Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ad Anker
Moderator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef:Biologisch juist, maar is dat de juiste houding van een gelovige? Moet je dat willen, een ander besmetten omdat dit nu eenmaal zo is met virussen?
Dit is in mijn ogen vergelijkbaar met de typische houding van de gemiddelde Nederlander: als ik maar niet besmet raak ipv als ik een ander maar niet besmet. Daarom werkten de maatregelen in bijv. Denemarken ook beter...
Tegelijk snap ik je wel, we moeten zo langzamerhand met elkaar weer naar meer ontspanning toe, maar bedenk dat de een dit wat sneller kan dan de ander. Sommigen hebben nu eenmaal zware verliezen geleden.
Ik denk dat het juist de houding is van een gelovige. Niet bezorgd, wel verantwoord. Wat is de typische houding van de Nederlander? Waar baseer je dat op?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:wat normaal is dat we de kwetsbare in de gaten houden.
je kust geen baby als je een koortslip hebt.
Je gaat niet naar ouderen / kwetsbaren als je alles aan elkaar blaft en het snot uit je neus loopt.
idem dito voor de kerk
En qua werk, als je thuis kan werken, werk je thuis
dit was mijn normaal voor de coronacrisis.
Wat ik eveneens normaal vind, is dat die kwetsbare zichzelf goed in de gaten houdt. Dat is m.i. de afgelopen 2 jaar nogal uit balans geraakt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Evangelist schreef:Nu per 25 febr de anderhalve meter afstand in de maatschappij niet meer verplicht is, gaan neem ik aan alle kerken weer volledig open per zondag 27 febr.?
In de rechterflank van onze gezindte zijn er al gemeenten volledig of bijna volledig open. Dat aantal zal toenemen per 27 februari. En dat is mooi. De kerken die zich strikt hielden aan de overheidsadviezen zullen wellicht nog voorzichtig aan doen.
Als de overheid adviseert om weer gewoon volledig open te gaan, waarom zouden ze dán daar geen gehoor aan geven? Want dan zijn ze omgekeerd net zo bezig als degenen waarvan sommigen van hen verweten dat die te soepel met de adviezen omgingen.
Orchidee

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Ad Anker schreef:
Bertiel schreef:voor mezelf niet zo'n probleem, wel voor mensen met een kwetsbare gezondheid.
moeten we die dan maar in een kamp opsluiten Ad?
Wanneer men vroeger verkouden was ging men gewoon werken. Beetje keelpijn, geen probleem. Als je een continue loopneus had of koorts bleef je thuis. Dan was je ziek. Jarenlang meegemaakt, ook in de zorg, met kwetsbaren. Zonder mondkapjes, al is de handhygiëne al jaren prima op orde in de zorg.

Ik zie hier wel een interessant verschijnsel: Bertiel begint over een kamp, Orchidee over fatsoen, spotten en spelen. Dat is nogal wat hè. Ik refereer gewoon aan dingen die voor maart 2020 heel normaal waren. Ik stel daar wel wat vragen over. Ik vind daar gelijk van alles van, maar hou me nog wat in. Ik hoop toch echt dat de gedachten hierover weer wat 'normaliseren'. Terechte vraag: wat is normaal?
Wat jouw idee van "normaal" is/was is niet maatgevend he.
Velen zijn het ook met mij eens.
Niet dat ik DE waarheid in pacht heb maar ik ben blij dat we ook geconfronteerd zijn met hoe belangrijk "simpele" hygiëne dmv méér handenwassen, géén handen geven, géén wasbare snotlappen enz. héél belangrijk zijn in het "gewone" "normale" dagelijkse leven.
Gruwel: ik zie het tot 2 jaar geleden nog voor me: een heel gezin snot verkouden met een stoffen zakdoek, pa in de kerkenraad én maar handen schudden, neus snuiten, collectezakjes doorgeven en hoesten in dezelfde handenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
pierre27

Bericht door pierre27 »

Orchidee schreef:
Ad Anker schreef:
Bertiel schreef:voor mezelf niet zo'n probleem, wel voor mensen met een kwetsbare gezondheid.
Wanneer men vroeger verkouden was ging men gewoon werken. Beetje keelpijn, geen probleem. Als je een continue loopneus had of koorts bleef je thuis. Dan was je ziek. Jarenlang meegemaakt, ook in de zorg, met kwetsbaren. Zonder mondkapjes, al is de handhygiëne al jaren prima op orde in de zorg.

Ik zie hier wel een interessant verschijnsel: Bertiel begint over een kamp, Orchidee over fatsoen, spotten en spelen. Dat is nogal wat hè. Ik refereer gewoon aan dingen die voor maart 2020 heel normaal waren. Ik stel daar wel wat vragen over. Ik vind daar gelijk van alles van, maar hou me nog wat in. Ik hoop toch echt dat de gedachten hierover weer wat 'normaliseren'. Terechte vraag: wat is normaal?
Niet dat ik DE waarheid in pacht heb maar ik ben blij dat we ook geconfronteerd zijn met hoe belangrijk "simpele" hygiëne dmv méér handenwassen, géén handen geven, géén wasbare snotlappen enz. héél belangrijk zijn in het "gewone" "normale" dagelijkse leven.
Gruwel: ik zie het tot 2 jaar geleden nog voor me: een heel gezin snot verkouden met een stoffen zakdoek, pa in de kerkenraad én maar handen schudden, neus snuiten, collectezakjes doorgeven en hoesten in dezelfde handenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik vind dat je als een drama-queen hier tekeer gaat met al je emotions. Je hebt vaak van die extreme voorbeelden erbij. Hou het gewoon bij de gestelde vraag wat is normaal?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Wat COVID betreft, geloof ik nog steeds niet zo dat hygiëne en niet handen schudden zo effectief zijn. Ik denk dat COVID voornamelijk via aerosolen wordt overgedragen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:Van mensen die echt kwetsbaar zijn, is dat meestal wel bekend. Daar houd je uiteraard wel rekening mee.

Voor de rest zou ik niet te moeilijk doen. Voor de meeste mensen is het juist ongezond als de weerstand niets meer te verduren krijgt. Als de weerstand regelmatig zijn werk moet doen, word je ook minder ziek.

Dus wat mij betreft gaan we inderdaad net zoals Ad zegt terug naar de oude manier van werken, behalve dat we rekening houden met kwetsbaren.
Precies, het schijnt ook dat als je als kind de mazelen, rode hond etc krijgt dat je dan later een minder grote kans hebt op kanker.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Orchidee schreef:
Ad Anker schreef:

WOW, alles goed met je?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
HersteldHervormd

Ad Anker schreef:
Evangelist schreef:
Erskinees schreef:Ik hoop het ook niet. Vorige week als jv leiding ingevallen en daar besmet geraakt. Ben er echt flink ziek van, terwijl het wel omikron is vermoed ik. Komt wel weer goed, maar als ik een ongevaccineerde oudere zou zijn zou het - denk ik - veel slechter gaan. Wat ik ermee wil aangeven: weer helemaal in een volle kerk zitten geeft mij niet zo'n fijn gevoel. Toch wat afstand houden zou mijn voorkeur hebben. Ook juist voor de ouderen.
Doe je dat voortaan ook in het griepseizoen?
Er zijn mensen die zijn inderdaad bang gemaakt. Ik heb wel de verwachting, als er na omicron geen ingewikkelde varianten meer komen, deze gevoelens snel verdwenen zullen zijn.
Voorheen nam je een paracetamol in het griepseizoen, soms snotverkouden en rillerig. Maar je ging door. Alleen bij koorts bleef je thuis.
Ja en dat weet je dus niet Ad. De griep kan ook mild en ineens heel zwaar uitvallen, je weet het niet.
HersteldHervormd

Erskinees schreef:Ik hoop het ook niet. Vorige week als jv leiding ingevallen en daar besmet geraakt. Ben er echt flink ziek van, terwijl het wel omikron is vermoed ik. Komt wel weer goed, maar als ik een ongevaccineerde oudere zou zijn zou het - denk ik - veel slechter gaan. Wat ik ermee wil aangeven: weer helemaal in een volle kerk zitten geeft mij niet zo'n fijn gevoel. Toch wat afstand houden zou mijn voorkeur hebben. Ook juist voor de ouderen.
Echt een extreme reactie, lees maar eens Jeremia 42:6.
HersteldHervormd

Bertiel schreef:wat normaal is dat we de kwetsbare in de gaten houden.
je kust geen baby als je een koortslip hebt.
Je gaat niet naar ouderen / kwetsbaren als je alles aan elkaar blaft en het snot uit je neus loopt.
idem dito voor de kerk
En qua werk, als je thuis kan werken, werk je thuis
dit was mijn normaal voor de coronacrisis.
1G dus, en dan de G van gezond verstand. In 2020 wisten we niet wat de uitwerking was, dan begrijp ik bepaalde keuzes wel beter. Op dit moment heeft het zo goed als geen negatieve uitwerkingen meer. Heel apart dat we ineens dingen beginnen te lezen over nevenschade enzo.

Het is echt grappig, de wappies hebben in hoofdlijnen gelijk gekregen, iedere fase is aardig nauwkeurig voorspelt. De NOS/AD/NU.nl ijlt zegmaar een jaartje na op het alternatieve geluid. Wat wel dan wel beangstigt is dat diezelfde alternatieve media meldt dat de QR code niet meer weg gaat. Maar hopelijk zitten ze er deze keer naast.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ieder zijn of haar geloof zeggen ze dan tegenwoordig
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb altijd mijn rode zakdoek behouden, ook de afgelopen 2 jaar. Ik geloof er in.

Verder wel keurig aan alle maatregelen proberen te houden hoor.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Ieder zijn of haar geloof zeggen ze dan tegenwoordig Afbeelding
Heb je ook kleine, normale emoticons?
- Niet meer zo actief -
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dus vanaf 26 februari kunnen we weer naar kerk.
Of gaan de kerken zich aan de adviezen van de 1,5 meter aanhouden?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie