Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

merel

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Herman schreef:Overigens meld CIP dat prof. Huijgen waarschuwt tegen sektarisme vanwege het niet ondertekenen van de Nationale Synode. Volgens mij heb je dan je eigen kerkleden niet meer helder op het netvlies.
Wat is het verschil tussen de nationale synode en de generale synode.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Overigens meld CIP dat prof. Huijgen waarschuwt tegen sektarisme vanwege het niet ondertekenen van de Nationale Synode. Volgens mij heb je dan je eigen kerkleden niet meer helder op het netvlies.
Wie heeft de eigen leden niet meer op het netvlies?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De linkse christelijk gereformeerden vinden de hervormde kerk en de pkn maar niks omdat daar vrijzinnigen getolereerd worden. Namen ze maar de hervormd-gereformeerden als voorbeeld die wel tegen meer streden dan dat:

- We achten het besluit der generale synode om de vrouw tot alle ambten toe te laten, een besluit dat de grondslag der kerk raakt. (Ds. A. Vroegindeweij)

- Het valt ook niet in te zien waarom juist de uitspraken van de Schrift over het onderhavige punt tijdgebonden zouden moeten zijn en waarom dit niet ook zou moeten gelden voor wat de Schrift zegt over bv. de opstanding der doden of zelfs over de noodzaak van geloof en bekering. De Schrift wordt uitgeleverd aan de menselijke willekeur. Daarom kan ik het er niet mee eens zijn, wanneer gezegd wordt, dat het hier alleen maar zou gaan over een zaak van kerkorganisatie en dat het belijden van de Kerk buiten dit geding zou liggen. Het schriftgezag en de wijze waarop dat functionneert is een vraag, die het belijden rechtstreeks betreft. (Dr. S. Gerssen)

- Ook in de onderhavige bespreking ter synode blijkt, dat de voorstanders op andere wijze de Schrift benaderen dan het geloof volgens de belijdenis der kerk dat doet, dat zij er een andere theologie op na houden en niet handelen uit het geloof der belijdenis. (Ds. W.L. Tukker)

Bovenstaande Bonders zullen door CGK dominees die pro vrouw ambt zijn vast en zeker hardliners en starre refo's avant la lettre worden genoemd. Met wie hebben ze dan meer geestelijke verwantschap, hervormd-gereformeerden of de middengroep PKN. Gezien voorkeur nationale synode vast dat laatste.
s1051952

Bericht door s1051952 »

Refojongere schreef:De hoogleraren die de eenheid roemen zoals Peels en Huijgen zijn gewoon pro vrouw ambt. Dat is echt een verschil met de vroegere hoogleraren zoals Kremer, Velema, Van 't Spijker. Die spraken zich tenminste nog duidelijk uit. En de hoogleraren zijn vaak redelijk in het midden over het algemeen.
Ik weet niet of beide hoogleraren voor vrouw in de ambten zijn, hoewel het me niet zou verbazen. Ik denk dat jouw waarneming wel aardig klopt. Middengemeenten in de cgk zijn de afgelopen decennia minder uitgesproken geworden. En datzelfde zie je bij gemeenteleden terug. Langzaam maar zeker zie je standpunten wat betreft vrouw in de ambten, schepping en evolutie en rondom seksualiteit helaas een beetje veranderen. Begrijp me goed, de standpunten op deze thema's zijn mi in middengemeenten niet helemaal veranderd. Maar wel een beetje, er wordt genuanceerder over gesproken. Gemeenten aan de linkerzijde van de cgk zijn duidelijk uitgesproken wat betreft genoemde thema's, maar veel middengemeenten net links van het midden, schuiven beetje bij beetje die kant op, is mijn waarneming. Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien, met name CGK-ers zelf. Ditzelfde zie je overigens ook in andere kerken, bijvoorbeeld in de GB binnen de pkn.
Laatst gewijzigd door s1051952 op 20 apr 2022, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Zolang de dochters van de Huijgen nog hoeden op hebben tijdens de diensten, vraag ik mij af of hij daadwerkelijk voor de vrouw in het ambt is.
Laatst gewijzigd door merel op 20 apr 2022, 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Ararat schreef:
Erik1960 schreef:
Ararat schreef:Ik houd m'n hart vast voor de kerk van m'n jeugd. Het doet me meer dan ik vooraf dacht.

Wat moet er - naast gebed- nog meer gebeuren om dit nog goed te laten komen?
Dat hangt er nogal vanaf wat je als ‘goed’ ervaart. Hoe zit je daar in?
Nadenkend over je vraag ontdek ik bij mezelf vooral een nostalgische lading bij 'goed': Dat er sprake blijft van een band tussen allerlei plaatselijke kerken, ondanks dat er tussen die plaatselijke kerken verschil bestaat in geloofsbeleving en dit tot spanningen leidt.
Ik zeg er eerlijk bij dat deze gedachten bij 'goed' bij nader inzien horizontaal zijn.
Ik nodig jou en ieder die dit leest dus uit om me bij te spijkeren :)
Of je gedachten horizontaal zijn, laat ik in het midden. Maar als jouw hoop op het behoud van de band leidend is, lijkt het mij noodzakelijk dat er binnen het kerkverband ruimte komt voor lokale verschillen. Als ik de berichten lees, wordt het van beide kanten principieel ingezet. Dan is een scheur zo gemaakt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Orchidee

Re: RE: Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Orchidee »

merel schreef:Zolang de dichter van de Huijgen nog hoeden op hebben tijdens de diensten, vraag ik mij af of hij daadwerkelijk voor de vrouw in het ambt is.
Ik begrijp dit niet denk ik?
Waar gaat dit over?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
merel schreef:Zolang de dichter van de Huijgen nog hoeden op hebben tijdens de diensten, vraag ik mij af of hij daadwerkelijk voor de vrouw in het ambt is.
Waar gaat dit over?
Taalfouten verbeterd;).
DDD

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:
Waar gaat dit over?
Dat is toch logisch? Er is een duidelijk verband tussen de interpretatie van de zogenoemde zwijgteksten en de hoedteksten.

Het is niet erg consequent om om principiële redenen een hoed te dragen en ondertussen een voorstander te zijn van de openstelling van het ambt voor de zusters der gemeente. Behalve dan als je dat doet om anderen niet te irriteren, want dat is ook een christelijke deugd.

Los daarvan blijkt uit de verslagen in het RD dat de synode grondig in gesprek is. Dat vind ik een heel goed teken.

Ik vond het erg teleurstellend dat de CGK niet meedoen aan de nationale synode, maar wat betreft de onderlinge gesprekken krijg ik vanuit de verslagen toch een heel positieve indruk. Ik ben helaas te druk om de synode mee te kijken, maar dat dat voor een groot aantal besprekingen kan, is mijns inziens ook een zegen voor de kerken.
Emma de Jong

Bericht door Emma de Jong »

merel schreef:Zolang de dochters van de Huijgen nog hoeden op hebben tijdens de diensten, vraag ik mij af of hij daadwerkelijk voor de vrouw in het ambt is.
Ik weet niet of hij voor of tegen de vrouw in het ambt is. Wat ik wel weet is dat hij erg aan het schuiven is in zijn opvattingen de laatste jaren. Ook gaat hij de laatste jaren in steeds minder behoudende gemeenten voor en past hij zich op alle fronten aan. Een tijdje geleden ging in hij in debat met dr. P. de Vries over echtscheiding. Het ging over de vraag wat goede redenen zijn om te scheiden. Dr. de Vries hield vast aan de enige reden, namelijk overspel. Volgens dr. Huijgen mag je ook scheiden om een andere reden dan overspel. Het debat is ergens online terug te kijken.

Je merkt dat hij in zijn argumentatie vóór de nationale synode erg eenzijdig is. Ds. Schenau vroeg of hij zich kon inleven in de bezwaren tegen de nationale synode. Zijn reactie vond ik ook tekenend. Het kwam er eigenlijk om neer dat hij geen begrip had voor de bezwaren.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk dat we komende jaren er nog wel wat verschuivingen plaats zullen vinden. Ik zie ds. Klaassen en vast wat andere dominees op korte termijn wel aankloppen bij de HHK. Ik denk dat BhP ook wel los zal raken van CGK breed.

Ik heb er wel vaker voor gepleit:

GG, GGiN en OGG bij elkaar.
HHK, CGK (BhP) en een enkel PKN bij elkaar.
CGK breed en PKN breed bij elkaar.

Nu alleen nog namen verzinnen. Ik denk dat je Gereformeerde Gemeente wel aan kan houden als naam. Misschien voor groep 2 Hervormd-Gereformeerde Kerk? PKN kan qua naam ook wel blijven denk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Waarom is het zo'n teleurstelling dat de CGK niet meedoen met de nationale synode?

Ds. Ruijgrok schreef in 2016 treffend over de Dordtse Synode vs de nationale synode 21e eeuw:
De eenheid moest worden hersteld en bewaard. Hoe? Niet ten koste van de waarheid, maar precies andersom: door belijdenis en bevestiging van de waarheid. De leer waaraan de Kerk van de Reformatie in ons land zich van heler harte verbonden wist, werd opnieuw omhelsd, beleden en bezongen. En degenen die zich daaraan niet wilden conformeren werden heengezonden.

En nu? Als wij lezen wie genodigd zijn om tot het beoogde verbond van kerken toe te treden, dan worden zij die toen zijn heengezonden nu hartelijk welkom geheten. De vraag klemt: Was Dordt 1618-1619 dan een vergissing? Of wordt in het heden de breuk op het lichtst geheeld? De vraag stellen is haar beantwoorden. 

Ben benieuwd wat het antwoord is van Huijgen en Peels.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat we komende jaren er nog wel wat verschuivingen plaats zullen vinden. Ik zie ds. Klaassen en vast wat andere dominees op korte termijn wel aankloppen bij de HHK. Ik denk dat BhP ook wel los zal raken van CGK breed.

Nu alleen nog namen verzinnen. Ik denk dat je Gereformeerde Gemeente wel aan kan houden als naam. Misschien voor groep 2 Hervormd-Gereformeerde Kerk? PKN kan qua naam ook wel blijven denk.
Droom je nog? Dit is een utopie...
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat we komende jaren er nog wel wat verschuivingen plaats zullen vinden. Ik zie ds. Klaassen en vast wat andere dominees op korte termijn wel aankloppen bij de HHK. Ik denk dat BhP ook wel los zal raken van CGK breed.

Droom je nog? Dit is een utopie...
Nee dat is geen droom, het is nog meer: ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

We gaan hier geen wilde speculaties doen over wat er allemaal wel of niet aan kerkverbanden kunnen scheuren of samengevoegd worden. Dien vooral zelf de naaste.
Plaats reactie