Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Susanna »

TSD schreef:
Susanna schreef:
Thea schreef:Volgens mij zegt dr van de Brink, dat elk gedoopt op grond van de doop zalig is, mits het tegendeel blijkt.
Hij zegt:
Ikzelf voel mij het meeste thuis bij de positie van Beza. Zijn visie kun je omschrijven als ‘veronderstelde uitverkiezing’. Ouders houden hun kind ten doop in het geloof dat hun kind uitverkoren is, dus dat ergens in de loop van zijn leven wedergeboorte en geloof worden geschonken. Of dit voor de doop is of pas vlak voor het sterven mogen we aan Gods voorzienigheid overlaten.
Dus alle gedoopten worden zalig, daar komt het kortgezegd op neer. En de uitverkiezing is dan de grond van de kinderdoop.

Hoeven predikanten zich in elk geval niet meer druk te maken om de zaligheid van hun hoorders. Ze komen er toch wel. Dan kan je inderdaad gewoon preken alsof de gehele gemeente al gelovig is, zijn ze het niet nu, dan worden ze het sowieso in de toekomst.

Ik vraag me af welke Bijbelse grond Beza / vd Brink dan ziet dat elk kind van gelovige ouders daadwerkelijk uitverkoren is en zo ja, hoe dan.
Beza in 'A Plain and Simple Treatise on the Lord’s Supper (1559, RHB, 2016), p. 146-7"

"... we veronderstellen niet dat onze redding van het sacrament van de doop afhangt, maar van onze aanneming, volgens de formule: "Ik zal uw God zijn en die van uw zaad." [Gen. 17:7] We besteden ijverig aandacht aan deze adoptie bij de kinderen van de heiligen volgens, aangezien het op/aan hen is verzegeld door het sacrament van de doop.

… er zijn veel verdorvenheden voortgekomen uit gedachte dat de doop noodzakelijk is voor redding, wat wij als volkomen onwaar beschouwen. Wij zijn van mening dat deze opvatting onjuist is, omdat adoptie door God moet plaatsvinden voordat iemand op de juiste manier kan worden gedoopt. Waarom is er anders een geloofsbelijdenis vereist van volwassenen voordat u gedoopt wordt? Wij geloven echter dat de kinderen van de heiligen al in de baarmoeder zijn geadopteerd volgens de verbondsformule. En dus dopen we ze.
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Forummer schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja maar als je de verkeerde kant oploopt, heb je die zonde in principe al wel gedaan, hetzij gedekt.
Onderweg zijn om zonde in de praktijk te gaan brengen, en dan tegengehouden worden is heel beschamend, en tegelijkertijd voelt het enorm als een arm om je heen. God laat mij niet los!
Ik zal je de details besparen. Ik wil hiermee getuigen dat God goed voor mij is.

In mijn directe omgeving ben ik er overigens bijzonder open over. Juist omdat het me bij God gebracht heeft. En ik weet inmiddels dat alles wat in het duister is (stiekem gebeurt) kan voortwoekeren, daarom moet het in het licht gebracht worden.

Ik heb veel om mij voor te schamen, maar ik heb ook veel om dankbaar voor te zijn.

Maar op dit forum voel ik me niet veilig genoeg om alles te delen.
Je hoeft ook niets te delen, het ging mij meer om de dogmatische kant van het verhaal.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Forummer »

Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja maar als je de verkeerde kant oploopt, heb je die zonde in principe al wel gedaan, hetzij gedekt.
Onderweg zijn om zonde in de praktijk te gaan brengen, en dan tegengehouden worden is heel beschamend, en tegelijkertijd voelt het enorm als een arm om je heen. God laat mij niet los!
Ik zal je de details besparen. Ik wil hiermee getuigen dat God goed voor mij is.

In mijn directe omgeving ben ik er overigens bijzonder open over. Juist omdat het me bij God gebracht heeft. En ik weet inmiddels dat alles wat in het duister is (stiekem gebeurt) kan voortwoekeren, daarom moet het in het licht gebracht worden.

Ik heb veel om mij voor te schamen, maar ik heb ook veel om dankbaar voor te zijn.

Maar op dit forum voel ik me niet veilig genoeg om alles te delen.
Je hoeft ook niets te delen, het ging mij meer om de dogmatische kant van het verhaal.
Sorry, aan dogmatische kanten heb ik geen behoefte. Daar heb ik nare ervaringen mee. Hoewel de mensen achter die ervaringen hele lieve mensen zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Forummer schreef:
Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja maar als je de verkeerde kant oploopt, heb je die zonde in principe al wel gedaan, hetzij gedekt.
Onderweg zijn om zonde in de praktijk te gaan brengen, en dan tegengehouden worden is heel beschamend, en tegelijkertijd voelt het enorm als een arm om je heen. God laat mij niet los!
Ik zal je de details besparen. Ik wil hiermee getuigen dat God goed voor mij is.

In mijn directe omgeving ben ik er overigens bijzonder open over. Juist omdat het me bij God gebracht heeft. En ik weet inmiddels dat alles wat in het duister is (stiekem gebeurt) kan voortwoekeren, daarom moet het in het licht gebracht worden.

Ik heb veel om mij voor te schamen, maar ik heb ook veel om dankbaar voor te zijn.

Maar op dit forum voel ik me niet veilig genoeg om alles te delen.
Je hoeft ook niets te delen, het ging mij meer om de dogmatische kant van het verhaal.
Sorry, aan dogmatische kanten heb ik geen behoefte. Daar heb ik nare ervaringen mee. Hoewel de mensen achter die ervaringen hele lieve mensen zijn.
Nee, zo bedoel ik het niet. Jij gaf iets aan waardoor het leek dat je niet meer een bepaalde zonde deed, ik wilde je erop wijzen dat de gedachte aan het doen strikt genomen ook een zonde is, dat bedoel ik meer met het dogmatische gedeelte.
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

En los daarvan klopt zo'n dogmatiek natuurlijk ook niet. Alle gelovigen worden geleid door de heilige Geest. Als je daar niks van merkt, dan is het toch goed om de bijbelse vrucht(en) nog eens naast je leven te leggen.

Wat niet wil zeggen dat iedereen dat altijd merkt. Maar niet iedereen weet ook hoe het zonder de heilige Geest zou toegaan.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

TSD schreef:Dus alle gedoopten worden zalig, daar komt het kortgezegd op neer. En de uitverkiezing is dan de grond van de kinderdoop.

Hoeven predikanten zich in elk geval niet meer druk te maken om de zaligheid van hun hoorders. Ze komen er toch wel. Dan kan je inderdaad gewoon preken alsof de gehele gemeente al gelovig is, zijn ze het niet nu, dan worden ze het sowieso in de toekomst.
Ik heb geen idee hoe de leer van Beza in elkaar steekt. Maar de verkiezing is weliswaar de grondslag van de doop máár ook van de evangelieverkondiging. Je zou dit verwijt dus door kunnen trekken naar alle gereformeerde kerken waar de verkiezing de grondslag is van de zaligheid en waar het evangelie gepreekt wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
We zullen Beza - toch bepaald niet de eerste de beste - wel wat serieuzer kunnen bejegenen.
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Er doen ook mensen mee aan dit gesprek die mijns inziens gewoon niet logisch nadenken in het beschuldigen van anderen. Ik hoop niet dat dat op de persoon is, maar het zou toch wel goed zijn dat iedereen zich dat afvraagt voordat hij allerlei onzin-conclusies aan reformatoren toeschrijft. Je kunt toch ook alleen meelezen?

Ik heb hier verder ook niet zoveel verstand van, maar ik zie wel dat hier merkwaardige conclusies naar voren komen.

De conclusie dat evangelieprediking niet nodig zou zijn omdat de doop is gebaseerd op een veronderstelde uitverkiezing, is onjuist. Er is volgens mij geen enkele sluitende redenering denkbaar waarin dat een juiste conclusie zou zijn, of het zou de veronderstelling moeten zijn dat veronderstellingen altijd uitkomen. Maar zelfs dan is het onjuist, want God werkt middellijk en roept op tot verkondiging van de zeer blijde boodschap.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Forummer »

Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Onderweg zijn om zonde in de praktijk te gaan brengen, en dan tegengehouden worden is heel beschamend, en tegelijkertijd voelt het enorm als een arm om je heen. God laat mij niet los!
Ik zal je de details besparen. Ik wil hiermee getuigen dat God goed voor mij is.

In mijn directe omgeving ben ik er overigens bijzonder open over. Juist omdat het me bij God gebracht heeft. En ik weet inmiddels dat alles wat in het duister is (stiekem gebeurt) kan voortwoekeren, daarom moet het in het licht gebracht worden.

Ik heb veel om mij voor te schamen, maar ik heb ook veel om dankbaar voor te zijn.

Maar op dit forum voel ik me niet veilig genoeg om alles te delen.
Je hoeft ook niets te delen, het ging mij meer om de dogmatische kant van het verhaal.
Sorry, aan dogmatische kanten heb ik geen behoefte. Daar heb ik nare ervaringen mee. Hoewel de mensen achter die ervaringen hele lieve mensen zijn.
Nee, zo bedoel ik het niet. Jij gaf iets aan waardoor het leek dat je niet meer een bepaalde zonde deed, ik wilde je erop wijzen dat de gedachte aan het doen strikt genomen ook een zonde is, dat bedoel ik meer met het dogmatische gedeelte.
Ok, dank voor je uitleg.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
TSD
Berichten: 2167
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door TSD »

Susanna schreef:
TSD schreef:
Susanna schreef:
Thea schreef:Volgens mij zegt dr van de Brink, dat elk gedoopt op grond van de doop zalig is, mits het tegendeel blijkt.
Hij zegt:
Ikzelf voel mij het meeste thuis bij de positie van Beza. Zijn visie kun je omschrijven als ‘veronderstelde uitverkiezing’. Ouders houden hun kind ten doop in het geloof dat hun kind uitverkoren is, dus dat ergens in de loop van zijn leven wedergeboorte en geloof worden geschonken. Of dit voor de doop is of pas vlak voor het sterven mogen we aan Gods voorzienigheid overlaten.
Dus alle gedoopten worden zalig, daar komt het kortgezegd op neer. En de uitverkiezing is dan de grond van de kinderdoop.

Hoeven predikanten zich in elk geval niet meer druk te maken om de zaligheid van hun hoorders. Ze komen er toch wel. Dan kan je inderdaad gewoon preken alsof de gehele gemeente al gelovig is, zijn ze het niet nu, dan worden ze het sowieso in de toekomst.

Ik vraag me af welke Bijbelse grond Beza / vd Brink dan ziet dat elk kind van gelovige ouders daadwerkelijk uitverkoren is en zo ja, hoe dan.
Beza in 'A Plain and Simple Treatise on the Lord’s Supper (1559, RHB, 2016), p. 146-7"

"... we veronderstellen niet dat onze redding van het sacrament van de doop afhangt, maar van onze aanneming, volgens de formule: "Ik zal uw God zijn en die van uw zaad." [Gen. 17:7] We besteden ijverig aandacht aan deze adoptie bij de kinderen van de heiligen volgens, aangezien het op/aan hen is verzegeld door het sacrament van de doop.

… er zijn veel verdorvenheden voortgekomen uit gedachte dat de doop noodzakelijk is voor redding, wat wij als volkomen onwaar beschouwen. Wij zijn van mening dat deze opvatting onjuist is, omdat adoptie door God moet plaatsvinden voordat iemand op de juiste manier kan worden gedoopt. Waarom is er anders een geloofsbelijdenis vereist van volwassenen voordat u gedoopt wordt? Wij geloven echter dat de kinderen van de heiligen al in de baarmoeder zijn geadopteerd volgens de verbondsformule. En dus dopen we ze.
Dank Suzanna!
Herman schreef:
TSD schreef:Dus alle gedoopten worden zalig, daar komt het kortgezegd op neer. En de uitverkiezing is dan de grond van de kinderdoop.

Hoeven predikanten zich in elk geval niet meer druk te maken om de zaligheid van hun hoorders. Ze komen er toch wel. Dan kan je inderdaad gewoon preken alsof de gehele gemeente al gelovig is, zijn ze het niet nu, dan worden ze het sowieso in de toekomst.
Ik heb geen idee hoe de leer van Beza in elkaar steekt. Maar de verkiezing is weliswaar de grondslag van de doop máár ook van de evangelieverkondiging. Je zou dit verwijt dus door kunnen trekken naar alle gereformeerde kerken waar de verkiezing de grondslag is van de zaligheid en waar het evangelie gepreekt wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
We zullen Beza - toch bepaald niet de eerste de beste - wel wat serieuzer kunnen bejegenen.
Zie de post van Suzanna. Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal hoe je dit zo door kan trekken naar de prediking, eerlijk gezegd.

Volgens Beza wordt er gedoopt op grond van het geloof dat de te dopen kinderen door God verkoren zijn. Ze worden verondersteld verkoren te zijn.

Ik vind dat zelf een levensgevaarlijk standpunt en zeker niet te halen uit de Gen. 17:7.

En ook een wezenlijk verschil met de prediking. Immers, het evangelie wordt voorgesteld met bevel van bekering en geloof en niet in de veronderstelling dat de hoorders door God verkoren zijn. Wel in het gegronde vertrouwen dat de Heere door de prediking middelijk de verkiezing uitwerkt en dat hierdoor een gemeente zalig zal worden.

En als je dan díé lijn naar de doop wilt doortrekken, dan kan ik daar in mee, maar wat ik hier lees van Beza en van dr. van den Brink gaat veel verder. Dan trek je de grondslag door naar het te dopen kind persoonlijk.

Verder zeg ik richting @DDD dat mijn bijzin over de prediking uiteraard sarcastisch was bedoeld. Ik geloof verder niet dat je de clue van mijn post hebt begrepen, prima om dan lelijk te gaan doen, zonder mijn naam te noemen maar het zegt dan wel meer over jezelf dan over mij :)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Forummer schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja maar als je de verkeerde kant oploopt, heb je die zonde in principe al wel gedaan, hetzij gedekt.
Onderweg zijn om zonde in de praktijk te gaan brengen, en dan tegengehouden worden is heel beschamend, en tegelijkertijd voelt het enorm als een arm om je heen. God laat mij niet los!
Ik zal je de details besparen. Ik wil hiermee getuigen dat God goed voor mij is.

In mijn directe omgeving ben ik er overigens bijzonder open over. Juist omdat het me bij God gebracht heeft. En ik weet inmiddels dat alles wat in het duister is (stiekem gebeurt) kan voortwoekeren, daarom moet het in het licht gebracht worden.

Ik heb veel om mij voor te schamen, maar ik heb ook veel om dankbaar voor te zijn.

Maar op dit forum voel ik me niet veilig genoeg om alles te delen.
Dapper en eerlijk om dit te delen!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ambtenaar »

Te koop:

https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 5670?pid=0

Statenbijbel 1637 uit de kerk van Waarder.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1594
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bourdon16 »

Ambtenaar schreef:Te koop:

https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 5670?pid=0

Statenbijbel 1637 uit de kerk van Waarder.
Hopelijk lezen de kerkrentmeesters mee en komt deze Bijbel weer op zijn oude plek terecht.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Nasrani »

Thea schreef:Dr. Van de Brink heeft hierin een extreme visie, waarin hij volgens mij alleen staat binnen de reformatorische kerken.
Deze opmerking was ergens blijven hangen....
De afgelopen weken komt deze visie in iedere preek wel voorbij binnen onze gemeente. Ik weet niet in welke kring je jezelf bevindt, maar binnen de kerk waar dr. van de Brink zich bevindt staat hij zeker niet alleen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Marck »

Nasrani schreef:
Thea schreef:Dr. Van de Brink heeft hierin een extreme visie, waarin hij volgens mij alleen staat binnen de reformatorische kerken.
Deze opmerking was ergens blijven hangen....
De afgelopen weken komt deze visie in iedere preek wel voorbij binnen onze gemeente. Ik weet niet in welke kring je jezelf bevindt, maar binnen de kerk waar dr. van de Brink zich bevindt staat hij zeker niet alleen.
Hoe staan Bonders en CGK'ers hierin?
lrm00
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2007, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door lrm00 »

Dit is geen kanselbijbel (kleiner, en geen kanttekeningen) maar waarschijnlijk afkomstig van de banken bestemd voor kerkenraad en kerkvoogden. Het is ook niet duidelijk hoe oud omdat de pagina met de drukker niet getoond wordt.
Bourdon16 schreef:
Ambtenaar schreef:Te koop:

https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 5670?pid=0

Statenbijbel 1637 uit de kerk van Waarder.
Hopelijk lezen de kerkrentmeesters mee en komt deze Bijbel weer op zijn oude plek terecht.
Plaats reactie