Grote vreugden

Ouderling

Re: Grote vreugden

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:Op welke manier brengt dan de eeuwigheid een definitieve beslissing?
Moet ik dat echt uitleggen?
De eeuwigheid is of in de hemel of in de hel.
De eeuwigheid zegt dus wat over het leven van iemand.
Gods kinderen komen in de hemel, de onbekeerden in de hel.
Het zegt dus niet wat over het sterven zoals jij uitdrukt.
DDD

Bericht door DDD »

Daarmee is de eeuwigheid niet allesbeslissend of allesbepalend (wat precies hetzelfde is).

De bijbelse leer is, dat de eeuwige toestand van de mens bepaald wordt in het leven (of in de eeuwigheid, dat zou je ook nog kunnen zeggen, maar dan gaat het over iets anders).

Het leven is allesbepalend voor de eeuwigheid, maar de eeuwigheid zelf is niet allesbeslissend. Dat is voor zover ik nu kan zien een onzorgvuldige uitdrukking.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 mar 2022, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:Er is geen enkele bijbelse aanwijzing dat daar in de eeuwigheid iets aan verandert.

Ik weet natuurlijk niet hoe je het woord 'brengen' uitlegt, maar de betekenis van dat woord past hier mijns inziens zeker niet bij. Brengen geeft een oorzaak-gevolg-relatie aan. Het is geen tijdsaanduiding of iets dergelijks.

Bij allesbeslissend gaat het om datgene dat tot de beslissing leidt.
In de uitleg van het woord 'brengen' ligt inderdaad ons verschil.
Op het moment dat de eeuwigheid aanbreekt, brengt dat openbaar hoe het leven geweest is.
DDD

Bericht door DDD »

Openbaar maken is niet hetzelfde als meebrengen of brengen. We hebben het nu over de term allesbeslissend/allesbepalend. Niet over alles openbaar makend.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:Daarmee is de eeuwigheid niet allesbeslissend of allesbepalend (wat precies hetzelfde is).
Wel is dat allesbeslissend en allesbepalend hoe iemands leven is geweest.
DDD

Bericht door DDD »

Zeker. Dat is precies mijn punt. Daarom vond ik dat GG-lid zich onjuist uitdrukte, maar ik googlede (geleerd door het woord bijbellezing) en ik zag tot mijn ontsteltenis dat er ook predikanten zijn in de GG die zich zo ongelukkig uitdrukken.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:Openbaar maken is niet hetzelfde als meebrengen of brengen. We hebben het nu over de term allesbeslissend/allesbepalend. Niet over alles openbaar makend.
Zie woordenboek voor allesbeslissend
Ouderling

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:Zeker. Dat is precies mijn punt. Daarom vond ik dat GG-lid zich onjuist uitdrukte, maar ik googlede (geleerd door het woord bijbellezing) en ik zag tot mijn ontsteltenis dat er ook predikanten zijn in de GG die zich zo ongelukkig uitdrukken.
Ik begrijp ze prima.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp het ook prima. Maar het deugt niet en is meer napraten dan zorgvuldig nadenken.

Het groot woordenboek der Nederlandse taal kent het woord niet. Het is een samenstelling met een tamelijk duidelijke betekenis.

Bij beslissend staat: een definitieve uitkomst veroorzakend.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik begrijp het ook prima. Maar het deugt niet en is meer napraten dan zorgvuldig nadenken.

Het groot woordenboek der Nederlandse taal kent het woord niet. Het is een samenstelling met een tamelijk duidelijke betekenis.

Word je nu echt nooit eens heel moe van jezelf?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik snap ddd wel. In de eeuwigheid valt geen beslissing en de eeuwigheid brengt niet de beslissing.
Dus de uitdrukking klopt gewoon niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:Ik snap ddd wel. In de eeuwigheid valt geen beslissing en de eeuwigheid brengt niet de beslissing.
Dus de uitdrukking klopt gewoon niet
Ja, dat was na 2 posts al duidelijk wat mij betreft. Maar het erover blijven dooremmeren en net doen of je het echt nog nooit zo had gehoord, wordt zo vermoeiend. Dus...tijd om te gaan slapen.
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik begrijp het ook prima. Maar het deugt niet en is meer napraten dan zorgvuldig nadenken.

Word je nu echt nooit eens heel moe van jezelf?
Nee hoor.

Ik houd van gedoe. Ik zou er met liefde nog een dag over doorgaan;-)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik denk daar ook sterk over na.
Jente is ook weer gaan slapen dus wie weet, liggen we een keer op tijd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik houd van gedoe. Ik zou er met liefde nog een dag over doorgaan;-)
Jammer dat je zo star bent.

Blijkbaar hebben niet alleen rechtse GerGemmers daar last van. :humhihi
Plaats reactie