Gelezen, gedacht, gehoord...

J.C. Philpot

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Bedoelt u: Want van dien dag dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping? (zie 2 Petrus 3). Daar ga ik niet van uit.
Nee hoor. Ik onderschrijf wat er in Mattheus 24 staat:
11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.
12 En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.

We zien zaken die we nooit eerder in de wereldgeschiedenis hebben gezien. Maar ik ben wel wat voorzichtig met het linken van concrete details met de antichrist.
-DIA- schreef:Dan kunnen we toch wel zeggen dat we de werken van de duivel hierin zien?
Absoluut.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef:Men appelleert aan angst en "De kern van woke is drang en dwang door sociale controle. Het misplaatst aanpraten van een schuldgevoel. De woke-individualisten dringen dit schuldgevoel aan anderen op."
Vindt dit tot nog toe alleen plaats door individuen, of is er al sprake van drang en dwang vanuit overheden of gezaghebbende instanties?
In Canada gaat dat al een stuk verder als in Nederland. Maar ik ben van mening dat het wel die kant op gaat. Als je kijkt wat de Gomarus al voor zijn kiezen krijgt.

Ik denk dat Prof. A. Kenneging wat dat betreft gelijk gaat krijgen:
Prof. A. Kinneging schreef:Denk niet dat u rustig kunt gaan slapen na de rechterlijke uitspraken over ds. Kort en de Finse politica Räsänen. De rechter kan over twee jaar heel ander conclusies trekken.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/971357-prof-k ... er-ds-kort
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik ben ook niet al te positief over het liberale klimaat in het Westen.
Maar ik denk dat we niet mogen vergeten dat Räsänen is vrijgesproken. De rechter oordeelde dat haar uitspraken binnen de grenzen van de wet lagen.
Bij ds. Kort gaat het nog verder. De Finse aanklager besloot zelf tot vervolging (en dat is een zorgelijke stap), maar ons openbaar ministerie besloot zelf om ds. Kort niet te vervolgen. Die beslissing werd aangevochten door een activist, die ruimte is er in onze rechtsstaat, maar de rechter gaf het OM gelijk. Het is dus niet eens tot strafrechtelijke vervolging gekomen en dat was het oordeel van zowel het OM als de rechter.

Ik begrijp best wat prof. Kinneging bedoelt, en tegelijk heb ik er ook moeite mee wanneer we niet erkennen dat beide zaken vooral wijzen op de vrijheid die we momenteel mogen kennen in het Westen. In seculiere landen als Finland en Nederland. We mogen dingen zeggen die totaal tegen de heersende, liberale en seculiere opvattingen ingaan en onze rechten worden beschermd. Dat is heel anders voor delen van de kerk die daadwerkelijk vervolgd worden, soms zelfs in religieuze samenlevingen.

Als we deze twee rechtszaken alleen kunnen noemen als punt/voorbeeld van zorg, zien we toch een belangrijk aspect over het hoofd, denk ik. En dat is iets anders dan "rustig gaan slapen", het betekent ook een erkenning van wat ons wel geschonken wordt.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Toch maar een gemeenschap opzetten in Amerika...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik denk dat Prof. A. Kenneging wat dat betreft gelijk gaat krijgen:
Prof. A. Kinneging schreef:Denk niet dat u rustig kunt gaan slapen na de rechterlijke uitspraken over ds. Kort en de Finse politica Räsänen. De rechter kan over twee jaar heel ander conclusies trekken.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/971357-prof-k ... er-ds-kort
Ik heb bij mezelf vastgesteld dat ik een statisch rechtsbegrip hebt. Dus omdat iets nu eenmaal vandaag zo is, zal dat ook wel altijd zo blijven. Maar sinds een jaar of vijf ben ik erachter dat mensen het recht naar hun hand willen zetten. Dat gebeurt niet alleen op politiek niveau, maar ook via de rechtsgang door uitspraken af te dwingen. Die geest is met de huidige uitspraak van de rechter in deze casus natuurlijk niet terug in de fles. Vandaar ook de logische gedachtegang van prof. Kinneging dat we er hier nog niet mee zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk kan het recht veranderen. Daar is een parlement voor, samen met de regering. Dat is niets nieuws, dat is al zo sinds de invoering van een democratie.
Terri

Bericht door Terri »

Jongere schreef:Ik ben ook niet al te positief over het liberale klimaat in het Westen.
Maar ik denk dat we niet mogen vergeten dat Räsänen is vrijgesproken. De rechter oordeelde dat haar uitspraken binnen de grenzen van de wet lagen.
Bij ds. Kort gaat het nog verder. De Finse aanklager besloot zelf tot vervolging (en dat is een zorgelijke stap), maar ons openbaar ministerie besloot zelf om ds. Kort niet te vervolgen. Die beslissing werd aangevochten door een activist, die ruimte is er in onze rechtsstaat, maar de rechter gaf het OM gelijk. Het is dus niet eens tot strafrechtelijke vervolging gekomen en dat was het oordeel van zowel het OM als de rechter.

Ik begrijp best wat prof. Kinneging bedoelt, en tegelijk heb ik er ook moeite mee wanneer we niet erkennen dat beide zaken vooral wijzen op de vrijheid die we momenteel mogen kennen in het Westen. In seculiere landen als Finland en Nederland. We mogen dingen zeggen die totaal tegen de heersende, liberale en seculiere opvattingen ingaan en onze rechten worden beschermd. Dat is heel anders voor delen van de kerk die daadwerkelijk vervolgd worden, soms zelfs in religieuze samenlevingen.

Als we deze twee rechtszaken alleen kunnen noemen als punt/voorbeeld van zorg, zien we toch een belangrijk aspect over het hoofd, denk ik. En dat is iets anders dan "rustig gaan slapen", het betekent ook een erkenning van wat ons wel geschonken wordt.
En bij het Gomarus zijn ook goede gesprekken, daar lijkt het ook met een sisser af te lopen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Terri schreef: En bij het Gomarus zijn ook goede gesprekken, daar lijkt het ook met een sisser af te lopen.
Maar er zijn ook andere mensen, die er met meer ernst tegenaan kijken, zo bv. is er in onze stad nog een dominee die waarschuwt. Eerder zei die dominee toen het om ds. Kort ging: "Hij is de eerste, maar hij zal niet de laatste zijn"
Die dominee zei na de vrijspraak, waarvoor vanzelf, dat moeten we er op dit forum wel bijzeggen, de dank was uitgesproken, dat dit niet betekent dat dit verder goed gaat. De tegenpartij is fel, wat zullen andere rechters oordelen als er een nieuw proces zou komen? Ik denk dat de meeste hier de ernst wat relativeren. Ik wil er verder niets van zeggen, maar de dingen van de dag, als we de krant tenminste goed lezen, zouden ons wel aan het denken moeten zetten.
Ook ziende in welk tijdsgewricht we nu leven, hoe een generatie onder mij al heel anders denkt, en een veel optimistischer mensbeeld lijkt te hebben, bovendien ziende dat de veranderingen steeds sneller gaan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Terri schreef: En bij het Gomarus zijn ook goede gesprekken, daar lijkt het ook met een sisser af te lopen.
Maar er zijn ook andere mensen, die er met meer ernst tegenaan kijken, zo bv. is er in onze stad nog een dominee die waarschuwt. Eerder zei die dominee toen het om ds. Kort ging: "Hij is de eerste, maar hij zal niet de laatste zijn"
Die dominee zei na de vrijspraak, waarvoor vanzelf, dat moeten we er op dit forum wel bijzeggen, de dank was uitgesproken, dat dit niet betekent dat dit verder goed gaat. De tegenpartij is fel, wat zullen andere rechters oordelen als er een nieuw proces zou komen? Ik denk dat de meeste hier de ernst wat relativeren. Ik wil er verder niets van zeggen, maar de dingen van de dag, als we de krant tenminste goed lezen, zouden ons wel aan het denken moeten zetten.
Ook ziende in welk tijdsgewricht we nu leven, hoe een generatie onder mij al heel anders denkt, en een veel optimistischer mensbeeld lijkt te hebben, bovendien ziende dat de veranderingen steeds sneller gaan.
Ik denk dat het ons vooral moet beseffen dat we naar de Heere moeten vluchten. Hier beneden is het niet en er zullen verdrukkingen komen (het is nu nog bijzonder aangenaam in Nederland vergeleken met vele andere landen). We moeten ons wat minder aantrekken van wat mensen doen en meer naar Hem luisteren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Ik denk dat het ons vooral moet beseffen dat we naar de Heere moeten vluchten. Hier beneden is het niet en er zullen verdrukkingen komen (het is nu nog bijzonder aangenaam in Nederland vergeleken met vele andere landen). We moeten ons wat minder aantrekken van wat mensen doen en meer naar Hem luisteren.
Ik zie het in elk nog niet, maar ik weet ook wel dat ik niet in de binnenkamers kan kijken. Wij zien aan wat voor ogen is, en dan merken we eerder een verharding dan een verootmoediging.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Terri schreef:En bij het Gomarus zijn ook goede gesprekken, daar lijkt het ook met een sisser af te lopen.
Ik hoor anders ouders benoemen dat de informatievoorziening op dit punt wel een heel hoge dichtheid heeft gekregen. Ik vraag me af of dat allemaal neutraal is. Ik denk eerlijk gezegd van niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Ik zie het in elk nog niet, maar ik weet ook wel dat ik niet in de binnenkamers kan kijken. Wij zien aan wat voor ogen is, en dan merken we eerder een verharding dan een verootmoediging.
Ja, je moet ook niet teveel naar anderen kijken. We zullen uiteindelijk alleen voor de Heere staan.
Ararat

Bericht door Ararat »

Herman schreef:
Terri schreef:En bij het Gomarus zijn ook goede gesprekken, daar lijkt het ook met een sisser af te lopen.
Ik hoor anders ouders benoemen dat de informatievoorziening op dit punt wel een heel hoge dichtheid heeft gekregen. Ik vraag me af of dat allemaal neutraal is. Ik denk eerlijk gezegd van niet.
Kun je me uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Ararat

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Ik zie het in elk nog niet, maar ik weet ook wel dat ik niet in de binnenkamers kan kijken. Wij zien aan wat voor ogen is, en dan merken we eerder een verharding dan een verootmoediging.
Ja, je moet ook niet teveel naar anderen kijken. We zullen uiteindelijk alleen voor de Heere staan.
Hoe die je dat concreet @DIA, je verootmoedigen?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ararat schreef:
Herman schreef:
Kun je me uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Nee, ik hou het graag vaag. Maar de conclusie is dat doordat je heel veel met dit gender-onderwerp geconfronteerd wordt, je vanzelf in een verkeerde acceptatie kunt terechtkomen.
Plaats reactie