Susanna schreef:TSD schreef:Susanna schreef:Thea schreef:Volgens mij zegt dr van de Brink, dat elk gedoopt op grond van de doop zalig is, mits het tegendeel blijkt.
Hij zegt:
Ikzelf voel mij het meeste thuis bij de positie van Beza. Zijn visie kun je omschrijven als ‘veronderstelde uitverkiezing’. Ouders houden hun kind ten doop in het geloof dat hun kind uitverkoren is, dus dat ergens in de loop van zijn leven wedergeboorte en geloof worden geschonken. Of dit voor de doop is of pas vlak voor het sterven mogen we aan Gods voorzienigheid overlaten.
Dus alle gedoopten worden zalig, daar komt het kortgezegd op neer. En de uitverkiezing is dan de grond van de kinderdoop.
Hoeven predikanten zich in elk geval niet meer druk te maken om de zaligheid van hun hoorders. Ze komen er toch wel. Dan kan je inderdaad gewoon preken alsof de gehele gemeente al gelovig is, zijn ze het niet nu, dan worden ze het sowieso in de toekomst.
Ik vraag me af welke Bijbelse grond Beza / vd Brink dan ziet dat elk kind van gelovige ouders daadwerkelijk uitverkoren is en zo ja, hoe dan.
Beza in 'A Plain and Simple Treatise on the Lord’s Supper (1559, RHB, 2016), p. 146-7"
"... we veronderstellen niet dat onze redding van het sacrament van de doop afhangt, maar van onze aanneming, volgens de formule: "Ik zal uw God zijn en die van uw zaad." [Gen. 17:7] We besteden ijverig aandacht aan deze adoptie bij de kinderen van de heiligen volgens, aangezien het op/aan hen is verzegeld door het sacrament van de doop.
… er zijn veel verdorvenheden voortgekomen uit gedachte dat de doop noodzakelijk is voor redding, wat wij als volkomen onwaar beschouwen. Wij zijn van mening dat deze opvatting onjuist is, omdat adoptie door God moet plaatsvinden voordat iemand op de juiste manier kan worden gedoopt. Waarom is er anders een geloofsbelijdenis vereist van volwassenen voordat u gedoopt wordt? Wij geloven echter dat de kinderen van de heiligen al in de baarmoeder zijn geadopteerd volgens de verbondsformule. En dus dopen we ze.
Dank Suzanna!
Herman schreef:TSD schreef:Dus alle gedoopten worden zalig, daar komt het kortgezegd op neer. En de uitverkiezing is dan de grond van de kinderdoop.
Hoeven predikanten zich in elk geval niet meer druk te maken om de zaligheid van hun hoorders. Ze komen er toch wel. Dan kan je inderdaad gewoon preken alsof de gehele gemeente al gelovig is, zijn ze het niet nu, dan worden ze het sowieso in de toekomst.
Ik heb geen idee hoe de leer van Beza in elkaar steekt. Maar de verkiezing is weliswaar de grondslag van de doop máár ook van de evangelieverkondiging. Je zou dit verwijt dus door kunnen trekken naar alle gereformeerde kerken waar de verkiezing de grondslag is van de zaligheid en waar het evangelie gepreekt wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
We zullen Beza - toch bepaald niet de eerste de beste - wel wat serieuzer kunnen bejegenen.
Zie de post van Suzanna. Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal hoe je dit zo door kan trekken naar de prediking, eerlijk gezegd.
Volgens Beza wordt er gedoopt op grond van het geloof dat de te dopen kinderen door God verkoren zijn. Ze worden verondersteld verkoren te zijn.
Ik vind dat zelf een levensgevaarlijk standpunt en zeker niet te halen uit de Gen. 17:7.
En ook een wezenlijk verschil met de prediking. Immers, het evangelie wordt voorgesteld met bevel van bekering en geloof en niet in de veronderstelling dat de hoorders door God verkoren zijn. Wel in het gegronde vertrouwen dat de Heere door de prediking middelijk de verkiezing uitwerkt en dat hierdoor een gemeente zalig zal worden.
En als je dan díé lijn naar de doop wilt doortrekken, dan kan ik daar in mee, maar wat ik hier lees van Beza en van dr. van den Brink gaat veel verder. Dan trek je de grondslag door naar het te dopen kind persoonlijk.
Verder zeg ik richting @DDD dat mijn bijzin over de prediking uiteraard sarcastisch was bedoeld. Ik geloof verder niet dat je de clue van mijn post hebt begrepen, prima om dan lelijk te gaan doen, zonder mijn naam te noemen maar het zegt dan wel meer over jezelf dan over mij