Je kunt een 'stugge' kerkenraad hebben, je kunt dingen anders willen, maar ik ben van mening dat voorop moet staan wat de Heere wil. Dat kan moeilijk zijn voor jezelf en voor je vlees, maar toch...HersteldHervormd schreef:Ik heb ook wel eens wat in mijn leven meegemaakt als de Heere antwoord, maar daar gaat het mij niet echt om.Piet Puk schreef: Oké, ik heb hierin een voorval uit mijn persoonlijk leven verwoord, waarom ik dit antwoord gaf en er ook zeker van overtuigd ben dat de Heere antwoord. En natuurlijk heb je daarin een verantwoordelijkheid door het bespreekbaar te maken. Maar als dat uiteindelijk niets oplost?
Uiteindelijk gaan ook veel mensen weg vanwege een bepaalde stugge houding van een kerkenraad, en daar doel ik eigenlijk op. De kerkenraad kan wel bidden, maar ze moeten natuurlijk ook een beetje lief doen.
Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Een mooi woord daarvoor is: zelfverloochening. Dan doe je jezelf de das om, je zet je eigenliefde voor aap.Piet Puk schreef:Je kunt een 'stugge' kerkenraad hebben, je kunt dingen anders willen, maar ik ben van mening dat voorop moet staan wat de Heere wil. Dat kan moeilijk zijn voor jezelf en voor je vlees, maar toch...HersteldHervormd schreef:Ik heb ook wel eens wat in mijn leven meegemaakt als de Heere antwoord, maar daar gaat het mij niet echt om.Piet Puk schreef: Oké, ik heb hierin een voorval uit mijn persoonlijk leven verwoord, waarom ik dit antwoord gaf en er ook zeker van overtuigd ben dat de Heere antwoord. En natuurlijk heb je daarin een verantwoordelijkheid door het bespreekbaar te maken. Maar als dat uiteindelijk niets oplost?
Uiteindelijk gaan ook veel mensen weg vanwege een bepaalde stugge houding van een kerkenraad, en daar doel ik eigenlijk op. De kerkenraad kan wel bidden, maar ze moeten natuurlijk ook een beetje lief doen.
Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Als ik een suggestie voor de titel van het draadje zou mogen doen?
Ik krijg de indruk dat veel hoger opgeleiden de GG(iN) verlaten voor de PKN.
De segregatie tussen hoger en lager opgeleide mensen dringt zo ook de reformatorische kringen binnen.
De segregatie tussen hoger en lager opgeleide mensen dringt zo ook de reformatorische kringen binnen.
Zelfverloochening is inderdaad een mooie aanvulling op de vruchten die ik eerder beschreef in deze post:Adagio schreef:Een mooi woord daarvoor is: zelfverloochening. Dan doe je jezelf de das om, je zet je eigenliefde voor aap.Piet Puk schreef:Je kunt een 'stugge' kerkenraad hebben, je kunt dingen anders willen, maar ik ben van mening dat voorop moet staan wat de Heere wil. Dat kan moeilijk zijn voor jezelf en voor je vlees, maar toch...HersteldHervormd schreef:Ik heb ook wel eens wat in mijn leven meegemaakt als de Heere antwoord, maar daar gaat het mij niet echt om.Piet Puk schreef: Oké, ik heb hierin een voorval uit mijn persoonlijk leven verwoord, waarom ik dit antwoord gaf en er ook zeker van overtuigd ben dat de Heere antwoord. En natuurlijk heb je daarin een verantwoordelijkheid door het bespreekbaar te maken. Maar als dat uiteindelijk niets oplost?
Ik geloof dat er mensen zijn die oprecht met pijn hun kerkverband hebben verlaten. Biddend of ze de juiste weg hebben ingeslagen. En nu met zegen in hun nieuwe kerkverband mogen kerken.
Maar ik heb geen enkel respect voor mensen die
hun frustraties over hun oude kerkverband gaan spuien, aan lasterende nestvervuiling gaan doen en veelvuldig pogingen doen om plaatselijke gemeenten en predikanten uit hun oude kerkverband aan schandpalen te hangen.
Als dat gebeurt, zijn dat geen Bijbelse vruchten en zeker geen vruchten van bekering! Dat is immers ootmoed, liefde, verdraagzaamheid enz.
Mag je dan niet je vragen hebben bij je oude kerkverband?
Dat benoemen mag ook nog, maar uit de toon blijken wel de vruchten. Ik geloof als je oprecht pijn hebt, je dat voor de Heere neerlegt en vraagt of Hij dat wil oplossen. Als je echt zoveel zegen in je nieuwe kerkverband ontvangt, (over)schreeuw je (jezelf) niet meer zo hard. Dat kan niet samen gaan.
Op basis waarvan krijg je die indruk? Ik kan alleen voor onze gemeente spreken, maar dan concludeer ik juist het tegenovergestelde.Louis2 schreef:Als ik een suggestie voor de titel van het draadje zou mogen doen?
Omdat ik dat hoor van mensen uit de gemeenten in Rijssen en Nunspeet.Simon0612 schreef:Op basis waarvan krijg je die indruk? Ik kan alleen voor onze gemeente spreken, maar dan concludeer ik juist het tegenovergestelde.Louis2 schreef:Als ik een suggestie voor de titel van het draadje zou mogen doen?
Ik ken ook zelf meerdere studiegenoten die van de GG naar de PKN gegaan zijn.
Louis2 schreef:Ik krijg de indruk dat veel hoger opgeleiden de GG(iN) verlaten voor de PKN.
Als ze maar ook studie maken van Lukas 18 "Laat de kinderkens tot Mij komen en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods. Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet zal ontvangen als een kindeken, die zal geenszins in hetzelve komen."Louis2 schreef:Ik ken ook zelf meerdere studiegenoten die van de GG naar de PKN gegaan zijn.
Kunnen iets leren uit de geschiedenis. Wat heeft Luther gezegd over de Rooms Katholieke kerk, na bekendmaking van de 95 stellingen?Ouderling schreef:Ik geloof dat er mensen zijn die oprecht met pijn hun kerkverband hebben verlaten. Biddend of ze de juiste weg hebben ingeslagen. En nu met zegen in hun nieuwe kerkverband mogen kerken.
hun frustraties over hun oude kerkverband gaan spuien, aan lasterende nestvervuiling gaan doen en veelvuldig pogingen doen om plaatselijke gemeenten en predikanten uit hun oude kerkverband aan schandpalen te hangen.
Als dat gebeurt, zijn dat geen Bijbelse vruchten en zeker geen vruchten van bekering! Dat is immers ootmoed, liefde, verdraagzaamheid enz.
Dat benoemen mag ook nog, maar uit de toon blijken wel de vruchten. Ik geloof als je oprecht pijn hebt, je dat voor de Heere neerlegt en vraagt of Hij dat wil oplossen. Als je echt zoveel zegen in je nieuwe kerkverband ontvangt, (over)schreeuw je (jezelf) niet meer zo hard. Dat kan niet samen gaan.
Daar denk ik ineens aan: "Als mijn hart wordt open gesneden, springt er een paap uit."CvdW schreef:Kunnen iets leren uit de geschiedenis. Wat heeft Luther gezegd over de Rooms Katholieke kerk, na bekendmaking van de 95 stellingen?
Wat is dat nu weer voor vreemde insinuatie. Natuurlijk is wisselen van kerkverband bij mij niet gekoppeld aan bekering.Ad Anker schreef:Dan heb je het over de waarachtige bekering? Want die bekering werkt honger. Dus dat kan ook gewoon in je eigen kerkverband plaatsvinden toch? Of is wisseling gekoppeld aan bekering bij jou?Forummer schreef:
In veel gevallen zullen de dwalingen niet nieuw zijn, maar luisteren de betreffende luisteraars met nieuwe oren. Voorheen was kerkgang gewoonte, nu is kerkgang noodzaak geworden. Geestelijke honger tegenover geestelijke onverschilligheid voorheen.
Maar dat kan toch ook binnen het eigen kerkverband? Ik zie de link niet met de noodzaak om te wisselen van kerkverband.Forummer schreef:Dus ook tijdens het belijdenis doen en tijdens het dopen (indien van toepassing) bestonden deze dwalingen al, alleen waren ze zich dat niet bewust.
Het valt mij persoonlijk op dat het veelal twintigers en dertigers betreft. Een mogelijkheid is dat men voorheen druk was met materiële zaken (huisje boompje beestje) en als dat allemaal op de rit is gaat men zich afvragen wat de zin van het leven is, of er komen kinderen en ineens wordt er een zware verantwoordelijkheid gevoeld waardoor men dieper dan voorheen na gaat denken. Wat ook mee kan spelen is dat deze generatie meer op een open manier over het geloof spreekt, en men jaloers gemaakt word doordat anderen goed van hun Meester spreken.
Wanneer spreek je bij een voorwaardelijke prediking en teveel nadruk op één zijde? Is dat te meten? Een voorwaardelijke prediking en de nadruk op onze diepe verdorvenheid is Bijbels en geen dwaling. Mocht je daar toch éénzijdigheid in ervaren, is er dan ook een andere mogelijkheid om met die nood om te gaan dan het wisselen van kerkverband?Het zal plaatselijk verschillen. Dwalingen die ik onder andere ben tegengekomen zijn voorwaardelijke prediking en teveel nadruk op de onmogelijkheid waardoor lijdelijkheid in de hand gewerkt wordt.
Ik ken er wel verschillenden uit familie, vrienden en kennissen kring waarvoor de overgang naar een ander kerkverband dan GG (in de meeste gevallen naar HHK), tot grote zegen, ja tot bekering heeft mogen leiden. Maar ik ken er net zo goed die ook in de HHK worstelen met de persoonlijke toeëigening van het heil.
Jouw vertrekpunt lijkt te zijn dat je eigenlijk niet van kerkverband mag wisselen.
Maar hoe zie jij het voor je als er meerdere mensen, en getuige de bijdragen van anderen op dit forum niet alleen uit mijn omgeving, biddend de weg naar een ander kerkverband gegaan zijn, en daar persoonlijk grote zegen op gehad hebben van God Zelf?
Voorwaardelijke prediking betekent dat er voorwaarden gesteld worden om tot Christus te mogen komen: je moet je zondekennis wel diep genoeg doorleefd hebben, je moet wel voldoende berouw hebben, en meer van deze menselijke regels.
Spreken over je geloof is binnen deze cultuur eigenlijk verdacht. Ambtsdragers twijfelen openlijk aan je persoonlijke geloof, als je eens de moed hebt om goed van je Meester te spreken. Je begint aan de verkeerde kant, je berouw is niet voldoende of niet echt genoeg, je hebt je zonden niet genoeg beweend. Kleine plantjes worden uitgerukt om te kijken of de wortel wel echt is. Met als gevolg dat het plantje dood gaat.
Jij kunt die link niet (willen?) zien, het lijkt me duidelijk dat dit binnen de GG zeer regelmatig voorkomt. Lees alle bijdragen maar eens en neem het eens serieus!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ik denk dat dat rond 1980 meer was dan nu. Maar ik heb geen idee of dat wetenschappelijk onderzocht is.Louis2 schreef:Als ik een suggestie voor de titel van het draadje zou mogen doen?
Vraag: Waarom vertrekken leden van GG naar …?Ouderling schreef:Ik geloof dat er mensen zijn die oprecht met pijn hun kerkverband hebben verlaten. Biddend of ze de juiste weg hebben ingeslagen. En nu met zegen in hun nieuwe kerkverband mogen kerken.
Antwoord: Door dit soort verdachtmakingen.
Ik mis overigens nog: vijandschap tegen bevindelijk-schriftuurlijke prediking, die ben je nog vergeten.
Ik ben zelf gewisseld van kerkverband.Jouw vertrekpunt lijkt te zijn dat je eigenlijk niet van kerkverband mag wisselen.
Maar hoe zie jij het voor je als er meerdere mensen, en getuige de bijdragen van anderen op dit forum niet alleen uit mijn omgeving, biddend de weg naar een ander kerkverband gegaan zijn, en daar persoonlijk grote zegen op gehad hebben van God Zelf?
Verder wil je de bewijslast voor het mogen overstappen leggen bij de grote zegen die ervaren wordt. Dat is natuurlijk erg lastig. Dan gaat het over ervaring en beleving. Juist een punt waar ook weer niet altijd de nadruk op gewenst wordt.
Hoe weet je, buiten de ervaring om, vanuit Gods Woord zeker dat de weg die je gaat de juiste is?
Hoe wist jij dit?Ad Anker schreef:Ik ben zelf gewisseld van kerkverband.Jouw vertrekpunt lijkt te zijn dat je eigenlijk niet van kerkverband mag wisselen.
Verder wil je de bewijslast voor het mogen overstappen leggen bij de grote zegen die ervaren wordt. Dat is natuurlijk erg lastig. Dan gaat het over ervaring en beleving. Juist een punt waar ook weer niet altijd de nadruk op gewenst wordt.
Hoe weet je, buiten de ervaring om, vanuit Gods Woord zeker dat de weg die je gaat de juiste is?
Waar lees jij een verdachtmaking in de post van @Ouderling?Tiberius schreef:Vraag: Waarom vertrekken leden van GG naar …?Ouderling schreef:Ik geloof dat er mensen zijn die oprecht met pijn hun kerkverband hebben verlaten. Biddend of ze de juiste weg hebben ingeslagen. En nu met zegen in hun nieuwe kerkverband mogen kerken.
Antwoord: Door dit soort verdachtmakingen.
Ik mis overigens nog: vijandschap tegen bevindelijk-schriftuurlijke prediking, die ben je nog vergeten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.