Kerst en bevinding

Valcke

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Valcke »

Ik kan het er geheel mee eens zijn dat de geboorte van Christus op aarde wordt vergeleken met / verbonden aan de geestelijke geboorte (wedergeboorte) van zondaren. Maar laten we dan ook de uitdrukkelijke vergelijking die de Schrift maakt tussen de geboorte en menswording van Christus enerzijds en de aanneming tot kinderen anderzijds (Galaten 4:4-6), óók maken. Het een is zowel Schriftuurlijk als het ander. Het een is er niet zonder het ander! Er is in dit opzicht geen tussenruimte tussen Kerst en Pasen - de wedergeboren zondaar deelt in de vrucht van al deze weldaden, er is hierin geen eerst en geen laatst. Christus is niet gedeeld, Zijn ambten zijn niet gedeeld, en Zijn weldaden zijn evenmin gedeeld. Dat was zeker de leer van de Reformatie.

(Wie dat nog eens onderzoeken wil, kan het in de HC nalezen: "Wat nut u....?" bij alle heilsfeiten. Het zijn steeds de weldaden van rechtvaardigmaking en vernieuwing/heiligmaking die met ieder heilsfeit verbonden zijn.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 08 jan 2022, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

Calvijn over Galaten 4 vers 6: "Want daarom zijn wij kinderen, omdat wij met dezelfde Geest, die de enige Zoon heeft, begaafd zijn. En merk op dat Paulus dit in het gemeen aan alle christenen toeschrijft, gelijk in der waarheid daar geen geloof is waar dit pand der liefde Gods jegens ons niet is."
KDD

Bericht door KDD »

Wat voor de een fantasie is is voor een ander kostbaar. Verder onderwijs:
Ds. A. Verschuure schreef: Lijdensweken
Als u de lijdensweken wil samenvatten in hun betekenis, dan noem ik drie woordjes uit ons avondmaalsformulier: Ik voor u. Eigenlijk gaat u in de lijdensweken uitleggen wat die volkomen Zaligmaker nu allemaal voor Zijn kinderen gedaan heeft. Mag ik het zo eens zeggen, misschien ook weer een praktisch voorbeeld al: In de kribbe ligt het Kind in doeken gewonden. Wijlen dominee J. Koster zegt dan in een van zijn preken, dat heeft mij altijd heel erg aangesproken: Daar zien de herders alleen Zijn gezicht. En in de lijdensweken gaan als het ware de doeken er af en gaat de Borg, als de Priester van Zijn gemeente, in die lijdensweken, hongeren, dorsten, kruipen als een worm en geen man, geslagen worden, gaat Hij met een doornenkroon gekroond worden, gaat Zijn lichaam naakt aan het vloekhout der schande druipen van het bloed en is het uiteindelijk de speerstoot, zo schoon, die toont bloed en water. Dus met Kerstfeest een volkomen Zaligmaker leren kennen en vervolgens in de lijdensweken nader onderwijs krijgen over wat er nu allemaal in die volkomen Zaligmaker te vinden is, in dat zoete geheim: om een hongerige ziel door Zijn honger te verzadigen; om een dorstige ziel door Zijn dorst te verkwikken; om een kruipende ziel, die onder dat eisende recht van God sterven en verloren moet gaan, op grond van Zijn kruipen toe te roepen: Zie er is een plaats bij Mij; om een naakte ziel, zo leert de Heere Zijn kinderen zichzelf kennen, op grond van Zijn naakt zijn te bekleden met klederen des heils en de mantel der gerechtigheid. Door Zijn striemen is ons genezing geworden. Dus met Kerst een volkomen Zaligmaker en dan gaan als het ware die doeken er af en dan gaat de Heere in de lijdensweken Zijn kinderen leren wat Hij nu allemaal gedaan heeft om die kerk eerlijk en volkomen zalig te maken. Begrijpt u nu de uitdrukking dat aan de voeten van het kruis de zonden pas echt en werkelijk doorleefd, gekend en bitter worden als ooit tevoren? Nee, het is niet zo dat een ziel voor het eerst aan de voeten van het kruis zijn zonden leert kennen; dat begint in het uur der wedergeboorte, maar het is wel waar dat een ziel zijn zonde zo diep leert kennen, veel dieper dan ooit tevoren, als de Heere voor die lijdensgangen plaats gaat maken. En de zonden zijn nooit bitterder, dan als er gezien wordt wat het de Borg gekost heeft; Zijn dood en Zijn bloedstorting
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Vrome fantasie, maar niet gegrond in de heilige Schrift en ook niet in de gereformeerde traditie.

Maar goed, zolang het over kerst gaat, zullen veel andere gereformeerden er nog wel ver in mee kunnen komen. Om de eenvoudige reden dat ze dit als één onderdeel van het geheel zien. Maar het probleem zit hem natuurlijk vooral in de afzonderlijke ervaringen van goede vrijdag en Pasen.
Hoezo 'vrome'?
DDD

Bericht door DDD »

Het is vroom, omdat het over de verzoening gaat en over de beleving daarvan. Er is natuurlijk met heel veel van deze uitspraken helemaal niets mis, zolang je ze niet los van elkaar koppelt. Zodra er een soort stappenplan van gemaakt wordt, gaat een predikant verder dan de heilige Schrift.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Waar schrijft ds. Verschuure dit allemaal?
DDD

Bericht door DDD »

Het ziet eruit als een lezing voor zijn collega's.
KDD

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:Waar schrijft ds. Verschuure dit allemaal?
https://www.bondvanzondagsscholen.nl/fi ... g-2014.pdf
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef:
Oké, bedankt! :super
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het is vroom, omdat het over de verzoening gaat en over de beleving daarvan. Er is natuurlijk met heel veel van deze uitspraken helemaal niets mis, zolang je ze niet los van elkaar koppelt. Zodra er een soort stappenplan van gemaakt wordt, gaat een predikant verder dan de heilige Schrift.
Geloof je dat in de Schrift de heilsfeiten verklaard liggen? Ik weet niet welk geloof u aanhangt.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 08 jan 2022, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
pierre27

Bericht door pierre27 »

KDD schreef:
Bedankt voor het delen, waarde(n)vol!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Thea schreef:Inmiddels heb ik een klein onderzoekje gedaan naar de verhouding van de heilsfeiten en de toepassing hiervan vanuit de gereformeerde leer. Ik doe dat vooral als reactie op @Ditbenik, die stelde dat Kerst een eenmalige gebeurtenis is. Dat is m.i een onjuiste uitdrukking vanuit de gereformeerde traditie, oftewel een dwaling.
Calvijn maakt onderscheid tussen verwerving en toepassing van de heilsfeiten, terwijl deze onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. In het derde deel van de Institutie verstaat hij onder de heilstoepassing "de wijze van het omhelzen van de genade van Christus en welke vruchten hieruit voor ons voortkomen".
Later is hier het woord 'heilsorde' voor gebruikt. De heilsorde is de weg, waarlangs Christus ons door de Heilige Geest in het bezit stelt van de weldaden, die Hij voor ons verworven heeft". Het gaat om de ervaring van het geloof. Heilsverwerving en -toepassing zijn met elkaar vervlochten, omdat de Geest, Die het heil toepast, ook door Christus is verworven. De beleving van deze weldaden hoort bij de toeëigening van het heil.
Bv. bij Kerst is de inhoud, dat God is geopenbaard in het vlees. Dat moet ook naar ons hart toe. Bij de verborgenheid der godzaligheid hoort de beleving hiervan in het hart. Er is een verband tussen de geboorte van Christus en de wedergeboorte. Bij de kruisiging van Christus denken we eraan, dat onze zonden gekruisigd moeten worden. Wij moeten onder Gods recht komen. De opwekking van Christus bij Pasen correspondeert met de onze opwekking uit onze doodslaap etc.
Er is éénheid tussen Christus en de Zijnen, maar ook in het werk van de Heilige Geest. Heishistorie en heilsorde horen bij elkaar.
Een dwaling nog wel. Wat een grote woorden. Uit de gereformeerde traditie kunt u alles halen naar je eigen smaak. Als u op grond daarvan iemand gaat beschuldigen van dwaling en hem daarmee buiten de gereformeerde traditie plaatst, bent u wel erg overtuigd van uw eigen gelijk. Ik las dit zaterdag avond en heb het maar even gelaten voor wat het is zodat ik me op zondag kon richten op het Woord van God zonder last te hebben van deze dwaze beschuldiging.
U noemt het een dwaling dat ik stel dat Kerst (de geboorte van Jezus), een eenmalige gebeurtenis is. Wie iets beweert moet het ook aantonen. Laat mij vanuit de Schrift dan maar zien dat Jezus vaker dan een keer geboren is of geboren zal worden.
Reformatie, gaan uit van het Sola Scriptura. Dit als reactie op het Roomse beroep op de traditie. Ik dit soort reacties lees bekruipt me vaak het gevoel dat we weer terug zijn in die tijd.
Thea

Bericht door Thea »

@Ditbenik, ik begrijp dat je geraakt ben, maar ik wilde het bewust zo scherp neer zetten, omdat het voor mij een aangelegen punt is.
Als je aan deze dingen gaat tornen, nl eenheid heilfeit en -orde, ben je niet meer 'gereformeerd'. Ik zie zoveel dingen langs komen op het forum, waar ik verdrietig van word, dat ik een tegenreactie wilde plaatsen. Het lijkt allemaal zo simpel, 'je moet geloven' etc, maar ik vind het belangrijk dat er met 2 woorden wordt gesproken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Thea, ik had je ook al om Bijbelse onderbouwing gevraagd, maar daarop blijft het (vooralsnog) stil.
Het probleem is dat je de 'gereformeerde traditie' loshaalt van de Bijbel. Daar gaat het bij jou (en veel anderen) mis.
Want zoals Ditbenik al zei, kan je vanuit de 'gereformeerde traditie' van alles en nog wat naar eigen goeddunken halen, zolang je maar smal genoeg selecteert.

De leer van de Reformatie is inderdaad gebaseerd op de Bijbel, maar niet andersom.
Het is fijn dat je een tegenreactie wil plaatsen, maar het is wel verstandig om te kijken waar om gevraagd wordt.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Gisteren een preek gehoord over de prediking van Johannes de Doper. Hij wees Jezus aan als het Lam van God en doet dat zonder in te gaan op tradities en stappenplannen. Zo is het ook met de prediking van de Heere Jezus en de apostelen. Zij wijzen de kern aan waar het om gaat.
Ik heb zo de indruk dat het daarop misgaat. De kern raakt uit het zicht en de bijzaken of ervaringen van mensen nemen de overhand.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie