Maatregelen kerk ivm coronavirus

FlyingEagle

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

Vanaf volgende week zondag weer twee diensten i.p.v. drie en is iedereen weer welkom. Helaas gaat dan de camera weer weg.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ararat schreef:
Het RD schreef:De CGK vragen aandacht voor kwetsbare mensen. „Zorg ervoor dat gemeenteleden, als dat voor hen belangrijk is, toch op 1,5 meter afstand kunnen zitten.” Dat kan bijvoorbeeld door „een vak te reserveren waar de stoelen of banken ingericht zijn op 1,5 meter.” Of een gemeente legt kaartjes in de hal die deze leden kunnen meenemen „om aan weerszijden twee stoelen of zitplaatsen te markeren als plaatsen waar niemand mag gaan zitten.
De CGK komt met een landelijk advies. Ik vind dat met die kaartjes eigenlijk best een aardige vondst!
Ik vind het onzin. Een bomvolle kerk met een vak voor mensen die afstand willen houden? Ik geloof nooit dat dat helpt.
Framboos

Bericht door Framboos »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik denk dat de overheid achteraf de maatregelen al twee of drie weken geleden had kunnen afschalen. Maar de gevolgen van Omikron voor ouderen waren toen nog niet heel duidelijk.
Is gewoon niet waar wat je zegt. Toen Omikron in Afrika uitbrak werd al heel snel duidelijk dat het veel minder ziekmakend was, en dat het als een zegen beschouwt kon worden. Natuurlijk kan je niet iedere situatie 1 op 1 over zetten maar de regering heeft dit signaal gewoon compleet genegeerd, en is zelfs gaan verscherpen, met alle economische en mentale schade van dien.
Over de maatregelen vanaf december valt wat mij betreft te discussie. Maar de situatie daarvoor was m.i. echt anders en niet te vergelijken met de situatie nu. Je betoog gaat daarom niet op. De versoepeling nu is verantwoord, gezien de mildheid van omicron, daarvoor waren de maatregelen meer gerechtvaardigd omdat het ziektebeeld ernstiger was
Ararat

Bericht door Ararat »

FlyingEagle schreef:Vanaf volgende week zondag weer twee diensten i.p.v. drie en is iedereen weer welkom. Helaas gaat dan de camera weer weg.
Waarom? Zijn niet er geen (langdurig) zieken en ouden van dagen? Wat maakt dat ie weg moet?
Ararat

Bericht door Ararat »

Hendrien schreef:
Ararat schreef:
Het RD schreef:De CGK vragen aandacht voor kwetsbare mensen. „Zorg ervoor dat gemeenteleden, als dat voor hen belangrijk is, toch op 1,5 meter afstand kunnen zitten.” Dat kan bijvoorbeeld door „een vak te reserveren waar de stoelen of banken ingericht zijn op 1,5 meter.” Of een gemeente legt kaartjes in de hal die deze leden kunnen meenemen „om aan weerszijden twee stoelen of zitplaatsen te markeren als plaatsen waar niemand mag gaan zitten.
De CGK komt met een landelijk advies. Ik vind dat met die kaartjes eigenlijk best een aardige vondst!
Ik vind het onzin. Een bomvolle kerk met een vak voor mensen die afstand willen houden? Ik geloof nooit dat dat helpt.
Klopt. Het helpt sommigen over de streep :) en da's mooi.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Waarom verheug je er nu op terwijl je het vorige week nog zeer een was met het beleid.
Ik weet niet precies of jij dat was, en in welke mate, maar volgens mij wel.
Ik weet ook niet meer waarmee ik het vorige week nog zeer eens was.
Zonder dollen: ik geloof niet dat ik me vorige week bemoeid heb met het beleid ten aanzien van corona. Een tijdje terug heb ik in een discussie proberen uit te leggen waarom ik mijn best doe geen besmetting op te lopen en daarom geen kerkdiensten bezocht. Maar ik ben blij dat de adviezen van OMT het mogelijk maken om in snel tempo maatregelen af te schalen, zodat horeca-ondernemers in mijn vriendenkring hun bedrijf weer volledig kunnen uitoefenen. En mensen elkaar weer kunnen ontmoeten op de plekken waar ze dat graag willen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ararat schreef:
FlyingEagle schreef:Vanaf volgende week zondag weer twee diensten i.p.v. drie en is iedereen weer welkom. Helaas gaat dan de camera weer weg.
Waarom? Zijn niet er geen (langdurig) zieken en ouden van dagen? Wat maakt dat ie weg moet?
Het argument is dat het is ingesteld als noodmaatregel, dat is nu niet meer zo dus daarom gaat hij weg. Vind het ook jammer maar het is niet anders
Ararat

Bericht door Ararat »

Ik kijk met dankbaarheid terug op de Avondmaalsbedieningen-in-crisistijd. Ze waren tot grote zegen voor mezelf en velen met mij. Ik ben hier dankbaar voor!

Als het gaat om de vorm vond ik zelf 4 dingen erg waardevol:
1. het gelijktijdige gebruiken van brood en wijn
2. door te blijven staan op m'n plek bleef ik meer onderdeel van de gemeente zelf ipv een selecte groep ergens voorin
3. de tekenen zijn door het op de plek blijven staan nog nooit zo dicht bij de kinderen geweest. Gaf stof om over te praten
4. het letterlijke voorbijgaan van de tekenen bij degenen die bleven zitten had een heel grote impact

Ik heb wat vragen aan degenen, die in de afgelopen jaren deelgenomen hebben aan de Avondmaalsbediening in aangepaste vorm. (Jullie hebben immers ervaren wat de aanpassingen deden):
De kerkenraden zullen waarschijnlijk besluiten om terug te keren naar de bediening in oorspronkelijke vorm.
1. Welke elementen van de bediening-in-crisistijd vond jij mooi?
2. Welke elementen die je eigenlijk best zou willen behouden?
3. Wat maakt dat je die elementen wilt behouden?
Terri

Bericht door Terri »

Ararat schreef:Ik kijk met dankbaarheid terug op de Avondmaalsbedieningen-in-crisistijd. Ze waren tot grote zegen voor mezelf en velen met mij. Ik ben hier dankbaar voor!

2. door te blijven staan op m'n plek bleef ik meer onderdeel van de gemeente zelf ipv een selecte groep ergens voorin
3. de tekenen zijn door het op de plek blijven staan nog nooit zo dicht bij de kinderen geweest. Gaf stof om over te praten
4. het letterlijke voorbijgaan van de tekenen bij degenen die bleven zitten had een heel grote impact

Ik heb wat vragen aan degenen, die in de afgelopen jaren deelgenomen hebben aan de Avondmaalsbediening in aangepaste vorm. (Jullie hebben immers ervaren wat de aanpassingen deden):
De kerkenraden zullen waarschijnlijk besluiten om terug te keren naar de bediening in oorspronkelijke vorm.
Bij ons ging elke deelgenoot van het avondmaal naar voren om brood en wijn te halen.
Terug op de plaats werd het gezamenlijk genuttigd.
Dat gaf een meer èèn zijn.

Door dichter/naast de kinderen te zitten komt het ook meer in overeenstemming met het vieren van Pesach.

Door de vele positieve reacties wordt er door de kerkenraad e.e.a. overwogen.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Bij ons a.s. zondag iedereen weer welkom
Nog wel 3 diensten, maar weet niet of in de middagdienst er nog veel zijn
Ararat

Bericht door Ararat »

Terri schreef:
Ararat schreef:Ik kijk met dankbaarheid terug op de Avondmaalsbedieningen-in-crisistijd. Ze waren tot grote zegen voor mezelf en velen met mij. Ik ben hier dankbaar voor!

Bij ons ging elke deelgenoot van het avondmaal naar voren om brood en wijn te halen.
Terug op de plaats werd het gezamenlijk genuttigd.
Dat gaf een meer èèn zijn.

Door dichter/naast de kinderen te zitten komt het ook meer in overeenstemming met het vieren van Pesach.

Door de vele positieve reacties wordt er door de kerkenraad e.e.a. overwogen.
Mooi! Het zou best mooi kunnen zijn als de 'oude' vorm verrijkt werd met een stukje nieuwe vorm!
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Aanstaande zondag nog de huidige situatie dus met inschrijven e.d.
En vanaf volgende week weer naar volledige bezetting met geen maatregelen meer. Wel in beide kerkgebouwen een paar rijen stoelen voor mensen die toch nog 1,5 meter willen houden.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Henk J

Bericht door Henk J »

Bij ons is vanaf morgen iedereen weer welkom, de zaal blijft voorlopig ook open om wat meer ruimte te creëren zodat mensen die dat willen op 1,5 meter kunnen zitten. De luister link blijft voorlopig ook open, alhoewel men voornemens is om die te zijner tijd weer achter een slot te zetten zodat de kerkdienst alleen op aanvraag te beluisteren is.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

In sommige kerkelijke gemeenten was het gisteren al 25 februari
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bij ons zijn zondag 6 van de 8 wijken welkom. Helaas mag nog niet heel de gemeente weer samenkomen van de kerkenraad.

En dat stemt mij tot zeer grote droefheid.
Plaats reactie