Vraag (algemeen)

Marck

Re: Vraagje

Bericht door Marck »

Hoopvol schreef:
Marck schreef:Hoi. Ik heb op mijn werk de Saambinder niet bij de hand maar van welk boek werd al weer in de editie van deze week een recensie geplaatst? Was volgens mij een bundel gedichten met ook bijdragen van Philpot.
Het boek heet: zie Christus' liefde rijk en vrij. Het zijn hymns die zijn verzameld door William Gadsby en verrijkt door anderen, onder wie Joseph Philpot.
Het boekje is vertaald door ds. H. Brons.
Dank je!
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef:
Piet Puk schreef:
Ik ben ook geneigd in eerste instantie te kijken naar inhoud. Lijkt me ook goed. Wat ik het lastige vind is dat je de context van destijds niet weet. Nu worden in de GG hoogstwaarschijnlijk geen preken gelezen van ds. G. Bredeweg, in de GGIN van wijlen ds. M. van de Ketterij en in de OGGiN van ds. A.P. van der Meer. Inhoudelijks iets mis mee? Waarschijnlijk niet, maar vanwege hun levenswandel word het niet gedaan.
Een interessante gedachte. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Je kunt dan geen enkele preek lezen. Het is vanwege mijn bekrompenheid dat ik een bepaalde preek niet wil lezen. Kijk dus uitsluitend naar de inhoud.
Dat je geen enkele preek meer kan lezen is natuurlijk wat overdreven. Er zijn voldoende predikanten die geen openbare blaam hebben. In de huidige tijd waarin we nu leven zou het neerleggen van een ambt om te emigreren of een andere reden toch heel anders beoordeeld worden. Bedenk maar dat er een fors topic over genoemde predikant op Refoforum zou zijn. Bij predikanten uit een ander tijdperk word daar toch anders naar gekeken lijkt het.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Stel: iemand heeft het lidmaatschap opgevraagd bij een gemeente en besluit zich vooralsnog niet aan te sluiten bij een andere kerkelijke gemeente en doet dit pas na 5/10 jaar of nog langer. Mag een kerkenraad in dit geval nog waarde hechten aan dit lidmaatschap? Over attestaties staat hier wel iets over in de kerkorde, maar niet over lidmaatschappen volgens mij. Hoe dien je hier mee om te gaan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef:Stel: iemand heeft het lidmaatschap opgevraagd bij een gemeente en besluit zich vooralsnog niet aan te sluiten bij een andere kerkelijke gemeente en doet dit pas na 5/10 jaar of nog langer. Mag een kerkenraad in dit geval nog waarde hechten aan dit lidmaatschap? Over attestaties staat hier wel iets over in de kerkorde, maar niet over lidmaatschappen volgens mij. Hoe dien je hier mee om te gaan?
Daar is niets algemeens over te zeggen (gelukkig), want het hangt er van af wat diegene in die 5/10 jaar gedaan heeft, wat zijn/haar overwegingen/situatie was om zich enkele jarenlang niet aan te sluiten en nu wel, enz.
Ja, een kerkenraad mag daar zeker waarde aan hechten. Er staat namelijk doopdatum, belijdenisdatum en (eventueel) huwelijksdatum op.
Meer waarde heeft het bewijs van lidmaatschap ook niet, al zou je die dezelfde dag nog bij die andere kerkelijke gemeente inleveren.

Met attestaties is het inderdaad wat anders, maar daar gaat je vraag niet over.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
Piet Puk schreef:Stel: iemand heeft het lidmaatschap opgevraagd bij een gemeente en besluit zich vooralsnog niet aan te sluiten bij een andere kerkelijke gemeente en doet dit pas na 5/10 jaar of nog langer. Mag een kerkenraad in dit geval nog waarde hechten aan dit lidmaatschap? Over attestaties staat hier wel iets over in de kerkorde, maar niet over lidmaatschappen volgens mij. Hoe dien je hier mee om te gaan?
Daar is niets algemeens over te zeggen (gelukkig), want het hangt er van af wat diegene in die 5/10 jaar gedaan heeft, wat zijn/haar overwegingen/situatie was om zich enkele jarenlang niet aan te sluiten en nu wel, enz.
Ja, een kerkenraad mag daar zeker waarde aan hechten. Er staat namelijk doopdatum, belijdenisdatum en (eventueel) huwelijksdatum op.
Meer waarde heeft het bewijs van lidmaatschap ook niet, al zou je die dezelfde dag nog bij die andere kerkelijke gemeente inleveren.

Bedankt voor je antwoord. Ik snap dat doopdatum, belijdenisdatum en eventueel huwelijksdatum interessant is, maar toch nog meer naar iemands leven. Begreep uit het commentaar van Bouwman, dat leer niet vermeld word. Maar als je dan met een lidmaatschap komt met een verouderde levenssituatie, is het op dit punt toch niet interessant? Of word op een lidmaatschap niets over leer en/of leven vermeld?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee, daar wordt niets over vermeld; het is alleen een zakelijk document.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Wanneer kan ik weer het kleine ergernissen topic openen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:Wanneer kan ik weer het kleine ergernissen topic openen?
Ik weet eigenlijk niet goed wat daar ook alweer mee aan de hand was.
Open maar een nieuw topic als je daar behoefte aan hebt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:

Bedankt voor je antwoord. Ik snap dat doopdatum, belijdenisdatum en eventueel huwelijksdatum interessant is, maar toch nog meer naar iemands leven. Begreep uit het commentaar van Bouwman, dat leer niet vermeld word. Maar als je dan met een lidmaatschap komt met een verouderde levenssituatie, is het op dit punt toch niet interessant? Of word op een lidmaatschap niets over leer en/of leven vermeld?
Nog een toevoeging hierbij.
Volgens mij ben je GGiN en die hanteren vrijwel dezelfde kerkorde als de GG.
Ds. P. Mulder heeft enkele jaren geleden in de Saambinder een pleidooi gevoerd om grote afwijkingen in leer en leven toch op het bewijs van lidmaatschap te schrijven. Dat is kerkordelijk niet geheel correct, maar daarmee kan je een groep mensen toch wat minder toegang in een andere gemeente geven, bijvoorbeeld als er sprake is van misbruik, enz.
Een heel enkele keer wordt dat in de GG nu wel gedaan. Let wel: het gaat dan echt om grote afwijkingen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
Piet Puk schreef:
Tiberius schreef: Daar is niets algemeens over te zeggen (gelukkig), want het hangt er van af wat diegene in die 5/10 jaar gedaan heeft, wat zijn/haar overwegingen/situatie was om zich enkele jarenlang niet aan te sluiten en nu wel, enz.

Nog een toevoeging hierbij.
Volgens mij ben je GGiN en die hanteren vrijwel dezelfde kerkorde als de GG.
Ds. P. Mulder heeft enkele jaren geleden in de Saambinder een pleidooi gevoerd om grote afwijkingen in leer en leven toch op het bewijs van lidmaatschap te schrijven. Dat is kerkordelijk niet geheel correct, maar daarmee kan je een groep mensen toch wat minder toegang in een andere gemeente geven, bijvoorbeeld als er sprake is van misbruik, enz.
Een heel enkele keer wordt dat in de GG nu wel gedaan. Let wel: het gaat dan echt om grote afwijkingen.
Bedankt voor je antwoord. GGiN lift meestal wel mee op wat de GG heeft. Zo hebben ze samen opgetrokken bij een revisie(vanwege o.a. de appelregeling n.a.v. de uitspraak van de rechter in de zaak Kruiningen), waarbij de GGiN op enkele punten is afgeweken. Bijvoorbeeld: de GGiN heeft geen particuliere synode e.d., GG wel.

Maar duidelijk voor wat het bewijs van lidmaatschap betreft.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

https://youtu.be/qDqXyFOb1BU

Wat speelt de organist na de dienst 1:48:10 ?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Weerklank 438
Psalm 72, 11 ob
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Heerlijk is Uw naam, ja dat zocht ik
thx DDD
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
WDT

Bericht door WDT »

Wie kan mij helpen aan een recent nummer van Om Sions Wil?
Ik heb de uitgever gemaild maar ze zijn niet los verkrijgbaar.
Sol Justitia Illustra Nos
merel

Bericht door merel »

Wij zijn binnenkort een dag uitgenodigd voor om een 12,5 jarig huwelijksfeest te vieren. Het betreffende stel wil niets hebben. Uiteraard willen wij niet met lege handen komen. Weet iemand een leuk cadeau?

Ik kreeg al een tip voor een fotoshoot met het gezin, maar die hebben zij recent al gedaan. Qua eten zijn een aantal binnen het gezin kritisch en lusten niet veel en of hebben allergieën.
Plaats reactie