Valcke schreef:Posthoorn, ik stop! Wat het tweede punt betreft: de term die gebruikt wordt is voor mij juist essentieel. Om het naar Bunyans Christenreis door te trekken: ik verbind de rechtvaardigmaking met het ingaan door de poort. Wanneer je over de ‘bewuste rechtvaardigmaking’ spreekt, denkt het hele forum aan het moment dat Christen bij het kruis komt. Het maakt dus wel degelijk een groot verschil welke uitdrukking je gebruikt. Maar ik heb weinig zin om verder te gaan op dit onderwerp.
Het punt is niet dat wij verschillend over de rechtvaardiging door het geloof denken, het verschil zit 'm in de interpretatie van wat Bunyan schrijft.
Zoals jij het nu formuleert, denk ik dat het hele forum juist géén goed beeld van jouw standpunt krijgt. Voor alle duidelijkheid citeer ik hier wat ds. Paauwe schrijft over het geloof (en wat ik geheel onderschrijf, en jij waarschijnlijk ook):
ds. Paauwe schreef:Een mens die gelooft, heeft een openbaring ontvangen. Wat is hem dan geopenbaard? Het heilgeheim, het heilgeheim dat u vindt in Johannes 3 vers 16: 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.' Dat wil niet zeggen dat zijn aandacht op deze tékst gevallen is. Maar de inhoud van deze tekst en van zo veel andere teksten, de inhoud is hem geopenbaard, zodat hij een openbaring ontvangen heeft van God in Zijn Zoon, door de Heilige Geest. Of een mens weten kan of hij deze openbaring ontvangen heeft? Stellig! Stellig! Hij ziet God en hij hoort God.
Dit noem ik de bewuste rechtvaardigmaking en dát is m.i. wat er gebeurt als Christen bij het kruis komt!