Hoeveel verdient de RF'er

Wat is je bruto jaarsalaris?

€00.000 - €10.000
10
10%
€10.000 - €20.000
7
7%
€20.000 - €30.000
13
13%
€30.000 - €40.000
15
15%
€40.000 - €50.000
11
11%
€50.000 - €60.000
9
9%
€60.000 - €80.000
15
15%
€80.000 - €100.000
10
10%
€100.000 - ...........
8
8%

Totaal aantal stemmen: 98

Erik1960
Verbannen

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Erik1960 »

Ben niet zo lang geleden gestopt als KR-lid. Het meeste reizen vond per fiets plaats. Predikanten en pastoraal werkers krijgen voor hun ‘dienstreizen’ een vergoeding op grond van hun cao. Wanneer ik dan voor de kerk per auto moest reizen, declareerde ik die kilometers zonder enige schroom. Mijn tijd was Pro Deo, maar daar koop je geen benzine voor.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
newton

Bericht door newton »

DDD schreef:Dat begrijp ik. Maar voor iemand die minder dan modaal verdient en vijf kinderen heeft, is het wel belangrijk dat de reiskosten niet afgaan van het aantal ijsjes in de zomervakantie.

Dus in dat opzicht moet de kerkenraad er mijns inziens wel op toezien dat bij lage inkomens de reiskostenvergoeding standaard verstrekt wordt. Sociale druk om vergoeding te weigeren, is al helemaal ongepast. Het moet niet zo zijn dat een arme broeder geen diaken of ouderling kan worden, omdat hij geen geld heeft voor een zwart pak en voor de reiskosten.
Als er uberhaupt nog ruimte is voor een een zomervakantie als je ook nog vrije dagen op moet nemen voor bezoek aan vergaderingen. Er zijn genoeg mensen die het met 25 vrije dagen in een jaar moeten doen. Als het kerkenraadswerk naast de avonden ook nog werkdagen op gaat slokken mag daar toch best een vergoeding tegen over staan zodat daarvoor iets als onbetaald verlof opgenomen kan worden zonder ook heel hard je inkomsten te raken.
HersteldHervormd

Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:Wellicht dat een broeder met een lagere loonschaal, die vrij moet nemen voor die vergaderingen, een andere afweging maakt. De auto rijdt niet op water. Zeker momenteel niet.
Gemiddelde afstand van de pastorie naar de kerk is meestal hooguit 2 kilometer. Ook al ga je met de auto, dan zal dat nog niet héél veel geld kosten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:Wellicht dat een broeder met een lagere loonschaal, die vrij moet nemen voor die vergaderingen, een andere afweging maakt. De auto rijdt niet op water. Zeker momenteel niet.
Gemiddelde afstand van de pastorie naar de kerk is meestal hooguit 2 kilometer. Ook al ga je met de auto, dan zal dat nog niet héél veel geld kosten.
Ik bedoelde ouderlingen/diakenen in hun pastorale bezoeken.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

newton schreef:Als er uberhaupt nog ruimte is voor een een zomervakantie als je ook nog vrije dagen op moet nemen voor bezoek aan vergaderingen. Er zijn genoeg mensen die het met 25 vrije dagen in een jaar moeten doen. Als het kerkenraadswerk naast de avonden ook nog werkdagen op gaat slokken mag daar toch best een vergoeding tegen over staan zodat daarvoor iets als onbetaald verlof opgenomen kan worden zonder ook heel hard je inkomsten te raken.
Dat red je niet met een vergoeding. De maximale vrijwilligersvergoeding is dit jaar € 5,00 per uur, € 170,00 per maand en € 1.700,00 per jaar. Dan moet de KR een arbeidsovereenkomst afsluiten met ambtsdragers, inclusief alle verplichtingen die je als werkgever in Nederland hebt. Dat gaat niet gebeuren denk ik.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
Ik bedoelde ouderlingen/diakenen in hun pastorale bezoeken.
Zeer vervelend dat er verkeerd ge-quote wordt. Nu wordt mij een mening in de mond gelegd waar ik het zeer oneens mee ben.

Graag wat zorgvuldiger quoten!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Pepertje te veel op?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef: Zeker reiskosten vergoeding is heel gebruikelijk.
Heel gebruikelijk? Ik heb in drie verschillende kerkenraden gezeten en er nog nooit van gehoord. Ambtswerk doe je letterlijk Pro Deo.
Misschien geen streekgemeente?
Hier in de omgeving is er wel degelijk de mogelijkheid om te declareren. Niet iedereen doet het. Of alleen met langere ritten.
Niet meer dan logisch vind ik.
Wij zitten nu in een echte streekgemeente maar ook hier doen wij het Pro Deo. Ik ga ook naar elke classisvergadering en de PS maar dat gaat ook op eigen kosten. Ik zou mij zeer ongemakkelijk voelen om dit te declareren.
Er worden al meer voorbeelden gegeven. Maar van heel dichtbij weet ik een voorbeeld van een vader van 6 kinderen. Eenvoudige baan. Net aan een autootje kunnen rijden. Deze wilde pro deo auto gebruiken voor ambtswerk, want voelde zich bezwaard om te declareren. Maar VZ kerkenraad, de predikant, stond er op dat hij de km die hij maakte zou declareren. "Ik krijg ook al mijn km's en telefoonkosten vergoed, dus jij ook" Heel terecht m.i. Daarna heeft hij het ook in alle vrijmoedigheid gedaan.

Ik krijg vaker het idee dat jij je moeilijk kunt inleven in zulke situaties. Fijn voor je, maar meer begrip zou positiever over komen.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 06 apr 2022, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Job

Re: RE: Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef: Heel gebruikelijk? Ik heb in drie verschillende kerkenraden gezeten en er nog nooit van gehoord. Ambtswerk doe je letterlijk Pro Deo.
Misschien geen streekgemeente?
Hier in de omgeving is er wel degelijk de mogelijkheid om te declareren. Niet iedereen doet het. Of alleen met langere ritten.
Niet meer dan logisch vind ik.
Wij zitten nu in een echte streekgemeente maar ook hier doen wij het Pro Deo. Ik ga ook naar elke classisvergadering en de PS maar dat gaat ook op eigen kosten. Ik zou mij zeer ongemakkelijk voelen om dit te declareren.
Er worden al meer voorbeelden gegeven. Maar van heel dichtbij weet ik een voorbeeld van een vader van 6 kinderen. Eenvoudige baan. Net aan een autootje kunnen rijden. Deze wilde pro deo auto gebruiken voor ambtswerk, want voelde zich bezwaard om te declareren. Maar VZ kerkenraad, de predikant, stond er op dat hij de km die hij maakte zou declareren. "Ik krijg ook al mijn km's en telefoonkosten vergoed, dus jij ook" Heel terecht m.i. Daarna heeft hij het ook in alle vrijmoedigheid gedaan.
Geheel eens. En net ging het over het zwarte kostuum: daar wordt in onze gemeente ook aan bijgedragen als dat nodig is.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:

Ik krijg vaker het idee dat jij je moeilijk kunt inleven in zulke situaties. Fijn voor je, maar meer begrip zou positiever over komen.
Zo een voorbeeld bedoel ik inderdaad. Als je als gezin net rond kunt komen en dan 'omdat het ambt roept' niets zou declareren, vind ik helemaal niet nodig.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:Wij zitten nu in een echte streekgemeente maar ook hier doen wij het Pro Deo. Ik ga ook naar elke classisvergadering en de PS maar dat gaat ook op eigen kosten. Ik zou mij zeer ongemakkelijk voelen om dit te declareren.
En over welk ongemak heb je het dan?
huisman

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
huisman schreef:Wij zitten nu in een echte streekgemeente maar ook hier doen wij het Pro Deo. Ik ga ook naar elke classisvergadering en de PS maar dat gaat ook op eigen kosten. Ik zou mij zeer ongemakkelijk voelen om dit te declareren.
Dat ik gelden zou gebruiken die de gemeenteleden hebben opgebracht. Soms letterlijk het penningske van de weduwe.

I
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:
Dat ik gelden zou gebruiken die de gemeenteleden hebben opgebracht. Soms letterlijk het penningske van de weduwe.
I
Zie je het dan als een extra vrijwillige bijdrage aan de kerk? En zou de vermogenspositie van de kerk nog verschil kunnen maken? In mijn tijd als ambtsdrager heb ik een enkele keer wat gedeclareerd bij een gemeente waar het geld over de plinten klotste.

Ik ken ook wel de situatie dat mensen voor hun activiteiten tbv de kerk (schoonmaak, techniek) een vrijwiligersvergoeding krijgen, waarna het gebruikelijk is dat die als gift (fiscaal aftrekbaar) weer retour gaat.
Job

Re: RE: Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Job »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:

I
Persoonlijk mag jij dat uiteraard vinden en ik vind het fijn om te begrijpen dat jij het blijkbaar kunt ophoesten.

Toch hoop ik dat een willekeurige ouderling in den lande, die met veel schroom een minimale bijdrage accepteert omdat in zijn gezin elke maand de eindjes aan elkaar geknoopt moeten worden, dit niet leest.

Waarom zouden we een dominee bijna over de top faciliteren (oa ook met penningskens van weduwen) en een ouderling of diaken niet? Het is niet hetzelfde als loon opstrijken, hè?
merel

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
merel schreef:
Bezorgd schreef:
Ararat schreef:Zouden er ook predikanten (nee, geen namen!) zijn die het wél financiële pittig hebben (gehad)? Ik denk aan een niet volledige betrekkingsomvang. Ik kan me ook voorstellen dat de studietijd niet persé een vetpot is, zeker bij een studie op latere leeftijd.

Zouden er bijv. verschillen zijn tussen de financiële plaatjes van een student in 'Rotterdam' of een student in 'Amsterdam'?

Zeker wel.
In CGK HHK en PKN is het niet altijd een vetpot, zeker niet met een studieschuld.
Maar zelfs in de GG. Kleine gemeente, grote gezinnen. Ik heb wel van predikanten gehoord die 'moesten' bij preken door de weeks, om het financieel rond te krijgen.

De verschillen zijn heel groot.
Lit dat aan de hoogte van het salaris of aan andere keuzes die men maakt? Ik kan mij namelijk voorstellen dat het voor niemand een vetpot is om op latere leeftijd een studie te doen. In de CGK zie je dan vaak dat de vrouw fulltime gaat werken om dit te bekostigen. Niet alleen nu, maar ook 60 jaar geleden. Daarnaast werken tegenwoordig veel predikantsvrouwen. De eenverdiener is toch in de minderheid geraakt, omdat het met de huidige lasten vaak niet op te brengen is.
Dat ligt aan de hoogte van het traktement
Het verplicht buitenshuis werken om wat bij te verdienen door een moeder is sowieso een trieste ontwikkeling. Voor sommigen een noodzakelijk kwaad.
En voor de meeste vrouwen een groot genoegen ;)
Plaats reactie