Misschien omdat het net kinderen zijn? Het ene kind is het andere niet, de ene heeft een duwtje nodig en de andere moet afgeremd worden. Als de prediking voor jou geen voedsel brengt, sterf je af.GGotK schreef:Hoe kan het dat er kinderen van God zijn die wel voedsel voor hun ziel krijgen tijdens de prediking in een gemeente en andere kinderen van God onder dezelfde prediking geen voedsel krijgen en die gemeente verlaten?
Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ik geloof dat er mensen zijn die oprecht met pijn hun kerkverband hebben verlaten. Biddend of ze de juiste weg hebben ingeslagen. En nu met zegen in hun nieuwe kerkverband mogen kerken.
Maar ik heb geen enkel respect voor mensen die
hun frustraties over hun oude kerkverband gaan spuien, aan lasterende nestvervuiling gaan doen en veelvuldig pogingen doen om plaatselijke gemeenten en predikanten uit hun oude kerkverband aan schandpalen te hangen.
Als dat gebeurt, zijn dat geen Bijbelse vruchten en zeker geen vruchten van bekering! Dat is immers ootmoed, liefde, verdraagzaamheid enz.
Mag je dan niet je vragen hebben bij je oude kerkverband?
Dat benoemen mag ook nog, maar uit de toon blijken wel de vruchten. Ik geloof als je oprecht pijn hebt, je dat voor de Heere neerlegt en vraagt of Hij dat wil oplossen. Als je echt zoveel zegen in je nieuwe kerkverband ontvangt, (over)schreeuw je (jezelf) niet meer zo hard. Dat kan niet samen gaan.
Maar ik heb geen enkel respect voor mensen die
hun frustraties over hun oude kerkverband gaan spuien, aan lasterende nestvervuiling gaan doen en veelvuldig pogingen doen om plaatselijke gemeenten en predikanten uit hun oude kerkverband aan schandpalen te hangen.
Als dat gebeurt, zijn dat geen Bijbelse vruchten en zeker geen vruchten van bekering! Dat is immers ootmoed, liefde, verdraagzaamheid enz.
Mag je dan niet je vragen hebben bij je oude kerkverband?
Dat benoemen mag ook nog, maar uit de toon blijken wel de vruchten. Ik geloof als je oprecht pijn hebt, je dat voor de Heere neerlegt en vraagt of Hij dat wil oplossen. Als je echt zoveel zegen in je nieuwe kerkverband ontvangt, (over)schreeuw je (jezelf) niet meer zo hard. Dat kan niet samen gaan.
Goede vraag. Ik denk dat het meest te maken heeft met hoe je geestelijke stand is. Als je, bijv., een werelds levenswijze heeft dan kun je niet veel voedsel verwachten op zondag. Een nauw leven zorgt ook voor voedsel op zondag.GGotK schreef:Hoe kan het dat er kinderen van God zijn die wel voedsel voor hun ziel krijgen tijdens de prediking in een gemeente en andere kinderen van God onder dezelfde prediking geen voedsel krijgen en die gemeente verlaten?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Misschien kunnen we een Refo diner doen op Bru. Sluit ik ook aan :pZeeuw schreef:Weet je Ad, dat zou ik je gerust van hart tot hart willen vertellen. Zelfs met een bak koffie, bv in de buurt van Bru, dat is wel lekker halverwege denk ik. Maar het is een proces wat ingewikkeld is, persoonlijk pijn doet en daardoor lastig uit te leggen is op het forum.Ad Anker schreef:Dat snap ik hoor. Dat is op een forum sowieso lastig. Maar waar begint, wat algemeen gesproken, het proces van het loskomen van je gemeente. Hoe werkt dat? En hoe ga je daar vervolgens mee om? Dat lijkt me heel belangrijk om dit proces duidelijk te krijgen.Zeeuw schreef:ik kan me zo voorstellen dat je diepste drijfveren alleen deelt met mensen waarbij je het gevoel hebt dat ze hier ook voor open staan.
Wat voor mij wel geldt, en daar ben ik erg blij mee, dat ik met veel mensen uit mijn vorige gemeente goed en diepgaand contact mag hebben.
Mosselen etenSimon0612 schreef: Misschien kunnen we een Refo diner doen op Bru. Sluit ik ook aan :p

Goed plan: een RF-meeting op de Grevelingendam. 

-
- Verbannen
Mossels lust ik niet. Maar een visje gaat er wel in. Heel misschien kom ik ooit ook nog wel eens.Tiberius schreef:Goed plan: een RF-meeting op de Grevelingendam.
Ja die gaan er wel in hoor! Maar als Zeeuw behoor je die ook te lusten natuurlijk. Valt beetje tegen van GerGemLid dat ie ze niet lustZeeuw schreef:Mosselen etenSimon0612 schreef: Misschien kunnen we een Refo diner doen op Bru. Sluit ik ook aan :p

Och, ook onder Zeeuwen is er eenheid in verscheidenheid.Simon0612 schreef:Ja die gaan er wel in hoor! Maar als Zeeuw behoor je die ook te lusten natuurlijk. Valt beetje tegen van GerGemLid dat ie ze niet lustZeeuw schreef:Mosselen etenSimon0612 schreef: Misschien kunnen we een Refo diner doen op Bru. Sluit ik ook aan :p

Is GerGemLid eigenlijk wel een ware Zeeuw?Tiberius schreef:Och, ook onder Zeeuwen is er eenheid in verscheidenheid.Simon0612 schreef:Ja die gaan er wel in hoor! Maar als Zeeuw behoor je die ook te lusten natuurlijk. Valt beetje tegen van GerGemLid dat ie ze niet lustZeeuw schreef:Mosselen etenSimon0612 schreef: Misschien kunnen we een Refo diner doen op Bru. Sluit ik ook aan :p

Laatst gewijzigd door Ararat op 23 mar 2022, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wil een aantal zaken benoemen die in mijn leeftijdsgroep (jongeren van 18 tot 25 jaar oud) leven rondom dit thema. Let op: eigen waarnemingen uit mijn omgeving en de gesprekken die ik voer met vrienden. Ik wil dit zeker niet als feiten brengen. Ik zal soms schrijven vanuit we of ik.
Allereerst over ‘bedenkingen’ bij de preken die gehoord worden. We zijn niet ‘wars’ van ontdekking zoals soms wordt gezegd, maar het komt (te) vaak in de prediking niet tot de kern: de rechtvaardiging van de goddeloze in en door Christus. Het blijft vaak steken bij het eerste stuk (H.C.). De wet doet buigen, maar de Liefde doet breken. Ook staat het doen en laten van de christen in de bekeringsweg vaak centraal en niet de Christus en Zijn volbrachte werk. Wat ik verder merk (en wat ik zorgelijk vind), is dat er steeds meer een leer is van navolging/heiliging i.p.v. rechtvaardiging én heiliging. Focus op het vólgen van Jezus zoals in meer evangelische kringen, maar ook in allerlei standen, stationnetjes en steeds beter/meer worden etc. De focus gaat van het Offer af. Niet dat we vinden dat Gods gewone weg niet gepreekt moet worden (zoals naar voren komt in de H.C.), maar dat is niet de kern. Met alle ontdekking en tranen kan ik nog steeds niet voor God verschijnen, er moet betaling plaatsvinden en het gaat om de gerechtigheid van die Ander.
Dit wordt denk ik versterkt doordat jongeren zich steeds meer verdiepen in werken uit de reformatie (Calvijn/Luther) en boeken van de puriteinen. Zoals eerder gezegd door anderen, is het verschil soms groot tussen de preken en geschriften van deze oudvaders en de huidige predikanten, dat roept vragen op. Een belangrijke vraag die bij veel jongeren leeft is: hoe kom ik er dan aan? Het antwoord komt niet of vaag in de hedendaagse prediking naar voren of je voelt je met een kluitje in het riet gestuurd: ‘God moet het doen’/’Bidt er maar veel om’/’Ik wilde dat ik je het kon geven’/’Dat je er maar mee in de nood mag komen’ etc. Als dat het is en er is verder geen aanbod in de prediking, dan gaat dat knellen. Dit blijft een spanningsveld, maar de balans lijkt vaak zoek en dat maakt dat jongeren gaan zoeken naar prediking die meer in de lijn van de reformatie staat.
Ook zoeken we praktische handreikingen. De zuilen zijn er niet meer en een enkeling zit doordeweeks echt nog in de bubbel. Waar vroeger iedereen wel wist wat de kerk was en wat daar gebeurde, is dat nu niet meer zo. De meeste jongeren komen allerlei soorten mensen tegen en willen goed kunnen ver(ant)woorden waar ze voor staan. We staan middenin het de wereld en willen onze identiteit duidelijk hebben. We zijn niet alleen christen op zondag, maar ook in de week. Dit uit zich ook in het gemeenteleven. Wanneer een gemeente dan geen ruimte geeft voor kringen en studies, kan dat een belemmering in de vorming en verbinding zijn.
Dit is zeker niet compleet, maar laat wel wat zien van wat er onder andere speelt in mijn omgeving. Dit zijn denk ik aanleidingen waarom jongeren van kerkverband wisselen. Ook merk ik een (zorgelijke) verschuiving van belijden én bevinden naar énkel belijden, alleen ik weet nu even niet hoe ik daar verder woorden aan kan geven.
Allereerst over ‘bedenkingen’ bij de preken die gehoord worden. We zijn niet ‘wars’ van ontdekking zoals soms wordt gezegd, maar het komt (te) vaak in de prediking niet tot de kern: de rechtvaardiging van de goddeloze in en door Christus. Het blijft vaak steken bij het eerste stuk (H.C.). De wet doet buigen, maar de Liefde doet breken. Ook staat het doen en laten van de christen in de bekeringsweg vaak centraal en niet de Christus en Zijn volbrachte werk. Wat ik verder merk (en wat ik zorgelijk vind), is dat er steeds meer een leer is van navolging/heiliging i.p.v. rechtvaardiging én heiliging. Focus op het vólgen van Jezus zoals in meer evangelische kringen, maar ook in allerlei standen, stationnetjes en steeds beter/meer worden etc. De focus gaat van het Offer af. Niet dat we vinden dat Gods gewone weg niet gepreekt moet worden (zoals naar voren komt in de H.C.), maar dat is niet de kern. Met alle ontdekking en tranen kan ik nog steeds niet voor God verschijnen, er moet betaling plaatsvinden en het gaat om de gerechtigheid van die Ander.
Dit wordt denk ik versterkt doordat jongeren zich steeds meer verdiepen in werken uit de reformatie (Calvijn/Luther) en boeken van de puriteinen. Zoals eerder gezegd door anderen, is het verschil soms groot tussen de preken en geschriften van deze oudvaders en de huidige predikanten, dat roept vragen op. Een belangrijke vraag die bij veel jongeren leeft is: hoe kom ik er dan aan? Het antwoord komt niet of vaag in de hedendaagse prediking naar voren of je voelt je met een kluitje in het riet gestuurd: ‘God moet het doen’/’Bidt er maar veel om’/’Ik wilde dat ik je het kon geven’/’Dat je er maar mee in de nood mag komen’ etc. Als dat het is en er is verder geen aanbod in de prediking, dan gaat dat knellen. Dit blijft een spanningsveld, maar de balans lijkt vaak zoek en dat maakt dat jongeren gaan zoeken naar prediking die meer in de lijn van de reformatie staat.
Ook zoeken we praktische handreikingen. De zuilen zijn er niet meer en een enkeling zit doordeweeks echt nog in de bubbel. Waar vroeger iedereen wel wist wat de kerk was en wat daar gebeurde, is dat nu niet meer zo. De meeste jongeren komen allerlei soorten mensen tegen en willen goed kunnen ver(ant)woorden waar ze voor staan. We staan middenin het de wereld en willen onze identiteit duidelijk hebben. We zijn niet alleen christen op zondag, maar ook in de week. Dit uit zich ook in het gemeenteleven. Wanneer een gemeente dan geen ruimte geeft voor kringen en studies, kan dat een belemmering in de vorming en verbinding zijn.
Dit is zeker niet compleet, maar laat wel wat zien van wat er onder andere speelt in mijn omgeving. Dit zijn denk ik aanleidingen waarom jongeren van kerkverband wisselen. Ook merk ik een (zorgelijke) verschuiving van belijden én bevinden naar énkel belijden, alleen ik weet nu even niet hoe ik daar verder woorden aan kan geven.
Opdat Mijn huis vol worde
Dat is dus indirect de vraag! Ik vermoed ouders of grootouders van buiten Zeeland. Anders had ie mossels gelust.Ararat schreef:Is GerGemLid eigenlijk wel een ware Zeeuw?Tiberius schreef:Och, ook onder Zeeuwen is er eenheid in verscheidenheid.Simon0612 schreef:Ja die gaan er wel in hoor! Maar als Zeeuw behoor je die ook te lusten natuurlijk. Valt beetje tegen van GerGemLid dat ie ze niet lustZeeuw schreef: Mosselen eten

-
Ik heb ook wel eens wat in mijn leven meegemaakt als de Heere antwoord, maar daar gaat het mij niet echt om.Piet Puk schreef: Oké, ik heb hierin een voorval uit mijn persoonlijk leven verwoord, waarom ik dit antwoord gaf en er ook zeker van overtuigd ben dat de Heere antwoord. En natuurlijk heb je daarin een verantwoordelijkheid door het bespreekbaar te maken. Maar als dat uiteindelijk niets oplost?
Uiteindelijk gaan ook veel mensen weg vanwege een bepaalde stugge houding van een kerkenraad, en daar doel ik eigenlijk op. De kerkenraad kan wel bidden, maar ze moeten natuurlijk ook een beetje lief doen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
-
- Verbannen
Ik ben een Zeeuw in hart en nieren hoor!Simon0612 schreef:Dat is dus indirect de vraag! Ik vermoed ouders of grootouders van buiten Zeeland. Anders had ie mossels gelust.Ararat schreef:Is GerGemLid eigenlijk wel een ware Zeeuw?Tiberius schreef:Och, ook onder Zeeuwen is er eenheid in verscheidenheid.Simon0612 schreef:Ja die gaan er wel in hoor! Maar als Zeeuw behoor je die ook te lusten natuurlijk. Valt beetje tegen van GerGemLid dat ie ze niet lust
die lusten mossels…

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.