Maatregelen kerk ivm coronavirus

Erik1960
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
Bogerman schreef:Het dragen van een mondkap is in de kerk niet verplicht!! Gelukkig hebben we bij ons die plicht ook niet, bijna niemand draagt zo’n ding, nooit geweest in de hele pandemie, en er is niet besmet door de kerk. Maar omikron is veel besmettelijker maar niet ziekmakender, die lockdown is zo super schadelijk, daar moeten we mee stoppen, liefst met alle maatregelen, we moeten er gewoon mee leren leven.
Dat er niet besmet wordt door de kerk wil ik van je aannemen. Maar er is wel degelijk besmet in de kerk. Bijvoorbeeld in Biddinghuizen, waar 2 doden te betreuren vielen. Dat je trots bent op het Pietje Bel-gedrag in je kerk vind ik tot daar aan toe, maar dat je je daarbij bedient van onwaarheden vind ik kwalijk.
Nu ga je echt een grens over.

Dat jij de roepstem vanuit Gods Woord om het vierde gebod te heiligen, als Pietje Bell-gedrag beschouwt, vind ík kwalijk. Ik heb daarom deze reactie gemeld.

En verder zie ik graag een bron van je bewering over Biddinghuizen.
Mijn “Pietje Bell’’ gaat niet over die roepstem, maar over het stoere ‘wij doen niet aan mondkapjes etc.’ Het is misschien niet mijn meest fijnbesnaarde toevoeging aan dit gesprek, maar je trekt wel heel snel de meest vergaande conclusies. Je had gerust naar toelichting mogen vragen voordat je op de alarmknop drukt. Van een goed gesprek is nog nooit iemand slechter geworden.

Over Biddinghuizen: bijvoorbeeld
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ogle.nl%2F

en ook: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... ine-dienst

Ik reken er wel op dat je Bogerman vraagt naar een bron voor zijn bewering dat er geen bestemmingen in kerken zijn.
En een klein ‘dankjewel’ voor het subiet aanleveren van de door jou gevraagde bronnen stel ik zeker ook op prijs.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 12 jan 2022, 01:16, 3 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
KDD

Bericht door KDD »

Uit het keven van John G. Paton:

De predikant werd naar een gemeente in Glasgow verplaatst, maar dat verhoogde eerder hun weerzijdse vriendschap dan dat die er door verminderd werd. Dumfries lag op ruim vier mijlen afstand van onze woning in Torthorwald, maar het verhaal zegt, dat mijn vader gedurende deze veertig jaren maar driemaal verhinderd was de godsdienstoefening aldaar bij te wonen.
Eens omdat de sneeuw zo hoog lag, dat hij er niet door kon en genoodzaakt was terug te keren, eens toen het zo glad op de weg was, dat hij zich genoodzaakt zag op handen en knieën terug te kruipen tegen de heuvelen op, die hij met levensgevaar en onder dikwijls vallen was afgeklauterd, en eens door het uitbreken van een vreselijke cholera-epidemie te Dumfries. Alle verkeer tussen de stad en de omliggende dorpen werd openlijk verboden; en de boeren en dorpsbewoners, vermoedende, dat geen cholera mijn vader op zondag thuis zou doen blijven, zonden een gezantschap tot mijn moeder, om haar te verzoeken te bewerken, dat hij de godsdienstoefening voor deze ene maal niet ging bijwonen.
Dit was echter onnodig. Waar het leven van andere mensen op het spel stond, kwam zijn godsvrucht zelf hem te hulp...
gallio

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef: Dat jij de roepstem vanuit Gods Woord om het vierde gebod te heiligen, als Pietje Bell-gedrag beschouwt, vind ík kwalijk. Ik heb daarom deze reactie gemeld.

En verder zie ik graag een bron van je bewering over Biddinghuizen.
Probeer eerst eens wat beter te lezen GG-lid. Verder gebruik je die meldknop wel heel vaak. Misschien wel meer dan alle andere forummers bij elkaar. Dus behalve Pietje Bell-gedrag vertoon je ook aardig wat Jozef Geelman-gedrag.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp sowieso niet hoe iemand die niet weet van de situatie in Biddinghuizen in dit draadje een zinnige bijlage kan leveren.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:Mijn “Pietje Bell’’ gaat niet over die roepstem, maar over het stoere ‘wij doen niet aan mondkapjes etc.’ Het is misschien niet mijn meest fijnbesnaarde toevoeging aan dit gesprek, maar je trekt wel heel snel de meest vergaande conclusies. Je had gerust naar toelichting mogen vragen voordat je op de alarmknop drukt. Van een goed gesprek is nog nooit iemand slechter geworden.
@huisman sloeg daar anders ook op aan. En dan nog begrijp ik je opmerking niet. Ook mondkapjes zijn in principe in een kerkdienst niet verplicht. Ik draag ze overigens wel vanaf binnenkomst naar zitplaats, om geen aanstoot te geven, maar dat het weinig tot geen effect heeft, lijkt me inmiddels wel vrij duidelijk. Ik ben ook geenzins van plan om tijdens de erediensten een mondkapje op te zetten, als dat straks tot de adviezen behoort.
Erik1960 schreef:Over Biddinghuizen: bijvoorbeeld
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ogle.nl%2F
Ik lees onder andere deze zin: Maar wat je ook doet, alles heeft een risico. Kijk maar naar fietsen, ook daar overlijden mensen aan. Wij kunnen slechts een risicotaxatie doen en dat tot een laag niveau terugbrengen. Dat is precies wat ik nu ook bedoel. Deze mensen waren op dat moment niet gevaccineerd en verder is niet zeker of er wel voldoende afstand gehouden werd. Je kunt zo'n voorbeeld dus niet gebruiken als argument om kerkdiensten pertinent als onveilig te bestempelen. In dat geval is een fietstochtje of een autorit ook niet meer mogelijk.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Bogerman schreef:Het dragen van een mondkap is in de kerk niet verplicht!! Gelukkig hebben we bij ons die plicht ook niet, bijna niemand draagt zo’n ding, nooit geweest in de hele pandemie, en er is niet besmet door de kerk. Maar omikron is veel besmettelijker maar niet ziekmakender, die lockdown is zo super schadelijk, daar moeten we mee stoppen, liefst met alle maatregelen, we moeten er gewoon mee leren leven.
Misschien moet je dit bericht eens even lezen, https://www.rd.nl/artikel/950714-hoe-zi ... in-de-kerk

Dat er kerken zijn die denken dat ze de regels aan hun laars moeten lappen is eigenlijk gewoon heel sneu gedrag.
FlyingEagle

Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

.
Forummer

Bericht door Forummer »

Deze pandemie haalt wel het slechte in ons naar boven. Nu is dat niet zo moeilijk, die slechtheid zit in ons aller hart.

Ik zou daar een oproep tegenover willen zetten in de vorm van een gedeelte uit Gods Woord:

Psalm 133

1 Een pelgrimslied, van David.
Zie, hoe goed en hoe lieflijk is het
dat broeders ook eensgezind samenwonen. 2 Het is als de kostelijke olie op het hoofd,
die neerdaalt op de baard, de baard van Aäron,
die neerdaalt op de zoom van zijn priesterkleed. 3 Het is als de dauw van de Hermon
die neerdaalt op de bergen van Sion.
Want daar gebiedt de HEERE de zegen
en het leven tot in eeuwigheid.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Deze pandemie haalt wel het slechte in ons naar boven. Nu is dat niet zo moeilijk, die slechtheid zit in ons aller hart.
Wat voor slechts haalt het bij jou naar boven?

FlyingEagle maakt een denkfout. Er worden geen 'regels' aan de laars gelapt. Het zijn immers adviezen, zoals zijn geciteerd artikel al aangeeft.

Ik ben ook sterk voorstander van zo vol mogelijke kerken. Al is de situatie overal verschillend. Het met grote mond spreken over de situatie bij een ander past dan niet.

Ik was onlangs in een hele volle kerk. Er werd eerbiedig gevraagd of de Heere wilde bewaren voor besmettingen. Ik was daar volkomen veilig.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik sluit mezelf daar inderdaad bij in, dat lees je goed Ad.

Ik word bij tijden ook opstandig, ik wil ook graag alles weer normaal kunnen doen.
Ik zou graag zonder beperking of zonder uitnodiging de kerk willen binnenstappen.
Niet na hoeven denken en plannen wanneer ik naast m'n baan een pakketje kan wegbrengen enz.
Ik vind een mondkapje ook een onding.
Ik vind het ook vervelend dat je niet spontaan en zomaar bij iedereen op bezoek kan.
Ik vind ook wat van het beleid van de overheid.

Maar je ziet het: IK IK IK...
Het is niet leuk, maar wel goed voor mij om eens van het eigen IK af te stappen.

Het zou mooi zijn om als Christenen onderling als broeders in vrede te mogen samenleven, en de zegen van God te mogen verwachten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het wel een interessante om over na te denken. Een mondkapje een onding vinden, het verlangen om zonder uitnodiging een kerk binnen te stappen etc., is dat het slechtste in onszelf naar boven halen? Ik denk het niet!

Ik zie deze discussie als een warm pleidooi om onze kerkgang te beschermen. Van alle deelnemers. Dat daarin verschillende keuzes worden gemaakt is evident. Dat we elkaar daarin niet altijd begrijpen is ook heel duidelijk. Dat past ook wel weer bij een forum.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik probeerde bij mezelf te blijven Ad.

Maar nu je zo aandringt: polarisatie en stoerdoenerij passen mijns inziens niet.
In veel reacties is een hoog 'IK vind' gehalte waar te nemen, en ik herken die 'IK vind' houding ook bij mezelf. Vandaar dat ik mezelf bewust insluit.

Ons uitgangspunt zou moeten zijn wat God vind, niet wat IK vind. Ook dat is niet altijd gemakkelijk, ik heb verschillende keren ervaren dat ik mijn eigen wil verwarde met Gods wil, ondanks de beste bedoelingen en ondanks het biddend opzien.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Ik probeerde bij mezelf te blijven Ad.

Maar nu je zo aandringt: polarisatie en stoerdoenerij passen mijns inziens niet.
In veel reacties is een hoog 'IK vind' gehalte waar te nemen, en ik herken die 'IK vind' houding ook bij mezelf. Vandaar dat ik mezelf bewust insluit.

Ons uitgangspunt zou moeten zijn wat God vind, niet wat IK vind. Ook dat is niet altijd gemakkelijk, ik heb verschillende keren ervaren dat ik mijn eigen wil verwarde met Gods wil, ondanks de beste bedoelingen en ondanks het biddend opzien.
Eens. Alleen als je mening is dat wat God vindt (in het gehoorzamen van Zijn gebod om samen te komen, zie ook wat ds. K. Bogerd daarover schreef onlangs) overeenkomt met wat je zelf vindt, is daar natuurlijk niets mis mee. Ik vind iets, omdat God dat van me vraagt.

En daar zit natuurlijk de moeilijkheid. Er is zoveel wat elkaar niet lijkt te begrijpen: Het gebod van God om samen te komen, het gebod van God om onze overheid te gehoorzamen, het gebod van God om niet bezorgd te zijn, het gebod van God om oog te hebben voor de zwakken.

Dat speelt allemaal mee. En dan is Psalm 133 helemaal waar, maar nou niet echt een toevoeging aan de discussie.
Valcke

Bericht door Valcke »

Forummer: Wat God vindt, vinden we in Zijn Woord (en niet / slechts zelden hier op het forum). In het OT vinden we onder meer dat mensen samenkwamen in de tempel om tot God te bidden, ook in tijden van pest, honger, enzovoort.

Maar dit daargelaten: Kan iemand mij uitleggen waarom we enkele sterfgevallen als gevolg van een besmetting in een kerkgebouw niet aanvaarden, maar wel op reis gaan voor een vakantie, terwijl we weten dat er jaarlijks vele honderden slachtoffers vallen in het verkeer? Idem waarom we niet allemaal in zelfisolatie gaan omdat er in NL zeker 10.000 covid sterfgevallen te betreuren zijn als gevolg van besmetting in huis? Of aanvaarden we deze - veel grotere - risico's kennelijk wel?

Het zou goed zijn om weer eens de brochures en preken uit het verleden erbij te halen, die bij het begin van de crisis wijd verspreid werden. Bv. de preken van Kohlbrugge tijdens de cholera-epidemieën in Elberfeld (de diensten gingen gewoon door), het voorbeeld van Jacobus Koelman, van Zwingli, de brochure van Luther over de pest, enzovoort. Idem de HC zondag 10. En bovenal de Schrift zelf. Dan zouden we werkelijk weer eens kunnen horen wat Gods wil is in tijden van besmettelijke ziekte.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mooie post, Valcke. Inderdaad is de preek van Kohlbrugge (Openbaring 16) zeer de moeite waard. (Makkelijk te vinden online) Alle discussies over het CIO, de maatregelen, deputaatschappen die er wat van vinden vertroebelen veel van wat in bijvoorbeeld die preek te vinden is.

Dat Biddinghuizen hier opgeworpen worden als 'bewijs' dat de maatregelen in de kerk te rechtvaardigen zijn, is natuurlijk heel scheef. Ondanks het grote verdriet daar.
Plaats reactie