Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

refo

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door refo »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!

Het zou wel vreemd zijn als de vertrekkers hun mond zouden houden. Als je er voor jezelf achter bent gekomen dat de prediking eenzijdig is en voorwaardelijk, en je af kan houden van Christus, of verkeerde onzekerheid met zich mee brengt, dan zou het van weinig naastenliefde getuigen als je de achterblijvers onbekommerd achterlaat onder diezelfde prediking zonder ze te waarschuwen.

Als alle achterblijvers het nu eens vanuit dit perspectief zouden bekijken zou dat het gesprek wellicht wat makkelijker maken.
Tjonge, wat een helden, die vertrekkers. Ze evangeliseren onder de achterblijvers. Dat mag je ook wel eens zien. Je kunt ze immers niet onbekommerd achterlaten onder zo'n prediking.

Ik denk dat dit precies is wat me stoort. Hoogmoed heet dat geloof ik. Ik zag iets van Luther. Tolle Lege.
Ik vind dit een vreemd en vervelend topic daarom post ik hier zo weinig mogelijk. Maar deze post van vriend @Forummer geeft dit topic toch weer een nieuw dieptepunt.
Ik begrijp dat hij tweedracht zaaien in zijn oude gemeente geoorloofd vindt vanwege zijn helder verstaan van de Schrift en hoe er gepreekt moet worden. En dat zegt iemand die de toespraken in een Mozaiek dienst geweldig vindt.
Dit getuigt inderdaad van pure hoogmoed.
Interessant. Naastenliefde uit hoogmoed.
En onder welke categorie valt je eigen posting? Naastenliefde of hoogmoed?
Susanna

Bericht door Susanna »

Ik ken een paar mensen (gezinnen) die gekozen hebben voor de PKN omdat ze de dominee fijn vonden. De verkondiging van het Evangelie speelde een rol. En de uitnodiging om tot Christus te komen (minder beschrijvend, minder Gods volk in het middelpunt).

Het zijn maar een stuk of 3 families. Dus weet ik niet waarom anderen vertrokken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

We kunnen wel zeggen dat de mens in hoogmoed is gevallen. Maar dat zal toch, ondanks dat we het belijden eerst zelf ondervonden moeten worden.
Anders hebben we het doorgaans goed met onszelf getroffen. Ik ben een net kerkmens, ik vast en bid, ik geeft ieder het zijne, nee, dan ben ik, in alle bescheidenheid, toch wel een klein beetje beter dan die belastinginner die me mijn geld afhandig maakte...

Ik las een mooie zin, die wil ik ook wel even delen:
'De aarde warmt op, maar de wereld verkilt'

~D!A~
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:Ik vind dit een vreemd en vervelend topic daarom post ik hier zo weinig mogelijk. Maar deze post van vriend @Forummer geeft dit topic toch weer een nieuw dieptepunt.
Ik begrijp dat hij tweedracht zaaien in zijn oude gemeente geoorloofd vindt vanwege zijn helder verstaan van de Schrift en hoe er gepreekt moet worden. En dat zegt iemand die de toespraken in een Mozaiek dienst geweldig vindt.
Net als jij vind ik dit topic regelmatig door ondergrenzen zakken. Maar met wat ik in jouw citaat vet gemaakt heb wordt het plaatje er niet beter op.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

-DIA- schreef:Ik las een mooie zin, die wil ik ook wel even delen:

~D!A~
Hé… die herken ik ;-)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erik1960 schreef:

~D!A~
Hé… die herken ik ;-)
Ik weet niet meer waar ik die las, maar soms heb je van die kernachtige zinnen, dan schrijf ik ze op. Ik maak er een mooie 'spreukenboek met wijsheden' van.
Op zich hoeft een seculiere spreuk niet verkeerd te zijn, net zoals een heidense Griekse wijsgeer zaken had om ter harte te nemen.

Zoiets bijvoorbeeld, ook een wijsheid:
In tijden van crisis bouwen de wijzen bruggen en de dwazen dammen.
Hoewel dit niet altijd op gaat.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

-DIA- schreef:
Erik1960 schreef:

~D!A~
Hé… die herken ik ;-)
Ik weet niet meer waar ik die las, maar soms heb je van die kernachtige zinnen, dan schrijf ik ze op. Ik maak er een mooie 'spreukenboek met wijsheden' van.
Op zich hoeft een seculiere spreuk niet verkeerd te zijn, net zoals een heidense Griekse wijsgeer zaken had om ter harte te nemen.

ik plaatste die vanochtend op dit forum. ;-)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erik1960 schreef:
-DIA- schreef:
Erik1960 schreef:

~D!A~
Hé… die herken ik ;-)

ik plaatste die vanochtend op dit forum. ;-)
Ik had die vanochtend ook genoteerd, maar deed niet aan ©bronvermelding...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:Net als jij vind ik dit topic regelmatig door ondergrenzen zakken. Maar met wat ik in jouw citaat vet gemaakt heb wordt het plaatje er niet beter op.
De referentiekader van dit forum is de gereformeerde gezindte. Daar valt Mozaïek buiten. Als je informatie van buiten de gezindte gaat inbrengen als een heilzame correctie op vermeende eenzijdigheden, dan moet je zeer stevig in je schoenen staan. Uiteraard zijn die schoenen niet steviger dan de gezindte zelf, zeker niet als in betreffende beweging een aantal belangrijke elementen ingang vinden die we uitdrukkelijk tégen Gods Woord vinden ingaan. Dat is van een andere orde dan interne kritiek over op zichzelf juiste elementen die niet in de goede verhouding tot elkaar staan.
Forummer

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!

Het zou wel vreemd zijn als de vertrekkers hun mond zouden houden. Als je er voor jezelf achter bent gekomen dat de prediking eenzijdig is en voorwaardelijk, en je af kan houden van Christus, of verkeerde onzekerheid met zich mee brengt, dan zou het van weinig naastenliefde getuigen als je de achterblijvers onbekommerd achterlaat onder diezelfde prediking zonder ze te waarschuwen.

Als alle achterblijvers het nu eens vanuit dit perspectief zouden bekijken zou dat het gesprek wellicht wat makkelijker maken.
Tjonge, wat een helden, die vertrekkers. Ze evangeliseren onder de achterblijvers. Dat mag je ook wel eens zien. Je kunt ze immers niet onbekommerd achterlaten onder zo'n prediking.

Ik denk dat dit precies is wat me stoort. Hoogmoed heet dat geloof ik. Ik zag iets van Luther. Tolle Lege.
Ik vind dit een vreemd en vervelend topic daarom post ik hier zo weinig mogelijk. Maar deze post van vriend @Forummer geeft dit topic toch weer een nieuw dieptepunt.
Mozaïek staat er los van. Wat je nu doet is stemmingmakerij.

De problemen die er zijn binnen de GG mogen gewoon eerlijk benoemd worden. Ik denk zelfs dat dat moet. Maar daar wordt verschillend over gedacht blijkbaar.

Ik zie toch echt oprechte betrokkenheid bij de vertrekkers, en een zwaar verantwoordelijkheidsgevoel. Dat heeft weinig met helden of evangeliseren of hoogmoed te maken. Wel met betrokkenheid op je naasten.

Ik wilde niet op de persoon gaan spelen, dat vind ik helemaal niet leuk. Maar hier wordt heel erg duidelijk geframed.

Jammer. Je kunt ook gewoon je mening geven en netjes blijven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:
Erik1960 schreef:Net als jij vind ik dit topic regelmatig door ondergrenzen zakken. Maar met wat ik in jouw citaat vet gemaakt heb wordt het plaatje er niet beter op.
De referentiekader van dit forum is de gereformeerde gezindte. Daar valt Mozaïek buiten. Als je informatie van buiten de gezindte gaat inbrengen als een heilzame correctie op vermeende eenzijdigheden, dan moet je zeer stevig in je schoenen staan. Uiteraard zijn die schoenen niet steviger dan de gezindte zelf, zeker niet als in betreffende beweging een aantal belangrijke elementen ingang vinden die we uitdrukkelijk tégen Gods Woord vinden ingaan. Dat is van een andere orde dan interne kritiek over op zichzelf juiste elementen die niet in de goede verhouding tot elkaar staan.
Jaja… zolang je elkaar maar gereformeerd om de oren slaat mag het. Maar je moet het niet in je hoofd halen om maar liefst 2 keer naar een Mozaïekdienst te gaan. Want dan is het jachtseizoen geopend. Maar goed, ik heb al eerder aangegeven dat ik dit topic zeer bedenkelijk en beschadigend vind. En niet tot eer van God en Zijn Kerk.
Valcke

Bericht door Valcke »

Je ziet steeds weer dat mensen op het forum willen meedoen, en passant de belijdenisschriften onderschrijven (een leugentje om bestwil of meineed, het is maar net hoe je het wil noemen?), en zich vervolgens tegen de gereformeerde leer gaan afzetten. Ondertussen voelen anderen die de gereformeerde leer van harte onderschrijven, zich op het forum (al lang) niet thuis meer.
huisman

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
huisman schreef:Ik vind dit een vreemd en vervelend topic daarom post ik hier zo weinig mogelijk. Maar deze post van vriend @Forummer geeft dit topic toch weer een nieuw dieptepunt.
Net als jij vind ik dit topic regelmatig door ondergrenzen zakken. Maar met wat ik in jouw citaat vet gemaakt heb wordt het plaatje er niet beter op.
Ik zit als reformatorisch denkend mens op een reformatorisch forum . Dan zou het vreemd zijn om over Mozaiek anders te oordelen dan dat ik doe.
Mensen die zeggen dat ze door het lezen van oudvaders/puriteinen hun gemeente hebben verlaten maar dan een prediking opzoeken die nog veel verder afstaat van de oudvaders/puriteinen zijn in de war maar misschien zelfs niet eerlijk over hun opvattingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Je ziet steeds weer dat mensen op het forum willen meedoen, en passant de belijdenisschriften onderschrijven (een leugentje om bestwil of meineed, het is maar net hoe je het wil noemen?), en zich vervolgens tegen de gereformeerde leer gaan afzetten. Ondertussen voelen anderen die de gereformeerde leer van harte onderschrijven, zich op het forum (al lang) niet thuis meer.
en de integriteit van je mede-forummers in twijfel trekken past wel binnen de belijdenisgeschriften?
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:
Ik zit als reformatorisch denkend mens op een reformatorisch forum . Dan zou het vreemd zijn om over Mozaiek anders te oordelen dan dat ik doe.
Mensen die zeggen dat ze door het lezen van oudvaders/puriteinen hun gemeente hebben verlaten maar dan een prediking opzoeken die nog veel verder afstaat van de oudvaders/puriteinen zijn in de war maar misschien zelfs niet eerlijk over hun opvattingen.
je oordeelt niet alleen over Mozaïek. Maar ook over een forumlid die maar liefst twee keer zo’n dienst bezocht. Ik kan niet ontdekken wat dat bijdraagt aan een topic wat je zelf al als ‘vervelend’ ervaart. Heb je dan echt de indruk dat je het met die opmerking minder vervelend maakt?
Plaats reactie