Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het is hier nog zaterdagavond.

Maar wederkerig hetzelfde toegewenst.

Morgen zal het gaan over Jesaja 52: 13-15 en over Zondag 7.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

GerefGemeente-lid schreef:
Amstelodamense schreef:
CornelisD schreef:Het is zeer droevig als men door eigen kerkenraad niet begrepen wordt en men daarom van kerkverband wisselt. Meestal heeft de wisseling een andere oorzaak. Een wel dat het gras bij de buren groener is. Oftewel daar mogen we meer in dat kerkverband als bij ons huidige kerk verband. Een als men dan een tijdje lid is nee dan is dat kerkverband ook niet wat men ervan gedacht heeft. Uit eindelijk gaat men helemaal niet meer. Een dat is denk de grote afval van deze tijd.
Tsjonge, sterk denkwerk.
Nee hoor. Ds. C. Harinck zei dat al in de tijd dat hij in de gemeente alhier diende (1982-1993) en toen er ook mensen de gemeente alhier verlieten. En ook daarna heeft hij nog voor allerlei van zulk soort uitwassen gewaarschuwd, denk aan gebedskringen en meer van zulk soort zaken. Op Refoweb is zijn visie ook in een antwoord terug te vinden, zie hier: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... rooskerke/ en dan met name de laatste 2 alinea's: Ik vrees dat hier iets anders aan de hand is. Men is vervreemd van de Gereformeerde Gemeenten; men wil wat anders. En wat dat gereformeerd belijden betreft, men wil een gereformeerd belijden zonder de leer van de onmacht ten goede, de noodzaak van de wedergeboorte en het geloof als een genadegave van God.

(...) De toekomst zal leren of het gereformeerd belijden bij hen veiliger is dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Je verlaat nu je moeder, die je vanaf je doop gevoed en onderwezen heeft. De noodzaak van een persoonlijke bekering en een waar geloof in Christus is je van kindsaf geleerd. Of je dit mee zal nemen naar je nieuwe kerk betwijfel ik. Ik vrees dat je iets anders mee zult nemen. Een drang naar iets anders. Naar een gemakkelijker weg en ruimer leven.

Verder is dit artikel ook nog wel interessant en misschien goed om eens verder over na te denken: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... walcheren/
Vindt je een gebedskring echt een uitwas?
Laatst gewijzigd door Bourdon16 op 26 mar 2022, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!

Het zou wel vreemd zijn als de vertrekkers hun mond zouden houden. Als je er voor jezelf achter bent gekomen dat de prediking eenzijdig is en voorwaardelijk, en je af kan houden van Christus, of verkeerde onzekerheid met zich mee brengt, dan zou het van weinig naastenliefde getuigen als je de achterblijvers onbekommerd achterlaat onder diezelfde prediking zonder ze te waarschuwen.

Als alle achterblijvers het nu eens vanuit dit perspectief zouden bekijken zou dat het gesprek wellicht wat makkelijker maken.
Tjonge, wat een helden, die vertrekkers. Ze evangeliseren onder de achterblijvers. Dat mag je ook wel eens zien. Je kunt ze immers niet onbekommerd achterlaten onder zo'n prediking.

Ik denk dat dit precies is wat me stoort. Hoogmoed heet dat geloof ik. Ik zag iets van Luther. Tolle Lege.
Ik vind dit een vreemd en vervelend topic daarom post ik hier zo weinig mogelijk. Maar deze post van vriend @Forummer geeft dit topic toch weer een nieuw dieptepunt.
Ik begrijp dat hij tweedracht zaaien in zijn oude gemeente geoorloofd vindt vanwege zijn helder verstaan van de Schrift en hoe er gepreekt moet worden. En dat zegt iemand die de toespraken in een Mozaiek dienst geweldig vindt.
Dit getuigt inderdaad van pure hoogmoed.
Mozaïek staat er los van. Wat je nu doet is stemmingmakerij.

De problemen die er zijn binnen de GG mogen gewoon eerlijk benoemd worden. Ik denk zelfs dat dat moet. Maar daar wordt verschillend over gedacht blijkbaar.

Ik zie toch echt oprechte betrokkenheid bij de vertrekkers, en een zwaar verantwoordelijkheidsgevoel. Dat heeft weinig met helden of evangeliseren of hoogmoed te maken. Wel met betrokkenheid op je naasten.

Ik wilde niet op de persoon gaan spelen, dat vind ik helemaal niet leuk. Maar hier wordt heel erg duidelijk geframed.

Jammer. Je kunt ook gewoon je mening geven en netjes blijven.
Ik zie die betrokkenheid wat minder, wat ik wel zie is een misplaatst verantwoordelijkheidsgevoel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK

Bericht door GGotK »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:Ds. Harinck heeft het hier over een andere categorie overstappers dan degenen waar we het hier al veel pagina's over hadden.
Ik geloof er niks van. Die overstappers zullen het daar vast ook niet mee eens zijn.

En anders hoor ik graag van jou of iemand anders wat dan het verschil zou zijn.
Kun jij je voorstellen dat er overstappers zijn die na hun overstap met instemming preken van ds Harinck (e.a.) beluisteren?
Ik ken ze nl.
Er zijn er zelfs die dat zowel voor als na hun overstap doen en wellicht die overstap nooit hadden gemaakt als de, eerlijke en gunnende, wijze van preken van deze ds de standaard was geweest.
Alle dominees in de GG zijn eerlijk en gunnend in hun prediking, dus dat kan het probleem toch niet zijn.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Bourdon16 schreef:
Amstelodamense schreef:
CornelisD schreef:Het is zeer droevig als men door eigen kerkenraad niet begrepen wordt en men daarom van kerkverband wisselt. Meestal heeft de wisseling een andere oorzaak. Een wel dat het gras bij de buren groener is. Oftewel daar mogen we meer in dat kerkverband als bij ons huidige kerk verband. Een als men dan een tijdje lid is nee dan is dat kerkverband ook niet wat men ervan gedacht heeft. Uit eindelijk gaat men helemaal niet meer. Een dat is denk de grote afval van deze tijd.
Tsjonge, sterk denkwerk.
Nee hoor. Ds. C. Harinck zei dat al in de tijd dat hij in de gemeente alhier diende (1982-1993) en toen er ook mensen de gemeente alhier verlieten. En ook daarna heeft hij nog voor allerlei van zulk soort uitwassen gewaarschuwd, denk aan gebedskringen en meer van zulk soort zaken. Op Refoweb is zijn visie ook in een antwoord terug te vinden, zie hier: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... rooskerke/ en dan met name de laatste 2 alinea's: Ik vrees dat hier iets anders aan de hand is. Men is vervreemd van de Gereformeerde Gemeenten; men wil wat anders. En wat dat gereformeerd belijden betreft, men wil een gereformeerd belijden zonder de leer van de onmacht ten goede, de noodzaak van de wedergeboorte en het geloof als een genadegave van God.

(...) De toekomst zal leren of het gereformeerd belijden bij hen veiliger is dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Je verlaat nu je moeder, die je vanaf je doop gevoed en onderwezen heeft. De noodzaak van een persoonlijke bekering en een waar geloof in Christus is je van kindsaf geleerd. Of je dit mee zal nemen naar je nieuwe kerk betwijfel ik. Ik vrees dat je iets anders mee zult nemen. Een drang naar iets anders. Naar een gemakkelijker weg en ruimer leven.

Verder is dit artikel ook nog wel interessant en misschien goed om eens verder over na te denken: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... walcheren/
Vind je een gebedskring echt een uitwas?
Bizar hè. Christenen die een gebedskring een uitwas noemen. Dat is wat mij betreft nog een goede reden om uit die cultuur te stappen: christelijke vrijheid. Weer kunnen ademen
Job

Bericht door Job »

Jammergenoeg is ds. C. Harinck ook typisch iemand die voor karretjes wordt gespannen van mensen die de GG hebben verlaten. Ik wilde dat er een variant bestond op het gezegde: "Elke ketter heeft zijn letter", en dan iets in de trant van: "Elke zondaar zoekt een rechtvaardigingsgrond en ook wel een Bijbeltekst en passende voorganger die het eigen gelijk onderstreept". We zijn zo afschuwelijk subjectief als mensen.

Zelfreflectie van mijn kant: wat voor mij de grote les is van dit topic, is dat Refoforum wemelt van Gergemverlaters. Blijkbaar heeft men een uitlaatklep nodig. Het klaagt me wel aan dat deze mensen zich blijkbaar zo extreem slecht gehoord voelen.
GGotK

Bericht door GGotK »

Amstelodamense schreef: Bizar hè. Christenen die een gebedskring een uitwas noemen. Dat is wat mij betreft nog een goede reden om uit die cultuur te stappen: christelijke vrijheid. Weer kunnen ademen
Wat houdt christelijke vrijheid in? Welke zaken in de 'GG cultuur' benauwen je?

Ik zou trouwens een gebedskring op zichzelf geen uitwas durven te noemen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: Zelfreflectie van mijn kant: wat voor mij de grote les is van dit topic, is dat Refoforum wemelt van Gergemverlaters. Blijkbaar heeft men een uitlaatklep nodig. Het klaagt me wel aan dat deze mensen zich blijkbaar zo extreem slecht gehoord voelen.
Ik weet niet of je al lang actief bent op dit forum, maar het is niet zo dat RF een uitlaatklep is. Velen waren al jaren actief op het forum.
Het laatste wat je zegt is inderdaad waar. Dat is zeker een leerpunt voor veel kerkenraden. Hoewel er ook positieve uitzonderingen zijn.
Amstelodamense

GGotK schreef:Welke zaken in de 'GG cultuur' benauwen je?
Goeie vraag. Ik denk ook wel het oordelende. Zoals Jantje hier doet, een gebedskring een uitwas noemen.

Het oordelende en normatieve staat me tegen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Job schreef:Jammergenoeg is ds. C. Harinck ook typisch iemand die voor karretjes wordt gespannen van mensen die de GG hebben verlaten. Ik wilde dat er een variant bestond op het gezegde: "Elke ketter heeft zijn letter", en dan iets in de trant van: "Elke zondaar zoekt een rechtvaardigingsgrond en ook wel een Bijbeltekst en passende voorganger die het eigen gelijk onderstreept". We zijn zo afschuwelijk subjectief als mensen.

Zelfreflectie van mijn kant: wat voor mij de grote les is van dit topic, is dat Refoforum wemelt van Gergemverlaters. Blijkbaar heeft men een uitlaatklep nodig. Het klaagt me wel aan dat deze mensen zich blijkbaar zo extreem slecht gehoord voelen.
Dat valt mee hoor Job, er zitten op RF ook nog mensen die met genoegen in de GG kerken. Die zijn meestal wat rustiger en die hoor je minder. Ik zou er niet van wakker liggen als ik jou was.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK

Bericht door GGotK »

Job schreef:Jammergenoeg is ds. C. Harinck ook typisch iemand die voor karretjes wordt gespannen van mensen die de GG hebben verlaten. Ik wilde dat er een variant bestond op het gezegde: "Elke ketter heeft zijn letter", en dan iets in de trant van: "Elke zondaar zoekt een rechtvaardigingsgrond en ook wel een Bijbeltekst en passende voorganger die het eigen gelijk onderstreept". We zijn zo afschuwelijk subjectief als mensen.

Het zijn er inderdaad beangstigend veel. Ik ben in doorsnee wel wat milder geworden t.a.v. GG-verlaters. Dit komt bijvoorbeeld ook door bijdragen van forumleden als Zeeuw. Daarnaast weet ik uit ervaring dat sommige zaken, met name op pastoraal gebied, niet altijd even goed gaan binnen de GG. Het is heel verdrietig als iemand pijn lijdt/heeft geleden door de GG, dat doet mij inderdaad ook zeker wat.
refo

Bericht door refo »

Dat is geen zelfreflectie. Dat gaat allemaal over de ander. De verlaters en zij die niet geluisterd hebben.
Amstelodamense

refo schreef:

Dat is geen zelfreflectie. Dat gaat allemaal over de ander. De verlaters en zij die niet geluisterd hebben.
+1:)
Job

Bericht door Job »

@Bezorgd Het valt toch niet te ontkennen dat de Gereformeerde Gemeenten al jaren een mikpunt van kritiek vormen hier. En dat toch een aantal van hen die zich hier in dit topic uiten over hun overgang, daar bedekt of meer openlijk aan bijdraagt.

Ik blijf er aan de andere kant ook wel mild om glimlachen hoor, aan de andere kant. Altijd maar die GG die het verkeerd zou doen en "waar zoveel mensen weggaan". Vervolgens zie je dan mensen vertrekken naar kerkverbanden (PKN, CGK) waar de zorgen nog heel wat ernstiger zijn en de vertrekpercentages nog heel wat hoger. Dat vind ik dan bijna een lachwekkende move als het niet zo triest zou zijn allemaal.

@Pierre Zeker, daar ben ik me van bewust. Ook uit de eigen kerkelijke omgeving. Zelf ben ik ook blij Gergemmer te mogen zijn en verheug ik me er altijd in mensen te ontmoeten die trouw wensen te zijn aan en gezamenlijk de lasten wensen te dragen die het zijn van een kerk buiten het paradijs met zich meebrengt. Moet ook eerlijk zeggen dat ik met de beste wil van de wereld en pogingen ruimdenkend te zijn eigenlijk geen overtuigende argumenten lees in dit topic. Tegelijk niet dat het geen huiswerk oplevert, zoals al genoemd.
Job

Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Job »

refo schreef:

Ja? Waar lees je dat?
Plaats reactie