Er staat vandaag iets over het vertrek van reformatorische kerken in grote steden in het RD. Er is een onderzoek gedaan naar ledental van kerken en ook het vertrek van de reformatorische kerken uit de steden komt daar aan de orde.Delftenaar schreef:Het verleden laten we maar het verleden.
Het is al triest genoeg dat in Rotterdam-West zowel de GG, als de GGiN als de CGK verdwenen zijn.
Wie bekommerd zich nog om deze grote stad?
Verschillen tussen GG en GGiN
Re: Verschillen tussen GG en GGiN
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: RE: Re: Verschillen tussen GG en GGiN
Eigen schuld meestal...Delftenaar schreef:Het verleden laten we maar het verleden.
Het is al triest genoeg dat in Rotterdam-West zowel de GG, als de GGiN als de CGK verdwenen zijn.
Mensen zijn zelf allemaal vertrokken uit de stad omdat het gras groener en beter is in omliggende dorpen.

Dan kan je ook géén zoutend zout en lichtend licht zijn en moet je niet vanaf de zijlijn klagen: ach en wee.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik meen dat de islamisering ook wel een rol speelde. Men werd vreemd in eigen land.Orchidee schreef:Eigen schuld meestal...Delftenaar schreef:Het verleden laten we maar het verleden.
Mensen zijn zelf allemaal vertrokken uit de stad omdat het gras groener en beter is in omliggende dorpen.
Dan kan je ook géén zoutend zout en lichtend licht zijn en moet je niet vanaf de zijlijn klagen: ach en wee.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
En dan moet je vluchten?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Er is juist vanuit de cgk weer een zendingsgemeente gestart in West.Delftenaar schreef:Het verleden laten we maar het verleden.
Ik kan uit ervaring vertellen dat het moeilijk is om in een voornamelijk seculiere wereldstad te wonen. Maar ik ben van overtuiging dat het eveneens moeilijk kan zijn op te groeien in een traditioneel christelijke omgeving. We blijven een strijdende kerk hier.
Ik heb met beide omgevingen ervaring: zowel in de biblebelt als in een seculiere stad. Beide is moeilijk, maar mijn ervaring is, dat het in de biblebelt moeilijker is om te wonen.Marck schreef:Ik kan uit ervaring vertellen dat het moeilijk is om in een voornamelijk seculiere wereldstad te wonen. Maar ik ben van overtuiging dat het eveneens moeilijk kan zijn op te groeien in een traditioneel christelijke omgeving. We blijven een strijdende kerk hier.
Wat maakt dat jij dat moeilijker vindt?Tiberius schreef:Ik heb met beide omgevingen ervaring: zowel in de biblebelt als in een seculiere stad. Beide is moeilijk, maar mijn ervaring is, dat het in de biblebelt moeilijker is om te wonen.Marck schreef:Ik kan uit ervaring vertellen dat het moeilijk is om in een voornamelijk seculiere wereldstad te wonen. Maar ik ben van overtuiging dat het eveneens moeilijk kan zijn op te groeien in een traditioneel christelijke omgeving. We blijven een strijdende kerk hier.
Ik denk voornamelijk door het wantrouwen en gemillimeter.Ararat schreef:Wat maakt dat jij dat moeilijker vindt?Tiberius schreef:Ik heb met beide omgevingen ervaring: zowel in de biblebelt als in een seculiere stad. Beide is moeilijk, maar mijn ervaring is, dat het in de biblebelt moeilijker is om te wonen.Marck schreef:Ik kan uit ervaring vertellen dat het moeilijk is om in een voornamelijk seculiere wereldstad te wonen. Maar ik ben van overtuiging dat het eveneens moeilijk kan zijn op te groeien in een traditioneel christelijke omgeving. We blijven een strijdende kerk hier.
Wantrouwen, omdat velen uit gewoonte of sociale druk naar de kerk gaan, maar niet echt geloven. Dat geeft toch een bepaalde manier van kijken naar elkaar: zou hij/zij wel een echte gelovige zijn of niet?
In een seculiere omgeving heb je dat niet: als mensen/jongeren niet meer gelovig zijn, kappen ze met de kerkgang.
En gemillimeter: denk aan pakken- en hoedencultuur, waarbij men elkaar een beetje af probeert te troeven.
Ik ben opgegroeid in een zeer seculiere grote stad. Heb er gewoond van mijn geboorte tot mijn 25ste. Was lang niet makkelijk vooral in de puberteit om niet mee te kunnen doen met veel wat mijn vrienden en vriendinnen wel deden.Tiberius schreef:Ik heb met beide omgevingen ervaring: zowel in de biblebelt als in een seculiere stad. Beide is moeilijk, maar mijn ervaring is, dat het in de biblebelt moeilijker is om te wonen.Marck schreef:Ik kan uit ervaring vertellen dat het moeilijk is om in een voornamelijk seculiere wereldstad te wonen. Maar ik ben van overtuiging dat het eveneens moeilijk kan zijn op te groeien in een traditioneel christelijke omgeving. We blijven een strijdende kerk hier.
Wat dat betreft vind ik het een groot voorrecht dat onze kinderen mochten opgroeien in de zogenaamde biblebelt.
Ik zie daar veel meer voordelen in dan nadelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat verhaal ken ik ook ja. Op dezelfde manier beschreven.-DIA- schreef:Maar wat wel echt is gebeurt is wat een ambsdrager me eens vertelde, en wat plaatsvond in een Rotterdam-West.Hendrikus schreef:Dat is een verhaal dat volgens mij in vrijwel ieder dorp wordt verteld over een organist van vroeger.Erik1960 schreef: Een Zeeuwse predikant-in-opleiding die ik ken ging een jaar of 40 geleden in het kader van zijn opleiding voor in een klein protestants kerkje in Antwerpen, waar zijn leermeester vaak de diensten leidde. Na het einde van de preek bleef het orgel angstwekkend stil. De ouderling van dienst ging opeens op een draf de kerk uit. Even later kwam hij met een geruststellend gebaar weer de kerk binnen. En nog even later begon het orgel weer. Achteraf bleek dat de (ingehuurde) organist de gewoonte had om tijdens de preek even een pintje te vatten in het café tegenover de kerk. Alleen preekte de student iets korter dan zijn leermeester.
Waar de organist in slaap was gesukkeld en dus niet reageerde toen een psalm werd opgegeven.
Ik hoor het de man nog zeggen: Tot overmaat van ramp speelde de organist als uitleidend orgelspel: Ik lag en sliep gerust...
Dat was teveel voor ds Rijksen, die de trap naar de organist (zijn zoon meen ik) opliep en hem achter het orgel wegtrok.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Maar maak je het nu niet te groot? Vanuit de meeste grote Nederlandse steden is een reformatorische VO school nog wel aan te reizen (in ieder geval vanuit Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht, Amersfoort, Delft etc.). Dan hoeft het toch niet heel moeilijk te zijn om daar op te groeien?huisman schreef:Ik ben opgegroeid in een zeer seculiere grote stad. Heb er gewoond van mijn geboorte tot mijn 25ste. Was lang niet makkelijk vooral in de puberteit om niet mee te kunnen doen met veel wat mijn vrienden en vriendinnen wel deden.Tiberius schreef:Ik heb met beide omgevingen ervaring: zowel in de biblebelt als in een seculiere stad. Beide is moeilijk, maar mijn ervaring is, dat het in de biblebelt moeilijker is om te wonen.Marck schreef:Ik kan uit ervaring vertellen dat het moeilijk is om in een voornamelijk seculiere wereldstad te wonen. Maar ik ben van overtuiging dat het eveneens moeilijk kan zijn op te groeien in een traditioneel christelijke omgeving. We blijven een strijdende kerk hier.
Wat dat betreft vind ik het een groot voorrecht dat onze kinderen mochten opgroeien in de zogenaamde biblebelt.
Ik zie daar veel meer voordelen in dan nadelen.
Ik zou voor geen goud in een dorp in de Biblebelt willen wonen. Het lijkt me moeilijk. Heb een aantal maanden in een dorp in de Alblasserwaard verkeerd; het was niet prettig. Geef mij maar de stad. Ja, dan ben je wel eens een vreemde als je op zondag naar de kerk gaat.Tiberius schreef:Ik heb met beide omgevingen ervaring: zowel in de biblebelt als in een seculiere stad. Beide is moeilijk, maar mijn ervaring is, dat het in de biblebelt moeilijker is om te wonen.Marck schreef:Ik kan uit ervaring vertellen dat het moeilijk is om in een voornamelijk seculiere wereldstad te wonen. Maar ik ben van overtuiging dat het eveneens moeilijk kan zijn op te groeien in een traditioneel christelijke omgeving. We blijven een strijdende kerk hier.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
@Huisman:
Ja voor kinderen en jongeren is het makkelijker op de biblebelt.
Anderzijds is het in een seculiere omgeving wel zo, dat ze van jongs af aan leren, dat ze 'anders' zijn en dat ook leren uit te dragen en eventueel te verdedigen. Het wordt geen stolp-religie in ieder geval.
Ja voor kinderen en jongeren is het makkelijker op de biblebelt.
Anderzijds is het in een seculiere omgeving wel zo, dat ze van jongs af aan leren, dat ze 'anders' zijn en dat ook leren uit te dragen en eventueel te verdedigen. Het wordt geen stolp-religie in ieder geval.
Zo eenvoudig is het niet, als er heel veel dingen mee door kunnen die niet passen bij het geloof. En zo is het toch vaak in de bijbelgordel.