Predikanten zijn idd soms net postboden, net als Jesaja: "Zegt den rechtvaardige, dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan; want de vergelding zijner handen zal hem geschieden."J.C. Philpot schreef dat een predikant schreef:Ik bedoel het eerbiedig: een nieuw hart komt niet met de postbode mee.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Achterkrant RD pagina 36
4 april 2022
Drie soorten kleding sinds de zondeval
Jeroen Kriekaard
Misschien zuchtte moeder wel eens toen ze jouw kleren uit de wasmand haalde. „Moet je nou toch eens kijken. Wat een vlekken, dat krijg ik nooit meer schoon!”
De eerste christenen droegen tijdens hun doop witte kleren. Zo werden ze in het water ondergedompeld. Die witte kleding zag op reinheid en heiligheid. In de vroegchristelijke kerk was de doop een geloofsdoop. Heidenen kwamen tot bekering en sloten zich aan bij de christelijke gemeente. Met hun onderdompeling in die witte kleren lieten ze zien dat zij hun oude leven achter zich mochten laten, en door een waar geloof in Christus, een nieuw leven gekregen hadden.
Als je geboren wordt draag je ook een ‘kleed.’ Het kleed van de zonde. Dat is begonnen in het paradijs. Ds. Comrie schrijft dat wij sinds de zondeval drie soorten kleding dragen. We dragen de zonde als een kledingstuk om ons heen. Het bedekt ons helemaal. Daaronder lijkt het alsof we best netjes zijn. Je zou kunnen zeggen dat dit het kleed is van onze netheid. Maar dááronder denken we ook nog eens dat we voor de Heere wel hele goede dingen doen. Comrie noemt dat „het kleed van de eigengerechtigheid.”
Weet je wat nu zo nodig is? Dat deze drie ‘kledingstukken’ uitgetrokken worden, en je jezelf ziet zoals God je ziet. „Ik ben een vieze en met zonden bevlekte zondaar.”
Die witte kleding ziet op de gerechtigheid van Christus. Als je van de Heere een nieuw hart krijgt, je wedergeboren wordt, trekt Hij je oude, vieze kleren uit en krijg je van Hem nieuwe kleding. Schoongewassen met het beste wasmiddel dat er is, Zijn bloed. Hij heeft door Zijn heilig leven en door Zijn sterven voor Zijn kinderen een nieuw kleed gemaakt. Dat nieuwe kleed is de gerechtigheid. Dan kan God weer naar je kijken zonder je te moeten straffen. Christus’ witte kleding werd rood van Zijn bloed. Zodat Johannes kan horen, als hij vraagt: „Wie zijn zij, en vanwaar zijn zij gekomen? Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen en zij hebben hun lange klederen gewassen en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams” (Openbaring 7:13,14).
Dat kleed, dat Christus heeft verdiend, trekt hij aan bij arme zondaren. Door het geloof zijn Gods kinderen dan voor altijd met Hem verbonden.
Ds. Comrie heeft geprobeerd om een aantal woorden te vinden, in alfabetische volgorde, hoe Gods kinderen door het geloof mogen weten van Hem te zijn. In de komende tijd gaan we samen wat woorden na.
Bewerking van ”Het ABC des geloofs” van Alexander Comrie voor jongeren
Wat een prachtige uitleg van de doop.
Zo eenvoudig is het. Als we deze Bijbelse instelling hadden vast gehouden, dan was er vandaag de dag een hoop minder verwarring over de doop geweest.
4 april 2022
Drie soorten kleding sinds de zondeval
Jeroen Kriekaard
Misschien zuchtte moeder wel eens toen ze jouw kleren uit de wasmand haalde. „Moet je nou toch eens kijken. Wat een vlekken, dat krijg ik nooit meer schoon!”
De eerste christenen droegen tijdens hun doop witte kleren. Zo werden ze in het water ondergedompeld. Die witte kleding zag op reinheid en heiligheid. In de vroegchristelijke kerk was de doop een geloofsdoop. Heidenen kwamen tot bekering en sloten zich aan bij de christelijke gemeente. Met hun onderdompeling in die witte kleren lieten ze zien dat zij hun oude leven achter zich mochten laten, en door een waar geloof in Christus, een nieuw leven gekregen hadden.
Als je geboren wordt draag je ook een ‘kleed.’ Het kleed van de zonde. Dat is begonnen in het paradijs. Ds. Comrie schrijft dat wij sinds de zondeval drie soorten kleding dragen. We dragen de zonde als een kledingstuk om ons heen. Het bedekt ons helemaal. Daaronder lijkt het alsof we best netjes zijn. Je zou kunnen zeggen dat dit het kleed is van onze netheid. Maar dááronder denken we ook nog eens dat we voor de Heere wel hele goede dingen doen. Comrie noemt dat „het kleed van de eigengerechtigheid.”
Weet je wat nu zo nodig is? Dat deze drie ‘kledingstukken’ uitgetrokken worden, en je jezelf ziet zoals God je ziet. „Ik ben een vieze en met zonden bevlekte zondaar.”
Die witte kleding ziet op de gerechtigheid van Christus. Als je van de Heere een nieuw hart krijgt, je wedergeboren wordt, trekt Hij je oude, vieze kleren uit en krijg je van Hem nieuwe kleding. Schoongewassen met het beste wasmiddel dat er is, Zijn bloed. Hij heeft door Zijn heilig leven en door Zijn sterven voor Zijn kinderen een nieuw kleed gemaakt. Dat nieuwe kleed is de gerechtigheid. Dan kan God weer naar je kijken zonder je te moeten straffen. Christus’ witte kleding werd rood van Zijn bloed. Zodat Johannes kan horen, als hij vraagt: „Wie zijn zij, en vanwaar zijn zij gekomen? Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen en zij hebben hun lange klederen gewassen en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams” (Openbaring 7:13,14).
Dat kleed, dat Christus heeft verdiend, trekt hij aan bij arme zondaren. Door het geloof zijn Gods kinderen dan voor altijd met Hem verbonden.
Ds. Comrie heeft geprobeerd om een aantal woorden te vinden, in alfabetische volgorde, hoe Gods kinderen door het geloof mogen weten van Hem te zijn. In de komende tijd gaan we samen wat woorden na.
Bewerking van ”Het ABC des geloofs” van Alexander Comrie voor jongeren
Wat een prachtige uitleg van de doop.
Zo eenvoudig is het. Als we deze Bijbelse instelling hadden vast gehouden, dan was er vandaag de dag een hoop minder verwarring over de doop geweest.
Hora est!
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Het getuigt meer van kortzichtigheid om juist deze opmerking als laatste neer te zetten, daardoor maak jij het juist ingewikkeld.Isala schreef: Zo eenvoudig is het. Als we deze Bijbelse instelling hadden vast gehouden, dan was er vandaag de dag een hoop minder verwarring over de doop geweest.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Wat maakt deze uitleg zo eenvoudig en wat zegt dit de gedoopte?Isala schreef:Achterkrant RD pagina 36
4 april 2022
Drie soorten kleding sinds de zondeval
Jeroen Kriekaard
Misschien zuchtte moeder wel eens toen ze jouw kleren uit de wasmand haalde. „Moet je nou toch eens kijken. Wat een vlekken, dat krijg ik nooit meer schoon!”
De eerste christenen droegen tijdens hun doop witte kleren. Zo werden ze in het water ondergedompeld. Die witte kleding zag op reinheid en heiligheid. In de vroegchristelijke kerk was de doop een geloofsdoop. Heidenen kwamen tot bekering en sloten zich aan bij de christelijke gemeente. Met hun onderdompeling in die witte kleren lieten ze zien dat zij hun oude leven achter zich mochten laten, en door een waar geloof in Christus, een nieuw leven gekregen hadden.
Als je geboren wordt draag je ook een ‘kleed.’ Het kleed van de zonde. Dat is begonnen in het paradijs. Ds. Comrie schrijft dat wij sinds de zondeval drie soorten kleding dragen. We dragen de zonde als een kledingstuk om ons heen. Het bedekt ons helemaal. Daaronder lijkt het alsof we best netjes zijn. Je zou kunnen zeggen dat dit het kleed is van onze netheid. Maar dááronder denken we ook nog eens dat we voor de Heere wel hele goede dingen doen. Comrie noemt dat „het kleed van de eigengerechtigheid.”
Weet je wat nu zo nodig is? Dat deze drie ‘kledingstukken’ uitgetrokken worden, en je jezelf ziet zoals God je ziet. „Ik ben een vieze en met zonden bevlekte zondaar.”
Die witte kleding ziet op de gerechtigheid van Christus. Als je van de Heere een nieuw hart krijgt, je wedergeboren wordt, trekt Hij je oude, vieze kleren uit en krijg je van Hem nieuwe kleding. Schoongewassen met het beste wasmiddel dat er is, Zijn bloed. Hij heeft door Zijn heilig leven en door Zijn sterven voor Zijn kinderen een nieuw kleed gemaakt. Dat nieuwe kleed is de gerechtigheid. Dan kan God weer naar je kijken zonder je te moeten straffen. Christus’ witte kleding werd rood van Zijn bloed. Zodat Johannes kan horen, als hij vraagt: „Wie zijn zij, en vanwaar zijn zij gekomen? Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen en zij hebben hun lange klederen gewassen en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams” (Openbaring 7:13,14).
Dat kleed, dat Christus heeft verdiend, trekt hij aan bij arme zondaren. Door het geloof zijn Gods kinderen dan voor altijd met Hem verbonden.
Ds. Comrie heeft geprobeerd om een aantal woorden te vinden, in alfabetische volgorde, hoe Gods kinderen door het geloof mogen weten van Hem te zijn. In de komende tijd gaan we samen wat woorden na.
Bewerking van ”Het ABC des geloofs” van Alexander Comrie voor jongeren
Wat een prachtige uitleg van de doop.
Zo eenvoudig is het. Als we deze Bijbelse instelling hadden vast gehouden, dan was er vandaag de dag een hoop minder verwarring over de doop geweest.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dat de doop door onderdompeling laat zien dat het oude leven van de gelovige is begraven, en dat hij is opgestaan in een nieuw leven met Christus.Nasrani schreef:Wat maakt deze uitleg zo eenvoudig en wat zegt dit de gedoopte?
Het oude leven/kleding achter zich gelaten, een nieuwe schepping / witte kleding.
Daarom zegt de Heere Jezus ook zo eenvoudig dat de doop bij het geloof hoort.
Als er geen geloof is, is er ook geen doop nodig.
Markus 16 vers 16.
Hora est!
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dan gaat het om de geloofsdoop?Isala schreef:Dat de doop door onderdompeling laat zien dat het oude leven van de gelovige is begraven, en dat hij is opgestaan in een nieuw leven met Christus.Nasrani schreef:Wat maakt deze uitleg zo eenvoudig en wat zegt dit de gedoopte?
Het oude leven/kleding achter zich gelaten, een nieuwe schepping / witte kleding.
Daarom zegt de Heere Jezus ook zo eenvoudig dat de doop bij het geloof hoort.
Als er geen geloof is, is er ook geen doop nodig.
Markus 16 vers 16.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Zeker. De doop gaat toch altijd om geloof?Nasrani schreef: Dan gaat het om de geloofsdoop?
Hora est!
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
In dit geval bedoel ik de volwassendoop.Isala schreef:Zeker. De doop gaat toch altijd om geloof?Nasrani schreef: Dan gaat het om de geloofsdoop?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Nasrani schreef:In dit geval bedoel ik de volwassendoop.Isala schreef:Zeker. De doop gaat toch altijd om geloof?Nasrani schreef: Dan gaat het om de geloofsdoop?
Er zijn twee doopformulieren in onze kerken: één om op geloof gedoopt te worden (dus bewust), en één om op verbond gedoopt te worden (nog onbewust).
Zoals Comrie het omschrijft, is het mijns inziens heel duidelijk dat er maar één doop is, die laat zien welke de Heere Jezus bedoelt.
Er staan in de Bijbel geen twee verschillende gronden voor de doop.
Hora est!
-
- Berichten: 3301
- Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
- Locatie: henkjrefoforum@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Jij ziet de doop dus niet als een nieuwe invulling aan de besnijdenis? Mag je dan wel kinderen dopen waarvan we nog niet met zekerheid kunnen zeggen dat ze geloven?Isala schreef: Er zijn twee doopformulieren in onze kerken: één om op geloof gedoopt te worden (dus bewust), en één om op verbond gedoopt te worden (nog onbewust).
Zoals Comrie het omschrijft, is het mijns inziens heel duidelijk dat er maar één doop is, die laat zien welke de Heere Jezus bedoelt.
Er staan in de Bijbel geen twee verschillende gronden voor de doop.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Kinderen van gelovige ouders mag je dopen en zij mogen geloven dat wanneer kinderen op jonge leeftijd overlijden (kindersterfte was vroeger veel meer aan de orde), zij mogen juichen voor Gods troon. (Calvijn)Henk J schreef:Jij ziet de doop dus niet als een nieuwe invulling aan de besnijdenis? Mag je dan wel kinderen dopen waarvan we nog niet met zekerheid kunnen zeggen dat ze geloven?Isala schreef: Er zijn twee doopformulieren in onze kerken: één om op geloof gedoopt te worden (dus bewust), en één om op verbond gedoopt te worden (nog onbewust).
Zoals Comrie het omschrijft, is het mijns inziens heel duidelijk dat er maar één doop is, die laat zien welke de Heere Jezus bedoelt.
Er staan in de Bijbel geen twee verschillende gronden voor de doop.
-
- Berichten: 3301
- Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
- Locatie: henkjrefoforum@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Mee eens, zie ook DL 1, art. 17. Mijn vraag aan Isala is of kinderdoop nog is toegestaan als je alleen uitgaat van geloofsdoop? Want niet alle gedoopte kinderen komen ook tot geloof.CvdW schreef: Kinderen van gelovige ouders mag je dopen en zij mogen geloven dat wanneer kinderen op jonge leeftijd overlijden (kindersterfte was vroeger veel meer aan de orde), zij mogen juichen voor Gods troon. (Calvijn)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Als ik dat artikel van de 'achterkrant' goed lees zie ik:Isala schreef:Nasrani schreef:In dit geval bedoel ik de volwassendoop.Isala schreef:Zeker. De doop gaat toch altijd om geloof?Nasrani schreef: Dan gaat het om de geloofsdoop?
Er zijn twee doopformulieren in onze kerken: één om op geloof gedoopt te worden (dus bewust), en één om op verbond gedoopt te worden (nog onbewust).
Zoals Comrie het omschrijft, is het mijns inziens heel duidelijk dat er maar één doop is, die laat zien welke de Heere Jezus bedoelt.
Er staan in de Bijbel geen twee verschillende gronden voor de doop.
- Comrie schrijft iets over 3 soorten kleding.
- In de vroeg-christelijke kerk deed men witte kleding aan bij het dopen.
Jij combineert deze twee zaken en komt tot de conclusie dat alleen geloofsdoop ok is.
Begrijp ik dat goed?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
De uitleg over de inzetting en de betekenis van de doop is in beide formulieren exact hetzelfde. Het verschil komt pas bij de aanspraak van de ouders of bij de volwassene van de dopeling. Ook hierin is geen verschil met de Schrift. In het OT werd Abraham (volwassen dus) en zijn nakomelingen besneden toen ze werden opgenomen in het verbond. Vanaf die tijd de kinderen op de 8e dag. In het NT geeft Jezus zijn discipelen de opdracht de wereld in te gaan en het evangelie te prediken. Mensen die uit de wereld tot geloof komen, worden dan gedoopt. Zoals je verder in het NT kunt zien met hun hele huis.Isala schreef:Nasrani schreef:In dit geval bedoel ik de volwassendoop.Isala schreef:Zeker. De doop gaat toch altijd om geloof?Nasrani schreef: Dan gaat het om de geloofsdoop?
Er zijn twee doopformulieren in onze kerken: één om op geloof gedoopt te worden (dus bewust), en één om op verbond gedoopt te worden (nog onbewust).
Zoals Comrie het omschrijft, is het mijns inziens heel duidelijk dat er maar één doop is, die laat zien welke de Heere Jezus bedoelt.
Er staan in de Bijbel geen twee verschillende gronden voor de doop.