Oorlog in Oekraine

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:
refo schreef:Ik word vooral angstig van al die wapenlevetanties door ons en onze 'vrienden'. Dat zorgt voor escalatie.

Waar is het hoofd van de VN? Wie is het eigenlijk tegenwoordig?
Als het escaleert, wie is dan verantwoordelijk?
Uiteraard is in eerste instantie Poetin verantwoordelijk. Maar daar hebben we als westen niet veel aan we een Nucleaire oorlog aan onze broek krijgen. Voorzichtigheid en tact is dus geboden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:
Herman schreef: De gemiddelde Rus vind dit allemaal wel best. Zolang hij zijn wodka maar kan drinken. Vergis je niet dat de gemiddelde Rus een hele andere kijk heeft op gezag, dan de gemiddelde westerling. Dus die sancties drijven de economisch aangetaste Rus eerder naar zijn principes en dus naar Poetin, dan naar tegenstand.
De gemiddelde Rus bestaat niet, dat weet jij ook, en er zijn best duidelijke andere geluiden anti-Poetin en dat terwijl er forse straffen op staan.

Verder zullen ze in Jakoetië minder last van de oorlog hebben en ook minder ervan meekrijgen dan de Russen die direct aan de grens wonen of er dichtbij.
We spreken over 144 miljoen Russen, dus dan is het logischer om generaliserende opmerkingen te maken dan dat we elke Russische individu hier ten tonele gaan voeren.

Identiteit vind ik daarom veel belangrijker dan geografie. Je hebt best een onuitputtelijke voorraad soldaten met dat bevolkingsaantal.
gallio
Berichten: 1981
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door gallio »

Ambtenaar schreef: Stop nu toch eens met praten over angst. Het gaat om inschatting van risico's.
Het probleem is gewoon dat niemand die risico's in kan schatten. Poetin is onberekenbaar.

Ondanks alle waarschuwingen van de VS dacht bijna niemand dat dit op een oorlog uit zou draaien. In plaats van toe te geven dat bijna iedereen het fout had ingeschat gaan we dus rustig door met proberen in te schatten wat hij in de toekomst misschien gaat doen.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Ik denk dat mensen met verstand van zaken wel op een oorlog rekenden. Of in ieder geval daar terdege rekening mee hielden. Waarom denk je dat ruim vóór het uitbreken van de oorlog het Engelse ministerie van Defensie youtubefilmpjes publiceerde van oefeningen van het Oekraïense leger in het beschieten van tanks?

Amerika is al sinds 2014 bezig met het bewapenen van Oekraïne en heeft daar ook geen geheim van gemaakt. Geen idee of Nederland ook iets nuttigs heeft bijgedragen, maar in ieder geval was deze oorlog net zo min een verrassing als bijvoorbeeld de coronapandemie. Het probleem is vaak, dat er weinig naar mensen met verstand van zaken geluisterd wordt. En dat er zovéél ontwikkelingen in de wereld zijn.

Beide gebeurtenissen zijn door mensen met verstand van zaken aangekondigd. Maar ambtenaren en politiek willen niet altijd luisteren. Dat is wat anders. Overigens heeft Amerika het heel goed gezien, en misschien zelfs een beetje uitgelokt, al vraag ik me af of dat laatste opzettelijk was.

En bovendien: je doet waarschuwen nooit goed, want voor je het weet is de boodschapper degene die de verwijten krijgt.

Dus wat dat betreft ben ik het met je eens: luister naar de mensen die deze oorlog wel zagen aankomen. Die hebben overduidelijk het meeste verstand van zaken.
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
Dus wat dat betreft ben ik het met je eens: luister naar de mensen die deze oorlog wel zagen aankomen. Die hebben overduidelijk het meeste verstand van zaken.
Bijvoorbeeld Xandernieuws?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Nee.
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Nee.
Die heeft het al voorspelt, maargoed, niet echt serieus te nemen natuurlijk. Ik bedoel er mee dat je simpel nooit in de toekomst kan kijken. Misschien had de situatie wel al geëscaleerd als er eerder was ingegrepen, je weet het gewoon niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Het punt met Xandernieuws en ook de FvD is, dat ze zinnige observaties combineren met de grootste onzin en met domme redeneerfouten. Iemand die geen goede algemene ontwikkeling heeft, kan niet beoordelen wat je daarvan serieus moet nemen. In dat geval kun je beter helemaal niet naar zo'n nieuwssite kijken.
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Het punt met Xandernieuws en ook de FvD is, dat ze zinnige observaties combineren met de grootste onzin en met domme redeneerfouten. Iemand die geen goede algemene ontwikkeling heeft, kan niet beoordelen wat je daarvan serieus moet nemen. In dat geval kun je beter helemaal niet naar zo'n nieuwssite kijken.
Inderdaad ja.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17583
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Ik lees bij jou vooral 'inschatten van risico's', maar ondertussen vallen dagelijks tientallen (onschuldige) slachtoffers. Wat is jouw oplossing voor het conflict? Diplomatie? En daarna?
Poetin heeft voor zichzelf doelen geformuleerd. Door als NAVO wapens te leveren maken we het Poetin moeilijker om die doelen te bereiken. Dit kan tot gevolg hebben dat Poetin zijn doelen bijstelt, en dat is al gebeurt als ik de experts moet geloven. Zo spreken de Russen niet meer over denazificatie.

Het kan ook tot gevolg hebben dat Poetin overgaat tot het gebruiken van meer geweld. En op de escalatieladder van geweld staat natuurlijk bovenaan het gebruik van kernwapens. Volgens mij is het heel normaal in te schatten welk effect je eigen handelen heeft op het handelen van de tegenstrever. Dat bedoel ik met het inschatten van risico's. En risico's hebben zowel betrekking op het geweld richting Oekraïne maar ook richting de burgers van de NAVO-landen.
Dus wij moeten meewerken zodat Poetin zijn doelen bereikt?
Echt een zeer merkwaardig en populistisch standpunt huldig jij . Eigenlijk puur Baudets mening die ik persoonlijk verwerpelijk vind.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Dus wij moeten meewerken zodat Poetin zijn doelen bereikt?
Echt een zeer merkwaardig en populistisch standpunt huldig jij . Eigenlijk puur Baudets mening die ik persoonlijk verwerpelijk vind.
Wil je niet insinueren dat ik achter Poetin sta of Baudet na spreek?

Het is vrij normaal dat je inschat wat de gevolgen zijn van je handelen. President Biden deed dat wel, hij zei namelijk wat het risico is van het instellen van een no flyzone en dat hij er daarom vanaf zag. En voor het leveren van elk type militaire steun zullen de risico's ingeschat worden. Dat is heel normaal.

We moeten Rusland zeker onder druk zetten, zowel financieel, economisch als diplomatiek en we kunnen Oekraïne wapens leveren. Maar dat is wat anders dan op basis van emotie uitspraken doen of handelen, zoals een mevrouw Von der Leyen.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door -DIA- »

Zou het ook zo kunnen zijn, dat Poetin als een middel in Gods hand wordt gebruikt om het westen, dat God zo snood heeft verlaten te straffen? Dat hoeft immers ook niet vreemd te zijn, als we enkel al letten op ons land, waar je als opruier wordt verhoord door de rechter als je als predikant een ernstvolle waarschuwing in liefde naar een gemeentebestuur zendt? Als we letten hoe ons land alle waarschuwingen in de wind slaat als het gaat om moordzaken als abortus en euthanasie? Als we zien hoe ons land Gods scheppingsorde vertrapt door andere vormen van samenleven te propageren, en zo zouden we nog door kunnen gaan, ook als we erop letten hoe in de kerken de leer van vrije genade wordt veracht, en we ons eigen leraars hebben opgegaderd die voor ons wat milder zijn en we die daarom liever hebben dan een bestraffende prediking? Er zou veel meer te noemen zijn waarom wij als Nederland de verwoesting over ons afroepen. Hoe vaak is ons niet gewaarschuwd dat op het oordeel der verharding zeker het oordeel der verwoesting zal volgen?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17583
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Dus wij moeten meewerken zodat Poetin zijn doelen bereikt?
Echt een zeer merkwaardig en populistisch standpunt huldig jij . Eigenlijk puur Baudets mening die ik persoonlijk verwerpelijk vind.
Wil je niet insinueren dat ik achter Poetin sta of Baudet na spreek?

Het is vrij normaal dat je inschat wat de gevolgen zijn van je handelen. President Biden deed dat wel, hij zei namelijk wat het risico is van het instellen van een no flyzone en dat hij er daarom vanaf zag. En voor het leveren van elk type militaire steun zullen de risico's ingeschat worden. Dat is heel normaal.

We moeten Rusland zeker onder druk zetten, zowel financieel, economisch als diplomatiek en we kunnen Oekraïne wapens leveren. Maar dat is wat anders dan op basis van emotie uitspraken doen of handelen, zoals een mevrouw Von der Leyen.
Ik insinueer niets maar probeer jouw posts te duiden. President Biden is trouwens gezakt als wereldleider in deze crisis. Er komt amper een initiatief bij hem vandaan laat staan een een verassende doorbraak op diplomatiek gebied.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cantate »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Dus wij moeten meewerken zodat Poetin zijn doelen bereikt?
Echt een zeer merkwaardig en populistisch standpunt huldig jij . Eigenlijk puur Baudets mening die ik persoonlijk verwerpelijk vind.
Wil je niet insinueren dat ik achter Poetin sta of Baudet na spreek?

Het is vrij normaal dat je inschat wat de gevolgen zijn van je handelen. President Biden deed dat wel, hij zei namelijk wat het risico is van het instellen van een no flyzone en dat hij er daarom vanaf zag. En voor het leveren van elk type militaire steun zullen de risico's ingeschat worden. Dat is heel normaal.

We moeten Rusland zeker onder druk zetten, zowel financieel, economisch als diplomatiek en we kunnen Oekraïne wapens leveren. Maar dat is wat anders dan op basis van emotie uitspraken doen of handelen, zoals een mevrouw Von der Leyen.
Ik insinueer niets maar probeer jouw posts te duiden. President Biden is trouwens gezakt als wereldleider in deze crisis. Er komt amper een initiatief bij hem vandaan laat staan een een verassende doorbraak op diplomatiek gebied.
Niemand zit te wachten op een verassende doorbraak hoor. Er gaat al genoeg in vlammen op!
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Ik insinueer niets maar probeer jouw posts te duiden. President Biden is trouwens gezakt als wereldleider in deze crisis. Er komt amper een initiatief bij hem vandaan laat staan een een verassende doorbraak op diplomatiek gebied.
Dan duidt je het niet goed. Ik twijfel of sancties leiden tot het gewenste resultaat, omdat uit het verleden blijkt dat sancties leiders zoals Poetin niet of nauwelijks deren. Maar dat betekent niet dat ik tegen het instellen van santies ben. Poetin dient met zijn handen van een ander soeverein land af te blijven, dat hebben we namelijk met elkaar hebben afgesproken in de wereld.

Daarnaast pleit ik voor zorgvuldige overdenking van de wijze van militaire ondersteuning van Oekraïne. Per slot van rekening bevinden we ons nu in een proxyoorlog.
Plaats reactie