Susanna schreef:Wat voor aandacht moeten we (profetische) visioenen van Gods kinderen geven?
Hierboven is al het een en ander hierover geschreven.
Persoonlijk denk ik dat onder de vlag van profetie een hoop leugens en bangmakerij de wereld is ingekomen.
Ik denk bijvoorbeeld aan een profetie in mijn jeugd door een kind van God die bij hoog en laag volhield dat er alleen maar vrouwelijke vorsten in Nederland zouden zijn. Tegen de tijd dat Willem-Alexander aan de beurt zou zijn, zou de wereld vergaan.
Zelf was ze te oud om dat nog met enige waarschijnlijkheid mee te maken, maar jongeren (van destijds) zoals ik werden er wel bang mee gemaakt.
Dus ik zou pleiten voor nuchterheid.
Omdat ik al zoveel flauwekul doorgeprikt heb zien worden, houd ik me maar vast aan een uitspraak van wijlen ds. Veenendaal: 'als het niet op de Bijbel gegrond is, laat het dan maar voor de mollen en vledermuizen'. Weg ermee dus.
En als het wel op de Bijbel gegrond is, zien we het t.z.t. vanzelf wel.
Dus in dat opzicht ben ik het met Ditbenik eens.
Het voorbeeld van Agabus is overigens niet juist; evenmin als de waarschuwing van Paulus om de profetieën niet te verachten, want dat gaat over Bijbelse profetieën; die moet je inderdaad niet minachten.