Inenten............ Ja of Nee????

Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Refojongere
Misschien wel, maar de mensen die niet inenten vertrouwen op de Heere en weten dat ziekte en gezondheid van God komen, hun ten goede.
Kijk en dat vraag ik me af of dat echt waar is: vertrouwen al die niet-ingeente mensen zo sterk op God? Juist in die kringen waar het inenten taboe is, wordt gemakkelijk gedaan over de verantwoording van de mens als het gaat om hun verhouding t.o.v. God. De voorzienigheid wordt net zo makkelijk als excuus gebruikt voor het niet bekeerd zijn.
In dit licht kun je ook het verzekeren zien. Mijn helaas overleden schoonvader heeft aan medische behandelingen tonnen gekost, zo niet een miljoen (gulden). Hij leefde dichtbij God en zag het als een zegen dat het ziekenfonds gegeven was waardoor anderen niet belast hoefden worden met niet te betalen lasten. Op andere gebieden heeft de Heere hem rijk willen zegenen. Als er bijv. nieuwe vloerbedekking nodig was, kreeg hij dat onverwacht.

Er zijn zelfs predikanten die beweren dat iemand die zijn kinderen laat inenten geen kind van God kunnen zijn. Ik kan me over deze grote onzin behoorlijk kwaadmaken.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Of al die mensen die niet-inenten vertrouwen op God? Nee. Ook niet iedereen die in de kerk zit is bekeerd, zelfs niet iedereen die belijdenis gedaan heeft is bekeerd. Maar daarmee is het gebruik nog niet af te keuren.
Maargoed, ik wil alleen maar weergeven dat er mensen zijn die oprecht voor God leven en zich toch niet laten inenten. Verzekeren vind ik wat dat betreft anders liggen. Ik bedoel, hoe je het went of keert, anderen betalen jouw kosten.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Omdat er tijdens de discussie ook over verzekeren wordt gepraat wil ik hierover een korte opmerking maken.

Volgens mij zijn de kerkmensen altijd al verzekerd tegen de kosten! Hiermee bedoel; vroeger betaalde de kerk de kosten van mensen die ziek waren en te weinig geld hadden om alles zelf te betalen. Nu betalen de verzekeringsmaatschappijen de kosten. Deze taak is over gegaan van de kerk naar een instantie! Het geld dat nu bij de diaconie terecht komt wordt nu veelal voor goede doelen gebruikt.
Als je echt voor 100% onverzekerd wil zijn, dan hoor je ook geen bijdrage te krijgen van de kerk als je krap zit! Zo wel, dan ben je toch verzekerd!
Lecram

Bericht door Lecram »

Dat mensen dat wat van de kerk krijgen is op zich geen probleem. Onze diaconie heeft hiervoor een behoorlijk bedrag achter de hand. Reeel is dan wel dat de desbetreffende personen op zn minst datgene wat ze uitsparen aan verzekeringspremie aan de kerk geven. Maar dan is de kerk een soort verzekering.......
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Lecram
Dat mensen dat wat van de kerk krijgen is op zich geen probleem. Onze diaconie heeft hiervoor een behoorlijk bedrag achter de hand. Reeel is dan wel dat de desbetreffende personen op zn minst datgene wat ze uitsparen aan verzekeringspremie aan de kerk geven. Maar dan is de kerk een soort verzekering.......
Dat bedoel ik dus, eigenlijk ook een verzekering!
Elty

Bericht door Elty »

Laatst had ik met een fel tegenstander van inenten en discussie over dit onderwerp. Hij maakte toen een opmerking waar ik nog lang over nagedacht heb.

'Iemand laat zich inenten. Als alles achter de rug is, loopt hij naar buiten. Vervolgens steekt hij een sigaret op.'

Klopt dit???
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Elty
Laatst had ik met een fel tegenstander van inenten en discussie over dit onderwerp. Hij maakte toen een opmerking waar ik nog lang over nagedacht heb.

'Iemand laat zich inenten. Als alles achter de rug is, loopt hij naar buiten. Vervolgens steekt hij een sigaret op.'

Klopt dit???
Voor mij gold dat niet: ten eerste was ik toen te klein om te roken en nu ik het wel mag van mijn moeder (:,) doe ik het ook niet.
refo

Bericht door refo »

Als je echt willens en wetens onverzekerd wilt zijn op grond van je afhankelijk zijn van God, dan vertel je dat aan niemand en vertel je het alleen aan God als je daardoor in geldnood zit.
Eens?

In het verleden is eens iemand aangesproken voor een ton vanwege een aanrijding die hij had veroorzaakt. De rechter wist dat hij het kon betalen. Onder leiding van een dominee is toen een enorme inzameling gehouden. Met (veel) publicitet is toen bekend gemaakt dat deze persoon geholpen is. Ik vind dat vreemd. God hielp (hij had geld zat) en
al die mensen waren overbodig met hun hulp.
Mirror

Bericht door Mirror »

[/quote]Kijk en dat vraag ik me af of dat echt waar is: vertrouwen al die niet-ingeente mensen zo sterk op God? Juist in die kringen waar het inenten taboe is, wordt gemakkelijk gedaan over de verantwoording van de mens als het gaat om hun verhouding t.o.v. God. De voorzienigheid wordt net zo makkelijk als excuus gebruikt voor het niet bekeerd zijn.[/quote]Opnieuw Lecram, dit is glad ijs. Voor mijn gevoel twijfel jij aan intenties en plak je etiketten. Heb je de vraag al eens omgedraaid?

Ps. Bedankt voor je reactie, ik hoop nog met een aanvullende reactie te komen.

[Veranderd op 19/4/02 door Mirror]
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik twijfel inderdaad aan intenties van bepaalde personen die zich niet laten inenten en zich daarmee wat voelen en verder God aan Zijn plaats laten. Ik ben bang dat die er veel te veel zijn. Verder heb ik ook aangeven dat het niet laten inenten gelijk moet opgaan met een nabij leven en als dat er is, dan heb ik daar zeker respect voor. Alhoewel ik zelf een andere kijk heb op het inenten tegen ziekten.
Verder weet ik van personen die zich niet laten inenten tegen ziekten hier in Nederland, en de inconsequentie hebben door zich wel te laten inenten wanneer ze op vakantie gaan naar landen waar ze zich wel voor laten inenten. Wees dan eerlijk en ga dan gewoon naar Frankrijk of zo.
annoniem

Bericht door annoniem »

Niet ineneten is ongeveer hetzelfde als niet verzekeren.
Als je kan en mag vertrouwen en geloven dan zal je beide niet doen.

Heel zwart wilt gezien is het dus zo dat als je bent ingeent en / of verzekerd, je dus niet oprecht gelooft.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door annoniem
Niet ineneten is ongeveer hetzelfde als niet verzekeren.
Als je kan en mag vertrouwen en geloven dan zal je beide niet doen.

Heel zwart wilt gezien is het dus zo dat als je bent ingeent en / of verzekerd, je dus niet oprecht gelooft.
Beste annoniem,

Wat je hier neerzet, is een wel heel gevaarlijke stelling. Alles wat je over het geloof en goddelijke zaken meent te moeten zeggen, moet altijd terug te vinden zijn in de bijbel. En waar staat dan jouw veronderstelling? Er staan heel wat kenmerken van gelovigen in de bijbel, maar dit kenmerk staat nergens. Hang het geloof alsjeblieft niet op aan allerlei wetjes. De satan zou dat graag willen, maar God vraagt wat anders van ons en dat is liefde (1. Kor. 13).
Jouw veronderderstelling heeft al veel mensen in grote verwarring gebracht. En dat wil de satan ook graag.
annoniem

Bericht door annoniem »

Ik zal het van de week opzoeken hoe het exact in de bijbel staat, maar op meerdere plaatsen in de bijbel staat geschreven dat wij al ons betrouwen of vertrouwen op Hem moeten stellen.

Als we ons dus gaan inenten doen we dat niet, als we ons verzekeren doen we dat ook niet.

Dit lijkt mij klip en klaar en duidelijk genoeg. Elk tegen argument is bij voorbaat al weggevaagd, omdat je gewoon geen vertrouwen heb !!

Ik vermoed ook dat dit het grootste probleem is met geloof. We geloven niet echt dat God ons wel echt zal helpen, eigenlijk vertrouwen we het niet en daarom enten we ons in, om toch maar een beetje zekerheid te krijgen.

Wederom heel zwart wit gezien : Is er nog wel waar geloof ?
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door annoniem
Ik zal het van de week opzoeken hoe het exact in de bijbel staat, maar op meerdere plaatsen in de bijbel staat geschreven dat wij al ons betrouwen of vertrouwen op Hem moeten stellen.

Als we ons dus gaan inenten doen we dat niet, als we ons verzekeren doen we dat ook niet.

Dit lijkt mij klip en klaar en duidelijk genoeg. Elk tegen argument is bij voorbaat al weggevaagd, omdat je gewoon geen vertrouwen heb !!

Ik vermoed ook dat dit het grootste probleem is met geloof. We geloven niet echt dat God ons wel echt zal helpen, eigenlijk vertrouwen we het niet en daarom enten we ons in, om toch maar een beetje zekerheid te krijgen.

Wederom heel zwart wit gezien : Is er nog wel waar geloof ?
Tsja, je kunt dat op verschillende manieren interpreteren. Hoe zit het dan met de gevallen waarbij men niet ingeent was en toch ziek werd? Dan wordt het wel erg moeilijk. Ik bedoel dit zeker niet gekscherend, het is een vreselijke ervaring om die erge ziekten te krijgen.
Ik ben God dankbaar dat Hij ervoor gezorgd heeft dat wij beschermende middelen hebben ontvangen. Die middelen niet te gebruiken, is in mijn ogen God verzoeken. Daarom gebruik ik ze. Vertrouw ik dan op dat spuitje? Natuurlijk niet! Ik weet dat als God wilt, onze levensdraad direct af gesneden wordt. Dus ook met deze middelen staan we onder de voorzienigheid van God. Gelukkig wel zeg, ik zou me geen moment zeker voelen als ik niet wist dat God voor mij en mijn gezin zorgt.
Ik heb eerder geschreven hoe mijn schoonvader tegen zijn ziekenfondsverzekering aankeek.
Wat betreft verzekeren ben ik zeker geen voorstander van allerlei vormen van verzekeren. Ik heb onlangs nog een hypotheek afgesloten en besloten daar geen overlijdensrisicoverzekering voor af te sluiten. Hoe moet dat dan als ik en/of mijn vrouw overlijden? Dat weet ik niet, maar ik weet dat God ons niet de steek zal laten: al zijn wij ontrouw, Hij blijft getrouw, Hij kan zichzelf niet verloochenen!
Zie je het? Het is gelukkig niet zo zwart/wit zoals je stelt. We hebben een goede God die altijd voor ons zorgt! en ons de middelen geeft!!

[Veranderd op 22/4/02 door Lecram]
Plaats reactie