Vraag (algemeen)

J.C. Philpot

Re: Vraagje

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:Vraagje: binnen mijn gezin lees ik wekelijks een preek en bereid deze dan ook voor. Daarbij kies ik er ook graag voor om preken te lezen uit het tijdperk 1800. Wat me daarbij vaak opvalt is dat predikanten uit die tijd soms op een vreemde wijze tot het ambt zijn gekomen(een beetje via-via) of dat ze na onmin in de gemeente hun ambt neerleggen. Hoe zouden jullie omgaan met het lezen van dergelijke preken, ondanks dat de predicaties geen zaken bevatten die tegen Gods woord ingaan?

Gisteren las ik bijvoorbeeld van ds. A.C. van Raalte, maar er bekroop me een gevoel dat er iets was met deze man. Even wat achtergrondinfo opgezocht waarbij ik me af vraag of ik deze wel moet lezen.
Ik las pas een stuk uit een preek van Ds. Pauwe. Over zijn kerkelijke standpunt is veel negatiefs te zeggen, maar de inhoud van de preek vond ik zeer helder en bijbels.

Ik zou persoonlijk dus vooral naar de inhoud kijken. Het gaat erom dat die bijbels is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Als je ds. A.C. van Raalte niet kunt lezen, dan kan je geen enkele afgescheiden predikant lezen. Dat is het primaire probleem van Afscheiding: daarna is het lijntje met de eenheid geknapt en kan je naar believen ruzie maken met welke predikant of genootschap dan ook.
In tegenstelling tot enkele andere vaders van de Afscheiding was ds. Raalte nog geen bevestigd predikant in 1834. Hij is daarna door zijn vrienden in een afgescheiden gemeente bevestigd. Hij is dus nog redelijke rechttoe rechtaan predikant geworden, namelijk na een studie theologie in Leiden.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:Als je ds. A.C. van Raalte niet kunt lezen, dan kan je geen enkele afgescheiden predikant lezen. Dat is het primaire probleem van Afscheiding: daarna is het lijntje met de eenheid geknapt en kan je naar believen ruzie maken met welke predikant of genootschap dan ook.
In tegenstelling tot enkele andere vaders van de Afscheiding was ds. Raalte nog geen bevestigd predikant in 1834. Hij is daarna door zijn vrienden in een afgescheiden gemeente bevestigd. Hij is dus nog redelijke rechttoe rechtaan predikant geworden, namelijk na een studie theologie in Leiden.
Het gaat me niet om de persoon in kwestie. Van hetgeen ik las, heb ik inhoudelijk geen moeite. Met anderen ook niet. Wel als ik van predikanten ga lezen dat ze opeens emigreren, hun ambt neerleggen, in het geval van Van Raalte sticht hij een eigen 'dorp'. Bijzonder allemaal. En als de gemeente hem daarna niet meer zo pruimt, wil hij mogelijk naar Nederland, wat niet lukt en daarna ja... uiteindelijk stopt. Wonderlijke wegen
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:Het gaat me niet om de persoon in kwestie. Van hetgeen ik las, heb ik inhoudelijk geen moeite. Met anderen ook niet. Wel als ik van predikanten ga lezen dat ze opeens emigreren, hun ambt neerleggen, in het geval van Van Raalte sticht hij een eigen 'dorp'. Bijzonder allemaal. En als de gemeente hem daarna niet meer zo pruimt, wil hij mogelijk naar Nederland, wat niet lukt en daarna ja... uiteindelijk stopt. Wonderlijke wegen
Ik zou er geen problemen mee hebben om de preek te lezen. Vroeger gingen zaken nu eenmaal anders als tegenwoordig.

Anders zou je ook geen psalmen meer kunnen zingen (als je bepaalde zaken uit het leven van David leest), en ook niet meer in de berijming van Datheen (die op een gegeven moment een conflict kreeg met Willem van Oranje, weer zijn seculiere beroep als arts ging uitoefenen, en naar de Wederdopers overging, en daarna door afgezanten uit Nederland werd overgehaald om terug te keren naar de gereformeerde religie).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Het gaat me niet om de persoon in kwestie. Van hetgeen ik las, heb ik inhoudelijk geen moeite. Met anderen ook niet. Wel als ik van predikanten ga lezen dat ze opeens emigreren, hun ambt neerleggen, in het geval van Van Raalte sticht hij een eigen 'dorp'. Bijzonder allemaal. En als de gemeente hem daarna niet meer zo pruimt, wil hij mogelijk naar Nederland, wat niet lukt en daarna ja... uiteindelijk stopt. Wonderlijke wegen
Ik zou er geen problemen mee hebben. Vroeger gingen zaken nu eenmaal anders.

Anders zou je ook geen psalmen meer kunnen zingen (als je bepaalde zaken uit het leven van David leest), en ook niet meer in de berijming van Datheen (die op een gegeven moment een conflict kreeg met Willem van Oranje, weer zijn seculiere beroep als arts ging uitoefenen, en naar de Wederdopers overging, en daarna door afgezanten uit Nederland werd overgehaald om terug te komen).
Ik ben ook geneigd in eerste instantie te kijken naar inhoud. Lijkt me ook goed. Wat ik het lastige vind is dat je de context van destijds niet weet. Nu worden in de GG hoogstwaarschijnlijk geen preken gelezen van ds. G. Bredeweg, in de GGIN van wijlen ds. M. van de Ketterij en in de OGGiN van ds. A.P. van der Meer. Inhoudelijks iets mis mee? Waarschijnlijk niet, maar vanwege hun levenswandel word het niet gedaan.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef:Vraagje: binnen mijn gezin lees ik wekelijks een preek en bereid deze dan ook voor. Daarbij kies ik er ook graag voor om preken te lezen uit het tijdperk 1800. Wat me daarbij vaak opvalt is dat predikanten uit die tijd soms op een vreemde wijze tot het ambt zijn gekomen(een beetje via-via) of dat ze na onmin in de gemeente hun ambt neerleggen. Hoe zouden jullie omgaan met het lezen van dergelijke preken, ondanks dat de predicaties geen zaken bevatten die tegen Gods woord ingaan?

Gisteren las ik bijvoorbeeld van ds. A.C. van Raalte, maar er bekroop me een gevoel dat er iets was met deze man. Even wat achtergrondinfo opgezocht waarbij ik me af vraag of ik deze wel moet lezen.
Dat noopt mij uit nieuwsgierigheid de vraag waarom je voor deze oude preken kiest. Hebben huidige predikanten niets te vertellen? Of is er een andere reden?
Ik kies niet alleen voor dergelijke preken, maar kies bewust voor afwisseling tussen oudvaders, categorie '1800' en hedendaagse(1900-heden).

Huidige predikanten hebben voldoende te vertellen, maar die hoor ik in de eigen gemeente genoeg en daar ben ik niet altijd razend enthousiast over(hoewel dat natuurlijk niet hoeft als dit tegen je vlees zou ingaan). Voor genoemde categorie en oudvaders ligt dit anders. Hebben soms een andere preektrant en het is ook nog eens goed voor verbreding van je gezichtsveld van wat er wel allemaal is(binnen kaders voor mij dan).
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het waren bijzondere tijden. Dus er gebeurden ook bijzondere dingen. Maar als je bekend bent met de tijd en omstandigheden, dan kan je het in een breder verband plaatsen. Ds. Van Raalte (en met hem ook anderen) ervoer een roeping om met gemeenteleden mee te gaan naar Amerika om daar voor hun geestelijk welzijn te zorgen. En dus emigreerde hij mee. Omdat dominees in die tijd doorgaans werden geacht leiding te geven, wordt hij als leider en dus ook stichter van een nieuwe gemeenschap in Amerika gezien.
DDD

Bericht door DDD »

Weet iemand waarom op Psalmboek.nl de eerste berijming van de Twaalf artikelen is weggevallen?

https://psalmboek.nl/ere-zij-God-vaste- ... ikelen.php

Gek genoeg is het Eigen geschrift Davids toegevoegd, terwijl dat helemaal niet bij de oorspronkelijke berijming hoort
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:
Het waren bijzondere tijden. Dus er gebeurden ook bijzondere dingen. Maar als je bekend bent met de tijd en omstandigheden, dan kan je het in een breder verband plaatsen. Ds. Van Raalte (en met hem ook anderen) ervoer een roeping om met gemeenteleden mee te gaan naar Amerika om daar voor hun geestelijk welzijn te zorgen. En dus emigreerde hij mee. Omdat dominees in die tijd doorgaans werden geacht leiding te geven, wordt hij als leider en dus ook stichter van een nieuwe gemeenschap in Amerika gezien.
Dank voor je uitleg. Ik ken tijd en omstandigheden niet(of in ieder geval niet veler drang naar Amerika te vertrekken). Kan ik dan ook iets lezen over die roeping richting Amerika van bijv. ds. Van Raalte? Ik neem aan dat voor hem en andere predikanten gold: Indien Uw aangezicht niet mee gaan zal, laat ons van hier niet optrekken.
gallio

Bericht door gallio »

Piet Puk schreef:Dank voor je uitleg. Ik ken tijd en omstandigheden niet(of in ieder geval niet veler drang naar Amerika te vertrekken). Kan ik dan ook iets lezen over die roeping richting Amerika van bijv. ds. Van Raalte? Ik neem aan dat voor hem en andere predikanten gold: Indien Uw aangezicht niet mee gaan zal, laat ons van hier niet optrekken.
Er is een trilogie van P. J. Risseeuw over de landverhuizers, ds. Van Raalte, Scholte, Van der Meulen enz. waarin dit beschreven is. Goed leesbaar boek; gebaseerd op de verhalen van veel landverhuizers die toen geleefd hebben. De schrijver had veel sympathie voor ds. Van Raalte en geeft dat duidelijk door in het boek. Hij had blijkbaar weinig sympathie voor bevindelijk gereformeerden want die komen er in zijn boek niet zo goed af.

Het verbaast me trouwens dat jij preken van Van Raalte leest. Hij was van de Gelderse richting van de afgescheidenen en stond lijnrecht tegenover bv de kruisgezinde predikanten.
DDD

Bericht door DDD »

Het is best goed toch om ook preken van de Gelderse richting te lezen? Ik vind de uitdrukking 'lijnrecht tegenover' wel wat overdreven.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Stel jij wil als particulier je auto verkopen, er komt iemand een proefritje maken. De potentiële koper rijd per ongeluk tegen een paal aan, hoe zit het dan juridisch gezien met de afwikkeling? Wie betaald wettelijk gezien de schade?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Marck

Bericht door Marck »

Hoi. Ik heb op mijn werk de Saambinder niet bij de hand maar van welk boek werd al weer in de editie van deze week een recensie geplaatst? Was volgens mij een bundel gedichten met ook bijdragen van Philpot.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Marck schreef:Hoi. Ik heb op mijn werk de Saambinder niet bij de hand maar van welk boek werd al weer in de editie van deze week een recensie geplaatst? Was volgens mij een bundel gedichten met ook bijdragen van Philpot.
Het boek heet: zie Christus' liefde rijk en vrij. Het zijn hymns die zijn verzameld door William Gadsby en verrijkt door anderen, onder wie Joseph Philpot.
Het boekje is vertaald door ds. H. Brons.
CvdW

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ik zou er geen problemen mee hebben. Vroeger gingen zaken nu eenmaal anders.

Anders zou je ook geen psalmen meer kunnen zingen (als je bepaalde zaken uit het leven van David leest), en ook niet meer in de berijming van Datheen (die op een gegeven moment een conflict kreeg met Willem van Oranje, weer zijn seculiere beroep als arts ging uitoefenen, en naar de Wederdopers overging, en daarna door afgezanten uit Nederland werd overgehaald om terug te komen).
Ik ben ook geneigd in eerste instantie te kijken naar inhoud. Lijkt me ook goed. Wat ik het lastige vind is dat je de context van destijds niet weet. Nu worden in de GG hoogstwaarschijnlijk geen preken gelezen van ds. G. Bredeweg, in de GGIN van wijlen ds. M. van de Ketterij en in de OGGiN van ds. A.P. van der Meer. Inhoudelijks iets mis mee? Waarschijnlijk niet, maar vanwege hun levenswandel word het niet gedaan.
Een interessante gedachte. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Je kunt dan geen enkele preek lezen. Het is vanwege mijn bekrompenheid dat ik een bepaalde preek niet wil lezen. Kijk dus uitsluitend naar de inhoud.
Plaats reactie