Ds Ab Mol heeft ambt trouweloos verlaten!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Polemicus
Berichten: 152
Lid geworden op: 17 jun 2004, 11:09

Ds Ab Mol heeft ambt trouweloos verlaten!

Bericht door Polemicus »

HRC schorsen zendingspredikant
Kerkredactie Geplaatst: 24-3-2005 | 21:24 Laatst gewijzigd: 24-3-2005 | 21:24GRAND RAPIDS - De Heritage Reformed Congregations (HRC) in Noord-Amerika hebben ds. A. Mol geschorst als zendingspredikant op Bali. Als reden wordt genoemd het „trouweloos verlaten van zijn ambt volgens artikel 79 en 80 van de Dordtse Kerkorde.”
.
Dat besloot de HRC tijdens haar laatste classisvergadering en het werd afgelopen zondag als kanselboodschap in de HRC-gemeenten bekend gemaakt.
.
Ds. Mol maakte zich in januari los van de HRC, samen met de Indonesische stichting die namens de HRC de eindverantwoordelijkheid droeg voor de zending op Bali. Ds. Mol gaf toen te kennen samen met de stichting en een nieuwe financier het zendingswerk voort te willen zetten.
.
Ds. Mol had ook zijn lidmaatschap opgevraagd. De HRC heeft het bewijs van lidmaatschap nog niet afgegeven, omdat de kerk met de predikant in gesprek wil zijn, „op de manier van vermaning.”
.
Als er per 2 september geen oplossing is, zal de kerkenraad van Grand Rapids (waartoe ds. Mol als zendingspredikant behoort) de zaak in het najaar voorleggen aan de classisvergadering. Wanneer besloten wordt ds. Mol zijn bewijs van lidmaatschap toe te zenden, wordt hij op dat moment ook afgezet als predikant.
.
De classis vraagt ook om gebed voor de families van de predikanten ds. B. de Vries en ds. C. Molenaar. Beiden waren reeds officieel uitgezonden naar Bali, maar door de losmaking van ds. Mol is daar voor hen geen werkterrein meer. De zendingsdeputaten van de HRC heroriënteren zich op het zendingswerk op Bali.
.
De classis heeft W. Koenen en A. Miskin beroepbaar gesteld als kandidaat in de HRC. Student D. Overbeek mag voor het eerst een stichtelijk woord spreken.
Ik schaam mij het Evangelie van Jezus Christus niet, want het is een kracht Gods tot zaligheid een ieder die gelooft.
Gebruikersavatar
Polemicus
Berichten: 152
Lid geworden op: 17 jun 2004, 11:09

Bericht door Polemicus »

Is dat dan de dank aan 'de gemeenten van dr Beeke' voor de bewezen diensten?

Zou het hier ook al gaan om het aanbod van genade? In ieder geval was Mol op een SRA-avond uitermate negatief over het boek van dr K. van de Zwaag. En dat geluid past niet bepaald in de HRC gelukkig. ...
Ik schaam mij het Evangelie van Jezus Christus niet, want het is een kracht Gods tot zaligheid een ieder die gelooft.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik weet de preciese reden van de daden van ds Mol niet, maar ik krijg er wel een smerige smaak van in mijn mond. Het is verre van netjes wat ds Mol doet!

[Aangepast op 25/3/05 door Dathenum]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het is me zo duidelijk als koffiedik.

Kan iemand eens vertellen wat er allemaal gebeurd is?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door refo
Het is me zo duidelijk als koffiedik.

Kan iemand eens vertellen wat er allemaal gebeurd is?
HRC verliest op Bali theologische school
Kerkredactie

APELDOORN - Naar nu bekend is geworden heeft ds. A. Mol eind december zijn contacten met de Heritage Reformed Congregations (HRC) verbroken. Ds. Mol was als hoofddocent verbonden aan het theologische seminarie op Bali dat wordt gefinancierd door het Amerikaanse kerkgenootschap.


De zendingspredikant heeft zijn ambt binnen de HRC neergelegd en zijn lidmaatschap opgevraagd. Ds. Mol en zijn vrouw hebben zich als lid aangemeld bij de NRC (Netherlands Reformed Congregations) te Norwich. Desgevraagd zegt de hoofddocent dat „hij zich genoodzaakt achtte tot het besluit te komen.” Verder laat ds. Mol zich over de kwestie vooralsnog niet uit. De overstap van ds. Mol betekent niet dat hij stopt met zijn werk op Bali. De Indonesische stichting die namens de HRC de eindverantwoordelijkheid draagt, heeft ook de banden met de HRC verbroken. Ds. Mol heeft te kennen gegeven samen met de stichting en een nieuwe financier het zendingsproject voort te zetten. Over de nieuwe financier laat ds. Mol zich niet uit.


De HRC droeg tot voor kort de naam Heritage Netherlands Reformed Congregations (HNRC), en kwam in 1993 voort uit de NRC, de Amerikaanse zusterkerk van de Gereformeerde Gemeenten. De zendingsdeputaten van de HRC reageren ontdaan op het nieuws. Volgens hen is het onmogelijk dat ds. Mol en de Indonesische stichting eenzijdig de samenwerking opzeggen en contacten aangaan met een nieuwe financier. De zendingsdeputaten proberen in contact te blijven met ds. Mol en hopen binnenkort een delegatie te zenden naar Bali om daar gesprekken te voeren met de predikant en de Indonesische stichting.


Het is, aldus de zendingsdeputaten, voor de HRC onmogelijk om zonder de hulp van de Indonesische stichting haar werk op Bali voort te zetten. Dit omdat het erg moeilijk is om werkvergunningen te krijgen, gebouwen te huren en hulpprogramma’s te ondersteunen zonder dat een lokale stichting daarvoor functioneert als contactpersoon. Zondag zijn de gemeenteleden van de HRC door middel van een kanselboodschap ingelicht over de gebeurtenissen. Deze week ontvangen de kerkleden een brief met meer gedetailleerde informatie.


De HRC heeft gedurende zeven jaren de theologische school op Bali gesteund. Die school is begin jaren negentig opgericht door ds. G. Kuijt, destijds emeritus zendingspredikant van de Gereformeerde Gemeenten. In 1997 nam de HRC het werk voor haar rekening. Inmiddels studeren bijna zeventig studenten uit alle delen van Indonesië aan het seminarie. De verbreking van de samenwerking tussen de HRC en de theologische school op Bali is een tegenslag voor ds. C. Molenaar en ds. B. de Vries. Beiden waren door de HRC reeds benoemd als zendingspredikanten voor Bali om daar ds. Mol te ondersteunen bij het werk. De visumaanvragen waren al de deur uit en ds. de Vries heeft inmiddels een groot gedeelte van de taalstudie achter de rug. Het is onbekend wat er nu gaat gebeuren. „Biddend zullen we samen met de zendende kerken en deputaten zoeken en luisteren naar wat de Heere van ons vraagt en waarheen Hij ons leven leidt”, aldus ds. Molenaar.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door refo
Het is me zo duidelijk als koffiedik.

Kan iemand eens vertellen wat er allemaal gebeurd is?
Ja, mij ook!

mvrgr.

RvP
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Dus als ik het goed lees, verandert ds Mol van kerkelijke richting en neemt hij de zendingsorganisatie mee? Zodat de HRC in feite hun zending kwijtraakt daar?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Is Mol lid van de NRC geworden? Dat is de gerGem van Amerika toch?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door refo
Is Mol lid van de NRC geworden? Dat is de gerGem van Amerika toch?
NRC (Netherlands Reformed Congregation) is idd de gg in Amerika en Canada.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wa Mol dan een undercover om de Bali zending onder de zendingsdeputaten te krijgen? Wat bij ds Kuijt niet lukte.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Sabra

Bericht door Sabra »

Ik snap enkel de titel van dit topic niet. Volgens mij is deze man nog steeds predikant. Dus trouweloze verlating van het ambt lijkt mij nogal een titel die absoluut niet overeenkomt met hetgeen er gebeurd is.

Daarnaast is het altijd vrij lastig om te zeggen of deze man goed of fout heeft gehandeld. Men kent immers zijn beweegredenen niet. Het is prachtig dat er een reactie komt vanuit de kerk die hij verlaten heeft, maar dat is slechts de ene kant van het verhaal. Iets meer nuance zou wel op zijn plaats zijn dus.
Gebruikersavatar
Polemicus
Berichten: 152
Lid geworden op: 17 jun 2004, 11:09

Bericht door Polemicus »

Ab Mol was eerst ouderling bij de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke en heeft in zijn kledingzaak daar ds Kuyt ontmoet. Beiden hebben toen besloten om het zendingswerk op Bali te beginnen. Het deputaatschap van de Ger. Gem. gaven echter geen toestemming, waarop men met de SDOK in zee gegaan is. Ds Kuyt heeft de zaak op een zondag nog toegelicht in de Ger. Gem. van Krabbendijke en Ab Mol heeft daarover ook nog een soort gemeenteavond gehouden. Later is Ab Mol lid geworden van de HNRC (nu HRC) maar ds Kuyt is lid gebleven van de Ger. Gem. en heeft op eigen titel geopereerd.

Nu keert Ab Mol weer terug naar de door hem verlaten NRC. Zou daarbij, gezien zijn uitlatingen over het boek van dr K. van der Zwaag, uiteindelijk niet het aanbod van genade een cruciale rol spelen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Beetje politiek allemaal.

Als je je als ds bij de NRC aan wilt sluiten moet je niet te aardig over K vd Zwaag spreken.....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dit topic behoort mijns inziens niet tot 'bezinning', maar tot 'kerkpolitiek'. Dat laatste loopt meestal uit tot 'kerkroddel'. Niemand die er mee opschiet.

Deze dagen kunnen we ons beter bezinnen op het lijden, sterven, maar wat meer is: de opstanding van de Heere Jezus Christus.

[Aangepast op 25/3/05 door Refojongere]
Plaats reactie