Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Terri

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Terri »

Wanneer er geen goede geestelijke gesprekken meer gevoerd kunnen worden met gemeenteleden en/of kerkenraad en wantrouwen de boventoon voert, is het tijd om te vertrekken. Je kwetst en bezeert elkaar.
Laten we het niet groter maken dan het is. Karakters, gewoontes, groepsdruk, van alles kan er mee spelen.
Ik ben ook een overstapper, door allerlei oorzaken, o.a. dat de preekstoel werd gebruikt als 'steekstoel'.
Ik leed daar onder en er was geen gesprek over mogelijk.
Het is goed, zoals het nu is, maar absoluut niet volmaakt en gelukkig mag ik de zegen die we hebben ontvangen ( die was er ook, voordat er een verschuiving in ligging kwam) in onze oude gemeente nog steeds met dankbaarheid gedenken.

Iedereen die vanuit een lastige situatie verandert, ervaart z'n nieuwe gemeente als 'opademen' , maar om een juist beeld te krijgen moet je toch minimaal 3 jaar meedraaien, denk ik.
Ik ben vaak blij om de preken die we horen en de contacten met gemeenteleden, geen wantrouwen meer, maar mis toch wel een stukje diepgang.
't Klinkt misschien wat plat; maar hier vind je wat en daar laat je wat.
En het is absoluut per gemeente verschillend, je kan niet een heel kerkverband over een kam scheren.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Terri schreef:Wanneer er geen goede geestelijke gesprekken meer gevoerd kunnen worden met gemeenteleden en/of kerkenraad en wantrouwen de boventoon voert, is het tijd om te vertrekken. Je kwetst en bezeert elkaar.
Laten we het niet groter maken dan het is. Karakters, gewoontes, groepsdruk, van alles kan er mee spelen.
Ik ben ook een overstapper, door allerlei oorzaken, o.a. dat de preekstoel werd gebruikt als 'steekstoel'.
Ik leed daar onder en er was geen gesprek over mogelijk.
Het is goed, zoals het nu is, maar absoluut niet volmaakt en gelukkig mag ik de zegen die we hebben ontvangen ( die was er ook, voordat er een verschuiving in ligging kwam) in onze oude gemeente nog steeds met dankbaarheid gedenken.

Iedereen die vanuit een lastige situatie verandert, ervaart z'n nieuwe gemeente als 'opademen' , maar om een juist beeld te krijgen moet je toch minimaal 3 jaar meedraaien, denk ik.
Ik ben vaak blij om de preken die we horen en de contacten met gemeenteleden, geen wantrouwen meer, maar mis toch wel een stukje diepgang.
't Klinkt misschien wat plat; maar hier vind je wat en daar laat je wat.
En het is absoluut per gemeente verschillend, je kan niet een heel kerkverband over een kam scheren.
Herkenbare post Terri!
Nasrani

Bericht door Nasrani »

pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!

Het zou wel vreemd zijn als de vertrekkers hun mond zouden houden. Als je er voor jezelf achter bent gekomen dat de prediking eenzijdig is en voorwaardelijk, en je af kan houden van Christus, of verkeerde onzekerheid met zich mee brengt, dan zou het van weinig naastenliefde getuigen als je de achterblijvers onbekommerd achterlaat onder diezelfde prediking zonder ze te waarschuwen.

Als alle achterblijvers het nu eens vanuit dit perspectief zouden bekijken zou dat het gesprek wellicht wat makkelijker maken.
Tjonge, wat een helden, die vertrekkers. Ze evangeliseren onder de achterblijvers. Dat mag je ook wel eens zien. Je kunt ze immers niet onbekommerd achterlaten onder zo'n prediking.

Ik denk dat dit precies is wat me stoort. Hoogmoed heet dat geloof ik. Ik zag iets van Luther. Tolle Lege.
Spijker op z'n kop, moet je soms de puinhoop eens bekijken die ze bij vertrek kunnen achterlaten in gezin, familie, kerk en verdere omgeving.
Dat is andersom ook. Dat familie en of vrienden er een puinhoop van maakt door vertrekkers de maat te nemen, veroordelen, buiten de familie te plaatsen, etc.
Wederzijds respect is en blijft belangrijk, ook al begrijp je elkaar niet. Respecteer in iedergeval de ander.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Nasrani schreef: Dat is andersom ook. Dat familie en of vrienden er een puinhoop van maakt door vertrekkers de maat te nemen, veroordelen, buiten de familie te plaatsen, etc.
Wederzijds respect is en blijft belangrijk, ook al begrijp je elkaar niet. Respecteer in iedergeval de ander.
Misschien ligt het aan mijn relativerende aard, maar onenigheid over lidmaatschap van een kerk heb ik nooit begrepen. Waarom zou je familie de rug toekeren omdat ze lid zijn of worden van een ander kerkverband of -genootschap?
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Ambtenaar schreef:
Nasrani schreef: Dat is andersom ook. Dat familie en of vrienden er een puinhoop van maakt door vertrekkers de maat te nemen, veroordelen, buiten de familie te plaatsen, etc.
Misschien ligt het aan mijn relativerende aard, maar onenigheid over lidmaatschap van een kerk heb ik nooit begrepen. Waarom zou je familie de rug toekeren omdat ze lid zijn of worden van een ander kerkverband of -genootschap?
Dat is een goede vraag. Ik begrijp dat ook niet. Maar het gebeurt wel degelijk.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!

Het zou wel vreemd zijn als de vertrekkers hun mond zouden houden. Als je er voor jezelf achter bent gekomen dat de prediking eenzijdig is en voorwaardelijk, en je af kan houden van Christus, of verkeerde onzekerheid met zich mee brengt, dan zou het van weinig naastenliefde getuigen als je de achterblijvers onbekommerd achterlaat onder diezelfde prediking zonder ze te waarschuwen.

Als alle achterblijvers het nu eens vanuit dit perspectief zouden bekijken zou dat het gesprek wellicht wat makkelijker maken.
Tjonge, wat een helden, die vertrekkers. Ze evangeliseren onder de achterblijvers. Dat mag je ook wel eens zien. Je kunt ze immers niet onbekommerd achterlaten onder zo'n prediking.

Ik denk dat dit precies is wat me stoort. Hoogmoed heet dat geloof ik. Ik zag iets van Luther. Tolle Lege.
Dank voor deze opbouwende post.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Forummer

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
refo schreef: Als je gered bent, wil je mensen die ten dode dwalen ook redden. Is dat nu ook al hoogmoed? Dan is geloof nog individualistischer geworden dan ik al dacht dat ze geworden was.
Jij bent altijd vindingrijk. Onzin overigens. Was het maar zo makkelijk. Volgens mij geloven we in één kerk. De staat van de kerk in Nederland is droevig. Ik respecteer persoonlijke overwegingen, zelfs van overstappers. Maar de houding in de posting van Forummer is niets anders dan stinkende hoogmoed. Ik kan er niets anders van maken. Blijf dan in de kerk en ga van daaruit het gesprek aan. En verder waardering voor de post van Bezorgd. Alweer!
Als je goed gelezen hebt, had je kunnen weten dat ik het gesprek ben aangegaan Ad. En dat doe ik hier ook.

In overleg met de kerkenraad sta ik nog steeds gewoon ingeschreven bij de GG. Ik heb geen ruzie met hen, alleen begrijpen we elkaar niet in alles.

Even terug naar het forum:
Ik zou bijna overwegen om onder een andere forumnaam te gaan deelnemen aan de discussies, om geen last meer te hebben van jouw allergie richting mij.

Voor mij zijn sommige zaken helder, maar ik ga niet op de persoon spelen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
Ik begrijp dat ook niet, bij ons zijn we ondanks alle kanten opgaan toch een luisterende familie gebleven. K denk dat dit ook veelal meevalt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CornelisD

Bericht door CornelisD »

Het is zeer droevig als men door eigen kerkenraad niet begrepen wordt en men daarom van kerkverband wisselt. Meestal heeft de wisseling een andere oorzaak. Een wel dat het gras bij de buren groener is. Oftewel daar mogen we meer in dat kerkverband als bij ons huidige kerk verband. Een als men dan een tijdje lid is nee dan is dat kerkverband ook niet wat men ervan gedacht heeft. Uit eindelijk gaat men helemaal niet meer. Een dat is denk de grote afval van deze tijd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Er zijn genoeg bijbelteksten te vinden die het onderscheid met de ongelovigen benadrukken en oproep daarvan afstand te nemen. Als je de eigen kerk en/of specifieke richting van die enige kerk als uitsluitend de ware ziet, dan val je vanzelf in een andere categorie als je in een ander kerkverband komt. Zeker als door kerkscheuringen ook een blijvende animositeit richting de gescheurde groep in stand wordt gehouden, kom je vanuit een bevriend kamp opeens in een vijandig en ongelovige kamp. Dat is natuurlijk niet voor alle families of personen van belang. Maar het is wel goed te begrijpen bij personen die zich sterk identificeren met de kerk waar ze bij je horen. De enige ware kerkgedachte neemt overigens in rap tempo af, maar wordt zeker in zeer gesloten gemeenschappen nog volop gevonden. Gelukkig wordt er tegenwoordig ook meer gewezen op de vanzelfsprekendheid van de bloedband en dat die bloedband een levenslange verplichting geeft oog voor je familie te houden.
Ararat

Bericht door Ararat »

Nasrani schreef:
Ambtenaar schreef:
CornelisD schreef:Het is zeer droevig als men door eigen kerkenraad niet begrepen wordt en men daarom van kerkverband wisselt. Meestal heeft de wisseling een andere oorzaak. Een wel dat het gras bij de buren groener is. Oftewel daar mogen we meer in dat kerkverband als bij ons huidige kerk verband. Een als men dan een tijdje lid is nee dan is dat kerkverband ook niet wat men ervan gedacht heeft. Uit eindelijk gaat men helemaal niet meer. Een dat is denk de grote afval van deze tijd.
Familie van Nasrani toevallig? :nonnon
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
refo schreef: Als je gered bent, wil je mensen die ten dode dwalen ook redden. Is dat nu ook al hoogmoed? Dan is geloof nog individualistischer geworden dan ik al dacht dat ze geworden was.
Jij bent altijd vindingrijk. Onzin overigens. Was het maar zo makkelijk. Volgens mij geloven we in één kerk. De staat van de kerk in Nederland is droevig. Ik respecteer persoonlijke overwegingen, zelfs van overstappers. Maar de houding in de posting van Forummer is niets anders dan stinkende hoogmoed. Ik kan er niets anders van maken. Blijf dan in de kerk en ga van daaruit het gesprek aan. En verder waardering voor de post van Bezorgd. Alweer!
Als je goed gelezen hebt, had je kunnen weten dat ik het gesprek ben aangegaan Ad. En dat doe ik hier ook.

In overleg met de kerkenraad sta ik nog steeds gewoon ingeschreven bij de GG. Ik heb geen ruzie met hen, alleen begrijpen we elkaar niet in alles.

Even terug naar het forum:
Ik zou bijna overwegen om onder een andere forumnaam te gaan deelnemen aan de discussies, om geen last meer te hebben van jouw allergie richting mij.

Voor mij zijn sommige zaken helder, maar ik ga niet op de persoon spelen.
Nee hoor, ik kan persoon en zaak best scheiden. Mijn 'allergie' ligt echt in hetgeen je optypt. En dan mag je best scherp zijn. Dat is men richting mij ook menigmaal. Ik zie dat Bezorgd vanuit ervaring precies begrijpt wat ik bedoel. Dus blijf onder je naam op dit forum, de kans bestaat wel dat ik wel eens scherp reageer. 'Als de achterblijvers het nu eens vanuit dit perspectief zouden bekijken' vind ik een hoogmoedige opmerking. Let wel, het is alleen maar mijn mening hoor, daar mag iedereen wat van vinden.
CornelisD

Bericht door CornelisD »

Ararat schreef:
Nasrani schreef:
Ambtenaar schreef:
CornelisD schreef:Het is zeer droevig als men door eigen kerkenraad niet begrepen wordt en men daarom van kerkverband wisselt. Meestal heeft de wisseling een andere oorzaak. Een wel dat het gras bij de buren groener is. Oftewel daar mogen we meer in dat kerkverband als bij ons huidige kerk verband. Een als men dan een tijdje lid is nee dan is dat kerkverband ook niet wat men ervan gedacht heeft. Uit eindelijk gaat men helemaal niet meer. Een dat is denk de grote afval van deze tijd.
Familie van Nasrani toevallig? :nonnon
Nee geen familie van Nasrani maar gewoon je ogen open blijven houden. Dan kan je het zelf waarnemen.
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:

Ik vind dit een vreemd en vervelend topic daarom post ik hier zo weinig mogelijk. Maar deze post van vriend @Forummer geeft dit topic toch weer een nieuw dieptepunt.
Ik begrijp dat hij tweedracht zaaien in zijn oude gemeente geoorloofd vindt vanwege zijn helder verstaan van de Schrift en hoe er gepreekt moet worden. En dat zegt iemand die de toespraken in een Mozaiek dienst geweldig vindt.
Dit getuigt inderdaad van pure hoogmoed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Waarom vind je het vreemd en vervelend, huisman? Het is een actueel en aangelegen punt waar wat mij betreft het gesprek wel over mag gaan.
Plaats reactie