Maatregelen kerk ivm coronavirus

Erik1960
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Covid is minder besmettelijk dan de griep en verkoudheidsvirussen; veel mensen weten dit niet en dan ligt de overdrijving al snel op de loer
Zonder preventieve maatregelen is Covid 2 x besmettelijker dan griep. Het sterftecijfer van griep is 2 tot 3 per 1.000 geïnfecteerden. Bij Covid is dat 12,5 op 1.000 geïnfecteerden. Onderschatting ligt ook snel op de loer.
Je bent hier vrij nieuw dus eerst welkom op het RF. Het is een goede gewoonte om bij zulke cijfers even een linkje te plaatsen met de bron. Desinformatie is er al genoeg over dit thema dus graag je cijfers van uit een betrouwbare bron funderen (bv RIVM data)
Dank voor je welkomstwoorden!
Prima dat je vraagt naar bronnen voor mijn cijfers. Wel opmerkelijk dat je die vraag niet stelt aan Valcke. Overigens vraag ik me af of we met ons gesprek niet te ver van het oorspronkelijke topic afdwalen. Laat ik het daarom zo formuleren: waar Valcke waarschuwt voor overdrijving, waarschuw ik voor onderschatting.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: En daar mag terecht op duidelijke wijze tegen gewaarschuwd worden. Want het is absoluut tegen de Heilige Schrift.
En naar mijn overtuiging absoluut niet. We worden het inderdaad niet eens.
Maar hoe staat jou visie dan, volgens jou, in tot verhouding van het vierde gebod?

Kun je wat meer zeggen over wat het vierde gebod, volgens jou, betekent?
huisman

Bericht door huisman »

Framboos schreef:
huisman schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Covid is minder besmettelijk dan de griep en verkoudheidsvirussen; veel mensen weten dit niet en dan ligt de overdrijving al snel op de loer
Zonder preventieve maatregelen is Covid 2 x besmettelijker dan griep. Het sterftecijfer van griep is 2 tot 3 per 1.000 geïnfecteerden. Bij Covid is dat 12,5 op 1.000 geïnfecteerden. Onderschatting ligt ook snel op de loer.
Je bent hier vrij nieuw dus eerst welkom op het RF. Het is een goede gewoonte om bij zulke cijfers even een linkje te plaatsen met de bron. Desinformatie is er al genoeg over dit thema dus graag je cijfers van uit een betrouwbare bron funderen (bv RIVM data)
Waarom vraag je Erik1960 wel zijn uitspraak te onderbouwen met een bron en @valcke niet? Alleen maar omdat de ene uitspraak je wel aanstaat en de ander niet?
Omdat Erik1960 in zijn post cijfers noemt. Dan ben ik wel zo geïnteresseerd dat ik graag wil weten hoe hij deze cijfers heeft verzameld.

Laat ik zelf he goede voorbeeld geven met het goede nieuws over omicron.

https://mobile.twitter.com/Nieuwsuur/st ... gr%5Etweet
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Chrisje72 schreef:Sjonge, waarom blijven jullie deze man toch zo tot verantwoording roepen? Hij heeft zich op een keurige manier verdedigd en hij en Gg-lid worden het niet eens, moet dan de volgende beschuldiger ook weer langskomen? Is het hier een rechtbank of een tribunaal? Alles is toch wel gezegd?
Helemaal eens.
Bovendien ontstond deze discussies n.a.v. een wat vage ingezonden brief in de krant, waarbij de inzender onjuiste argumenten gebruikte om kerkgang te verdedigen.
M.i. dient ieder zijn eigen verantwoordelijkheid hierin te nemen met inachtneming van de maatregelen, zoals Valcke ook al opmerkt.
Terri

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: En daar mag terecht op duidelijke wijze tegen gewaarschuwd worden. Want het is absoluut tegen de Heilige Schrift.
Maar hoe staat jou visie dan, volgens jou, in tot verhouding van het vierde gebod?

Het je vastbijten in een bepaalde persoon omdat je zijn gedachtegang niet overneemt heeft soms wat weg van een terriër :huhu
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Erik1960 schreef:

Laat ik beginnen met een anekdote: mijn toen alleen wonende moeder leed de laatste jaren voor haar sterven aan de ziekte van Parkinson. Op een dag vroeg ik aan haar of ze nog naar de kerk ging. Ze antwoordde dat als zij de knoopjes van haar kleren dicht gekregen had, de mensen de kerk al weer uit kwamen. Dat haalde ze dus niet meer. Toen zei ze: ‘ik weet wel dat Paulus schrijft dat je de bijeenkomsten moet bezoeken. Maar dan denk ik maar dat hij er waarschijnlijk ook een hekel aan had om voor een lege kerk te preken’.

Deze anekdote zegt mij dat de wetten en het leven niet altijd vlekkeloos op elkaar aansluiten. En daar waar de rafelrandjes zitten komen de wetten en het leven elkaar tegen. Het vierde gebod roept me op de sabbat (wij hebben daar de zondag van gemaakt) te heiligen. En in onze traditie is daar de Goede Gewoonte (let op de hoofdletters) aan toegevoegd op zondag ter kerke te gaan. Tot zover geen probleem. Maar dan duikt er eind 2019/begin 2020 een virus op dat zich in no-time over onze aardbol verspreid. Niet ‘gejaagd door de wind’, maar verspreid door gedrag van mensen. Daarom adviseren instituten als het RIVM, daarin gevolgd door onze overheid, om contact tussen mensen te beperken. Om dat kracht bij te zetten, worden ontmoetingsmomenten aan banden gelegd: plaatsen waar mensen elkaar ontmoeten, moeten de deuren sluiten. Kerken krijgen daarbij een uitzonderingspositie. Desondanks adviseert het CIO alleen in uitzonderingsgevallen fysieke diensten te organiseren. Dat alles brengt mij tot de slotsom dat er geen absolute plicht tot het bezoeken van een kerkdienst is.

Vervolgens heb ik te wegen welke mijn maatschappelijke plaats en verantwoordelijkheid is. Daarover heb ik al het nodige geschreven, dat hoeft niet herhaald te worden. Die verantwoordelijkheid, voor mij gevestigd in het zesde gebod, maakt dat ik moet kiezen. Daarbij weet ik me geïnspireerd door Jezus van Nazareth, die laat zien dat hij ‘het leven’ vele malen belangrijker vindt dan ‘de regels’.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Terri schreef:
Erik1960 schreef:

Het je vastbijten in een bepaalde persoon omdat je zijn gedachtegang niet overneemt heeft soms wat weg van een terriër :huhu
Ik wil eigenlijk andere woorden gebruiken. Maar gglid: stop met dit gedrang. :deg
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Terri schreef:
Erik1960 schreef:

Tot nu toe heb ik geen aanleiding mijn Dazer uit mijn rugzak te pakken ;-)
Ik ervaar het vooral als oprechte belangstelling. Weliswaar vermengd met enige zendingsdrang, maar dat is in ‘onze kringen’ niet ongewoon toch?
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Erik1960 schreef:
Erik1960 schreef:

Laat ik beginnen met een anekdote: mijn toen alleen wonende moeder leed de laatste jaren voor haar sterven aan de ziekte van Parkinson. Op een dag vroeg ik aan haar of ze nog naar de kerk ging. Ze antwoordde dat als zij de knoopjes van haar kleren dicht gekregen had, de mensen de kerk al weer uit kwamen. Dat haalde ze dus niet meer. Toen zei ze: ‘ik weet wel dat Paulus schrijft dat je de bijeenkomsten moet bezoeken. Maar dan denk ik maar dat hij er waarschijnlijk ook een hekel aan had om voor een lege kerk te preken’.

Deze anekdote zegt mij dat de wetten en het leven niet altijd vlekkeloos op elkaar aansluiten. En daar waar de rafelrandjes zitten komen de wetten en het leven elkaar tegen. Het vierde gebod roept me op de sabbat (wij hebben daar de zondag van gemaakt) te heiligen. En in onze traditie is daar de Goede Gewoonte (let op de hoofdletters) aan toegevoegd op zondag ter kerke te gaan. Tot zover geen probleem. Maar dan duikt er eind 2019/begin 2020 een virus op dat zich in no-time over onze aardbol verspreid. Niet ‘gejaagd door de wind’, maar verspreid door gedrag van mensen. Daarom adviseren instituten als het RIVM, daarin gevolgd door onze overheid, om contact tussen mensen te beperken. Om dat kracht bij te zetten, worden ontmoetingsmomenten aan banden gelegd: plaatsen waar mensen elkaar ontmoeten, moeten de deuren sluiten. Kerken krijgen daarbij een uitzonderingspositie. Desondanks adviseert het CIO alleen in uitzonderingsgevallen fysieke diensten te organiseren. Dat alles brengt mij tot de slotsom dat er geen absolute plicht tot het bezoeken van een kerkdienst is.

Vervolgens heb ik te wegen welke mijn maatschappelijke plaats en verantwoordelijkheid is. Daarover heb ik al het nodige geschreven, dat hoeft niet herhaald te worden. Die verantwoordelijkheid, voor mij gevestigd in het zesde gebod, maakt dat ik moet kiezen. Daarbij weet ik me geïnspireerd door Jezus van Nazareth, die laat zien dat hij ‘het leven’ vele malen belangrijker vindt dan ‘de regels’.
Wat een ongereformeerd verhaal!
DDD

Bericht door DDD »

Wat is er ongereformeerd aan?
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Bogerman schreef:Wat een ongereformeerd verhaal!
Twee dingen:
-er werd mij gevraagd hoe het voor mij persoonlijk ligt. Niet wat ‘het gereformeerde verhaal’ is.
-in het leven van mijn moeder hebben haar gereformeerde geloofsgenoten zich niet altijd van de beste kant laten zien. Misschien dat ze haar kinderen daarom leerde niet blindelings het gereformeerde pad te lopen.
huisman

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
Twee dingen:
-er werd mij gevraagd hoe het voor mij persoonlijk ligt. Niet wat ‘het gereformeerde verhaal’ is.
-in het leven van mijn moeder hebben haar gereformeerde geloofsgenoten zich niet altijd van de beste kant laten zien. Misschien dat ze haar kinderen daarom leerde niet blindelings het gereformeerde pad te lopen.
Wij van het RF zijn nogal van het gereformeerde verhaal. Daarom heet het ook refoforum en behoren de 3FvE ook tot haar grondslag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Maar wat Erik1960 meldt, is volkomen gereformeerd. Als iemand het ongereformeerd noemt, dan mag hij dat wel even onderbouwen, op zijn minst.
Terri

Bericht door Terri »

Mijn levensverhaal is helaas ook niet gereformeerd ( wat dat ook zou moeten zijn, geen idee) . Hoe wij proberen Bijbels te leven in deze gebroken wereld met ons verdriet en het leven in het algemeen is denk ik bij een ieder anders.
Er is geen blauwdruk van.
Wel: 'En Abraham geloofde God en het is hem tot gerechtigheid gerekend’
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:
Twee dingen:
Wij van het RF zijn nogal van het gereformeerde verhaal. Daarom heet het ook refoforum en behoren de 3FvE ook tot haar grondslag.
Met alle respect: op dit forum is op diverse plaatsen te zien dat jouw 'wij' en 'het gereformeerde verhaal' niet bestaan. Daar doet de ook door mij onderschreven grondslag niets aan af.
Plaats reactie