tot een) beroep?
Volgens mij staat er iets anders. Maar ik ben verder niet deskundig. De protocollen heb ik gelezen en daar staat ook niet in wat jij zegt.
Nee, er staat niet anders. Ik ken de kerkorde en de praktijk. Maar goed, je laat je niet overtuigen dus wees er blij mee verder.DDD schreef:Volgens mij staat er iets anders. Maar ik ben verder niet deskundig. De protocollen heb ik gelezen en daar staat ook niet in wat jij zegt.
-
- Verbannen
Bovendien is de achternaam van één van de twee verkeerd gespeld.Hendrikus schreef:Zo kan een mededeling "voor de duidelijkheid" alsnog voor verwarring zorgen.Piet Puk schreef:Welke duidelijkheid wil je geven, DIA? Dit was ook al gemeld onder het topic beroepingswerk.-DIA- schreef:De kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Noord heeft als tweetal gesteld ds. B.J. van Boven en ds. A.T. Huijzer... (niet ter discussie bedoeld, voor de duidelijkheid)![]()
De mededeling was gewoon overbodig.

Het is wel een mooi en gelijkwaardig tweetal overigens.
-
Volgens mij is het vrij duidelijk. Bij een kleine gemeente is er een stemming en kan na de stemming bezwaar tegen de procedure gemaakt worden. Bij een grote gemeente is er geen stemming en kan na de bekendmaking bezwaar tegen de procedure gemaakt worden, alhoewel het in dit geval weinig zin heeft omdat je van de procedure niet/nauwelijks op de hoogte bent. Artikel 3-21 gaat vooral over bezwaren die gemaakt kunnen worden bij de verkiezing van ouderlingen en diakenen.DDD schreef:Volgens mij staat er iets anders. Maar ik ben verder niet deskundig. De protocollen heb ik gelezen en daar staat ook niet in wat jij zegt.
Ik had het daar nog niet gezien, en dat zal wel komen dat ik het beroepingsnieuws niet zo op de voet volg, maar hier betrof het dus de eigen gemeente, dat spreekt vanzelf meer aan.Piet Puk schreef:Welke duidelijkheid wil je geven, DIA? Dit was ook al gemeld onder het topic beroepingswerk.-DIA- schreef:De kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Noord heeft als tweetal gesteld ds. B.J. van Boven en ds. A.T. Huijzer... (niet ter discussie bedoeld, voor de duidelijkheid)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je weet het net zo goed als ik, als er iemand voor 'verwarring' zorgt, dat lijkt deze persoon het wel te zijn. Wie het vat die vatte het maar. Ik ben er wel van overtuigd dat dit bekend zal zijn....Hendrikus schreef:Zo kan een mededeling "voor de duidelijkheid" alsnog voor verwarring zorgen.Piet Puk schreef:Welke duidelijkheid wil je geven, DIA? Dit was ook al gemeld onder het topic beroepingswerk.-DIA- schreef:De kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Noord heeft als tweetal gesteld ds. B.J. van Boven en ds. A.T. Huijzer... (niet ter discussie bedoeld, voor de duidelijkheid)![]()
De mededeling was gewoon overbodig.

- Maanenschijn
Soms vraag ik me af: waarom geef je toch zo vaak een waardeoordeel (of een suggestie daarvan) mee? Het roept hier zo vaak reactie op die voor zure discussies zorgt. Terwijl ik weet dat je juist die discussie hierover niet zoekt maar het vaak als positief wil duiden.GerefGemeente-lid schreef:….
Ik wil niet belerend overkomen, maar mijn tip: probeer het niet te doen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik stoot er me in het geheel niet aan. Straks komt er nog weer herrie omdat men in R.-N. een tweetal heeft gesteld. Laten dat niet doen.Maanenschijn schreef:Soms vraag ik me af: waarom geef je toch zo vaak een waardeoordeel (of een suggestie daarvan) mee? Het roept hier zo vaak reactie op die voor zure discussies zorgt. Terwijl ik weet dat je juist die discussie hierover niet zoekt maar het vaak als positief wil duiden.GerefGemeente-lid schreef:….
Ik wil niet belerend overkomen, maar mijn tip: probeer het niet te doen.
Mij verbaasde het me in ieder geval dat niet voor de studenten/kandidaten is gekozen. Maar ik kan goed begrijpen dat vanwege de grootte van de gemeente hier niet voor gekozen wordt
We denken zelf dat het niet altijd goed is meteen een kandidaat op tweetal te zetten. Het gestelde tweetal heeft al wat pastorale ervaring, en voor een gemeente die meer dan gemiddeld groot is, kan dat meegewogen hebben.Piet Puk schreef:Mij verbaasde het me in ieder geval dat niet voor de studenten/kandidaten is gekozen. Maar ik kan goed begrijpen dat vanwege de grootte van de gemeente hier niet voor gekozen wordt
Natuurlijk is er in een grote gemeente óók een stemming, namelijk in de kerkenraad:Henk J schreef:Volgens mij is het vrij duidelijk. Bij een kleine gemeente is er een stemming en kan na de stemming bezwaar tegen de procedure gemaakt worden. Bij een grote gemeente is er geen stemming en kan na de bekendmaking bezwaar tegen de procedure gemaakt worden, alhoewel het in dit geval weinig zin heeft omdat je van de procedure niet/nauwelijks op de hoogte bent. Artikel 3-21 gaat vooral over bezwaren die gemaakt kunnen worden bij de verkiezing van ouderlingen en diakenen.DDD schreef:Volgens mij staat er iets anders. Maar ik ben verder niet deskundig. De protocollen heb ik gelezen en daar staat ook niet in wat jij zegt.
Artikel 12 De voorbereiding van de verkiezing
1. Binnen een maand nadat een predikantsplaats vacant is geworden, dan wel wanneer is komen vast te staan dat men zulk een vacature kan verwachten, wordt met de voorbereiding van de verkiezing van een predikant een aanvang gemaakt.
2. Alvorens tot de verkiezing over te gaan vraagt de kerkenraad autorisatie aan het breed
moderamen van de classicale vergadering.
3. De verkiezing van predikanten voor gewone werkzaamheden geschiedt in centrale gemeenten – behoudens het bepaalde in ordinantie 13-2-2, 3 en 4 – nadat de voorbereiding van de verkiezing, bedoeld in het eerste en tweede lid van dit artikel, heeft plaatsgevonden door de kerkenraad van de wijkgemeente – waarbij deze overleg pleegt met de centrale kerkenraad op de wijze als bij de plaatselijke regeling is vastgesteld – in een vergadering van de centrale kerkenraad, waarin alle leden van de daarbij betrokken wijkkerkenraad worden geroepen om aan de bespreking en de stemming deel te nemen, waarna de wijkkerkenraad het beroep uitbrengt.
Tsjoh, er zijn twee gemeenten met een centrale kerkenraad binnen het kerkgenootschap. Maar ook dan kun je als gemeentelid geen bezwaar maken tegen de verkiezing. Je was er niet bij en je weet niet hoe die verkiezing is verlopen. In deze discussie blijkt duidelijk het verschil in kerkelijke cultuur. De HHK liep daar ook tegenaan toen na 2004 nogal wat mensen vanuit de Ger Gem overkwamen. Er werden zoveel zaken aangebracht bij de RCO's, GCO, RCBBG en GCBBG dat die geen raad wisten om het allemaal te verwerken. Over van alles en nog wat werden zaken aangespannen die volgens hervormde begrippen helemaal nergens over ging. Het werd zo erg dat verschillende juristen uit die commissies de moet opgaven waardoor regionale commissies samengevoegd moesten worden omdat er onvoldoende juristen beschikbaar waren om alle commissies te bemensen. Ik heb de indruk dat het nu de rust wat is teruggekeerd en het aantal 'onzin-bezwaren' vrijwel niet meer voorkomt.DDD schreef:Natuurlijk is er in een grote gemeente óók een stemming, namelijk in de kerkenraad:Henk J schreef:Volgens mij is het vrij duidelijk. Bij een kleine gemeente is er een stemming en kan na de stemming bezwaar tegen de procedure gemaakt worden. Bij een grote gemeente is er geen stemming en kan na de bekendmaking bezwaar tegen de procedure gemaakt worden, alhoewel het in dit geval weinig zin heeft omdat je van de procedure niet/nauwelijks op de hoogte bent. Artikel 3-21 gaat vooral over bezwaren die gemaakt kunnen worden bij de verkiezing van ouderlingen en diakenen.DDD schreef:Volgens mij staat er iets anders. Maar ik ben verder niet deskundig. De protocollen heb ik gelezen en daar staat ook niet in wat jij zegt.
Artikel 12 De voorbereiding van de verkiezing
1. Binnen een maand nadat een predikantsplaats vacant is geworden, dan wel wanneer is komen vast te staan dat men zulk een vacature kan verwachten, wordt met de voorbereiding van de verkiezing van een predikant een aanvang gemaakt.
2. Alvorens tot de verkiezing over te gaan vraagt de kerkenraad autorisatie aan het breed
moderamen van de classicale vergadering.
3. De verkiezing van predikanten voor gewone werkzaamheden geschiedt in centrale gemeenten – behoudens het bepaalde in ordinantie 13-2-2, 3 en 4 – nadat de voorbereiding van de verkiezing, bedoeld in het eerste en tweede lid van dit artikel, heeft plaatsgevonden door de kerkenraad van de wijkgemeente – waarbij deze overleg pleegt met de centrale kerkenraad op de wijze als bij de plaatselijke regeling is vastgesteld – in een vergadering van de centrale kerkenraad, waarin alle leden van de daarbij betrokken wijkkerkenraad worden geroepen om aan de bespreking en de stemming deel te nemen, waarna de wijkkerkenraad het beroep uitbrengt.
Blijkbaar had Oostkapelle nu wel samen met Vlissingen kunnen beroepenGerefGemeente-lid schreef:Dat lijkt me een slecht plan.Piet Puk schreef:Het kan natuurlijk ook zo zijn dat gemeenten die in principe zelfstandig kunnen beroepen dit gezamenlijk willen doen. Dan zou ik dit kunnen begrijpen. Bijvoorbeeld dat Oostkapelle en Vlissingen gezamenlijk willen beroepen, terwijl ze dit zelfstandig ook kunnen.
Onze gemeente stelt vrijwel altijd de kandidaten die afkomen kandidaat. En dat doet Vlissingen helaas niet.
En verder is het ledental daar ook niet naar.