Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

DDD gebruikt het woord neologisme taalkundig juist.

Een fijne nacht en welterusten.

In de Schotten en 1931 passen natuurlijk bij elkaar als Asterisk en de Romeinen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:DDD gebruikt het woord neologisme taalkundig juist.

Een fijne nacht en welterusten.

In de Schotten en 1931 passen natuurlijk bij elkaar als Asterisk en de Romeinen.
Dat neologisme zegt toch wat over de feestdagen? Maar goed, als jij het zegt, geloof ik het wel. :huhu
GGotK

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Er is een tijd geweest dat de theologische lijn die Ds Harinck voorstaat de middenlijn was binnen de GG.
Maar dat is lang geleden.
Wanneer en onder wiens leiding was dat dan? Ik kan me er niets bij voorstellen.
We kunnen niet meer PB en. Maar onder ds de Gier en ds Vergunst was deze lijn geen uitzondering. Dat is van de laatste decennia.
In de reactionaire jaren '60 en '70 gaat dat enigszins op wat betreft de visie op het aanbod van genade en de doop, maar de invloeden van o.a. de Schotse oudvaders op de prediking binnen de GG zijn nooit groot geweest. Met zijn soms terechte kritiek op de 'gezelschapstheologie' zit hij trouwens meer op 1 lijn met ds Kersten dan menig andere GG-predikant. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat ds C Harinck na zijn emeritaat te polemisch en ongenuanceerd werd in zijn kritiek op de prediking binnen de GG.

Zowel ds Harinck als wijlen ds van Gelder (in zijn periode na Gouda) zijn in mijn herinnering toch de 2 dominees in wiens prediking de grote voorliefde voor de Schotse oudvaders/puriteinen het meest gehoord kon worden. En het is goed voor de GG als er ook dergelijke predikers zullen blijven bestaan.
CvdW

Bericht door CvdW »

Het boek wat ds. C Harinck heeft geschreven naar aanleiding van de gebeurtenissen rond prof. Blauwedraad en Dr. van der Zwaag is een helder boek. Dit werd niet goed ontvangen door zijn collega's. Dit geldt ook voor het boek van ds. Kort. Van de kansel is gewoon gezegd door ds. de Leeuw in Opheusden dat de mensen dit niet moeten lezen.
Lees de notulen van de verschillende kerkelijke vergaderingen van rond die tijd en dan heb je een goed beeld.
Beschouw het ook als voer voor rond 2050. Kan een predikant weer promoveren op dit gebeuren.
Forummer

Bericht door Forummer »

CvdW schreef:Het boek wat ds. C Harinck heeft geschreven naar aanleiding van de gebeurtenissen rond prof. Blauwedraad en Dr. van der Zwaag is een helder boek. Dit werd niet goed ontvangen door zijn collega's. Dit geldt ook voor het boek van ds. Kort. Van de kansel is gewoon gezegd door ds. de Leeuw in Opheusden dat de mensen dit niet moeten lezen.
Lees de notulen van de verschillende kerkelijke vergaderingen van rond die tijd en dan heb je een goed beeld.
Beschouw het ook als voer voor rond 2050. Kan een predikant weer promoveren op dit gebeuren.
Welk boek bedoel je hier?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
huisman

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
CvdW schreef:Het boek wat ds. C Harinck heeft geschreven naar aanleiding van de gebeurtenissen rond prof. Blauwedraad en Dr. van der Zwaag is een helder boek. Dit werd niet goed ontvangen door zijn collega's. Dit geldt ook voor het boek van ds. Kort. Van de kansel is gewoon gezegd door ds. de Leeuw in Opheusden dat de mensen dit niet moeten lezen.
Welk boek bedoel je hier?
De toeleidende weg tot Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

GGotK schreef:Zowel ds Harinck als wijlen ds van Gelder (in zijn periode na Gouda) zijn in mijn herinnering toch de 2 dominees in wiens prediking de grote voorliefde voor de Schotse oudvaders/puriteinen het meest gehoord kon worden. En het is goed voor de GG als er ook dergelijke predikers zullen blijven bestaan.
Bij ds. Van Gelder ook al in Gouda!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Toen ds. Harinck student was (tussen 1960 en 1962!) werd na afloop van een zondagse eredienst in een Veluwse kerkenraadskamer tegen hem gezegd: 'Mené, mené, thekel urpharsin.' oftewel: 'Gewogen en te licht bevonden.'
Dat zegt meer over de inhoud van die Veluwse kerkenraadskamer, hoe zij met een beginnend student/predikant omgaat, dan van de huidige ds. Harinck die binnenkort zijn 60-jarig ambtsjubileum heeft DV.
DDD

Bericht door DDD »

Precies.

Psalm 1 opgeven is een juist antwoord.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:Had ik al verteld dat onze gemeente voor het eerst in haar bijna 120-jarig bestaan een totaal van +700 (doop)leden heeft gehaald? :langue
+700 per jaar? Zo, dat groeit vlot.
Job

Bericht door Job »

Lees de meditatie op pagina 3 in het RD vandaag en realiseer je dat standen in het geloofsleven echt niet een verzinsel zijn van de Gereformeerde Gemeenten. Laat staan van de laatste jaren. :livre
Charles

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Ik heb jaren onder de prediking van De Leeuw gezeten. Toen hij afscheid nam zei hij dat hij in al die jaren niet had mogen merken dat de Geest had gewerkt (terwijl er mensen nieuw aan het HA waren gegaan). Zit nu in een gemeente waar Harinck (voor mijn tijd) heeft gestaan. Voor veel kerkleden was dat geestelijk de beste tijd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef:Lees de meditatie op pagina 3 in het RD vandaag en realiseer je dat standen in het geloofsleven echt niet een verzinsel zijn van de Gereformeerde Gemeenten.
Jammer, maar daar gaat het om toenemen in groeien en kennis van Jezus Christus. Als we dat spreken bijbels gezien hadden volgehouden, dan hadden we de term standen niet nodig gehad.
Dus je maakt een vergissing de standen zoals geleerd binnen de gergem te verwisselen met wat Joseph Hart daar in de 18e eeuw over schreef.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Charles schreef:
Ik heb jaren onder de prediking van De Leeuw gezeten. Toen hij afscheid nam zei hij dat hij in al die jaren niet had mogen merken dat de Geest had gewerkt (terwijl er mensen nieuw aan het HA waren gegaan). Zit nu in een gemeente waar Harinck (voor mijn tijd) heeft gestaan. Voor veel kerkleden was dat geestelijk de beste tijd.
Hier in Geldermalsen wordt dat ook wel vernomen over de tijd van ds. M.J. van Gelder.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:Lees de meditatie op pagina 3 in het RD vandaag en realiseer je dat standen in het geloofsleven echt niet een verzinsel zijn van de Gereformeerde Gemeenten. Laat staan van de laatste jaren. :livre
Volgens mij ontkent niemand hier dat er wasdom is.
Dat is ook totaal wat anders.
Plaats reactie