GerefGemeente-lid schreef:Erik1960 schreef:GerefGemeente-lid schreef:
En daar mag terecht op duidelijke wijze tegen gewaarschuwd worden. Want het is absoluut tegen de Heilige Schrift.
En naar mijn overtuiging absoluut niet. We worden het inderdaad niet eens.
Maar hoe staat jou visie dan, volgens jou, in tot verhouding van het vierde gebod?
Kun je wat meer zeggen over wat het vierde gebod, volgens jou, betekent?
Laat ik beginnen met een anekdote: mijn toen alleen wonende moeder leed de laatste jaren voor haar sterven aan de ziekte van Parkinson. Op een dag vroeg ik aan haar of ze nog naar de kerk ging. Ze antwoordde dat als zij de knoopjes van haar kleren dicht gekregen had, de mensen de kerk al weer uit kwamen. Dat haalde ze dus niet meer. Toen zei ze: ‘ik weet wel dat Paulus schrijft dat je de bijeenkomsten moet bezoeken. Maar dan denk ik maar dat hij er waarschijnlijk ook een hekel aan had om voor een lege kerk te preken’.
Deze anekdote zegt mij dat de wetten en het leven niet altijd vlekkeloos op elkaar aansluiten. En daar waar de rafelrandjes zitten komen de wetten en het leven elkaar tegen. Het vierde gebod roept me op de sabbat (wij hebben daar de zondag van gemaakt) te heiligen. En in onze traditie is daar de Goede Gewoonte (let op de hoofdletters) aan toegevoegd op zondag ter kerke te gaan. Tot zover geen probleem. Maar dan duikt er eind 2019/begin 2020 een virus op dat zich in no-time over onze aardbol verspreid. Niet ‘gejaagd door de wind’, maar verspreid door gedrag van mensen. Daarom adviseren instituten als het RIVM, daarin gevolgd door onze overheid, om contact tussen mensen te beperken. Om dat kracht bij te zetten, worden ontmoetingsmomenten aan banden gelegd: plaatsen waar mensen elkaar ontmoeten, moeten de deuren sluiten. Kerken krijgen daarbij een uitzonderingspositie. Desondanks adviseert het CIO
alleen in uitzonderingsgevallen fysieke diensten te organiseren. Dat alles brengt mij tot de slotsom dat er geen absolute plicht tot het bezoeken van een kerkdienst is.
Vervolgens heb ik te wegen welke mijn maatschappelijke plaats en verantwoordelijkheid is. Daarover heb ik al het nodige geschreven, dat hoeft niet herhaald te worden. Die verantwoordelijkheid, voor mij gevestigd in het zesde gebod, maakt dat ik moet kiezen. Daarbij weet ik me geïnspireerd door Jezus van Nazareth, die laat zien dat hij ‘het leven’ vele malen belangrijker vindt dan ‘de regels’.