Dat is wat mij betreft ook niet zo. In de periodes dat er geen feitelijke lockdown was kon ik prima gaan.GerefGemeente-lid schreef:maar ik zie niet in waarom je dan al bijna 2 jaar niet meer naar de kerk zou kunnen.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Veronderstelt jouw reactie een bepaalde rangorde binnen de geboden? Of lees ik dat er niet in?GerefGemeente-lid schreef:Volgens mij was de discussie nu vooral hoe je de geboden Gods gehoorzaamt, als het zesde gebod als belangrijker lijkt te worden geacht dan het vierde gebod.Herman schreef:Geloofsvertrouwen is geen voorraad levenselixer waar je naar believen van kan drinken. Als je dat weet, dan zoek ik de ander op dit punt niet te veroordelen, als hij of zij dat geloofsvertrouwen niet in dezelfde mate bezit als ik.Simon0612 schreef:Ik vind dat ergens krom en knellen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Buiten de weken/maanden dat de anderhalve meter maatregel en er géén mondkapje op moest ben ik ook al bijna 2 jaar niet naar de kerk geweest 
Ben ik dan slecht?

Ben ik dan slecht?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Slecht... waarom zou je niet gaan, er is geen gevaar in de kerk! Houd je aan de basismaatregelen: afstand, handen wassen, eventueel mondkapje.Orchidee schreef:Buiten de weken/maanden dat de anderhalve meter maatregel en er géén mondkapje op moest ben ik ook al bijna 2 jaar niet naar de kerk geweest
Ben ik dan slecht?
Wat is het verschil tussen een lockdown en geen lockdown? De lockdowns werken ook nog eens niet.Erik1960 schreef:Dat is wat mij betreft ook niet zo. In de periodes dat er geen feitelijke lockdown was kon ik prima gaan.GerefGemeente-lid schreef:maar ik zie niet in waarom je dan al bijna 2 jaar niet meer naar de kerk zou kunnen.
Nee, natuurlijk niet. Als jij het niet verantwoord vindt, moet je het niet doen.Orchidee schreef:Buiten de weken/maanden dat de anderhalve meter maatregel en er géén mondkapje op moest ben ik ook al bijna 2 jaar niet naar de kerk geweest
Ben ik dan slecht?
Laatst gewijzigd door merel op 08 jan 2022, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Stel die vraag eens aan een willekeurige winkelier of horeca-ondernemer? Ik heb mijn keuzes en de achtergronden daarvan hierboven al beschreven en toegelicht.Bogerman schreef:Wat is het verschil tussen een lockdown en geen lockdown? De lockdowns werken ook nog eens niet.Erik1960 schreef:Dat is wat mij betreft ook niet zo. In de periodes dat er geen feitelijke lockdown was kon ik prima gaan.GerefGemeente-lid schreef:maar ik zie niet in waarom je dan al bijna 2 jaar niet meer naar de kerk zou kunnen.
Ik bedoel dit totaal niet veroordelend hoor. Om te oordelen heb ik aan een spiegel genoeg. Zoals ik zei vind ik het ergens krom, het voelt voor mij krom.Herman schreef:Geloofsvertrouwen is geen voorraad levenselixer waar je naar believen van kan drinken. Als je dat weet, dan zoek ik de ander op dit punt niet te veroordelen, als hij of zij dat geloofsvertrouwen niet in dezelfde mate bezit als ik.Simon0612 schreef:Ik vind dat ergens krom en knellen.
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Mondkapje is voor mij (en mijn man) best "een dingetje" en dat moet wél vanaf voor de kerkdeur tot je zitplaats en vanaf je zitplaats ook weer tot in de straat.Bogerman schreef:Slecht... waarom zou je niet gaan, er is geen gevaar in de kerk! Houd je aan de basismaatregelen: afstand, handen wassen, eventueel mondkapje.Orchidee schreef:Buiten de weken/maanden dat de anderhalve meter maatregel en er géén mondkapje op moest ben ik ook al bijna 2 jaar niet naar de kerk geweest
Ben ik dan slecht?
Natuurlijk zullen velen zeggen en opmerken: waar maak je je druk over maar voor ons is dat héél naar!
We mogen ook niet "zomaar" iedere kerkdienst bezoeken hoor als je dat zou denken @Bogerman maar moet je van te voren aangeven en aanvragen of je een dienst mag/kan bijwonen.
Er is voor mij persoonlijk nog "een dingetje": ik zit altijd achterin/achteraf in de kerk en dat kan niet meer want je kan zomaar voorin of in het midden van de kerk geplaatst worden en dat trek ik niet

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ik zou het wel slecht vinden als er bij jullie in de kerk geen maatwerk mogelijk is voor mensen die dat nodig hebben, zoals jij.Orchidee schreef:Mondkapje is voor mij (en mijn man) best "een dingetje" en dat moet wél vanaf voor de kerkdeur tot je zitplaats en vanaf je zitplaats ook weer tot in de straat.Bogerman schreef:Slecht... waarom zou je niet gaan, er is geen gevaar in de kerk! Houd je aan de basismaatregelen: afstand, handen wassen, eventueel mondkapje.Orchidee schreef:Buiten de weken/maanden dat de anderhalve meter maatregel en er géén mondkapje op moest ben ik ook al bijna 2 jaar niet naar de kerk geweest
Ben ik dan slecht?
Natuurlijk zullen velen zeggen en opmerken: waar maak je je druk over maar voor ons is dat héél naar!
We mogen ook niet "zomaar" iedere kerkdienst bezoeken hoor als je dat zou denken @Bogerman maar moet je van te voren aangeven en aanvragen of je een dienst mag/kan bijwonen.
Er is voor mij persoonlijk nog "een dingetje": ik zit altijd achterin/achteraf in de kerk en dat kan niet meer want je kan zomaar voorin of in het midden van de kerk geplaatst worden en dat trek ik niet
En als een mondkapje een 'dingetje' is, dan doe je die toch niet op. Mondkapjes helpen totaal niet, in ieder geval niet die niet-medische dingen.
Nee het is niet op de persoon. Ik vraag naar voor mij onduidelijkheden in jouw meningen die jezelf geplaatst hebt.GerefGemeente-lid schreef:Je mag tegen mij alles zeggen, al is het op de persoon. Daar lig ik niet gelijk wakker van.Simon0612 schreef:Als ik dit niet mag zeggen dan hoor ik het wel. Maar wat ik zo typisch vindt is dat je hier zo veel kracht/geloofsvertrouwen vindt in deze tekst voor de situatie rondom de kerken. Je zou het liefst alle maatregelen aan de kant schuiven krijg ik het idee. Terwijl je aan de andere kant groot voorstander bent van vaccinatie. Maar dan toch ook uit datzelfde geloofsvertrouwen deze tekst kan gebruiken om op God te vertrouwen en jezelf niet laat vaccineren? Of ik het goed beschrijf weet ik niet, maar ergens voelt het heel erg dubbel. Aan de ene kant als het gevaar dichtbij komt laten we die tekst voor wat het is en nemen we vaccinatie, aan de andere kant gooien we na die vaccinatie er allerlei teksten in om de maatregelen in de kerken aan de kant te zetten en het vertrouwen op God te stellen. Ik vind dat ergens krom en knellen.
Je punt kan ik vanuit jouw redenering volgen. Echter: vaccinatie zie ik als een middel, wat we biddend mogen gebruiken. Niet om ons vertouwen daarop te stellen, maar wel vanuit het vertrouwen dat het door God aan ons is gegeven. Ik heb daar al heel veel over geschreven, dus ik ga dat verder niet herhalen.
Audio- en videoverbinding zijn ook een middel. Echter: het is een middel en geen vervanging. Daar zit een principieel verschil, mijns inziens. En dat verschil wordt veel te makkelijk weggeredeneerd. En als we dan nog steeds de vrije mogelijkheid krijgen om naar Gods huis te gaan, dan zie ik geen directe redenen om die mogelijkheid naast je neer te leggen. Ik heb nergens gepleit voor kerkdiensten zonder maatregelen. Ik weet dat er kerken zijn waar dat wel gebeurt. Maar dat zul je mij niet horen zeggen.
Echter geloof ik, met de maatregelen die de kerken nemen, dat het verantwoord is om de kerkdiensten lijfelijk te bezoeken.
Nee de kerkgang naast je neerleggen mag niet, zolang de maatregelen het toelaten moet je naar kerk gaan. Maar als ik het goed heb ageerde je pas ook enorm op de maatregelen zelf. En dat in combinatie met de door jouw geciteerde psalm riep bij mij de vraag op: is geloofsvertrouwen in de ene situatie anders dan in een andere situatie? (Niet persoonlijk bedoeld!!!)
De kerk is geen winkel en geen horeca, dus dan blijft de vraag wat het verschil is tussen lockdown en geen lockdown voor de kerk?Erik1960 schreef:Stel die vraag eens aan een willekeurige winkelier of horeca-ondernemer? Ik heb mijn keuzes en de achtergronden daarvan hierboven al beschreven en toegelicht.Bogerman schreef:Wat is het verschil tussen een lockdown en geen lockdown? De lockdowns werken ook nog eens niet.Erik1960 schreef:Dat is wat mij betreft ook niet zo. In de periodes dat er geen feitelijke lockdown was kon ik prima gaan.GerefGemeente-lid schreef:maar ik zie niet in waarom je dan al bijna 2 jaar niet meer naar de kerk zou kunnen.
Wat mij betreft vraag je naar de bekende weg. Ik heb in het voorgaande al toegelicht dat en waarom ik de richtlijnen en adviezen van overheid en CIO volg.Bogerman schreef:De kerk is geen winkel en geen horeca, dus dan blijft de vraag wat het verschil is tussen lockdown en geen lockdown voor de kerk?
Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Er zal best een mouw aan te passen zijn hoogstwaarschijnlijk maar ik maak het de ander ook niet graag moeilijker dan het allemaal al is.Bogerman schreef:Ik zou het wel slecht vinden als er bij jullie in de kerk geen maatwerk mogelijk is voor mensen die dat nodig hebben, zoals jij.Orchidee schreef:Mondkapje is voor mij (en mijn man) best "een dingetje" en dat moet wél vanaf voor de kerkdeur tot je zitplaats en vanaf je zitplaats ook weer tot in de straat.Bogerman schreef:Slecht... waarom zou je niet gaan, er is geen gevaar in de kerk! Houd je aan de basismaatregelen: afstand, handen wassen, eventueel mondkapje.Orchidee schreef:Buiten de weken/maanden dat de anderhalve meter maatregel en er géén mondkapje op moest ben ik ook al bijna 2 jaar niet naar de kerk geweest
Ben ik dan slecht?
En als een mondkapje een 'dingetje' is, dan doe je die toch niet op. Mondkapjes helpen totaal niet, in ieder geval niet die niet-medische dingen.
Géén mondkapje??? Dat word in principe nergens geaccepteerd is mijn ervaring.
Je haalt het bij wijze van spreken echt niet in je hoofd om bij ons op het dorp zonder mondkapje naar de supermarkt te gaan bijvoorbeeld.
Bij het tankstation werd ik verleden week ook nog als een melaatse behandeld en er op gewezen (ik was het even vergeten)
Vanuit de kerkenraad word er ook regelmatig fijntjes op gewezen om de wereld niet tegen je in het harnas te jagen en een goed voorbeeld voor je naasten te zijn.
Het is allemaal niet zo eenvoudig in de praktijk als dat jij voorstelt.
-
@Orchidee
Wat je zou kunnen doen is een sjaal voor je mond en op een tijd van huis gaan dat er een grote kans is dat je achterin kan zitten.
Wat je zou kunnen doen is een sjaal voor je mond en op een tijd van huis gaan dat er een grote kans is dat je achterin kan zitten.