Interessant. Naastenliefde uit hoogmoed.huisman schreef:Ik vind dit een vreemd en vervelend topic daarom post ik hier zo weinig mogelijk. Maar deze post van vriend @Forummer geeft dit topic toch weer een nieuw dieptepunt.Ad Anker schreef:Tjonge, wat een helden, die vertrekkers. Ze evangeliseren onder de achterblijvers. Dat mag je ook wel eens zien. Je kunt ze immers niet onbekommerd achterlaten onder zo'n prediking.Forummer schreef:Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!
Het zou wel vreemd zijn als de vertrekkers hun mond zouden houden. Als je er voor jezelf achter bent gekomen dat de prediking eenzijdig is en voorwaardelijk, en je af kan houden van Christus, of verkeerde onzekerheid met zich mee brengt, dan zou het van weinig naastenliefde getuigen als je de achterblijvers onbekommerd achterlaat onder diezelfde prediking zonder ze te waarschuwen.
Als alle achterblijvers het nu eens vanuit dit perspectief zouden bekijken zou dat het gesprek wellicht wat makkelijker maken.
Ik denk dat dit precies is wat me stoort. Hoogmoed heet dat geloof ik. Ik zag iets van Luther. Tolle Lege.
Ik begrijp dat hij tweedracht zaaien in zijn oude gemeente geoorloofd vindt vanwege zijn helder verstaan van de Schrift en hoe er gepreekt moet worden. En dat zegt iemand die de toespraken in een Mozaiek dienst geweldig vindt.
Dit getuigt inderdaad van pure hoogmoed.
En onder welke categorie valt je eigen posting? Naastenliefde of hoogmoed?