Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Erskinees

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Erskinees »

refo schreef:Er wordt hoog geroemd dat de 'bazuin van de wet' en 'het fluitspel van het Evangelie' gehoord moet worden. Maar hoor je dat werkelijk wel eens?
Ik heb dat op ons laatste huisbezoek ook gezegd: we horen veel theorie van de preekstoel, maar we zitten niet aan de Boezemsingel. Op de preekstoel moet je de theorie in de praktijk brengen.
Dit zou wel eens de kern van dit topic kunnen zijn. Op de vraag waarom er veel meer jongvolwassenen de laatste jaren de GG verlaten speelt naar mijn idee echt mee dat de boodschap wél bijbels is, maar vaak zo droog, dogmatisch en theoretisch. De Middelaar zelf was overigens erg praktisch. Nu zijn er velen die zeggen: dat hoort bij de GG en die dan wijzen op de prediking van ds. Kersten. Daar ben ik het echter niet mee eens. De gemiddelde preek in die tijd was droger en alles was minder persoonlijk. Dat was overal. De andere kerkverbanden zijn verder ontwikkeld, maar in de GG zorgt het er wel voor dat de toekomstige generatie sneller afhaakt.
GGotK

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:
refo schreef:Er wordt hoog geroemd dat de 'bazuin van de wet' en 'het fluitspel van het Evangelie' gehoord moet worden. Maar hoor je dat werkelijk wel eens?
Ik heb dat op ons laatste huisbezoek ook gezegd: we horen veel theorie van de preekstoel, maar we zitten niet aan de Boezemsingel. Op de preekstoel moet je de theorie in de praktijk brengen.
Dit zou wel eens de kern van dit topic kunnen zijn. Op de vraag waarom er veel meer jongvolwassenen de laatste jaren de GG verlaten speelt naar mijn idee echt mee dat de boodschap wél bijbels is, maar vaak zo droog, dogmatisch en theoretisch. De Middelaar zelf was overigens erg praktisch. Nu zijn er velen die zeggen: dat hoort bij de GG en die dan wijzen op de prediking van ds. Kersten. Daar ben ik het echter niet mee eens. De gemiddelde preek in die tijd was droger en alles was minder persoonlijk. Dat was overal. De andere kerkverbanden zijn verder ontwikkeld, maar in de GG zorgt het er wel voor dat de toekomstige generatie sneller afhaakt.
Dit is natuurlijk allemaal wel erg subjectief.
De preken van ds Van Gelder en ds C Harinck waren/zijn behoorlijk droog/dogmatisch/theoretisch, maar juist veel meer gestoeld op o.a. de Schotse oudvaders, waar de 'vertrekkers' zich zo vaak mee proberen te vereenzelvigen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:De andere kerkverbanden zijn verder ontwikkeld, maar in de GG zorgt het er wel voor dat de toekomstige generatie sneller afhaakt.
Er zijn er die zeggen dat andere kerkverbanden juist afgevlakt zijn in plaats van ontwikkeld. Het is maar hoe je het bekijkt. Ik geloof niet dat je hierin een oorzaak te pakken hebt. Of wellicht wel, maar de oorzaak ligt niet in de prediking dan.
Ararat

Bericht door Ararat »

Moet de oorzaak gezocht worden bij de ambtsdragers, de luisteraars, of beiden?
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Herman »

Ararat schreef:Moet de oorzaak gezocht worden bij de ambtsdragers, de luisteraars, of beiden?
Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.
Adagio

Bericht door Adagio »

Misschien wenst iemand nog eens een preek van Jona, Amos, Ehud of zelfs Noach te mogen horen - maar die tijden zijn voorbij. Maar dan nog mogelijk een preek van Jezus zelf: "Volg Mij", meer schrijft Mattheus immers niet op over zichzelf in Matth. 9:9.
CvdW

Bericht door CvdW »

Herman schreef:
Ararat schreef:Moet de oorzaak gezocht worden bij de ambtsdragers, de luisteraars, of beiden?
Ik denk aan Johannes 10. De herder heeft meer verantwoordelijkheid dan de schapen. Wellicht zit daar het probleem.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Nog een toevoeging. Onze primaire reden om ons aan te sluiten bij onze huidige gemeente, is de prediking (zoals ik eerder ook schreef). Nu we echter lid zijn, valt het me op dat ik liturgisch ook beter op m'n plek zit. Noem het bijvangst, maar ik vind het erg mooi om de psalmen ritmisch te zingen. Daarbij vind ik Weerklank een mooie verrijking, zeker op bepaalde momenten van het liturgisch jaar (kerst, pasen etc.). Ik vind het mooi dat je nu echt ook liederen kunt zingen die echt betrekking hebben op kerst en pasen (in plaats van alleen Psalm 98, 22 of de Lofzang van Maria).
Overigens, we zingen meer psalmen in de dienst dan liederen uit Weerklank. Daar ben ik wel blij mee, wat mij betreft een goede verhouding.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Adagio schreef:Misschien wenst iemand nog eens een preek van Jona, Amos, Ehud of zelfs Noach te mogen horen - maar die tijden zijn voorbij. Maar dan nog mogelijk een preek van Jezus zelf: "Volg Mij", meer schrijft Mattheus immers niet op over zichzelf in Matth. 9:9.
Zit jij wel eens onder het gehoor van een Amos, dan?
Ararat

Bericht door Ararat »

Herman schreef:
Ik vind dit een mooi antwoord. Het doet even stilstaan, geeft stof tot nadenken, huiswerk.
Ararat

Bericht door Ararat »

CvdW schreef:
Herman schreef:
Ik denk aan Johannes 10. De herder heeft meer verantwoordelijkheid dan de schapen. Wellicht zit daar het probleem.
De goede Herder kan die verantwoordelijkheid vast wel aan :huhu
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:
En dus?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:
En dus?
Het geeft wat mij betreft geen blijk van een gezonde gesprekscultuur als het altijd over de ander gaat. Als we gaan definiëren dat het aan de luisteraar licht, dan kunnen ambtsdragers ongelimiteerd op hun gezag teren. En de kwalijke kanten van andersom zijn genoegzaam bekend. Dus je zult de relatieve positie van jezelf eerlijk moeten kunnen verantwoorden, niet alleen voor God, maar daarna ook binnen de gemeente.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:Het geeft wat mij betreft geen blijk van een gezonde gesprekscultuur als het altijd over de ander gaat. Als we gaan definiëren dat het aan de luisteraar licht, dan kunnen ambtsdragers ongelimiteerd op hun gezag teren. En de kwalijke kanten van andersom zijn genoegzaam bekend. Dus je zult de relatieve positie van jezelf eerlijk moeten kunnen verantwoorden, niet alleen voor God, maar daarna ook binnen de gemeente.
In veel kerken is er helemaal geen sprake van een gesprekscultuur. De kerkenraad bepaalt en de gemeente moet afwachten wat de kerkenraad voor hen bepaald heeft. Hoe wil je iemand dan op zijn verantwoordelijkheid wijzen? Welke verantwoordelijkheid heb je het dan over?
Job

Re: RE: Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Job »

Herman schreef:
Posthoorn schreef:
Herman schreef:
En dus?
Het geeft wat mij betreft geen blijk van een gezonde gesprekscultuur als het altijd over de ander gaat. Als we gaan definiëren dat het aan de luisteraar licht, dan kunnen ambtsdragers ongelimiteerd op hun gezag teren. En de kwalijke kanten van andersom zijn genoegzaam bekend. Dus je zult de relatieve positie van jezelf eerlijk moeten kunnen verantwoorden, niet alleen voor God, maar daarna ook binnen de gemeente.
Beste Herman, waar. Maar het gaat hier in dit topic juist wel sterk (hoewel gelukkig best respectvol in de meeste gevallen) over wat de kerk en de ambtsdragers fout doen. Geheel terecht dat er ook op de eigen verantwoordelijkheid wordt gewezen. Dat mis ik nogal eens.
Plaats reactie