Gelezen, gedacht, gehoord...
-
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Wat verschrikkelijk!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
En wat zal dat een impact hebben op de gemeenschap… je komt in zo’n slechte film terecht :-(
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Vanavond staat in het RD dat de GG Houten termijnen gaat instellen voor ambtsdragers. Twee x vier jaar en dan minstens één jaar eruit. Het schijnt ook moeilijk te zijn om ambten vervuld te krijgen. Wellicht heeft dit te maken dat in de GG op dit moment de gedachte leeft dat je ambtsdrager bent tot je dood. Als Houten wordt gevolgd dan is de tijd te overzien en dan is de kans groter dat er ja wordt gezegd bij een verkiezing.
Maar dat begrijp ik niet. Het is toch altijd mogelijk om na vier jaar af te treden? Dat gebeurt bij ons regelmatig. En het is natuurlijk ingewikkeld om de ambten vervuld te krijgen.
Overigens ben ik wel een voorstander van zulke termijnen. Het is een teken van zorgvuldig bestuur en bovendien blijven anders de minst geschikte ambtsdragers het langste in functie. Zo gaat dat althans in de meeste gevallen.
Overigens ben ik wel een voorstander van zulke termijnen. Het is een teken van zorgvuldig bestuur en bovendien blijven anders de minst geschikte ambtsdragers het langste in functie. Zo gaat dat althans in de meeste gevallen.
Dit vetgedrukte staat juist niet in het artikel?CvdW schreef:Vanavond staat in het RD dat de GG Houten termijnen gaat instellen voor ambtsdragers. Twee x vier jaar en dan minstens één jaar eruit. Het schijnt ook moeilijk te zijn om ambten vervuld te krijgen.
Overigens een goede zaak. Acht jaar is een mooie periode. Ik zou dit in mijn eigen gemeente ook wensen.
Ik vind het ook heel goed. Het is haaks op de afwijking van de DKO die in de synode van de GG is gelegitimeerd, dus het is goed dat de kerkenraad de gereformeerde uitgangspunten nog eens in de kerkbode uitlegt.
Ik zie in mijn eigen gemeente dat het effect van machtsvorming kan zijn dat de helft van de leden vertrekt. De gevolgen van de zonde werken zo tientallen jaren door. Dat kun je voorkomen door deze maatregel. Op deze manier blijft de kerkenraad een afspiegeling van de gehele gemeente, en dat lijkt mij een goed gereformeerd principe.
Maar hoort dit niet in het draadje over de GG?
Ik zie in mijn eigen gemeente dat het effect van machtsvorming kan zijn dat de helft van de leden vertrekt. De gevolgen van de zonde werken zo tientallen jaren door. Dat kun je voorkomen door deze maatregel. Op deze manier blijft de kerkenraad een afspiegeling van de gehele gemeente, en dat lijkt mij een goed gereformeerd principe.
Maar hoort dit niet in het draadje over de GG?
Heel, heel, heel gezond! En dan gelijk ook ambtsdragers voordragen die openbaar getuigen dat ze God liefhebben door aan het Heilig Avondmaal te gaan.
Dat zal heus wel gebeuren hoor. Ik kan mij niet voorstellen dat het anders is, althans.
Ik moet je teleurstellen... Dat is niet vanzelfsprekend in verschillende gemeenten. Voor met name diakenen lijken soms andere maatstaven te zijn.DDD schreef:Dat zal heus wel gebeuren hoor. Ik kan mij niet voorstellen dat het anders is, althans.

Dat zal. Maar het ging nu over deze gemeente.
Er staat juist vandaag in het RD hoe moeilijk het is geworden om ambtsdragers te kunnen vinden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Er staat dàt het moeilijk is in veel gemeenten. Maar er staat ook: Wel hebben we regelmatig meegemaakt dat een ervaren kracht de kerkenraad verliet en we dachten: hoe zou dit toch moeten? Wie zou geschikt zijn om deze plek in te vullen? Maar dan merkten we dat God toch weer genadig voorzag in een nieuwe ambtsdrager.-DIA- schreef:Er staat juist vandaag in het RD hoe moeilijk het is geworden om ambtsdragers te kunnen vinden.
Ook ouderlingen komt voor.Ararat schreef:Ik moet je teleurstellen... Dat is niet vanzelfsprekend in verschillende gemeenten. Voor met name diakenen lijken soms andere maatstaven te zijn.DDD schreef:Dat zal heus wel gebeuren hoor. Ik kan mij niet voorstellen dat het anders is, althans.
Ook waarvan men toch wel vast geloofde dat hij een kind van God was. Maar het avondmaal was 'te hoog' voor hem. Hoe oprecht het van deze man geweest zal zijn, je geeft daarmee toch een totaal verkeerd signaal af. Men prees hem er zelfs om.... Misschien niet recht in zijn gezicht, maar als dit soort gedragingen maatstaf gaan worden in een gemeente, gaat het wel de verkeerde kant op.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
- Verbannen
Het zou goed zijn, zeker ook voor Houten, maar ook voor andere vacante gemeenten, dat, als er een dominee beroepen werd, deze de eerstvolgende 8 ledenvergaderingen niet meer gekandideerd werd, zodat in het beroepingswerk er ook wat meer variatie ontstond. Dat bewaart voor eigen gedachten en eigen ideeën. Ik herinner me opnieuw de uitspraak van ds. De Heer, die hij in onze gemeente tot tweemaal deed in een gemeenschappelijk gebed, 'of de Heere nog eens een knecht wilde afzonderen voor dit volk, waar nog nooit iemand aan had gedacht'.Erskinees schreef:Dit vetgedrukte staat juist niet in het artikel?CvdW schreef:Vanavond staat in het RD dat de GG Houten termijnen gaat instellen voor ambtsdragers. Twee x vier jaar en dan minstens één jaar eruit. Het schijnt ook moeilijk te zijn om ambten vervuld te krijgen.
Overigens een goede zaak. Acht jaar is een mooie periode. Ik zou dit in mijn eigen gemeente ook wensen.
Wie het vatte kan, die vatte het.
O ja, ik verwacht binnen enkele jaren een RD-artikel met een ouderling uit Middelburg-Centrum, wegens zijn 60-jarig ambtsjubileum.
-
- Verbannen
Zeker. Het was een aangrijpende gebeurtenis in de gemeente Meliskerke, waar het slachtoffer lid was, ook voor ambtsdragers en de consulent (ds. De Heer) die de begrafenis leidde.Erik1960 schreef:En wat zal dat een impact hebben op de gemeenschap… je komt in zo’n slechte film terecht :-(
Hier zijn geen woorden te vinden...