Grote vreugden

DDD

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

Ik zie tot mijn verbazing dat er zelfs dominees in de gereformeerde gemeenten zijn die spreken over een allesbeslissende eeuwigheid.

Geen idee wat ze daarmee bedoelen, maar ik vrees dat ze daar zelf ook geen idee bij hebben.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Dat beweer ik zeker. Een van zijn eerste openbare optredens was zelfs op een bruiloft in Kana.
Het eerste wonder dat aan Jezus wordt toegeschreven is inderdaad het veranderen van water in wijn.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat beweer ik zeker. Een van zijn eerste openbare optredens was zelfs op een bruiloft in Kana.

Je dwaalt heel ernstig op dit punt.
DDD laat mij dan maar heel ernstig dwalen. Lees jij maar eens een betrouwbare verklaring over het beginsel der tekenen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb geen verklaring bij dat bijbeldeel nodig. Maar als je een verklaring van de geschiedenis van de bruiloft in Kana weet, waarin de verklaarder weet te vermelden dat het niet de bedoeling zou zijn om het leven te vieren, dan houd ik mij zeer aanbevolen.

Je weet soms niet hoe mensen een tekst laten buikspreken. Het klassieke huwelijksformulier zegt dat Jezus het huwelijk zo hoog acht, dat hij aanwezig was bij de bruiloft in Kana. De wijn was bedoeld voor het feest, en niet voor de trouwdienst, voor alle duidelijkheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik heb geen verklaring bij dat bijbeldeel nodig. Maar als je een verklaring van de geschiedenis van de bruiloft in Kana weet, waarin de verklaarder weet te vermelden dat het niet de bedoeling zou zijn om het leven te vieren, dan houd ik mij zeer aanbevolen.

Je weet soms niet hoe mensen een tekst laten buikspreken. Het klassieke huwelijksformulier zegt dat Jezus het huwelijk zo hoog acht, dat hij aanwezig was bij de bruiloft in Kana. De wijn was bedoeld voor het feest, en niet voor de trouwdienst, voor alle duidelijkheid.
Hoe lees jij Zondag 33 dan? Daar hoor ik je niet over.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef:Ik zie tot mijn verbazing dat er zelfs dominees in de gereformeerde gemeenten zijn die spreken over een allesbeslissende eeuwigheid.

Geen idee wat ze daarmee bedoelen, maar ik vrees dat ze daar zelf ook geen idee bij hebben.
Wat een onzin. Als ik op de woorden Google, vind ik zo tig voorbeelden die heel duidelijk zijn in de context van de preek of meditatie.

De eeuwigheid zal de vruchten openbaren. In die zin is de eeuwigheid allesbeslissend voor zondige mensen. Dat is op aarde niet altijd aan de vrucht te zien.
DDD

Bericht door DDD »

Uit hoeveel delen bestaat de bekering van de mens?
Uit twee delen: de oude mens sterft af
en de nieuwe mens staat op. a

89
Wat betekent het afsterven van de oude mens?
Het betekent dat wij oprecht berouw hebben over onze zonden,
omdat we hiermee God toornig hebben gemaakt.
Ook betekent het dat wij onze zonden steeds meer haten en ervoor wegvluchten.

90
Wat betekent het opstaan van de nieuwe mens?
Het betekent dat ik door Christus van harte verheugd ben in God.
Ook dat ik ernaar verlang om heel mijn leven goede werken te doen,
zoals God het wil.

91
Wat zijn goede werken?
Goede werken zijn daden die ik alleen uit geloof doe.
Ze zijn in overeenstemming met de wet van God en tot Zijn eer.
Goede werken zijn niet gebaseerd op ons eigen inzicht
of regels van mensen.
Daar lees ik niets in wat in strijd zou zijn met een eerbiedig herdenken van de grote daden van de Heere in het sparen in een nieuw levensjaar. En dat doe je door dat te vieren.

Daarom vind ik het ook ongepast om een verjaardag over te slaan, maar daar ging het nu niet over.

En verder ben ik nog wel benieuwd wat je hier dan zelf in leest dat in strijd zou zijn met wat ik schrijf. En natuurlijk wat je onder een allesbeslissende eeuwigheid verstaat.

En wat je vindt van verjaardagen waar wel voor de jarige maar niet voor God gezongen wordt.
DDD

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Ik zie tot mijn verbazing dat er zelfs dominees in de gereformeerde gemeenten zijn die spreken over een allesbeslissende eeuwigheid.

Wat een onzin. Als ik op de woorden Google, vind ik zo tig voorbeelden die heel duidelijk zijn in de context van de preek of meditatie.

De eeuwigheid zal de vruchten openbaren. In die zin is de eeuwigheid allesbeslissend voor zondige mensen. Dat is op aarde niet altijd aan de vrucht te zien.
Dat is niet wat het woord betekent. Allesbeslissend betekent: waardoor alles definitief beslist wordt. Misschien doelen ze op het moment van sterven. Dat is ook nogal twijfelachtig, maar iets minder ongereformeerd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef:Daar lees ik niets in wat in strijd zou zijn met een eerbiedig herdenken van de grote daden van de Heere in het sparen in een nieuw levensjaar. En dat doe je door dat te vieren.

Daarom vind ik het ook ongepast om een verjaardag over te slaan, maar daar ging het nu niet over.
Het ging nu over de wereldse en goddeloze uitdrukking het leven 'vieren'. Daar heb ik zeer grote moeite mee. De wereld viert het leven met allerlei zotternij en wat dies meer zij. Hier in de buurt zag ik dat afgelopen weekend weer langskomen, toen carnaval 'gevierd' werd. Als jij in dat kader goddeloze popmuziek van wereldse zangers 'mooi' noemt, ga ik er met gestrekt been in. Daar dienen we ons als christenen zeer verre van te houden, tevens beseffend dat we geen haar beter zijn en allen van dezelfde lap zijn gescheurd.

In het licht van de eeuwigheid is ons leven niet een tijd van feest vieren en lol trappen, maar dienen we ons te haasten en te spoeden om des levens wil, ons te bekeren tot de Heere en in hoopvolle verwachting uit te zien naar Christus' wederkomst op de wolken des hemels. Dat bewaart voor een ijdele uitspraak om het leven te 'vieren', maar betekent niet dat we niet dankbaarheid mogen betonen als we weer een jaar langer genadetijd ontvingen. Een nieuw levensjaar brengt ons echter ook weer dichter bij de eeuwigheid. En daarom past ons gepaste vreugde en dankbaarheid, doch altijd in het besef dat we hier geen blijvende stad hebben maar het toekomende moeten blijven zoeken.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 04 mar 2022, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

De uitdrukking is niet werelds en niet goddeloos. Geen idee hoe je daarbij komt.

En ik heb nergens gezegd dat de muziek mooi is, want de muziek is afschuwelijk.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 mar 2022, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:

Dat is niet wat het woord betekent. Allesbeslissend betekent: waardoor alles definitief beslist wordt. Misschien doelen ze op het moment van sterven. Dat is ook nogal twijfelachtig, maar iets minder ongereformeerd.
Allesbeslissend betekent: een definitieve beslissing brengend. Zie woordenboek.
In die zin is 'allesbeslissende eeuwigheid' een terechte uitdrukking.
DDD

Bericht door DDD »

Op welke manier brengt dan de eeuwigheid een definitieve beslissing?
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:De uitdrukking is niet werelds en niet goddeloos. Geen idee hoe je daarbij komt.

En ik heb nergens gezegd dat de muziek mooi is, want de muziek is afschuwelijk.
Hij wordt mogelijk werelds en goddeloos wanneer mensen hun eigen perceptie erop loslaten.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef:Op welke manier brengt dan de eeuwigheid een definitieve beslissing?
De eeuwige bestemming van onze ziel.
DDD

Bericht door DDD »

Er is geen enkele bijbelse aanwijzing dat daar in de eeuwigheid iets aan verandert.

Ik weet natuurlijk niet hoe je het woord 'brengen' uitlegt, maar de betekenis van dat woord past hier mijns inziens zeker niet bij. Brengen geeft een oorzaak-gevolg-relatie aan. Het is geen tijdsaanduiding of iets dergelijks.

Bij allesbeslissend gaat het om datgene dat tot de beslissing leidt.
Plaats reactie