Wat de uitslag ook zijn zal, het zou kunnen dat een handjevol samenwerkingsgemeenten na de besluiten (over geregistreerd partnerschap en deelname Nationale Synode en Raad van Kerken) al besluiten om alleen als NGK/GKV verder te gaan. Lees op Twitter vanuit die hoek namelijk veel onbegrip. Zelfs wanneer een beslissing over vrouw in ambt weer eens wordt uitgesteld of er consensus gezocht wordt zullen deze gemeenten zich toch niet thuis voelen in de CGK.DDD schreef:Ik zag in ieder geval dat dr. B. Loonstra ook is afgevaardigd. Ik vraag mij af of dat met de unanieme stemming in de vorige synode ook zo was.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
-
Wat zou een reden zijn om het weer uit te laten stellen?mcgk schreef:Wat de uitslag ook zijn zal, het zou kunnen dat een handjevol samenwerkingsgemeenten na de besluiten (over geregistreerd partnerschap en deelname Nationale Synode en Raad van Kerken) al besluiten om alleen als NGK/GKV verder te gaan. Lees op Twitter vanuit die hoek namelijk veel onbegrip. Zelfs wanneer een beslissing over vrouw in ambt weer eens wordt uitgesteld of er consensus gezocht wordt zullen deze gemeenten zich toch niet thuis voelen in de CGK.DDD schreef:Ik zag in ieder geval dat dr. B. Loonstra ook is afgevaardigd. Ik vraag mij af of dat met de unanieme stemming in de vorige synode ook zo was.
Ja. Dat zou de consequentie kunnen zijn. Zeker ook vanwege het besluit over de Nationale Synode, waar een deel van de kerken ook weinig begrip voor zal hebben.
Elkanders lastigheden verdragen is een hele opgave, maar het is toch de wet van Christus vervullen. Ik heb een tijdje gedacht dat vrouwenverenigingen wellicht ten onrechte de naam 'Draagt elkanders lasten' dragen, omdat ze de Statenvertaling niet goed begrijpen, maar hoe ouder ik word, hoe toepasselijker ik deze naam ga vinden voor een kerkelijke vereniging.
Elkanders lastigheden verdragen is een hele opgave, maar het is toch de wet van Christus vervullen. Ik heb een tijdje gedacht dat vrouwenverenigingen wellicht ten onrechte de naam 'Draagt elkanders lasten' dragen, omdat ze de Statenvertaling niet goed begrijpen, maar hoe ouder ik word, hoe toepasselijker ik deze naam ga vinden voor een kerkelijke vereniging.
-
Ik las dat ds Fokkema ook een soort van motie indiende om een studiegroep in te zetten om te kijken wat de gevolgen zijn voor het Heilig Avondmaal en doop wat betreft de geregistreerd partnerschap, zouden er ook uit de ''BHP'' hoek zijn die hier niet mee eens zijn?
Het zou gelijk de oplossing zijn voor een groter probleem.DDD schreef:Ja. Dat zou de consequentie kunnen zijn. Zeker ook vanwege het besluit over de Nationale Synode, waar een deel van de kerken ook weinig begrip voor zal hebben.
.
Een paar gemeenten aansluiten bij een kerkverband waar ze zich mee verwant voelen, afscheid nemen met een warme hand. En de rest kan CGK blijven zonder allerlei progressieve ideeën.
De stemming over de Nationale Synode was iig moedgevend.
Het zou op een termijn van 10 jaar betekenen dat de kerken gaan halveren, verwacht ik.
DDD schreef:Het zou op een termijn van 10 jaar betekenen dat de kerken gaan halveren, verwacht ik.
Daar zei ds vd Zwan terecht over dat hij zich liever vasthield aan: "want gij hebt kleine kracht, maar gij hebt Mijn Woord bewaard"
Daar is natuurlijk niets op tegen.
Maar dat zegt weinig over de discussiepunten. Enkele van de belangrijkste Christelijke Gereformeerde Kerken herkennen zich niet in deze besluitvorming. Dat mag best enige zorgen baren.
Ik denk dat veel echte cgk-ers van het midden alle flanken er graag bij houden.
Maar dat zegt weinig over de discussiepunten. Enkele van de belangrijkste Christelijke Gereformeerde Kerken herkennen zich niet in deze besluitvorming. Dat mag best enige zorgen baren.
-
Wat is het midden van de CGK? De lijn van de Westerinks of die van de Velema's?
Ds. C. Westerink noemt zich een echte verbinder uit het midden van de CGK. Maar wil die de flanken bij elkaar houden op het punt van vrouw en ambt? Geen compromis zegt hij:
https://www.rd.nl/artikel/952063-ds-c-w ... -verbinden
Dus ja, een echte midden CGK-er?
Overigens stelt de Nationale Synode niet zoveel voor hoor. Het betreft een vagere versie van de twaalf artikelen. En dit terwijl we in Nederland vanaf de Reformatie al een grotere geloofseenheid hadden bereikt gaan we er nu weer achter terug naar een smallere basis.
Ds. C. Westerink noemt zich een echte verbinder uit het midden van de CGK. Maar wil die de flanken bij elkaar houden op het punt van vrouw en ambt? Geen compromis zegt hij:
https://www.rd.nl/artikel/952063-ds-c-w ... -verbinden
Dus ja, een echte midden CGK-er?
Overigens stelt de Nationale Synode niet zoveel voor hoor. Het betreft een vagere versie van de twaalf artikelen. En dit terwijl we in Nederland vanaf de Reformatie al een grotere geloofseenheid hadden bereikt gaan we er nu weer achter terug naar een smallere basis.
Wat zijn de belangrijkste CGK's? Wat is hiervoor het criterium?DDD schreef:Daar is natuurlijk niets op tegen.
-
- Verbannen
Als het goed is niet buiten het Woord om. En dat biedt nergens ruimte voor vrouwelijke ambtsdragers. Hoe graag je de flanken er ook bij houdt. En de belangrijkste CGK's zijn niet afhankelijk van grootte hoor. Dus dat is geen gegrond argument.DDD schreef:Daar is natuurlijk niets op tegen.
Moedgevend?Bezorgd schreef:Het zou gelijk de oplossing zijn voor een groter probleem.DDD schreef:Ja. Dat zou de consequentie kunnen zijn. Zeker ook vanwege het besluit over de Nationale Synode, waar een deel van de kerken ook weinig begrip voor zal hebben.
.
Een paar gemeenten aansluiten bij een kerkverband waar ze zich mee verwant voelen, afscheid nemen met een warme hand. En de rest kan CGK blijven zonder allerlei progressieve ideeën.
De stemming over de Nationale Synode was iig moedgevend.
De helft van de afgevaardigden was voor aansluiting. De helft niet.
Het idee van dominee (?) Mak vond ik wel een goede. In dit geval loten, want beide argumentaties waren overtuigend.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Dat laatste is in mijn ogen helemaal niet moedgevend. Volgens mij is hier - net als in de hoofdpijn dossiers - sprake van een veel te losse band met de gereformeerde belijdenis. Als je die vaagheid als hoofdlijn wil hanteren voor de boodschap die je mee wilt geven aan de maatschappij en aan christenen van anderen denominaties, dan moet je niet 'iets' gaan ondertekenen wat een loopje neemt met enkele kernzaken uit de gereformeerde leer. De manier waarop de breedte van het christendom wordt aanvaard, namelijk door opgave van je eigenwaarde, laat me de kou op het hart slaan. IJzingwekkend.Mistig schreef:Het idee van dominee (?) Mak vond ik wel een goede. In dit geval loten, want beide argumentaties waren overtuigend.
Een stemmingsuitslag "moedgevend" noemen waarvan de preses terecht opmerkte dat die een "diepe verdeeldheid in de synode blootlegt", gaat wel ver.Bezorgd schreef:De stemming over de Nationale Synode was iig moedgevend.
Ik bedoelde het in het licht zoals Herman aangeeft. Er is toch nog een meerderheid die vast wil houden aan Schrift en belijdenis.
Misschien had een ander woord beter geweest.
Misschien had een ander woord beter geweest.