J.C. Philpot schreef:Louis2 schreef:J.C. Philpot schreef:Tiberius schreef:Lijkt me sowieso spannend: Limburgers en Hollanders in één gemeente.

Zijn Limburgers geen Hollanders dan?
Nee, wel Nederlanders.
Ditbenik heeft gelijk, allicht zal er in Kerkrade ofzo wel al wat vermenging zijn geweest, maar voor de rest zijn het gemeentes met een harde g. Ik ben in Vaals of Maastricht nog nooit een geboren Maastrichtenaar ofzo tegen gekomen.
Helaas is mijn ervaring bij diverse verenigingen dat de afstand Maastricht-Den Haag erg lang is. Maastricht is blijkbaar buitenlands.
Voor de rest zal ik mij maar inhouden...
Met Hollander in deze context bedoel je dan een inwoner van Zuid- of Noord-Holland? Want als je Hollander als synoniem van Nederlander opvat (niet ongebruikelijk), dan zijn Limburgers ook Hollanders.
Hollanders is hier een term voor iedereen die niet uit de streek komt en die geen Limburgs spreekt.
Overigens: als je in Zuid-Limburg woont ga je ook veel naar de buurlanden. Ik zat op school in België.
Dat zie je ook in de gemeentes terug; er wonen ook genoeg mensen in België, op gemeenteavond zijn de goedkopere benzine een populair onderwerp!
Maar de geografische vissenkomt van ZL, het vele dialect spreken(ook tijdens officiële gesprekken) en de grenzen creëren een grensvolkje.